janzonbanan

Direktlänk till inlägg 16 november 2014

Gamla kärringar ska inte klättra.........Söndag 16 November 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 16 november 2014 19:29

Hej


Det var länge sedan!


Idag fick jag en fråga som blev avgörande att jag sitter här framför datorn och skriver blogg......


- Mormor...........varför bloggar du inte längre?

- Jag tycker inte det är så roligt längre ...........

- Men vaddå?

- Jag har varken lust eller ork/inspiration längre..............

- Jag tycker du SKA blogga!!!!!!! Jag tycker det är jätteroligt att läsa din blogg!!!

- Mmmmm. Jag kanske ska skriva en blogg ikväll??

- Det tycker jag!!!!!!


Min lilla älskade unge som förstår min sinnesstämning men ändå peppar mormor. Lilla trollunge.......du är mitt liv!


Jaa, så är det och nu kommer en blogg om helgen och alla dess upplevelser! Jag tycker ju det är roligt att dela med mig av mitt liv till alla er som läser min blogg och visa mina känslor för er. Jag har haft det tufft ett tag och kommer säkert att ha det ett tag till men............det kan bara gå framåt och jag brukar tänka positivt.....även om det har varit svårt den här gången men inget ont än det för något gott med sig som min mamma sa.....


Jag börjar med fredagen då jag gick lite tidigare från jobbet för att åka ut till min "praktikplats" för att kolla upp lite om vad jag skulle ta med mig till lördagen då jag skulle praktisera från klockan 13.30 - ?


- Allt ska bort!!!! In med julen!!! Tyvärr kommer inte blommorna förrän på måndag morgon men vi ska göra iordning allt annat!!!!

Amaryllisen står under plast för att rota sig..........så fina!!!!! Vilka lökar!!!

- Har du några lampor för det är lite mörkt borta i hörnet där...

Klart jag har lampor!!! Hem och börjar leta........Hittar Carl Larssonlampor och en som ser rostig ut med en "tofs"....De här passar nog Marre.

Hämtar även tre stycken gamla tvättbrädan från boden. Det ena är jättetungt och förstår det efter att Marre sagt att det var av glas........men hur fint är inte det.


Linda kom och hämtade mig vid 13.15 Hon var snäll och skjutsade mig för vi skulle dricka lite glögg på kvällen då vi pyntade.


Då man kommer in i växthuset fylls hela kroppen med en känsla som ger lugn. Det luktar så ljuvligt av blommor, jord och det är en lisa för själen.

Marre har gjort scheman för oss alla som är med.........

Jag får den stora äran att vara med Marre och dekorera...........


Nu kommer det en massa foton och kommentarer som visar hur allt byggdess upp från grunden...

 

All bortplockat och en gammal altandörr kånkades in..........

-

Joovars!!! Nu ska vi se..............inspirationen börjar flöda även i min hjärna och kreativiteten bara ökar för varje sekund.........

Om ni undrar över namnet på min blogg " Gamla kärringar ska inte klättra".........så börjar det här. Upp och ner från golv till tak hela tiden. Jag kan säga att det känns i rumpa och vänsterben idag.

 

Den andra altandörren vände vi med den vita sidan utåt för den hade en så fin kedja......och den färgen bröt av så fint emot den bruna. Nu dags att fixa till runtomkring.......

Armeringsjärnsnätet ska flyttas....hur ska vi hänga det rakt?

- Joo, gör si.....gör så......

Jannes gamla tvättbrädan lägger vi uppepå och på gallret på väggen. Det som var tyngst ställs vid den ena altandörren. Glaskulor med spets hänger jag upp i spiraltrådar i gallret.......... Det börjar ta form!!!!


   

Nu är det bara blomsterdekorationer som ska göras och ställas upp.........men det får jag inte vara med om för det ska Marre göra på måndag då alla blommor kommer.

 


Ångrar mig att jag inte tog kort på alla fina dekorationer och krukor...........

Den krukan som står längst till höger är såååå fin!!!!! 

Tog heller inget kort på all den andra dekorationen som gjordes. En röd matta som hängdes upp i taket, ett gammalt planteringsbord som fylldes med tomtar, en gammal ladugårdsdörr som smyckades med kransar och för att inte tala om bordet med alla dekorationer som ska vara till jul. FASAN!!!!!!!

Det här bordet skulle gå i lila grönt och vitt............ Stora ljuvliga azalea , orkidéer och S:t Paula i vita krukor tillsammans med en murgrönas skira stjälkar/blad

Men hur fint blev inte det här??????? Jag kunde ju inte låta bli än att köpa ett par glaskulor....och det blev ju även Lindas favoriter.

   

Lärde mig att för att få fram det grå/brun/vita i bakgrunden var det snyggt med en stark färg framför och.......... kan ju inte annat än att hålla med.....

 

Fint!!!!!!!!


Vilma ville så gärna åka på julmarknad på Ekenäs slott och jag hade väl inte fattat att det var den här helgen förrän i går kväll då jag kom hem.......... för övrigt klockan 22.20 En hel arbetsdag!!!

Jag ringde till Vilma och hon blev själaglad då jag frågade om hon och jag skulle åka dit.

 

Lite Selfies i bilen.................som vanligt då vi är tillsammans Vilma och jag............och alltid med min mobil. Dom sparar jag på och ska ta fram en dag då den lilla fröken blir stor.

Ännu en...........jag förstår inte varför inte mina selfies blir lika fina???????..............

- Jaha, jag förstår........motivet.......... 


Vilken fin gärdsgård!!!!!!! Det är konstigt men de passar inte in överallt  men där de gör det är det såååå vackert.

 

Här har jag fikat och Fia ätit risgrynsgröt, lussekatt och julmust. Är det nästan jul så ska det smaka det också! 

Vi handlade lite småsaker i filt, änglar i porslin, tomtar och en julklapp som Vilma ska glömma............den var så fin......och en sak till men den kommer senare i bloggen

Här får Vilma posera på vägen upp till slottet.....men mormor!!!! Skynda dig nu.........

Jag fick inte med hela tornet så jag tog ett kort till och blev så full i skratt..........

   

....för då står Vilma med rumpan i vädret!!

- Vad gör du Gullet, nu fick jag ju med dig med rumpan i vädret   

- Jamen mina pengar ramla ju ur fickan och höll på att blåsa bort!!!!!

 

Nu har vi varit och hämtat den fina bocken jag köpt och som fått stått och väntat på oss medan vi gått runt på marknaden. Äntligen....jag har alltid velat ha en sådan...........Nu har jag stommen år efter år och kan göra en egen...........

Vilma har precis varit och köpte sin honung med smultronsmak.

- Oh, mormor det var så gott!!! Jag tror jag köper en sån för slanten.........jag fick

Det är synd att det inte blir så bra bilder på alla ljus då det är mörkt men nu är det fint i Johans paviljong. Jag har klätt stolarna med ljusslingor också. jag har även köpt och klätt ett hjärta med mossa som jag satt ljusslinga i.....tyvärr var den lite för kort så det blir att åka och handla en kedja till i morgon.

 

- Matte, vem fasaen är det där du???????? han är ju precis stickig!!!!

 

- Min fina bock..........

   

....som nu är klädd med ljusslinga och lyser ute i trädgården.

Jaa. jag vet att jag är tidig och att det inte är advent förrän om två veckor men...........i år ska jag vara tidigast av alla för nästa helg.............


Jaa då kommer Vilma hit och vi ska julpynta.......EN HEL VECKA FÖR TIDIGT       ......

men det skiter vi i .........för jag blir så sur då jag varje år till advent på fredagkvällen kommer hem och ser att alla har satt upp sina stakar i fönstren..... och då ska jag börja pynta. Nää, nu ska jag va först!!!!!! Det är ingen som vet hur det blir nästa år!!!!!


 Tack för jag fick skriva till er ikväll och tack för att du läste om min helg.

På återseende

Kickan



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne/Kickan Strandh - 22 februari 2015 08:38

Hej.......jaa eller ska jag börja bloggen med det var länge sen........   För visst var det länge sedan jag skrev på bloggen. Känslan för att skriva av mig försvann i ett nafs men nu så börjar jag återvända till livet och jag börjar må bra igen. ...

Av Janne/Kickan Strandh - 7 december 2014 20:33

Hej   Jag njuter av ledighet, barn, barnbarn, advent, stillhet, julsånger och allt som hör julen till!!!!!   Om man läser bloggen jag skrev för ett år sedan kan man ju tro att livet går på rutin. Jag gjorde nästan samma saker då........fast j...

Av Janne/Kickan Strandh - 26 oktober 2014 18:04

Hej alla därute i höstmörkret!!   Jaa, vad ska man säga om dagarna som gått!!?? Min kropp är inte vad den borde va´. Jag har ont i ryggen men idag har det varit riktigt skapligt. det kanske beror på att jag varit hemma ett par dagar och gör all...

Av Janne/Kickan Strandh - 22 oktober 2014 20:14

Hej!   Jaha, då har min nya karriär och yrkesliv tagit sin början.......... Jag har börjat min "utbildning" hos Marre och PeGe på Åby Handelsträdgård där jag ska lära mig allt dom kan och allt jag behöver kunna för att starta upp våran nya blom...

Av Janne/Kickan Strandh - 18 september 2014 21:40

Hej alla bloggarvänner. Idag har det varit glamour för hela slanten        Börjar med några foton från morgondimman ute i Kårtorp.... På morgonpromenad med Mimmi. Dimman dansar över gärdet och solen börjar strila mellan diset..........   ...

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards