janzonbanan

Direktlänk till inlägg 19 maj 2014

Sommarkänsla i kropp och själ......måndag 19 Maj 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 19 maj 2014 21:50

Hej


Vad ljuvligt att få förmedla mina känslor då jag går på mina kvällspromenader.

jag hade fått två kommentarer på min förra blogg från två underbara flickor som gärna vill se mera av mina naturbilder. Idag kommer en hel kavalkad av bilder från mina promenader och från mitt "blommande smycke" som Malin så fint kallar våran trädgård...............


Jag börjar med..........

 

....Morgonstund har guld i mund........Så här vackert var det en morgon då jag som vanligt satt på verandan och drack mitt morgonkaffe. Dimman ligger tät över gärdet och solens strålar strilar mellan de små vattendropparna.......och jag bara njuter och ser det vackra i ännu en vanlig vardag.

Jag har verkligen tagit vara på helgen och hunnit massor i trädgården men också hunnit med att njuta............

   

Jag visste inte riktigt först vad jag skulle ha i mina glasdroppar men kom på att jag kunde lägga bomull i botten och sätta de små söta änglarna jag hade i Johans rum........Bomullen är moln som änglarna sitter på. Jag har nu döpt paviljongen till änglapaviljongen...........


Där sätter jag mig ofta och bara känner fridfullheten från alla blommor. Lugnet från vindspelet som klingar i takt med vindens smekning. Humlor surrar bland blommorna vid dammen. Grodorna hoppar ner i vattnet och simmar iväg under skräddarna som "går" på vattnet.

   

Jag har tagit bort alla kantstenar och rensat bort gräset som växte emellan. Det är blandat med både gammalt och nytt. Mossan växer på stentrappan och jag tycker det är för vackert för att ta bort den........

Snart blommar de andra växterna också och klätterrosen har satt fart och slingrar sig upp på pergolan. Jag måste köpa jord för av någon konstig anledning så har den "försvunnit".

 

Äppleträdet i all sin prakt!!! Allt har så mycket liv och växtkraft. Vackert framför grannarnas röda sommarstuga.....en riktig svensk sommarbild. 

 

Ännu en bild på äppleträdet

 

Lupinerna har redan knoppar..........De brukar blomma till midsommar som oftast men de har faktiskt blommat över i några år nu. Annars brukar det vara de enda blommor som finns till midsommarstången.

 

Lupinerna växer hela backen upp på höger sida på tomten. Det blir så vackert där då de blommar. Tyvärr är det lite risigt där med ljung så det finns ju några som trivs där. Jaa, du gissa rätt. Jag såg den första snoken i helgen. Han låg och solade uppe på ljungen. Fasan.....det är det värsta jag vet ......nu måste man börja titta ordentligt innan man sätter igån att rensa ogräs etc. Ahhh, de är ju så rädda så de slingrar ju iväg då man kommer men ändå........De är äckliga tycker jag.

 

Kan man bli annat än lycklig till sinnet då man är ute och går i denna ljuva försommartid. I varenda trädgård blommar det av äppleblom. Det är både gamla knotiga träd och även nyplanterade.

Snart slår syrenerna ut och då sprider sig den ljuvliga doften över Kårtorp. Jag går säkert med ett leende på läpparna och bara njuter av........livet och allt vackert det har att ge oss. 

 

Den här flickan mötte jag två gånger på min promenad. Jag tog kort på henne för detta måste också vara en riktig frihetskänsla att få sitta på hästryggen och rida i denna underbara natur. Jag frågade henne om det var OK att jag tog kort och hon skrattade och sa: Javisst!!! Hon kanske tyckte jag var lite annorlunda men........

 

Titta så fin hästens svans är.............Det är så ljuvligt att bo på landet...........

 

Liljekonvaljerna är fulla med knoppar och kommer säkert slå ut ordentligt till Mors Dag. Mamma älskade liljekonvaljer och jag tror att det var de enda blommor som hon plockade och inte tyckte att de var vackrast där de stod. På söndag mamma kommer jag att sätta en bukett på din grav.


Koltrasten sitter högst upp i toppen och sjunger så vackert för mig då jag går förbi. 

 

Nu är jag snart hemma igen och jag måste fota brudspirean som en granne har....så vacker.

Jag avslutar med ett foto på Förgät mig ej.........man säger oftast förgätmigej och tänker inte på innebörden av ordet.


Det blev en snabb blogg med många foton. Och kan ni tänka er att efter dessa månader av skrivande så idag........kom jag på hur jag skulle göra för att hämta flera kort samtidigt......hahahahaha...typiskt mig.


Sov gott alla vänner/ Kickan 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne/Kickan Strandh - 22 februari 2015 08:38

Hej.......jaa eller ska jag börja bloggen med det var länge sen........   För visst var det länge sedan jag skrev på bloggen. Känslan för att skriva av mig försvann i ett nafs men nu så börjar jag återvända till livet och jag börjar må bra igen. ...

Av Janne/Kickan Strandh - 7 december 2014 20:33

Hej   Jag njuter av ledighet, barn, barnbarn, advent, stillhet, julsånger och allt som hör julen till!!!!!   Om man läser bloggen jag skrev för ett år sedan kan man ju tro att livet går på rutin. Jag gjorde nästan samma saker då........fast j...

Av Janne/Kickan Strandh - 16 november 2014 19:29

Hej   Det var länge sedan!   Idag fick jag en fråga som blev avgörande att jag sitter här framför datorn och skriver blogg......   - Mormor...........varför bloggar du inte längre? - Jag tycker inte det är så roligt längre ........... ...

Av Janne/Kickan Strandh - 26 oktober 2014 18:04

Hej alla därute i höstmörkret!!   Jaa, vad ska man säga om dagarna som gått!!?? Min kropp är inte vad den borde va´. Jag har ont i ryggen men idag har det varit riktigt skapligt. det kanske beror på att jag varit hemma ett par dagar och gör all...

Av Janne/Kickan Strandh - 22 oktober 2014 20:14

Hej!   Jaha, då har min nya karriär och yrkesliv tagit sin början.......... Jag har börjat min "utbildning" hos Marre och PeGe på Åby Handelsträdgård där jag ska lära mig allt dom kan och allt jag behöver kunna för att starta upp våran nya blom...

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards