janzonbanan

Alla inlägg under maj 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 19 maj 2014 21:50

Hej


Vad ljuvligt att få förmedla mina känslor då jag går på mina kvällspromenader.

jag hade fått två kommentarer på min förra blogg från två underbara flickor som gärna vill se mera av mina naturbilder. Idag kommer en hel kavalkad av bilder från mina promenader och från mitt "blommande smycke" som Malin så fint kallar våran trädgård...............


Jag börjar med..........

 

....Morgonstund har guld i mund........Så här vackert var det en morgon då jag som vanligt satt på verandan och drack mitt morgonkaffe. Dimman ligger tät över gärdet och solens strålar strilar mellan de små vattendropparna.......och jag bara njuter och ser det vackra i ännu en vanlig vardag.

Jag har verkligen tagit vara på helgen och hunnit massor i trädgården men också hunnit med att njuta............

   

Jag visste inte riktigt först vad jag skulle ha i mina glasdroppar men kom på att jag kunde lägga bomull i botten och sätta de små söta änglarna jag hade i Johans rum........Bomullen är moln som änglarna sitter på. Jag har nu döpt paviljongen till änglapaviljongen...........


Där sätter jag mig ofta och bara känner fridfullheten från alla blommor. Lugnet från vindspelet som klingar i takt med vindens smekning. Humlor surrar bland blommorna vid dammen. Grodorna hoppar ner i vattnet och simmar iväg under skräddarna som "går" på vattnet.

   

Jag har tagit bort alla kantstenar och rensat bort gräset som växte emellan. Det är blandat med både gammalt och nytt. Mossan växer på stentrappan och jag tycker det är för vackert för att ta bort den........

Snart blommar de andra växterna också och klätterrosen har satt fart och slingrar sig upp på pergolan. Jag måste köpa jord för av någon konstig anledning så har den "försvunnit".

 

Äppleträdet i all sin prakt!!! Allt har så mycket liv och växtkraft. Vackert framför grannarnas röda sommarstuga.....en riktig svensk sommarbild. 

 

Ännu en bild på äppleträdet

 

Lupinerna har redan knoppar..........De brukar blomma till midsommar som oftast men de har faktiskt blommat över i några år nu. Annars brukar det vara de enda blommor som finns till midsommarstången.

 

Lupinerna växer hela backen upp på höger sida på tomten. Det blir så vackert där då de blommar. Tyvärr är det lite risigt där med ljung så det finns ju några som trivs där. Jaa, du gissa rätt. Jag såg den första snoken i helgen. Han låg och solade uppe på ljungen. Fasan.....det är det värsta jag vet ......nu måste man börja titta ordentligt innan man sätter igån att rensa ogräs etc. Ahhh, de är ju så rädda så de slingrar ju iväg då man kommer men ändå........De är äckliga tycker jag.

 

Kan man bli annat än lycklig till sinnet då man är ute och går i denna ljuva försommartid. I varenda trädgård blommar det av äppleblom. Det är både gamla knotiga träd och även nyplanterade.

Snart slår syrenerna ut och då sprider sig den ljuvliga doften över Kårtorp. Jag går säkert med ett leende på läpparna och bara njuter av........livet och allt vackert det har att ge oss. 

 

Den här flickan mötte jag två gånger på min promenad. Jag tog kort på henne för detta måste också vara en riktig frihetskänsla att få sitta på hästryggen och rida i denna underbara natur. Jag frågade henne om det var OK att jag tog kort och hon skrattade och sa: Javisst!!! Hon kanske tyckte jag var lite annorlunda men........

 

Titta så fin hästens svans är.............Det är så ljuvligt att bo på landet...........

 

Liljekonvaljerna är fulla med knoppar och kommer säkert slå ut ordentligt till Mors Dag. Mamma älskade liljekonvaljer och jag tror att det var de enda blommor som hon plockade och inte tyckte att de var vackrast där de stod. På söndag mamma kommer jag att sätta en bukett på din grav.


Koltrasten sitter högst upp i toppen och sjunger så vackert för mig då jag går förbi. 

 

Nu är jag snart hemma igen och jag måste fota brudspirean som en granne har....så vacker.

Jag avslutar med ett foto på Förgät mig ej.........man säger oftast förgätmigej och tänker inte på innebörden av ordet.


Det blev en snabb blogg med många foton. Och kan ni tänka er att efter dessa månader av skrivande så idag........kom jag på hur jag skulle göra för att hämta flera kort samtidigt......hahahahaha...typiskt mig.


Sov gott alla vänner/ Kickan 

Av Janne/Kickan Strandh - 5 maj 2014 21:19

Hej


Tänk att det har gett resultat bara så här med en gång!!!!!!!!!

- Vaddå????? undrar du säkert.........


Joo, jag tänkte att nu får det banne mig vara bra med allt småätande och stillasittande. Så, ut och gå med dig Kickan!!!!!! Arbetsbyxorna satt lite bekvämare då jag tog på mig dom i morse..........

JAAA, minus 1,8 kilo!!!!!!!!


Jag har gått o gått o gått......samtidigt som jag njutit av denna vackra natur vi lever i..............

Jag har bestämt mig för att gå minst 20 minuter varje dag jag kommer hem från jobbet. Idag sprack det direkt........jag träffade så många trevliga grannar på vägen så det tog mig 45 minuter.........men vad gör väl det.


Igår däremot då tog jag en riktigt lång promenad på säkert 5-6 km och som vanligt kan jag ju inte låta bli att fota så som vanligt.........här kommer en bildkavalkad av vårliga bilder och lite text.....

 

Efter att ha dammsugat och skurat altanen, rensat en bädd på ogräs i örtagården, solat lite, legat barbent i kjol och rensat medan det kom snö!!!!!!! bestämde jag mig för att ta den dagliga promenaden. Jag tar rundan runt Kårtorp tänkte jag. 3,5 kilometer i snabb takt, det blir lagom....men när jag såg sjön mellan träden kunde jag inte motstå att ta vägen ner dit....och det ångrar jag inte.

det växte fullt med vitsippor och jag är så glad att de inte blommat över än för det här är våren. 

Då jag kom närmare var det ännu vackrare. Ett helt hav av vitsippor......... 

Måsarna skria och jag undrade lite om de hade flugit vilse för de brukar inte var här..........Ett doppingpar kom och flög men "landade" tyvärr inte så att jag kunde ta kort på dom.

Tystnaden är enorm, det är bara fåglar som kvittrar.............Det ger en känsla av frihet

   

På andra sidan Ensjön mot Navestad där lyser solen...........Det är inga dåliga villor de byggt upp där........

Därute ligger Linsön och förr kunde man ta sig dit via en liten bro som fanns här. Det är tal om att det ska byggas en bro igen och beslut ska tas på årsmötet tror jag. Jag får nog gå på mötet för att rösta Ja!!!! det vore trevligt att kunna ta sig ut till Linsön där jag kommer ihåg att jag var som barn. Fast de äldre ungdomarna skrämde oss yngre med att det var massor med huggormar där men det var väl för att de skulle få vara ifred. Jaa, det var på den tiden då jag tillhörde de yngre.......det var då det.....

   

Jag tittade upp till höger från sjön sett och fick se ett så vackert körsbärsträd på håll.........Dit måste jag gå och fota. Då jag kom närmare blev jag nästan andäktig av trädets skönhet. Jag tror det är det vackraste körsbärsträd jag nånsin sett..............så gammalt och knotigt men ändå sååå många blommor.

 

Och den vackra stenmuren därtill det gör att man blir salig..............

 

Jag ställde mig under grenarna och tittade upp och bara njöt...............

 

Härliga vår och härliga årstid......

 

Promenaden fortsätter över stock och sten..............dags att ta av sig jackan för nu börjar det bli varmt........


Det är fullt av knoppar på liljekonvaljerna............snart kommer det att dofta underbart. 

 

Många roddbåtar ligger utmed strandkanten och bara väntar på att få komma i sjön. Då blir det fiske av. Förr vet jag att det fanns gös i Ensjön men vet inte riktigt hur det är numera.

Nää, jag vänder inte hemåt som jag tänkt utan jag fortsätter in på Naturstigen. Vilken grönska.....så friskt men ändå så dött på samma gång. Träden är säkert hundra år gamla och nu har de blåst itu............och en del har blåst ner

   

Ett gammalt knotigt träd........

Här ligger träden välta som tändstickor.......

 

Det blir riktigt fina konstverk av det som är kvar.......

   

Så här såg det ut lite varstans med liggande träd och många av dem har blåst ner sedan jag var här sist.

 

Nu börjar jag närma mig "utgången" från Naturstigen. Jag vänder inte hemåt då heller utan tar en tur i Öbonäs. Nu är jag trött och kommer på att jag har en bit hem så jag vänder kosan hemåt igen..........ett par kilometer bort.


Nu börjar jag också bli trött för klockan är mycket så:

Sov gott mina vänner / Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 3 maj 2014 22:02

Hej


Lördag och ledig dag....igen!


Jag har alltid svårt att somna då jag kommer hem sent på kvällen och det gjorde jag ju igår eftersom vi hade inventering. Jag var inte hemma förrän till klockan 22.15 och då var ju omröstningen på Let´s Dance på TV och det ville jag se. Satt mig sedan vid datorn och vips så var klockan 01.15.............Oh, dags att gå och lägga sig.


Så i morse vaknade jag rätt sent. jag hade förvarnat våra kära grannar att tidningen skulle nog komma rätt sent. Då jag kom ut på verandan låg den på bordet. Den var redan hämtad så Mimsan och jag tog en tur i skogen. Vi gick en annan sväng idag så vi var ute och gick på en grannes tomt............det kan man ju göra nu då de inte bor här....eller?


Efter frukosten gjorde jag mig snabbt iordning och åkte in till Vilbergen för att förnya lottot som jag förstås glömde igår. Fasan också....jag som inte hade tänkt att gå utanför Kårtorps gränser över helgen.

Men det gjorde inte så mycket för jag kom på att jag skulle stanna till vid Lövdalen för att köpa jord.........och det gjorde jag......och lite mer.

Jag kan inte låta bli att handla blommor. Jag vet att det är lite tidigt än men vilka exemplar hon hade av alla sorter.

det blir en bildkavalkad......igen

 

Denna ljuvliga Millionbells i ampel kunde jag bara inte motstå eftersom det inte fannns så många exemplar. den har vackert mörkröda dubbla blommor. Jag tror inte jag sett den förr.

 

Ännu en ampel...........hängbegonia i samma mörka röda färg. jag har alltid lite svårt och bestämma mig för vilken sort jag ska ha.............men jag får nog åka till Anne_Marie i veckan igen för att köpa en till hängpelargon tror jag.

En platta med olika sommarblommor..........Verbena, snöflinga.............jaa jag kommer inte ihåg mera vad de hette.....och ändå har jag haft dom flera gånger........är det åldern kanske?


Nu ska här planteras.............

   

Hängamplarna på altanen blev så här fina...........gult och riktigt mörkt orangeröd.........vad den nu heter


  

Två stora lerkrukor med alla blommor..............


 

Närbild på samma sort som hänger i amplarna fast i en annan färg..............


 

Honungsverbena och snöflinga i närbild.............

 

Här ligger jag ner på gräset och fotar. Vilma har ju som sagt lärt mig lite hur jag ska fota men ibland får man göra lite akrobatiska övningar för att det ska bli bra bilder.

 

Titta så vacker tulpan................Snart är de överblommade. det kan kännas lite skönt att det blev lite kallare så att det stannar upp en stund så vi får njuta längre av denna vackra årstid. Liljorna, kärleksörten växer så det knakar. Vad som växer också är ogräset.........och allra helst de där små gröna bladen som syns precis bredvid hyacinten. Vad är det för ogräs???? Jag blir galen på det. Rötterna är som en palsternacka lånt ner i jorden........man blir inte av med dom. Förut hade vi dom bara på ett ställe men nu har de förökat sig till nästan alla rabatter.

 

Gullvivor.........det påminner om barndomen. Då man barbent och i knästrumpor och klänning sprang i hagen och plockade dom.............jag älskade blommor redan då och mamma fick många gånger säga till mig att de var vackrast där de stod. Hon tyckte att blommorna skulle växa och stå i naturen medan jag tyckte precis tvärtom. Det var många vaser med blommor av alla slag hemma.

 

En sjättedel kanske av våran tomt har vi kvar som skogstomt. Där växer bara lupiner och ljung. Ljungen är inte vacker nu för den har stått i många år så idag började jag att rensa upp där. Jag har dragit bort ljung med rötterna. Jag blev precis slut och nu har jag ont i hela kroppen. men bort ska dom!!!!!!!!

 

Nu är blommorna intagna för natten. Det får jag säkert hålla på med någon vecka. Bilden är lite mörk men det är riktigt vackert i vardagsrummet. I morgon bitti, nästa morgon, nästa morgon och nästa... ska de ut igen....och samma visa på kvällen fast tvärtom.

 

Den här köpte jag igår och trodde kanske jag skulle få användning för den idag men.........det var lite för mulet för att sitta och sola.....men i morgon har de lovat sol så då ni.............


Nu är det dags för slafen!!!! Jag börjar bli trött.

Ha det bra kära vänner / Kickan

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards