janzonbanan

Direktlänk till inlägg 3 maj 2014

"Blommor ä mitt si".........Lördag 3 Maj 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 3 maj 2014 22:02

Hej


Lördag och ledig dag....igen!


Jag har alltid svårt att somna då jag kommer hem sent på kvällen och det gjorde jag ju igår eftersom vi hade inventering. Jag var inte hemma förrän till klockan 22.15 och då var ju omröstningen på Let´s Dance på TV och det ville jag se. Satt mig sedan vid datorn och vips så var klockan 01.15.............Oh, dags att gå och lägga sig.


Så i morse vaknade jag rätt sent. jag hade förvarnat våra kära grannar att tidningen skulle nog komma rätt sent. Då jag kom ut på verandan låg den på bordet. Den var redan hämtad så Mimsan och jag tog en tur i skogen. Vi gick en annan sväng idag så vi var ute och gick på en grannes tomt............det kan man ju göra nu då de inte bor här....eller?


Efter frukosten gjorde jag mig snabbt iordning och åkte in till Vilbergen för att förnya lottot som jag förstås glömde igår. Fasan också....jag som inte hade tänkt att gå utanför Kårtorps gränser över helgen.

Men det gjorde inte så mycket för jag kom på att jag skulle stanna till vid Lövdalen för att köpa jord.........och det gjorde jag......och lite mer.

Jag kan inte låta bli att handla blommor. Jag vet att det är lite tidigt än men vilka exemplar hon hade av alla sorter.

det blir en bildkavalkad......igen

 

Denna ljuvliga Millionbells i ampel kunde jag bara inte motstå eftersom det inte fannns så många exemplar. den har vackert mörkröda dubbla blommor. Jag tror inte jag sett den förr.

 

Ännu en ampel...........hängbegonia i samma mörka röda färg. jag har alltid lite svårt och bestämma mig för vilken sort jag ska ha.............men jag får nog åka till Anne_Marie i veckan igen för att köpa en till hängpelargon tror jag.

En platta med olika sommarblommor..........Verbena, snöflinga.............jaa jag kommer inte ihåg mera vad de hette.....och ändå har jag haft dom flera gånger........är det åldern kanske?


Nu ska här planteras.............

   

Hängamplarna på altanen blev så här fina...........gult och riktigt mörkt orangeröd.........vad den nu heter


  

Två stora lerkrukor med alla blommor..............


 

Närbild på samma sort som hänger i amplarna fast i en annan färg..............


 

Honungsverbena och snöflinga i närbild.............

 

Här ligger jag ner på gräset och fotar. Vilma har ju som sagt lärt mig lite hur jag ska fota men ibland får man göra lite akrobatiska övningar för att det ska bli bra bilder.

 

Titta så vacker tulpan................Snart är de överblommade. det kan kännas lite skönt att det blev lite kallare så att det stannar upp en stund så vi får njuta längre av denna vackra årstid. Liljorna, kärleksörten växer så det knakar. Vad som växer också är ogräset.........och allra helst de där små gröna bladen som syns precis bredvid hyacinten. Vad är det för ogräs???? Jag blir galen på det. Rötterna är som en palsternacka lånt ner i jorden........man blir inte av med dom. Förut hade vi dom bara på ett ställe men nu har de förökat sig till nästan alla rabatter.

 

Gullvivor.........det påminner om barndomen. Då man barbent och i knästrumpor och klänning sprang i hagen och plockade dom.............jag älskade blommor redan då och mamma fick många gånger säga till mig att de var vackrast där de stod. Hon tyckte att blommorna skulle växa och stå i naturen medan jag tyckte precis tvärtom. Det var många vaser med blommor av alla slag hemma.

 

En sjättedel kanske av våran tomt har vi kvar som skogstomt. Där växer bara lupiner och ljung. Ljungen är inte vacker nu för den har stått i många år så idag började jag att rensa upp där. Jag har dragit bort ljung med rötterna. Jag blev precis slut och nu har jag ont i hela kroppen. men bort ska dom!!!!!!!!

 

Nu är blommorna intagna för natten. Det får jag säkert hålla på med någon vecka. Bilden är lite mörk men det är riktigt vackert i vardagsrummet. I morgon bitti, nästa morgon, nästa morgon och nästa... ska de ut igen....och samma visa på kvällen fast tvärtom.

 

Den här köpte jag igår och trodde kanske jag skulle få användning för den idag men.........det var lite för mulet för att sitta och sola.....men i morgon har de lovat sol så då ni.............


Nu är det dags för slafen!!!! Jag börjar bli trött.

Ha det bra kära vänner / Kickan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne/Kickan Strandh - 22 februari 2015 08:38

Hej.......jaa eller ska jag börja bloggen med det var länge sen........   För visst var det länge sedan jag skrev på bloggen. Känslan för att skriva av mig försvann i ett nafs men nu så börjar jag återvända till livet och jag börjar må bra igen. ...

Av Janne/Kickan Strandh - 7 december 2014 20:33

Hej   Jag njuter av ledighet, barn, barnbarn, advent, stillhet, julsånger och allt som hör julen till!!!!!   Om man läser bloggen jag skrev för ett år sedan kan man ju tro att livet går på rutin. Jag gjorde nästan samma saker då........fast j...

Av Janne/Kickan Strandh - 16 november 2014 19:29

Hej   Det var länge sedan!   Idag fick jag en fråga som blev avgörande att jag sitter här framför datorn och skriver blogg......   - Mormor...........varför bloggar du inte längre? - Jag tycker inte det är så roligt längre ........... ...

Av Janne/Kickan Strandh - 26 oktober 2014 18:04

Hej alla därute i höstmörkret!!   Jaa, vad ska man säga om dagarna som gått!!?? Min kropp är inte vad den borde va´. Jag har ont i ryggen men idag har det varit riktigt skapligt. det kanske beror på att jag varit hemma ett par dagar och gör all...

Av Janne/Kickan Strandh - 22 oktober 2014 20:14

Hej!   Jaha, då har min nya karriär och yrkesliv tagit sin början.......... Jag har börjat min "utbildning" hos Marre och PeGe på Åby Handelsträdgård där jag ska lära mig allt dom kan och allt jag behöver kunna för att starta upp våran nya blom...

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards