janzonbanan

Alla inlägg under mars 2013

Av Janne/Kickan Strandh - 31 mars 2013 20:22

Hej och god fortsättning på påsken   


Jaa, i går blev det ingen blogg. Det är ingen ordning på någonting numera. Nävars......det ska inte bli något tvång att blogga utan det gör vi för att vi tycker det är roligt.

I går var Linda, Vilma och Kent här och åt påskmat. Linda ringde innan och frågade Janne om det var OK att hon kom i mysbyxor för hon hade ont i magen.

- Är det nå´t och ringa om och fråga??? Det är klart du får komma i mysbyxor blev hans svar.

Jag tycker det är skönt när det inte blir uppstyltat........

Vi lagade mat för hela slanten..........som vanligt!

Barnen kom vid 14.30 och då kom Janne ut från badrummet.........

 

så här...........

- Jaa, du sa ju att det skulle va myskläder på!!!! Du kanske borde rakat dig istället för att klä ut dig   


Nu när jag skulle hämta kortet på Janne nu och fick se korten på mina påskkärringar så började jag skratta. När jag skrev bloggen i fredags kväll - efter Lets Dance - så satt jag och somnade. När jag vaknade till hade jag skrivit ett par meningar som jag absolut inte förstod ett skvatt av. Jag hade satt in samma kort på påskkärringen två gånger. Jag fick gå in och redigera bloggen tidigt i går morse. Jag hoppas inte så många läst den innan.


Lilla Olle var inte med igår för han var sjuk. Han var hemma hos pappa Henning. Vi skickade med mat till dom.


- Mormor......vad var det där som mamma skulle hjälpa dig med????? Frågan kom i går igen.....

- Vi äter först så ska du snart få veta........nää, du får veta det NU!!!!!

- Joo, det är så här att jag hade tänkt att du och jag skulle åka nånstans.

- UTOMLANDS!!!!!!!

- Mmmm, vad skulle du helst vilja göra om vi skulle åka.

- Sola, bada och bli brun!!!!!!

 Vackert!!!

 

 Här finns nog möjligheter till att få färg tror jag!!!

Lördag den 18 Maj åker vi från Skavsta och kommer hem onsdag den 22 maj. Nu ska vi ut på äventyr mormor och Vilma.


Vilma ville inte följa med hem utan skulle vara kvar över natten och åka hem i dag..........men nu sitter hon i soffan och spelar Bingolotto med morfar. De diskuterar hej vilt vad dom skulle göra om dom vann en miljon.

Det blev ju fort natt igår eftersom klockan skulle sättas fram en timme. Janne ställde om alla klockor men inte väckarklockan.

 

Här har Janne tagit kort på tjejerna när dom lagt sig för att sova.........

Oh vad skönt det är när ni sover i sängen matte och Vilma............undan lite så jag får plats. Att jag har en pläd över mig är för att Mimmi låg på mitt täcke först så jag fick ingenting om axlarna!!!

Som du ser på väckarklockan så är den 0.45 så klockan var alltså 01.45


Söndag morgon.......de vanliga rutinerna. På med ägg, ut i skogen med Mimsan, på med kaffet........frukost!!!!

Efter att jag ätit frukost vaknade lilla fröken. Klockan började närma sig 11.00 men..........hon var ju bara 10.00 som man kommer köra med ett tag nu.

Frukost vid TV:n.........är man hos mormor och morfar så får man....så det så!!!


Då kommer Frazze och Bosse!!!!!

- Glad Påsk!!!! Ville bara lämna en blomma och önska Glad Påsk.

 

Oj vad mörkt kortet blev men det är i alla fall citrus av något slag och vindruveranka.

Dessa ska planteras i stora krukor i morgon. Vi har så bra jord som vi fått av Marre så det blir perfekt! 

Vilka trevliga pojkar!!!!

Vi hann och ta en fika.....men sedan var de tvungna att rusa iväg.

Frazze har flyttat till Stockholm nu och hade åkt därifrån på morgonen. Påsklunch hos mormor väntade.

- Klart vi kommer och hjälper till med altanen!! Det vet ni!

- Vi kan ta kalops till middag då!!! Frazzes kommentar.


Efter att grabbarna åkt så frågade jag Vilma om hon ville åka hem då eller senare.....eller ska du stanna?

- Jag stannar nog men jag har ju inga kläder! Dom tvättar jag i ett nafs. Du kan ha något av mormors kläder så länge.......

Och det kan hon.........Hon sms-ade till pappa att hon skulle vara kvar.

- Nu går vi och sätter oss i solen Vilma.

Jag ska lyssna på min ljudbok. Har du något att lyssna på? Jaa, jag har musik.

  Här sitter vi..........Janne tog kort från fönstret och passade förstås på då jag hade en ciggarrett i handen.

 

Det var riktigt varmt och skönt!!! Solen värmde.........och det kändes att den tog! Vi blev lite röda.

 

Nu har mina tetatet (heter det så) slagit ut. De gör sig så bra i mammas skål.


Nu börjar vi bli lite trötta men Vilma har gått en sminkkurs och ska visst sminka mig. Vi får väl se hur det blir.


Sov gott alla bloggarvänner // Kickan



Av Janne/Kickan Strandh - 29 mars 2013 19:29

GLAD PÅSK!!!!!!!


I går blev det ingen blogg för då var vi ju barnvakt......

 

Detta mötte mig när jag kom hem från jobbet. Anton och Ella hade påskpyntat med äggen de själva skulle ha i riset hemma!!!

Janne tyckte det var skönt jag kom hem, för Ella hade visst frågat hur många gånger som helst: När kommer Kickan hem???

Vi byggde lego förstås......Ella lyckades med något som jag faktiskt inte tror att någon lyckats med förut.

 

Den ena panelgardinen åkte ner   

- Den bala lamla, Janne.

Det bakades....Janne och Anton skulle baka för han var ju inte här förra gången utan det var lillebror Leo.

 

Ella ville vara med och titta.........-Jag vill också baka Janne!!!!

Tiden går fort då man har barnen omkring sig och helt plötsligt knackade det på dörren. Kommer Malin redan????  

Nää, utanför står det två påskkärringar!!!! Marre och barnen som är ute på turné och lämnar påskblommor och handmålade påskkort..........  Ni är såååå söta.

Men nu kommer Malin och Leo. Pappa är på kurs så Malin kan stanna och äta......och ta ett glas vin.

Barnen leker och Ella blir tjurig på ett spel i mobilen........

 

Då åkte nappen in i munnen och hatten på.......storebror Leos hatt.

Malin och jag satt i soffan och pratade.......gick ibland ut och räknade stjärnor    Hann inte räkna dem klart utan var tvungna att gå ut igen. Då lämnade vi Janne inne med barnen.........

Klockan gick och till slut såg det ut så här......

 

och så här.......

 

och så här........

 

Ljuvliga ungar........dom somnade alla tre!!!!

-Malin, du kan inte få hem barnen.........Ni får sova över allihopa.

- Jaa, men är det OK för er då???

- Klart det är OK.

- Men jag måste ha linsvätskan.....

- Vi går ner och hämtar den då vi går ut och kissar gonatt med Mimmi......

In och bädda i "gästrummet". Där skulle Anton och Malin sova. Janne och Leo sov i sofforna och jag hade Ella i sovrummet.

Sagt och gjort. Vi la oss straxt efter klockan 02.00

Klockan sju i morse vaknar jag av att lilla Ella ligger tätt intill och pillar med mitt hår samtidigt som hon intensivsuger på nappen. Ligger med ena benet över mig. Malin hade berättat för mig att om hon vaknar till så låt henne bara hållas med ditt hår så somnar hon om........och det gjorde hon.

Vi vaknade innan klockan nio allihopa. Ella la sig i min famn och tyckte allt var helt OK.

Tre barn och två vuxna till frukost....jaa Janne vill inte ha!!!

Barnen tyckte det smakade bra och Malin sa att så mycket hade dom aldrig ätit till frukost förut!!!


Började plocka iordning lite då det bara blev Janne och jag kvar i huset. Bäddade både här och där..........

 

I dag har han varit här igen!!!!! Denna vackert röda herre..........


Jag glömde laxen jag beställde igår så jag fick åka iväg till MAXI för att köpa den. Innan jag åkte dit så åkte jag till Blomsterhuset på De Geersgatan. Köpte en hel platta te ta tet för bara 79 kronor. Det var 18 stycken..... Köpte också vita fina krukor till Johan och mamma och pappa. Penséer som jag satt i krukorna.

När jag var på MAXI ringde Linda och undrade om Vilma kunde följa med mig hem en stund.......

Så klart!!!!!!

Jag hämtade henne vid resecentrum. Lilla gumman....hon hade handlat på sta´n....påskägg, godis och mycket annat.

Vi åkte till kyrkogården innan vi åkte hem

 

 

Krukan med pensén blev så fin.


Väl hemma satt sig Vilma vid köksbordet för att fylla sin a påskägg,

 

Mycket godis och ägg var det!

Jag stekte.......

 

gjorde inkokt lax........griljerade

.......

 

skinkan.

Jag är inte så mycket för att påskpynta men jag tar fram lite grann.....

Här är bordet på altanen.....

 

Lite närbilder på kycklingarna.....

       

 

Häxorna hänger i fönstern.........................................

 


Nää, nu går ögonen i kors och det är nästan att jag sitter och somnar.

Godnatt mina vänner. Dags att sova !!!!!!


// Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 27 mars 2013 19:52

Hej på er   


Nu har han lite otur då han tänker igen   .........

Jag gnäller på att han använder så mycket köksspray till diskbänken....Jaa men vet ni att så många flaskor som jag köpt sedan Janne blev "husmor" det har jag inte köpt under hela min livstid   Det blir att åka till Dollarstore eller ÖB och köpa upp lagret..........

- Vad kostar dom då?????? 19.90 eller?????

- Nää det är nog närmare 30 kronor.

Då börjar han att skratta och tror att det bara skiljer 10 öre på det jag säger och det han sa........

- Lägg till en tia Janzon!!!!


Jaha ni tjejer. I morgon blir vi blåsta på konfekten..........

 

Den här har Janne bakat idag.........

 

Och den här............

Men dom är inte till oss.....Kicki och Kikki...........


En pojke sa: Det var nog den godaste kakan jag ätit nå´n gång...........

Den andra lilla tösen sa: Har vi inget kvar av den kakan med rosa på?????

 

Den här är till Dig Oskar....du får väl bjuda familjen.

 

Den här är till dig lilla Clara......mamma vill säkert smaka en bit.

Med detta vill Janne önska er en Glad Påsk!

Han har ett hjärta av guld........svårt att visa känslor men..........Du är min Janne   ......och du är sååååå lik din mamma och hon hade också ett hjärta av guld.


Jaa så är han.........


I kväll har jag lite ont i piriformis.........och det gör ont!!!!! Vet du var den muskeln sitter???

Janne har lärt mig det för flera år sedan.........men idag säger han att den sitter i nacken. Jag var tvungen att överbevisa så jag gick in på Google och det är en höftmuskel.....precis som han lärde mig. Nu hade han lite otur då han tänkte .........igen!!!


I dag är det jag som lagat mat......

 

Här blir det inga långkok en vanlig vardagskväll. Näävars......Janne sa igår att han inte hade lust att laga mat och tyckte det var synd att jag inte hade köpt med mig något grillat. Så idag ringde jag hem och frågade om vi skulle äta nå´t lätt i kväll.


Nää ni....jag tror jag har fått skriva det jag vill dela ikväll. Hoppas ni får en bra kväll och att ni får en bra nattsömn alla ni som ska jobba i morgon.

Ha det fint // Kickan


Av Janne/Kickan Strandh - 26 mars 2013 19:48

Hej på er!!


När jag ska skriva datumet på bloggen får jag alltid titta på almanackan som hänger på "garderobsväggen".

När jag tittade idag så står det på torsdagen: Leo och Ella 17-20.30 Då ska farbror Janne och tant Kickan vara barnvakt igen. Men det blir inte Leo som kommer utan storebror Anton och lilla Ella. Anton blev lite fundersam över varför inte han får vara hos Kickan och Janne. Leo var ju där förra gången.

Det känns så skönt att barnen trivs så bra hos oss...........


Torsdag, det är skärtorsdag då ja.....hur ska det gå????? För det är väl då jag/häxan far iväg till Blåkulla. Janne klarar säkert barnen själv. Annars får jag väl komma lite senare till de andra häxorna som stuckit iväg.

Jag såg en rolig bild på facebook förut.........undrar om jag kan dela den här? Men det får jag nog.......

Upprop tjejer! Vi sticket ju på torsdag jag är klar med kvasten men ska jag ta kaffepannan som vanligt eller byta mot en bag in box ? Hur många kommer med? Gilla o dela så jag vet hur många boxar som behövs!

Tveksamt vad man ska ta med sig............kaffekannan eller bag in boxen. Jaa, är det påsk och häxfest vet jag vad jag skulle välja   

En annan rolig bild.......

Man blir aldrig för gammal för ett påskägg ;-)

Det här påskägget vill nog  ha...........

Linda ringde idag och frågade: Mamma vad ska ni ge barnen i påskägget?

- Jag har köpt fina porslinsägg till barnen och vi lägger i en slant......

- Jag har köpt dom största och dom vill inte ha godis. Måste fundera vad jag ska köpa.........Vilma vill ha en sminkborste och jag kan ju inte bara lägga en sån i som ligger där och skramlar på botten  

Jag tror Linda köpt dessa "bautaägg" varje år!!!! Slänger hon av med dom eller??? När våra barn var små fick dom också dessa stora ägg men jag sparade dom år från år. Till slut höll dom knappt ihop.


Janne: Jaa, nu ger du dom inte för mycket pengar för då kan dom inte bara få en tjuga och bli nöjda sen!!!!!

- Janne, vem blir nöjd för en tjuga i dagens läge???? Nu är du som våra barns far och morföräldrar var.........och det är många år sedan, så då var tjugan värt lite mera   . Gulle dig!!


PÅSK!!!!!

Vad har man för traditioner då???

Sedan jag började på kontoret så är jag ju lite mera ledig på storhelgerna. Förut jobbade jag ju långfredag och påskafton i alla fall.......somnade i soffan på påskaftonskvällen. Nu är jag ledig långfredag och påskafton.........och somnar på påskaftonskvällen   Men kanske inte i år för då är ju barnen här.


Traditioner blir annorlunda...........

Förra året.....på påsken var det 20 grader varmt........Det kommer det nog inte bli i år men.......

Det ska bli skönt att vara ledig några dagar......... måtte   skina på oss. Jag vill sitta vid husknuten och sätta upp ansiktet mot solen. Skotta bort lite snö på altanen och ta fram en skön stol att sitta i. Ta med ett glas rosé eller det goda vita vinet och min ljudbok.......och bara va..........Snälla Gode Gud ge mig denna ynka lilla önskan och låt den gå i uppfyllelse. Ge mig den ro och sinnesfrid jag så väl behöver.

Vi har en tradition som lever vidare och det är våran tupp........

 

Han är så grann med sina fina stjärtfjädrar....... Hönsen han har omkring sig är väl sisådär men dom blir nog också tradition.

Jag skrev att det var 20 grader varmt förra påsken och det var det. Men några dagar senare så började det att snöa. Vi hade satt ut solstolar som vi satt och sola i hela helgen och så här såg det ut några dagar senare...

 

Bakslag kan man säga...........


Idag har jag påskhandlat.........många kassar blev det men ändå syns det inte i kylskåpet!!!!

Nu behöver jag bara handla det där sista i morgon eller på torsdag.....laxen, färsen till köttbullar och kavring. Glömde att köpa gul lök så det ska jag ha också........


Nu börjar det lukta mat från köket och Janne är nog snart färdig. I dag blir det stekt fisk och potatismos.......

Nu får du komma!!!! ropade han precis.


Ha en trevlig kväll hörni   // Kickan


Av Janne/Kickan Strandh - 25 mars 2013 18:52

Hej!!!!!


Nu frågar jag inte längre utan nu bara jag sätter mig vid datorn och börjar blogga.

Vintern tär och    mår inte så vidare..........De senaste veckorna har varit jobbiga mentalt och det finns inget att skingra tankarna med då man går här hemma. Jag kan gå till jobbet och slå ifrån mig det jobbiga.........


I  morse då jag tittade ut genom köksfönstret satt det en grön fågel och åt solrosfrön. Det kan vara en grönsiska.....jag har inte tittat i fågelboken än.....

 

Han sitter och tittar ut....på helspänn över om det ska komma någon större fågel......eller kanske väntar in sin käresta.

Jag sätter på kaffebryggen och går tillbaka in i sovrummet.........

Mitt mästerverk..........  

Det rasar!!!!!!!

Det gick inte.....men skam den som ger sig. I morgon ska jag köpa Karlssons klister.....då ska det nog sitta fast. F-N jag som tyckte det var så fint!!!!

 

Jag får spara dom här....för jag tänker inte stå och mäta och skära igen!!!!


Fick skrapa rutorna i morse igen!!! Minus 10 grader......men vad är det här?? Jag är så glad att grannen åker med mig på morgonen för hon skrapar "halva" bilen   


Jag känner mig inte hundra i dag heller men jag har ingen feber och då kan man ju inte ligga till sängs.....fast det hade varit skönt i morse...igen!

Fast nu mår jag riktigt bra tycker jag.

Det är skönt att det är ljust när man kommer hem.........till Antarktis

 

Rena rama isgatan........men ser ni hur vackert solen skiner påp trädstammarna.

 Stannade vid brevlådan.....och det var väl tur!!! Vad reklam!!!! Om jag inte hämtat den så hade inte tidningen fått plats i morgon bitti.

Det bästa med att ha en hund är........att det finns ingen människa som blir så glad när man kommer hem! Hon vet inte hur hoon ska bära sig åt....försöker slå knut på sig själv och gnyr. Mattes lilla gulling!!!!

Det som är näst bäst är.....att du kommer ut och gå vilket väder det än är.

In och ta på sig kängor för nu matte ska här kissas och bajsas........

Vi går ett bra tag i skogen, skogen som våran Johan älskade.....den gör mig så fridfull. Efter en arbetsdag är det så skönt att få gå ut i skogen som vi har inpå knuten. Bara andas.........finna friden som råder........

 

Nu har snön försvunnit lite grann. Det är så vackert och tyst...........längtar och önskar att jag skulle få se Johan komma och gå där i sin gula jacka. Jag vet att han går bredvid mig och att han vakar över mig..........

 


Janne är lite rädd att gå ute med Mimmi för det är så halt nu............

 

Så han har saltat........kängorna  .......eller har han missat??


I kväll är det Ullared och Dicte. Det missar jag INTE!!!! Dicte är så bra. Jag måste säga att danskarna kan verkligen göra bra serier med både spänning och vanligt vardagsliv.

Jag avslutar bloggen idag med.........

Till mina barn..........

Jag älskar er så mycket. Låt inte livet gå ifrån oss...........vi lever bara en gång.


Kickan/ Mamma


Av Janne/Kickan Strandh - 24 mars 2013 20:05

Hej på er!!!


Hinner skriva lite innan jag ska ut i duschen och skölja ur färgen i håret.

I dag har jag varit kreativ igen!!! Att det ska ta sådan tid att få ordning på ett sovrum........och ändå är det inte färdigt!!! Får göra det sista i påskhelgen för nu orkar jag inte mera.


Härliga söndagmorgon.....

Vaknade skapligt tidigt i morse så jag gick upp och satt på kaffebryggen och gjorde mig två mackor med leverpastej och gurka. Hämtade lurarna till min iphone och satt mig i sängen och åt frukost och lyssnade på min bok.

På tal om att lyssna på boken......I fredags satt jag igång den och vaknade igår morse med hörlurarna i öronen och boken var slut, hahahahaha. Janne sa att jag somnade efter två minuter så hon, vem det nu är, har läst för döva öron kan man säga. Vad boken heter??? Älskade barn av Marianne Fredriksson. Den är riktigt bra.....känner igen mig själv.

 

Tidig söndagmorgon i skogen. Klockan är åtta och det är säkert bara jag och Mimmi som är vakna. Jaa alla fall ute.

 

Blå himmel och solen som strilar ner genom träden. Det är vackert men.........


Så.......nu var det dags att ta tag i det jag skulle göra förra helgen men målade hallen då istället. Nu ska den brunsvarta garderoben bli vit......

 

Nu måste jag in i badrummet.........Kommer snart igen!!!!

Tillbaka som brunett!! Det röda är borta.....tror jag

Här är den målad första gången........och så har jag skurit till tapeter och satt upp dom.

Medan jag väntar att den ska torka så skär jag ut tapetbitar till våra nattduksbord.......och det var inte det lättaste!!

 

Så här fina blev dom...............tills nu!!! Det här bjuder jag på    En har ramlat ner och de andra fem sitter löst!!!! Det gick tydligen inte att limma på plast med tapetklister!!!!  Jag blir så ilsken....här har jag lagt ner hela min själ för detta och det går åt fanders!!!!! Jag ska nog hitta något annat lim!

 

Den här är jag iallafall nöjd över.........i kvällsljus.......

   

och i dagsljus........... Jag glömde måla sockeln två gånger så det får jag göra nära jag målar skrivbordet andra gången. För det har jag bara målat en gång än så länge........


Jaa, så gick även den här helgen och det är måndag i morgon igen..........


Vi har lite att pyssla med på kvällarna för barnen kommer ju hit på påskafton. Det skrev jag om igår!


Var rädda om varandra där ute i världen // Kickan


Av Janne/Kickan Strandh - 23 mars 2013 16:38

Hej på er!!!


Mitt hem är min borg...........


Idag har jag varit ute och handlat lite. Har man inget annat för sig kan man ju alltid göra av med pengar.

Jag skulle köpa solrosfrö till fåglarna för vi hade inte något kvar.........varken hemma eller på MAXI.

Jag har fart runt överallt men det är slut!!! Hittade äntligen på Granngården. Så nu kan ni äta igen små pippifåglar.

Jag åkte först till Vilbergens centrum för att förnya Jannes lotto och kolla om vi vunnit något på andelen jag köpte i lördags. JAAAA, vi vann!!!! 44 kronor på lottot och 43 kronor på andelen. På fönsterrutan satt en stor skylt men Grattis till dig som var med på...........Du vann 169 000 kronor. Köpte fel andel!!!

Fortsatte till ÖB. Där köpte jag lite smågrejer plus......

 

dom här! De var jättebilliga och det är ju perfekt att ha alla krukor på altanen på hjul. Jag skulle köpt flera men......som vanligt blir jag efterklok.

När jag åkte från ÖB visste jag inte riktigt om jag skulle åka till Blomsterhuset eller fortsätta till Ingelsta. Bilen som stod bakom mig undrade nog vad jag styrde med för först blinkade jag åt vänster för att åka till Blomsterhuset......ångrade mig så då blinkade jag höger för att åka mot Ingelsta.....ångrade mig och blinkade åt vänster men svängde sedan åt höger då jag velat klart!!!!

Åkte till parkeringen på Ingelsta Handelscentrum. Ställde mig rätt nära House för jag tänkte jag skulle gå in och titta om dom hade något mysigt. Dom hade stängt!!!! Så tråkigt, nu står det tre tomma lokaler där!! House, Barnens hus och Bolagret. Alla har sina skyltar kvar....det tycker jag är konstigt.

Jaha, då går jag väl in på Rusta då. Jaa, jag skulle faktiskt in dit för jag skulle köpa ett par kuddar till.......JA en stor skylt med köp tre kuddar betala för två.....oh vad bra! Joo, det gällde alla andra kuddar men inte dom jag skulle ha....så det fick bli två vita för jag har köpt två lila förra lördagen.

När jag gick bland kuddar, plädar etc. kom jag på att lila får det bli i sovrummet. Hittade ljusstakar..........  

i lila..............

Hittade även överkast..........

 

i lila.........undersidan är ljusare lila så det kanske passar bättre till kuddarna för det blev inte riktigt som jag tänkt mig........

Därför är det så bra att handla där det inte är så dyrt för då kan man köpa nytt mycket oftare.

Matta......javisst ja! Jag skulle ju ha en grön matta till hallen..........Jaa, det hade dom också!

 

Men ingen dörrmatta som gick i grönt.....så det tar vi en annan dag.

Kände mig rätt nöjd då jag gick ut därifrån...........


Fågelfrö......kan Bauhaus ha det tro???

50% rabatt på all fågelmat......men det fanns inga solrosfrön och nötter kvar.

 

Köpte sättpotatis istället........Vill du ha tidig potatis är det dags att sätta den nu, stod det i tidningen igår!!!

Jaa nu är den inhandlad iallafall så får vi väl se hur långa groddar det kommer bli på den innan den kommer ner i jord. Janne fick ett tips på facebook igår om att bryta upp parketten och odla i vardagsrummet. Jag tror vi ska testa att sätta i en svart hink som en del gör.......då kanske vi kan få potatis till midsommar.


In på Jula för att handla vit färg till garderoben...........

Nu ska jag väl åka hem då......Då ringer Janne och kommer på att Granngården har säkert frön...... och det hade dom ju...... som jag började bloggen med.

Klockan är kvart över två och nu ska jag bara åka till kyrkogården för att tända ljus. Så mycket snö det var kvar där också. Jag trodde jag skulle få bort gravdekorationerna i dag men de syns inte under snön. Jag hade köpt tulpaner som jag trodde jag skulle kunna ställa i en vas men det gick ju inte. Jag fick lägga dom uppe på snön.

Så här ser det ut i sovrummet nu........

 

Det här överkastet var riktigt skönt att ligga på matte!!!! Det är så skönt när du sitter vid datan och skriver. Lugnt och skönt.........men snart ska du väl börja städa igen förstås.....eller varför inte börja måla!!

 

Ser ni!!!! Nu har blåbären börjat få färg!!!!!! Det här har jag aldrig sett förut. Jag tror jag ska ta in lite mera ris nu. Mimmi och jag ska ta en promenad i skogen innan det blir mörkt.


Jag hoppas ni får en riktigt bra lördagkväll. Avslutar med den här..........

Dröm tjejer..........// Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 22 mars 2013 18:24

Hej!!!!  


Känner mig lite upprymd idag, trots hosta och snuva.........

Kan bero på att jag fick hjälp av Kikki att hitta det jag sökte........Skavsta, Ryanair men mera vill jag inte skriva för jag tror jag ska överraska någon.......... och även mig själv. Behöver göra något för att komma bort från vardagen som i dagsläget äter upp mig inifrån. Jag måste ha något att se fram emot.


Jag har fått tillbaka smaken.........jag hoppades ju det på det igår så jag skulle kunna smaka vinet som jag fick av Jögga.   Skål Jögga!!!! Mmmmmmmm.......vi har nog samma smak du och jag för........oh vad det var gott!!! Det här vita vinet kan jag verkligen rekomendera........

 

Det både luktar och smakar ljuvligt!!! Det luktade grapefrukt då jag hällde upp det i glasen. Som tur är så gillar Janne rött vin bättre så jag får ha nästan hela flaskan för mig själv. Han dricker öl i kväll och njuter av all finöl han fick igår.

I kväll skulle jag egentligen varit med och tackat av Emil. Våran glädjespridare på jobbet...........som gått vidare i sin karriär. Han är nu provbagare för Ireks. Han kommer att komma till oss och provbaka..........och det tackar jag för....att du kommer och hälsar på oss ibland   Jag hostar så mycket och är allmänt risig men jag hoppas ni får en jättekul kväll utan "morsan Clara Kluck".


Party är det också hemma hos Linda och barnen. Nu är det inte barnkalas längre utan party........ Vårat äldsta barnbarn Vilma har födelsedagsfest......om än lite sent. Men bättre sent än aldrig. Hon fick en sminkkurs i födelsedagspresent så idag har hon varit på sta´n och sminkat sig..........

 

Lilla   . Förr sa man att det är på barnen man ser att man blir äldre men.......nu är det på barnbarnen man ser att man blir äldre. Lilla tonåring mormor och morfars...........Livet leker men man är varken liten eller vuxen och det är inte lätt. Lilla gullhöna vad vi älskar dig..........för oss är du alltid liten.

När Vilma var liten hade vi vårat bageri.......Peking bagar´n. Hon och Linda var ofta ute hos oss i Lindö och hälsade på. Det fanns ju massor med goda kakor och annat att äta........Vi hade också kiosken som granne och där fanns farbror George som även han älskade denna lilla unge........Vilma älskade smarties som är i alla olika färger. Vi var lite oroliga för att hon skulle sätta i halsen för hon vräkte i sig dessa chokladsmarties. Vi tjatade på henne att........ ta en i taget!!! Till slut tröttnade hon på vårat tjat så när hon fick sin smarties tittade hon på oss och sa:

Ett e kaget!!!!

När lilla Olle kom till världen och började äta sa hon till honom. Ett e kaget, Olle!!!!!


Och nu är hon så här stor............


Jag läste på facebook att någon försökt handla lösviktsgodis hos oss idag. Vi säljer det för 29.90 den här veckan. Efter 3 armbågar i magen hade hon gett upp.

Jag förstod att det skulle bli rena rama kaoset i dag då jag skulle handla så jag passade på att plocka ihop godiset innan jag började jobba.......

 

Det blev en del...........men nu har vi godis till påskhelgen. Barnen kommer på påskafton för det är tradition. Helgskinka, köttbullar, heminlagd sill, omelett med kantarellstuvning, ägg, inkokt lax..........listan kan göras lång.

Barnen..............tradition.............


När jag kom hem var jag tvungen att gå runt med kameran. Inne i sta´n är det nästan snöfritt nu. Här kommer en bildkavalkad på hur det ser ut här ute i AlaskaKårtorp.

 

Trappan upp till altanen.......var är den??

 

Baksidan........skuggsidan innan solen når över talltopparna.

 

Här ser man djupet på snön på gräsmattan ovanför trädgårdslandet.......

 

Snön som ligger på taket på boden...........

 

Här under sover alla våra fina rosor.......När ska dom vakna..........säkert som Törnrosa, de sov i 100 år.

 

Solen går ner bakom skogen........snälla kom tillbaka i morgon och värm upp våra frusna själar.......

Det ska bli lite varmare på dagarna nu men nätterna är ju såååå kalla så det hjälper ju inte. Snön smälter ju knappt ingenting.

I kväll klockan 20.00 bestäms det om det idag är ett isdygn. Då har vi slagit rekord......det har inte varit så kallt på 53 år detta datum - den 22 mars!!!! Vet ni vad det värsta är.........jag levde även då!!!! Då var jag nästan fem år. Undrar om jag upplevde att det var så in i h-e kallt då???


Janne, vad blir det för mat????

 

Kyckling och gojs.......som Johan sa. Gojs, det är tomater, lök, paprika som ligger i en ugnsfast form med smält smör och kryddor. Kycklingfiléerna penslas med smält smör med massor med kryddor och de ligger på gallret över formen i ugnen. det serveras ris till och det är jättegott. Jaa, idag kan vi äta maten som Johan älskade. För ett tag sedan fanns det inte en chans. Känslan av att man inte kunde äta det Johan inte får...det Johan aldrig får äta igen........Svårt att förklara. Johan du är i mitt hjärta varje sekund, minut, timme, dag, natt, dygn......hela min livstid. Det är som det vore igår då du satt här och....gjorde narr av mig, retade mig, pratade skit med mig.........Johan min älskade unge.....Jag saknar dig så mycket. Livet är så annorlunda.........och det kommer aldrig bli som förr...........

Man lär sig leva..........men ändock inte.......

Nu börjar tårarna trilla och jag orkar inte det just nu. Ibland måste man tillåta sig att bara vara ledsen men ibland måste jag också stålsätta mig för att bara vara jag........ta en dag i taget och inte ge efter. För om jag gjorde det skulle jag säkert inte kunna ta mig ur sängen på morgonen. Jag skulle ligga kvar där som om jag var förlamad.


Linda sa häromdagen: Mamma har du lyssnat på Robin.......you. Jag gråter när jag hör den för det är så jag känner........Det är på grund av Johan........För Johans skull.......


Jag avslutar bloggen idag med blandade känslor. Upprymdhet, kärlek till mina barn och barnbarn, sorg efter mitt barn..........


Ha en trevlig fotbollskväll mina vänner.

Jag tror jag tar och spelar lite Candy Crash.......är inte intresserad av fotboll mer än Nationalsången.

// Kickan




Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards