janzonbanan

Alla inlägg under november 2012

Av Janne/Kickan Strandh - 30 november 2012 19:32

Hejsan alla bloggvänner!!


Sista dagen på november månad och nu är Janne nöjd!!!! Det är den värsta månaden på hela året säger han och han har banne mig rätt!!!! - för en gångs skull   Nu blev han så där glad igen!


Så skönt att det är fredag igen....1:a advent på söndag. Tänk den här fredagen innan advent är jag alltid irriterad ( fråga Janzon) Kommer hem som ett litet åskmoln och vet ni varför???? Joo där lyser det från alla ljusstakar i alla fönster och det ser så mysigt ut men.........inte hos oss för jag har jobbat hela veckan....som vanligt när man har ett serviceyrke. Hur hinner alla andra pynta i veckan undrar jag. Hade min mamma levat och hört mig nu hade hon skrattat. Det är som vanligt hade hon sagt........alla andra har men inte du gullet. Då hade jag också skrattat för det är klart att jag har det andra har också.

Jaa jag kom hem som ett åskmoln och började ta bort saker från fönstren för att börja pynta..........

Men kom på att jag hinner. I morgon är det lördag och det är faktiskt inte 1:a advent förrän på söndag. Precis som det brukar va´. Men.......jag kan inte hjälpa att jag är avundsjuk på dom som är färdiga och kan sätta sig med sin glöggmugg och baaaaaaara njuta av adventsfriden!!! 

Jag har i allafall hällt upp ett glas vin och sitter och bloggar. Det är faktiskt rätt kul det också och vet ni vad det luktar från köket idag????? Vörtlimpor med russin............och det är det ju inte alla som gjort.....till jul. Gulle dig Janne.......tack för att du åtminstone är tidigt ute. Känner att jag snart måste ta mig en smörgås med bara bregott och ost på.....Mmmmmmmmmmså gott.  

Luktar och smakade himmelskt. Tack Janne!!

 

Kunde inte låta bli att ta några tuggor innan jag fotade.


I dag sa dom på nyheterna att det skulle bli en lika kall vinter som 2009. Den ska sent glömmas. Vattnet frös i köket och vi fick diska för hand och hämta vatten från badrummet!!!

Det var då det var så mycket snö. En kväll när jag kom hem stod Johan på taket och skottade. Jag skottade gångar på tomten. En timme efter vi var färdiga tittade vi ut och det hade kommit hur mycket snö som helst igen!!! Bara att ta fram skyffeln och ge sig ut för att skotta igen.


Vi hade så fina bilder på Johan, Vilma och Olle när de hoppade från taket ner i snödrivorna. Våran data gick sönder och en föredetta arnetskamrat till Linda hjälpte oss att spara bilderna på en CD men........nu hittar vi inte den.

Tänk på att spara alla bilder på ett säkert ställe så att de finns kvar.

2010 var det lika mycket snö men inte sååååå kallt. Snön kom den 9 november och låg kvar till slutet av Mars/början av april här hos oss på skuggsidan.Då blev det nästan 20 grader varmt och snön smälte på ett nafs. Vilket komihåg hon har tänker ni säkert nu men......nää, jag skrev dagbok året efter att Johan lämnade oss och i den står allt det här annars hade jag säkert glömt det. Vädret spelade inte så stor roll då.

 

Prata om snö.........men det var vackert.


Nu ropar Janne att maten är färdig så det är dags att sluta för i dag.

I morgon ska jag upp med tuppen för att gra fint i mina fönster som ska bytas......inte till den 2 advent men innan den 3:e advent.

Ha en riktigt skön fredagkväll på er alla bloggarvänner   

Kickan 

Av Janne/Kickan Strandh - 29 november 2012 18:56

Hejsan svejsan på er!!!!   

Gästbloggaren är här idag igen!!!!!!!   


Jaa ni go vänner, vart ska man börja i dag då??? En smått irriterad dag men det ändrades till det positiva precis när jag klev in genom dörren. Doften av nybakat slog emot mig.........mmmmmmm  och dom var perfekta....dessa goa lussekatter som Janne bakat......min drömprins   

 

De var sååååå luftiga och fina och.......gooooda framförallt. Då va de klarrt till jul! som Janne skulle skrivit.

Det är en fröjd att ha Janne Morberg hemma hos sig.....jag behöver inte göra mycket.....jaja handla förstås

  och sparka lite på´n då och då för att han ska städa....för dä gillar han inte!!!!!

Men idag trodde jag faktiskt att han städat i Johans rum då jag öppnade dörren dit. För dig som kanske inte läst bloggen på ett tag så har det antagligen krupit in en råtta i isoleringeni golvet ....och den har ju förstått inte kommit ut och legat där och dött. Det luktar inte så gott faktiskt....så vi har stängt dörren till Johans rum, satt in luftavfuktaren där som också tar bort lukt......men idag när jag öppnade dörren luktade det Ajax!!!!! Har du städat inne hos Johan idag, frågade jag. Luktar det Ajax, vad bra får jag till svar. Jag hällde i det i luftavfuktaren säger han........jaa så städar Janne!!!!!!!!!

Ni kanske undrar lite när vi alltid säger Johans rum........Vi har gjort om det till gästrum med bäddsoffa och TV etc. men........för oss kommer det alltid vara Johans rum    Vi har planerat att göra matsal där men.........det blir när Jannes alla andra planeringar är färdigställda.

Jag tycker det är roligt att vi skriver om varandra på bloggen hahaha. Det värsta är ju att han har ett namn på mig     "den lille" men jag har inget....ska nog komma på nå´t bra en dag.


Nu ringde Linda och var så lycklig.....fått en stor bukett från Lundby blommor i dag. Jag älskar kärlek!!!!!

    


En enorm bukett, värmen sprider sig i kroppen... Tack finaste du <3

Har tjatat om att det ska komma snö för det är så mörkt. I dag undrar jag....är det verkligen det här jag längtat efter?????

 

Is!!!! Halka!!!!

 

Trappan var snorhal när jag kom hem!!! Vinden ven och det var kallt som attan!!!!

Frågade Janne: Har du ringt Mockfjärd i dag? Mmmm men det blir nog inga nya fönster till 2:a advent ens en gång!!!! Vad f-n vi som skulle få fint nästa vecka och ha det fint åtminstone till 2:a advent men..........jag ska pynta ändå så det så!!!!!!!!! Jag får väl plocka ner julen två gånger i år och vet ni vad det bästa är?? Jag behöver inte tvätta fönster i allafall   Här ska pyntas till svetten lackar, eller hur du Janzon???


Våra troll var hemma igår som Janne berättade om och jag var hemma på lunchen med lite kött till kalops. Passade på att gå ut med Mimmi i skogen eftersom Janne har lite svårt att gå. Vi har en stig vi alltid går på men i går gick det inte!! Tur jag hade gummistövlar för det var en bäck där. Hoppas jag kan få in filmen jag tog annars blir det bara ett kort. Övverraskning följer nedan:


 

Jaa det blev ju ingen överraskning det här. Bilden får bara vara 15 megabait stod det och hur ska jag "den lille" veta hur mycket det är då???? Är glad att jag kom på att man kan kopiera kortet från facebook!!!!


Nu ljuder julmusiken från köket och "Pelle" lagar mat. I dag ska han ge sig på fläsk och bondsås och vet ni det värsta elelr det bästa kanske jag ska säga är.....att det är godare än min mat. Janne/Pelle Janzon är så nöjd när han gjort sås som är lika god som den lilles!!!   Se så stolt han är!!


Jag skrev ju förut om det verkligen var vinter jag längtat efter men när jag sitter här och tonerna ljuder av julmusik kommer en stilla frid i kroppen. Man längta efter något ouppnåligt men ändå är känslan så behaglig.

 

Att stå här under denna "stjärnehimmel" ger en känsla av vällust!!! Tyvärr ville Mimmi gå ner för trappan där så det blev fotsteg i snön. Det är något jag INTE tycker om.....snön ska vara orörd då är det så vackert.

Våran granne Lena åkte som vanligt med mig i morse och då sa hon: Äntligen har vi fått sjötomt!!!! Gärdet är precis vattenfyllt. Hoppas det fryser på nu så vi får en skridskobana där. Jaa det vore ju bra för barnen på vägen...hoppas!!!

Tänk......då skulle vi kunna komma ner med varm choklad och äggmackor till barn och föräldrar...eller hur Janzon? Ett tips bara!!

Hade vi inte alla årstider skulle vi inte ta vara på våren och sommaren. Eller som Kicki Carlbom sa: Jag skulle hellre vilja ha ett stilla sommarregn! Jaa idag ja när det är vinter men om det är det på sommaren blir vi sura för det!!!

 

Tänk om man inte hade sina barn och barnbarn.................

Vi har tre barn och en massa bonusbarn däribland räknas våra två barns respektive med. Barnen är livet!! Deras kommentarer och sanningar. Det minsta lilla barnbarnet säger inte så mycket än men man kan bara sitta och titta på hennes miner hur länge som helst. Leendet får både farmor och farfar att smälta!!!!Jag älskar er ungar sååå mycket!!!

Avslutar med en bild på Vilma då hon var "förshow" till Sean banan på Mirum.

 

Nu ska här ätas fläsk och bondsås!!!

Ha en riktigt trevlig torsdagkväll gott folk!!! //Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 28 november 2012 16:12

Snö snö på er !!!!                 


 

Va faan ä dä dän här, tiden nu Husse ??????????? Mimmi såg ganska förvånad ut !! Ja som skulle käka gräs.

 

Skulle börja mä å bake lite brön ida,på fm. Så ser man ut genom köksfönstret, vaaa i helvete snöar dä????

Bäst å gå ut å röke en p.m ,å mata bördsen. Innan man snöar inne,man vet ej ? In å drog igång,julskivor.

Nu jävlar ska dä bli drag under galoschärna,så slipper man höre dän lille säja : Jaha här i stola har du

fastne som vanligt!!!!Näää tänk för dä ha han ej!! Bröna, blev bra,så där fasta som brön ska va !! Tycker ja!

  

  Vi kan väl ta än j.... vinterbild till. Nu ä dä dags å hämta vinterskyffeln,

förstår nä dom öppnar upp för dörr å fönster montering.Få väl stå inne å skotta !!!!!        

 

Undrar om dä ä Kurt,som ä medbrottsling ihop mä huliganfaan??  Kanske bättre att sitta på baken å käka,

än att hänga upponer som än jävla cirkusartist.             Tog mä en paus mä    .

Män fy faan,vare dä blåser å snöar ping pong bollar.Tur en ha mössa mä öronlappar på!!!!! Tur att dåttra

såg mä nu!!! Ho ha börje som dän lille,sist sa ho : Men pappa,du kan ej ha den där.Ser ut som ett mojje   

 

UNDERBART ida kom den på lådan,signerad å utsläppt ida!!! Micke får stå på hyllan mä Pelle M.    

 

Får faan bli ett par sommarbilder. Micke brukar ej få vara mä så myckä.Sommar så skönt,längtar.    

 

Vaaaa  ä dä int ho,som skriver på fjäse bok att ho älskar mej? Man kan ju undra ???     

        Jaha så va dä det mä mat. Olle " Olsson " pratade

jag mä på tel. igår.Vi kommer imörrn,till er Morfar. Kul! Va blir dä för mat,säjer Olle. Hå å hej ludentå.

Va vill du ha ? Köttfärssås eller? Näää vill ha sån där kalops eller va dä heter. Löser vi olsson. Säkert finns

dä köttet i frys!! Då klämmer den lille fram, aj fixt it. Kommer hem mät på lunchen. ( Undrar va ho sagt

om en annan ha sagt : ja ha inga 2,8:or kvar!!! Finns vatten i kran !!! Tack dö ) Så långkoket står ute i köket

å puttrar nu. ( Ja va faan annars då,i sovrummet )     Gårdagens köttebullar ska vi int tala om !!!

Va faan kan än steka biffar å göre smeten. Runda jävla köttbullar,int va dä så lett häller. Fixat väl efter

alla konsten regler,ni vet vatten på händerna etc. Svårt dä där mä storleken ( på köttebulla alltså ).

Runda visst faan !! Dän lille brukar skaka runt stekpannan,å de rullaromkring som faan. ( nu vet ja vem

som gör märkena på spisen.Int ja) Mina jävla köttbullar,fick än som di där pizza bagarna. Upp mä stekpannan i luften,å kast upp däm. Ja alla hamna väl inte  i stekpanna. Mä andra ord ej runda!!    

  Ja som ni ser på bilden till vänster,så har ho KOMME hem nu!!

Å nu jävlar blir dä fart under ga....... Har du int skale potäterna än????? De ä här nu !!!! Märkt dä mä!!!

  Skulle gjort Pelles glögg ida. Ringde den lille,kan ja ta den flaskan vin. Svaret blev

ä du dum eller????? Vet du vad dän     Jaha !!! Nu ä dä så här förstår ni,nä den lille laga mat en

gång i tiden. Sa ho alltid att kocken fick ta sig ett glas vin innan. Å dä klucka som faan i köket,ja då?

Nu ä dä tvärtemot,ja lagar maten. Så nu kan ho ej säga nåt om att vinet ä öppnat.Träligt va!   


Bäst å fare ut      Go Kväll go vänner ////// Janzon            




Av Janne/Kickan Strandh - 27 november 2012 16:58

Paraply paraply på er !!!!!!!!!!!                 


  Ja ja vet att ja  ä , än jävla gnällgubbe.Män va ha ja sagt om denna

månadän. Faan dän sämsta måna på hösten.Nu får än väl, dra i sig än burk lyckopiller.

Hjälper ej någ ändå. Däpp däpp,nä ja vart faktiskt lite gla´ida. Återkommer om dä senare.

Kl. faan visar 14.45, trodde ja bodde i Kårtorp? Nä måste ha flytte till Kiruna !!!!   

Bildbevis kommer på dä, Nu.

          Mörkt va???

 

Ajm singäng i thä räin!!!! Dammfaan svämma över,fast dä dän lilles fel.Plockar bort stenar,runt om

dammen. Å sätter i sina kreativa höstpynt!!!!!!       Återkommer o hennes julpynt .... mm.

 

Kolla i Nt ida. Gårdagens nederbörd va 2,3 mm  Faan mäter dom inne ,under nån läckande kökskran eller ????

Ja här i Kåttorp,rengnade jävligt mer!!!! Va låg SMHI nån stans igen ????????        

  Måst badly rajt ån Svängälska!! ( så dän där jävla bedragarn förstår dä !! )    

Ajm hupy tådaj,såold maj dåtghtärs kar. Kvickle busnäs,änd ö händschak. Änd is åver.     

Muny i maj händs, å thä kar is väck. Bjötiful. No möre taxe änd för. måny. Mår muny in hörs bäg!!!    

 

Vi va ett gäng ifrån  Skogaholm som drog iväg till stöten. På forntiden. Bossen fixade än skidlärare till dän

lille. Dom träna i kyrkbacken,ibland dom andra kidsen. Ä dä här som man kallar ploga ??????

Men ho va gla ändå ( som vanligt,kom på int jämt!! ) För dän lille visste ju att dä blev sån där, efter

skai sän. Män mä dessa ben!! Undrar om ho tänkt fel??? Å vart på dä innan ???????      

 

Ja höll till i baren,å tog en cola mä Micke!! Dä där mä utförsåk ä inget för mi.Oså fryser ja så in i

helvete oså. Bare å få på sej,dom jävla stela skorna. Å åke lift. Nää fö faan!!!           


Nu ska ni värkligen få se min lille frus kreativa sida.Nå ho krea å pynta,i vårt fd. bageri !!!!   Bilder följer!

 

   

Till vårt skyltfönster emot Travbanevägen,pynta ho dän lille,till varje första advent.Omtyckt av kunder.

Fröknarna ifrån dagisarna å de mindre i skolan. Kom in i butiken å sa: dä här väntar vi på inför varje jul.

Dä ä så fint å mysigt !!!! Ja dä va ett helt tomtelandskap. Mä lysande gran å lysande P-hus. Å såklart

än jävla massa tomtar.Dä ni Hemköp i Lindö !!!! Ijämter te vä. stod än uppstoppad skyltdocka som tomte

mä säck å julklappar i . FINT VA DÄ !                  

 

 

Redan här börja min yngste son Micke,att drömma om att bli chaffis.  

 

Igår måste huliganfaan ha mä sig sina polare.Rev ner huset på backen,paja taket. Undrar om dä finns

skottpengar på huliganer.Annars får väl,låna ett gäng ifrå Fia hemmet!!!!      

 

Här ä treo ifå Fam. Strand å Strandh!! Snygga va ?    

 

Gårdagens mat. Nu ä dölmera slut. Blev inget över denna gång häller Malin!!!!

Nu kom dän lille hemsläpandes på än jävla massa kassar. Bäst å resa på arslet,å hjälpa till!!!!

Dagens mat blir än , av mina klassiker på Leons. Hemgjort potatismos å 10 st.köttbullar

Hemgjord bostongurka å senap. Å dän lille ska väl ha sin jävla ketchup????


Säjer Go Kväll i höstmörkret å regnet !!!!    /// Janne         Sista tisdan för dänna måna( SKÖNT )




Av Janne/Kickan Strandh - 26 november 2012 15:26

  Ajm bäck ögäjn !!!!!!                   


Jävla väder ida,till å mä Mimmi vill ej vara ute!!!! Va gör man än sån här daa,eftersom man

går å drar slanerna efter sig??????? Städa,glöm dä. Bake ,ja lite lussebullar mä olika utseende.

Saffransskorpor ä fint oså. Ut mä kryddlåda, å se om den lille  har gjort som ja banna om ???

Icke sa nicke. Fanns för faan inga fyra saffranspaket i låda!!!!!     

Väntar på att,dom ska ringa å säga att fönstrena,levereras ida!!!! Tel. faan verkar va dö !!!!

Näää dä får bli att planera upp Norska Julaftons mat,skriva upp en lista va fö grejor man ska ha.

Å en lista va som bör handles,av dän lille!!! Nu bli ho ej gla,men vaaa f... ,ja har ju handle.

Däää går åt , förstår du!!! Undrar om den lille tror,att ja jävlas mä na???         

   

Ifall ni int sett bilden,kommer dän i repris!! Kickan har laddat hem dän ???????  Än da på VIN!!!!

Faan ja ska ju på röntgen snart! Bara dä int ä dä här! I såfall få dom tryck hårt. Om dän ska bli såhär!!!!

 

Få väl hjälpä dän lille. Denna bild ville ho mä igår,nä ho blågga. Määäännn ,verka som dä ä ja som ä

teknikmonstret i fam. Strandh!!!! Här ä dän!!!        

 

Ja ska också ha än sån jävla dålig klurbild,som dän lille hade!!!!!! Va ser ni på himlän ??????

Dän ä så jävla kluri!              

  Ha faktiskt gjort lite mer ida.Prissänkt Lindas bil på blåcket. Å ringt in på

telefon annonsnr. mm. Trot om ni vill,dä funka !!!! Gått igenom annons till Locus, å annons i NT tills

torsda -lörda. Vore väl faan,om ingen nappa nu!!!  Faan undrar om dä bli nåra pänga över,efter alla

annonskostnader ä betalda????                  

 

Jo ni ska säja er,kåldölmera mä sås vart förbannat gött.Män du Pelle,glöm dä där mä ströbröd i smeten !!!

Gick ej strikt efter hans re. på smeta. Nä dä blev havregryn å lite Fr. senap å kalvfond.Matrec går att ändra på.

Män ej bakre. !! Å så ringla på sirap över dolmarna innan ugn. Så jävla gött!!!!!       

   

Nästa skapelse ur Pelles bibel,ska bli dä här!!!!!!! Tänk er än äkta ( å hur faan stavas dä då,få gå ut efter

bibeln ) Wienerschnizel. Nä ja va i Tyskland åt ja jämt,ja ni vet!! Men nu till det stora problemet,

ja måste få dän lille att köpa kalvinnanlår.Å ingen jävla fläskschnitzel !!!! Undrar om dom ha dä på ,ICA.

Annars ä dä City Gross som gäller,tänk er ho som har Ica Maxi tatuerat på än skinka!!!!!         

  Mat ikväll ä ej så jävla svårt!!! Blev dolmar över igårkväll,så dä blir det idag också.

På mä lite potäter,lätt som en plätt. Här slängs inget,för ni vet va dä     .

Nu får man deppa ihop,ho ringer å säjer .Ja ä på väg hem nu,köpt P.-M , för dä ä väl inget annat ????????

Faan ha skrive ett halvt jävla A 4 ark.!!!!!!!!! Kan bake saffran på julafton? Å glöggen då,efter rec. av

Pelle M. sket säj så att säje!!!!! Får väl jävlas på fjäse bök imörrn.Får väl ringa hemsändning,av varor ???

 

Kommer ho säkert att säja dän lille. Män kom igen du,nä dä ska tvättas fönster  !!!!!!!!!

 

Med Vänliga Hälsningar .....  Janzon


Mycke bilder ida,män så ä dä när man ej kan va ute!!!!!!


Avslutar mä En trevlig Månda Kväll ( sista jävla måndan denna månad )            /// Janzon!!



Av Janne/Kickan Strandh - 25 november 2012 16:12





  Ida ska ja ge mä på, Pelle M. :s husmansbibel igen. Har aldrig lagat det nångång.

Ska bli Kåldolmar! Faan ta hem dä Pelle,om de int smakar som dän lilles, eller morsans!!!   


Oh man tackar!!!! Beröm för kåldolmarna jag gör.......för det är jag som är den lille...det är inte nå´n liten snaps!!!

  

Vi la oss sent i går kväll, eller i natt kanske man ska säga då klockan var 01.00 Jag vaknade inte förrän

klockan 09.30 och då blir jag så irriterad.......halva da´n har ju gått!!!!!

Tog på mig en lång klänning, satt på äggen på spiseln och på med gummistövlarna och jacka.

Ut i skogen med Mimsan så hon får göra sin morgontoalett. Tur att ingen ser mig där jag "springer" omkring i långklänning, nyvaken och dan!!!

När jag kommer hem är äggen perfekt kokta!!! På med kaffebryggen........Jannes goda limpor med ägg och kaviar.

Jaa ska jag vara ärlig så blev det 3 mackor i dag, en med ost också.....och den åt jag medan jag gjorde äggmackorna.

Det bästa är att Janne sover längre än mig så jag kan sätta mig vid köksbordet alldeles ensam......lösa lite korsord eller varför inte ....spela lite spel på iphonen. Men..........inte i dag för den var precis kolsvart och gick inte att få igång. Jahaja vad är det nu då!!!!!! Gjorde precis som det stod i bruksanvisningen men var är reglaget?????

Frågade Janne när han vaknade: Vad är ett reglage??? Han gav mig en massa förklaringar men inget som stämde in på min iphone.

Tack Åsa för att du kunde få igång den!!!! Vips så var det gjort......joo jag gjorde bara så här och tryckte in den här och..........jaha  

Nu när jag ändå skriver om dig Åsa så kanske kommentaren från Borgen ska komma fram........

 

För det första! Det här är Åsa när hon ser ut precis som vanligt.........söt och rar tjej som är vän med Linda. Janne

tar alltid kort där alla spökar ut sig. Det går säkert i arv efter farmor som alltid klädde ut oss på alla kort.

Men till saken.....Vi har varit på Borgen i dag på dansuppvisning - återkommer till det senare i bloggen. Efteråt när vi står utanför tar Åsa upp ett paket, jaa eller snarare en liten burk med tuggummin och säger:

Såååå ologiskt att lägga de här papperen i.....jag fattar inte vad de är bra till....

 

Men då är mamma Kickan med och eftersom jag har lärt mig av mamma Inez att man absolut inte får spotta ut tuggummi i naturen för de stackars små fåglarna kan fastna med näbben om de äter detta........

- Du ska ju spotta ut tuggummit i papperet förstås. Asgarv  - ALLTID när Linda och Åsa är tillsammans - Det är klart det är sååååååååååååååååå!!!!!!! Smart gjort av.............jaa vem det nu var. Vet inte vad det var för tuggummi faktiskt, fick en liten papperslapp som jag skulle fota för att lägga in i bloggen men tuggummi.....det såg jag inte till nå´t

  

På tal om tuggummi....fick ett bra inlägg på facebook där det stod: svälj aldrig ett tuggummi flickor och så sitter en massa tjejer på genomskinliga pilatessbollar ( heter det så ). Kul....undrar om man kan hämta den bilden och lägga på bloggen?????


Efter att jag ätit min frukost så på med arbetskläder!!!!!! Mysbyxor gummistövlar, täckväst och ett par trädgårdshandskar. Tänker att........vakna till nu Janne för nu ska här fixas    Nää, inte än!!!!!! Jag måste vakna först.....joovars!! Och hur vaknar då Janne???? Joo han sätter i gång datorn och tittar lite på facebook och ropar:

Kickan, har du sett det här???? Ska du iväg idag???? - Nää är det nå´t speciellt??? Jaa tänkte om du skulle gå på det här????? Där har Vilma lagt ut ett inlägg om att det är avslutning på dansen. Jahaja...det visste inte mormor om! Tittar på klockan och blir ännu mer irriterad över att jag sovit så länge i dag. Joodå jag hinner!!!!! Ut i trädgården och börjar bära ut en massa byggmaterial från Jannes rum i boden. In med cyklar, krattor, gräsklippare...jaaa i ärlighetens namn, gräsklipparna tog Janne in!! Men sen tröttnade han efter att ha tömt allt som var under presseningen

  Och blev så trött!!!!

Så här såg det ut innan det blev ordninggjort........

Och så här fint blev det efteråt..........

 

Det är skapligt mycket jord och elände där det är grävt för elen men......det torkar väl nå´n gång.


Efter detta in i duschen medan Janne satt på kaffe och gjorde "långtradarmacka" med falukorv och stekt ägg. Äta medan jag sminkade mig. Ojojoj vad fort allt fick gå!!!

Men vad gör väl det när man sitter som stolt mormor eller rättare sagt...tränger sig fram som stolt mormor och sätter sig på knä för att filma denna lilla underbara unge

   

Hon kan dansa!!!!!!! Nu ska hon börja tävlingsdansa i vår. Vilken livslust och hon har dansen i blodet......

Fasan vad arg jag blir!!!!!!!! Jag hade videofilmat hela dansen och kan inte lägga in det här på bloggen!!!!!!!

Jaa huvudsaken är att vi i familjen vet hur duktig Du är Fia   

Kom på en sak....... Jag har ju inte talat om vad som finns på min klurbild från förra helgen.  

Det är Vilma som sitter i flygplanet ovanför lärkträdet....hon är på väg till Kreta  Det är en alkoholfri drink!!


I dag var det välbesökt vid våra fågelmatare. Det var 2 stycken domherrepar, stjärtmesen, stenknäcken, hackspetten, grönfinkar, gråsparvar, talgoxar och blåmesar. Såg även en nötskrika i lärkträdet....och när Janne får se den...jaa då är det väl ett nytt namn på mig igen...men kärt barn har många namn.

 

Det här är stenknäcken som hittat hit till vårat "matbord". Domherrarna blev så rädda när jag höjde kameran mot fönsterrutan så de flög iväg!


 

Det gör ont!!!!!!!! Det gör så ont att se två syskon så här............Linda förtvivlad och jag tröstar...en trasig mamma som tröstar.........Syskonkärlek som aldrig dör   

Varför satt jag nu in denna bilden undrar ni säkert. Det är för att mitt hjärta och kropp alltid är full av dessa känslor. Hur mycket roligt, fantastiskt som händer så är det här min vardag......mina tankar....det spelar ingen som helst roll vad som händer. Jag vill avsluta med att säga, delge mina känslor som rör sig i mitt inre varje dag.

Jag är glad över att jag kan vara "normal". Gå till jobbet, tycka om att vara den jag är, bli glad över komplimanger, känna förtröstan, ta varje dag för den det är, känna lycka, glädje....men när jag gjort det...........går alltid mina tankar till den svarta sorgen som finns i mitt hjärta.

Livet är inte rättvist och varför går man inte ifrån detta jordeliv i rätt ordning i generationer.

Lotta - min arbetskamrat - hade varit hos Johan här om dagen. Hon hade rättat till kortet som legat på sned. Tack Lotta det värmer att du varit hos Johan. Men Kickan....kan du inte ha ett kort på Johan när han hade långt hår sa hon...det är så jag minns honom. Lotta här kommer ett kort där Johan har långt hår precis som du minns honom

 

Våran fina pojke. Gud vad vi älskar dig!!    

I morgon börjar en ny arbetsvecka. Upp med tuppen i morgon bitt.

Nu börjar nog kåldolmarna bli färdiga och min Pelle Morberg verkar nöjd i köket.

Var rädda om varandra    /// Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 24 november 2012 19:07

Få väl bli, Go Kväller på er !!!!!         


Inleder dagens bloog,innan dän lille tar över. Imörrn får ho ta dän hele!!!!

Ida ä dä exakt 1 månad kvar till julafton. Å snöhelvetet lyser mä sin frånvaro.

Såååå sskkköööönnnnt!!!!

   Tryckfels Nisse smög in sig igår, när hustrun pränta ner blogga!!!!!

Så få väl dementera dagen efter , som NT gör.

Ho mena dä andra finaste jag har i hemmet!!!!!!

Självklart ä ja dä finaste ,ho har hä hemma!!!!!  

Kickan.       

 

Nuuu ska ja rita ner, sista inlägget. Dä här måste ni bara läse. Börja imorse,mä sina vanliga bestyr.Ni vet!!

Sitter ve datan,kollar om Malin Pucko ha tid att skriva nåt!!  PlÖTSLIGT händer dä !!!!!!     

Höststormen far in,å säjer: dä luktar dö mus i rummet!!!! Kom å lukta!!  Känner inget???   

(Faan dä ha väl länge lukta dö mus, i huset !!             )

Öppnar upp dörrar å fönster,på vi gavel. Fy faan så kallt dä blev!!!!

  Snacka om rimfrost i skägget!  Sän säjer ho åt mä. Vi får besök ida på em.!!

VI måste dammsuga å torka golv. ( Ja gör dä annars åso !! ) Så här kan dä ej se ut????   

Kunde dä va än pick åt mä ida åso?? Sen drar höststormen iväg, ifrån Kårtorp i bil.Ska väl handle ???

Kände endast än liten bris,när ho åkt.VI VI VI ,ordet har ändrat betydelse,betyder JANZON !!!!

 

Dammsuga,skämtar du?? Ingaaa nya påsar! Fram mä än grillpinne,å tömme påsjäveln. Märktet när ja skulle

klämma ihop rören,dä hängde löv å damm å hunmat i röret!! Då kan man snacka om dåligt sug!!!!  

Varför vi ej ha köpt nya påsar än ???? Finns visst bara ett jävla ställe I Norrköping som säljer dom !!

Denna maskin har varit i vår ägo,sedan tidigt början av åttiotal.Märk väl,bytt munstycke å slang ett filter å

elsladd.Mä nya påsar, vicket jävla suuugggg!!!! ( Faan undrar hu många år dän ä ? )   

 

Åååå vaa faaaan säjer ho den lille,kolla vicket pris!!!! Över dä halva!  Vaa faan ska ho ha än dammsugare,

mä 12 m. räckvidd till. Som är knappt över 1,57 ?????Inte än chans,  att VI byter dammsug. Nääää dä ä väl

bara dä att, påsjävlarna finns på Maxi. Å sen kommer dom väl hem billigt på nån kupong??    

Avrundar mä Go Kväller   /// Janne . Nu kömmer dän mörka höststormen å tar över.   


Tack för det Janne!

Det ser i alla fall ut som dammsugaren behöver en riktig rengöring. Den verkar vara rätt dammig! Det kan du ju göra nästa lördag när jag åker hemifrån för att handla från din inköpslista   

Det är faktiskt rätt skönt att umgås med Linda medan jag vet att Janne tar hand om städningen hemma. DET kallas jämlikhet.........

I dag känns livet precis så där som det ska va`  Tillsammans med barnen. Älskar er så mycket!! Glädjetårar rinner på mig och Linda. Micke kallar oss "nervvrak". Kanske.......men tror inte det, det är bara känslor som svämmar över.

Tack för i dag mina barn   


Jaa vad ska man skriva efter Jannes inlägg???? Det är möss och höststormar hej vilt! Men det luktar faktiskt död mus inne i Johans   rum. Antagligen är det någon mus som ligger under huset. Det har hänt en gång förut fast inne i vardagsrummet. Det är väl den lilla som Janne fotade häromdan. Det är det värsta när man matar fåglarna att det ramlar ner frön på marken och då kommer de där små skogsmössen fram och äter. Kanske vill de också flytta och då är det väl bra att bo under huset då vi har torpargrund. Vi får väl ta hit Anticimex om det blir värre. Lite äckligt är det men dom är rätt så söta!


Ska du göra nå´t särskilt i morgon frågade Janne försynt nyss ( trodde väl att jag skulle åka iväg igen så han skulle vara tvungen att städa). Jag svarade: Jaa, i morgon ska grejerna under den blå presseningen in i ditt förråd. Herregud hur svårt kan det va???? Svaret blir: jaa jag trodde vi skulle gjort det i dag men det är synd att vi inte är så starka du och jag för då kunde vi bära ner skåpet så du får bort lite grejer från ditt rum i förrådet. Skit i mitt rum, det är ju ditt vi ska göra i ordning. Och förresten om vi bär det med munnen för där är vi starka så orkar vi nog bära tyngre skåp än det     


Nää dags för lite foton!!! Frågan är om vad temat ska bli idag? Måste gå igenom arkivet och få lite inspiration.....kanske vinter, vår sommar eller höst.

 

Kommer ni ihåg vintern 2010? Usch, det är med blandade känslor man minns den. Jag skottade innan jag åkte till jobbet och när jag kom hem. Hann bara skotta färdigt så var det dags igen. Janne var sjuk då så han kunde inte gå ut och skotta på dagarna. En morgon då jag kom ut så hade bonden varit och plogat redan. Bilen var som en enda stor snöboll!!!! Fick skotta fram den för att kunna åka iväg.

Men sen kom våren.........

 

Forsytian blommade och...........

 

lärkträdet fick nya barr. Sommaren kom med stormsteg och  

blommor i varenda kruka........ljuvliga tid!! Och på tal om blommor..måste visa mina fina orkideér jag fått av....

 

Kicki Carlbom och Bettan.......

 

Kicki Carlbom och Dzenita. De blommar så fint ännu.Tack.....värme och   

Olle gjorde en så fin teckning åt mormor och morfar. Den ramade Linda in och vi fick den i julklapp. Den har vi på en hedersplats på väggen i vardagsrummet.......

 

Tack Olle!!   


Nu börjar det lukta gott från köket igen. I dag får jag fläskfilé med pommes italiensk sallad och hemgjort persiljesmör. En flaska Rioja är öppnad...mums filibabba.


I morgon är det jag som skriver bloggen igen säger Janne så då är det jag som ska planera och göra manus på förmiddagen........eller?

Ha en riktigt trevlig lördag kväll önskar Kickan.


Av Janne/Kickan Strandh - 23 november 2012 18:13

Hej å fredagsmys på er !!!!!!!           


Ja då vadä fredag igen,å man ä ledig ifrån jobbet?? Har bake lite ida,som ja skrev igår.

Men ingen janzon,fanns ej ansjovis hemma. Läste förut,att Kikki A. blev sugen på

julbröd å julskinka.Vart ja mä. Män finns ingen julskinka hemma heller!! Så dä blev en,julmacka

ljummen mä bregott på.Smälter så fint.Kryddsmaken får man vänta på tills imörrn.

Höststormen ä hemma,få se om dä blir nåt kvar av baket.   

  Gårdagens mat vart KATASTROF !!!!!!!! Insaltad stroganoff.

 

Gnällde på dän lille,köpt nåt jävla salt kar mä fyra stora hål i.( tror dä va på ÖB,äju billigt )  Tänk om ja

skulle salta mä dän hä??? Häller över i dä äldre karet.Tre små hål å ett stort hål. Kör igång, mä käket.

Dags för att krydda lite,lite svartpeppar å salt. Ååååå Vaaa FAAAANNN händer då,lock helvetet far ner i

pannan ååååå några dl. salt. Såg ut som dä hade komme, pudersnö på strogan. Fort som faan ,fram mä

snöskyffla.Bort mä salt he...... ! Ska någ fixa dä här säjer ja,hör innefrån datan. Hur höststormen sitter å

fnittrar.Ho som va så hungri,mä en annans olycka,kan man sitta å fnittra åt!!!! Hällde av såsjäveln,  

börja om mä ny sås. Klllaaaarrrt ! Kanske korven ,sög åt sig fort som faan. Kanske lite salt???    

       Tänkte lite ida???? Faan ja ha ju lova Bo-Göran å Ullis P. , att

fixa fram en sachertårta.Män rec. då ? Få faan gå in å gåågla,på tårtan.Nu ni ha ja hitta rec. på dän.

Än riktig Österrikares rec. Dä få bli till Norska julafton !!!!!!!             

 

Här ä tre av mina bonusbarn Frazze Fragal, Ullis Pu.... , Bo-Göran . Du har dä ej lätt Ullis, mä

dessa två bonusbröder!!!! Kom på Ullis, ta mä dig skidor  8 Dec. fixar ja backen . Sacher å choklad mm.

GLÖM ej att ta mä Jägern. Päronet!!!

  Nää ni nuu,får dän lille ta över.Måste ut å salta maten!!!!!!  

Ho måste få träna lite,te ho ska gästblogga i hälgen!!!!!  För min del Go fredagsmys på er. /// Janne

             Sex ikväll !!!


Man tackar!!! Jaa inte för sex   utan för att du lämnade över bloggen till mig. Har gått runt lite med min iphone5 och fotat lite. Gör som Janne...........manus, eller ordnar ett tema. Vi har så många fina foton som hänger på väggarna och står lite varstans. Bröllopstema........det blir det!!  

Första paret ut är.......  

Farmor och farfar, Jannes mamma och pappa som var först ut att gifta sig. Efter dom kom........

 

Mamma och pappa/mormor och morfar, som fick skriva till kungen för att få lov att gifta sig för pappa var inte fyllda 20 år. De gifte sig den 13 april 1945 och min bror föddes i augusti samma år. Den 13 april är Linda född och det var en stor lycka för dem att få ett barnbarn på sin bröllopsdag.

Det tredje brudparet är........

 

vi.......här var det lite annorlunda "familjen Annorlunda" Vi skaffade barnen först och gifte oss sen. Det var tur att vi fick Micke så vi kunde gifta oss på hans dopdag den 8 november 1986. Det fjärde bröllopet är..........

 

Linda och Hennings.........så vackra ni är   

Det femte bröllopet är.........

 

Mikael och Jannice.........så vackert och gulligt när hästarna också pussas.

Mmmm tankarna går tillbaka.........jaa inte till mammas och farmors/svärmors bröllop förstås. Då var man ju inte påtänkt ens engång.


I dag luktade det gott när jag kom hem.....nybakade jullimpor och saffranskaka i ugnen. Jag kan verkligen rekommendera receptet på saffranskakan i MAXI specials julkatalog vi fick i brevlådan häromdan.


  Gott säger Mimmi och slickar sig om munnen.

 

Mums fillibaba!!!!!!


Det är mycket man vill visa/berätta som väcker minnen från förr.....Jag kommer i håg när jag var liten och vi hälsade på våran farmor. En liten knubbig tant med lång kjol och alltid en fin hatt på sig. Min farmor var en riktigt fin tant. Hon hade en så fin servis som jag älskade redan som barn. Det var vindruveklasar på den och jag tyckte de var så fina. Den fick min mamma och pappa ärva efter farmor och vi har alltid ätit på den när vi varit samlade hemma hos mamma på "söndagmiddag". Mamma gjorde nästan alltid pepparrotskött när vi var många som kom. Förutom på nyårsdagen då vi alltid fick kalkon. Oh vad det var gott!!! Till efterrätt var det alltid äpplekaka och vaniljsås.

När mamma bjöd på pepparrotskött fick vi alltid soppa med klimp till förrätt. Hon ställde fram den fina soppterrinen efter farmor med en fin silverslev i. Vad vi åt och vad man tyckte det var fint. Nu har jag fått ärva denna fina/ljuvliga servis efter min mamma och det är det finaste jag har hemma.

 

Oh vad jag älskar att hälla upp soppa i denna terrin och att få duka med dessa åttkantiga tallrikar är underbart.

Den bär på så många minnen och den dagen jag inte finns längre kommer den att finnas hemma hos Linda och jag hoppas hon kommer ha samma känsla som jag har när hon ska duka med den en gång. Men det dröjer länge än................


Nu ropar Janne att maten är färdig men det blir inte på finservisen, joo faktiskt det blir det, fast på svärmors finporslin. Vi kastade vårat vardagsporslin och började använda det fina porslinet i stället. Det var nerpackat i kartonger och vem glädjer det då???? Ingen!! Men nu glädjer det oss och maten smakar såååå braaa!


Trevlig fredagkväll på er allihopa // Kickan  



Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards