janzonbanan

Direktlänk till inlägg 8 juli 2014

Sommar, sol och semester.....vad är det för dag......Tisdag 8 Juli 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 8 juli 2014 23:41

Hej!!!!!!                 


Oh du härliga semester, då man kan vara uppe hur länge man vill, sova hur länge man vill, äta hur mycket glass man vill, dansa hur länge man vill, skåla hur länge man vill, läsa hur länge man vill................och bara vaaaaa.......


Jag tänkte du kanske ville veta lite vad jag gör på semestern.......

Jag sitter inte hemma och rullar tummarna.....det ska Gudarna veta. Jag har som alltid massor med projekt som jag aldrig fullföljer förrän jag börjar med något nytt...........JAG LÄR MIG ALDRIG!!!!!!!!!!!


Jag har ju haft semester i över två veckor nu och det känns helt OK. Vädret var väl inte så vidare värst förra veckan men då passade jag på att åka in och jobba en dag. Man kan ju säga att det varit ett riktigt handlarväder för jag har tjänat hur mycket pengar som helst på all REA som varit.


Jag laddade hem 121 foton idag till datorn så ni förstår ju att det finns bilder som jag vill visa er så..........

vi startar väl så får vi se hur långt vi kommer idag. Klockan är redan 23.45 så bloggen blir absolut inte färdig idag men vad gör väl det.

Jag har roat mig lite med att fota himlen från fönstret på kvällarna för den har varit så vacker. det här är första kortet och flera lär det komma. Här blommade pionerna och det var så fint. Sorgligt bara att de blommar över så fort. 

Som sagt......jag har ju tjänat en massa pengar och det har jag ju gjort på mina handelsträdgårdar. de har sålt ut alla sina sommarblommor för halva priset. Jag (som ni vet) bara älskar att vara i växthusen. det känns som jag kommit till himmelriket då jag är där.

   

Mina polkagrisverbena tillsammans med tvillingssporren gör sig fint på den stora stenen i trädgården. Jag hittade en porslinsstövel i rosa uppe i boden som blev riktigt söt bland alla blommor. Det blå fågelbadet hade jag också glömt bort att jag hade.

Den här blå lobelian kunde jag inte motstå............ni vet, den ropade som de allra flesta blommor: Får jag följa med dig hem.........och ni vet ju, jag kan ju inte säga nej     

   

Det har ju inte varit så varmt de första veckorna på min semester. men då får man mysa med tända ljus, fleecekläder och............vinterjacka på kvällen. Vad gör det då man är ledig. Nu har det istället varit för varmt så man är tvungen att söka sig till skuggan och det hjälper inte ens en gång........

Nu är våran "trappa" full med kryddväxter. Janne hade hört att man skulle lägga krukorna i filmjölk så skulle de bli sådär vita och fina som de är nere vid Medelhavet......ni vet. Jag hade ingen filmjölk så jag tog gräddfil istället........Hahahahaha inte blev mina krukor vita iallafall. Men skam den som ger sig. Jag får väl göra om det nästa sommar!

 

Ännu en fin bild på himlen en av alla kvällar..........

 

Passade på att rensa ur frysen en av dagarna då det kom ett par regnskurar.....och förstörde allt.  Jag hade massor med hallon kvar sedan förra sommaren så det fick bli råsaft på hallon...........Oh, så gott!!!!! Det smakade nästan som mormors.........ett minne från min barndom. Mormors hembakade bullar och hallonsaft. Nu hoppas jag att mina barnbarn ska minnas det från mig då de blir äldre.

   

den här buketten fick Janne och jag till midsommar av Vilma. Den hade hon köpt för egna pengar till mormor och morfar. Den har stått sig ända till häromdagen. Lilla Trollunge mormors.....Tack   


Nu tänker jag nog spara det här inlägget och fortsätta skriva igen. Datorn har slocknat för mig ett par gånger under semestern och det är ju så tråkigt att behöva skriva om alltihopa.

Så du som läser från Google får gå in igen och fortsätta läsa senare............


Klart!!! Nu fortsätter vi........


 

Marre var och fikade en kväll. Då fick hon se min sexarmade ljusstake i boden. ( Om du räknar ljusen och ser att det bara är fem.....har du rätt. Jag hade bara fem vita ljus hemma och har inte köpt hem flera.....glömt!) 

- Oh, vad fin!!! Den kan väl inte stå härinne.....och rostig och dan är den ju..........

- Jaha, nää, det kanske den inte kan............

Da´n efter kom jag på den brillianta idén att jag skulla ha en blomma planterat mitt bland alla ljus.

Den andra ljusstaken med de snirkliga fötterna har Janne s morbror gjort för en herrans massa år sedan. Jag slog hål i botten på en kruka och satte den uppepå ljushållaren och vips blev den också en "blomsterstake".

Jag gillar en sida på facebook som heter återbruka mera och där få man många tips och idéer. Idag har jag skickat in en sak som jag återbrukat men det får nog komma i nästa blogg för jag hinner nog inte skriva allt för nu är det onsdag för länge sedan, klockan är 01.00

Här är ännu en bild på mitt projekt..... 

 

Jag har bakat bullar och det tycker Tofsmesvägens barn, föräldrar och grannar är så gott!!!!! Det är ljuvligt att kunna dela med sig och andra tycker att det är gott.......

Linda, Kent och barnen har varit i Halmstad så jag har också varit katt och kaninvakt.........

Hur söt är han inte Logan då han sitter i fönstret och tittar ut.......

Enjoy this moment

for this moment is your life................

Precis så är det ju.........vi bara rusar iväg och lever inte för stunden. Jag försöker att lära mig att leva i nuet, ibland går det sisådär men...........tycker jag blivit bättre på att ta vara på stunden som är. Bara att sätta sig ner och njuta av allt det vackra omkring mig..........

   

En sak till jag roat mig med är att springa på loppis...........De här dukarna ska vi ha till krukor...........Hur man gör det och hur det blev får du se i en senare blogg.

 

Jag köpte flera stycken gamla gräddkannor för två kronor styck. De har jag som ljuslyktor...........

Här är ännu en............

 

En söt kaffekopp med rosor fick också bli ljuslykta..........

   

Den här hatten i betong hittade jag också på loppis och den fick hänga på väggen på verandan.


Nu har jag berättat lite vad jag gjort förutom att jag planterat blommor, målar huset och lekstugan, bygger lite, läser böcker, solar, löser korsord, spelar Candy Crash och...............BARA ÄR!!!!!! Och det är så skönt!!!!!!


Nu är det dags att gå ut och kissa godnatt med Mimmi. Klockan är alldeles för mycket.


Sov Gott alla mina vänner/ Kickan


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne/Kickan Strandh - 22 februari 2015 08:38

Hej.......jaa eller ska jag börja bloggen med det var länge sen........   För visst var det länge sedan jag skrev på bloggen. Känslan för att skriva av mig försvann i ett nafs men nu så börjar jag återvända till livet och jag börjar må bra igen. ...

Av Janne/Kickan Strandh - 7 december 2014 20:33

Hej   Jag njuter av ledighet, barn, barnbarn, advent, stillhet, julsånger och allt som hör julen till!!!!!   Om man läser bloggen jag skrev för ett år sedan kan man ju tro att livet går på rutin. Jag gjorde nästan samma saker då........fast j...

Av Janne/Kickan Strandh - 16 november 2014 19:29

Hej   Det var länge sedan!   Idag fick jag en fråga som blev avgörande att jag sitter här framför datorn och skriver blogg......   - Mormor...........varför bloggar du inte längre? - Jag tycker inte det är så roligt längre ........... ...

Av Janne/Kickan Strandh - 26 oktober 2014 18:04

Hej alla därute i höstmörkret!!   Jaa, vad ska man säga om dagarna som gått!!?? Min kropp är inte vad den borde va´. Jag har ont i ryggen men idag har det varit riktigt skapligt. det kanske beror på att jag varit hemma ett par dagar och gör all...

Av Janne/Kickan Strandh - 22 oktober 2014 20:14

Hej!   Jaha, då har min nya karriär och yrkesliv tagit sin början.......... Jag har börjat min "utbildning" hos Marre och PeGe på Åby Handelsträdgård där jag ska lära mig allt dom kan och allt jag behöver kunna för att starta upp våran nya blom...

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards