janzonbanan

Direktlänk till inlägg 7 december 2014

Jag njuter...........söndag 7 december 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 7 december 2014 20:33

Hej


Jag njuter av ledighet, barn, barnbarn, advent, stillhet, julsånger och allt som hör julen till!!!!!


Om man läser bloggen jag skrev för ett år sedan kan man ju tro att livet går på rutin. Jag gjorde nästan samma saker då........fast jag var en vecka tidigare med att steka julköttbullarna för det har jag inte haft en tanke på än i år faktiskt!!!


Det är som vanligt läänge sedan jag skrev så..........jaa, jag ska försöka komma ihåg vad som hänt. det är tur att jag tar kort så jag vet vad som hänt och när   


Jaha då är det bara att dra igång bildkavalkaden. jag kommer nog att spara bloggen några gånger under kvällen så du som går in från Google får väl gå in ett par gånger för att kolla om jag är färdig. 


Vi börjar med helgen INNAN 1:a advent....Jaa det var då vi började julpynta!!!! Där var jag en vecka tidigare än förra året och alla andra år också faktiskt....men det är så trist och grått i november så det är trevligt med alla ljus i husen.


......Det här blir hon aldrig för stor/gammal för. Öppna spiseln ska bli ett tomtelandskap och det är det bästa den här lilla älskade fröken vet! För varje år så syns det att hon blir äldre...........

Då hon var liten ändrade jag lite på en del tomtar men inte idag för hon klarar det här lika galant som mormor.

- Mormor, jag älskar att pyssla   

- Mmmmm, det har du nog fått från mig   


Jag glömmer inte det året Olle ville vara med.........han tycker inte det är sååååååå kul men då vi tyckte vi var färdiga då hämtade han en gul liten leksaksbil som han ställde på "första parkett"

- Så, nu är det fint!!!!!! var hans slutsats!!!!     Mormors lilla älskade Olle   

 

Så här fint blev det i år!!!!!

Nu tänker ni säkert: Men varför eldar ni inte!!!!!!!!!

Joo, vi har i flera år sagt att vi ska sätta in en kasett och elda för att spara in på elen men...............vi kommer alltid på i december att det skulle vara skönt med en sprakande brasa men då är det försent för då har vi ett tomteland där...........   och vi kan ju inte göra våra barnbarn besvikna....eller hur!

Vi tar det nästa år.....eller hur Janne?


Här lyser den fina kransen så fint. Den gjorde Vilma alldeles själv...........

- Mormor, ska tomtebarnen sitta i "gluggen" som de gjorde förra året

- Jaa gullet...........( och som de gjorde året innan och året innan och året innan).......det är tradition!!!!!!!

   

Då vi ska göra tomteskogen ute på verandan får vi hjälp utav Inger och Börjes kisse. Han blev kär i Vilma och hon i honom. Nu är det dags att gå  upp i skogen och plocka mossa och hitta den mossiga grenen jag ställt mot ett träd för att vi skulle ha den.

Mossan räcker förstås inte som vanligt utan vi måste hämta mera.

- Mormor, jag går upp och hämtar mera......

Vilma går själv upp i skogen medan jag rättar till lite i tomteskogen.

Jag går upp i skogen och ser inte röken av henne. Jag ropar men inget svar. Grips nu inte av panik Kickan för här kan inget hända!!!!! Jag plockar lite mossa och går sakta upp emot Johans berg......då får jag se henne    komma gående........

Jag tror hon varit uppe hos Johan men säger ingenting...........hon måste också ibland få vara ensam med Johan    Känslorna svallade och tårarna rinner.....för jag vet att de älskade varandra så mycket som bara morbror och syskonbarn kan göra   

Att jag skriver att hon varit uppe hos Johan är för att vi vet att Johan älskade att sitta där uppe på berget..........

Här är äntligen våran tomteskog färdig...........

Vilma tröttnade och ville att jag skulle ropa då all mossa var lagd så skulle hon komma ut och sätta dit tomtarna....... 

Min älskade tomte som legat nerpackad hela året.............

- Mormor, du är nog den enda som säger hej till alla tomtar och kramar om dom då du tar upp dom ur kartongerna.............

Kanske är det så......

   

Fönstren är färdiga..........och jag bara älskart!!!!!!!!! 

Änglakören..................

   

Kransbinderi på servicehuset i Vilbergen tillsammans med 45 glada, pratsamma kvinnor en kväll.

Tack Marre för att du ställer upp och gör dessa kvällar för oss amatörer

  

1:a adventhelg.........

Jag får den stora äran att rå om min lilla Olle hela lördagen!!! Det är inte ofta Olle och jag är ute på tumanhand men just den här dagen skulle vi köpa en vinterjacka till honom   

- Mormor, vi kan väl ta en fika också för mamma och Kent ska måla hallen hemma och då ska de ställa för garderoben till mitt rum så jag kommer inte in!!

- Det göt vi Olle!!!

Telefonen ringer och det är Mikael som säger att han tänker komma hem och hälsa på.

- Olle, Micke kommer hem till oss vill du följa med hem till morfar.......

- Jaa, det vill jag.........

Glädjen känner inge gränser!!!! Olle får vara med morbror på eftermiddagen och jag ska laga mat till dessa två killar   

men först.................

 

ska vi åka och tända ljus hos Olles andra morbror Johan. Det här är inte det bästa Olle vet............men han går så kavat in till kyrkogården. Vi plockar bort löv tillsammans och tänder ljus tillsammans..........Lilla Olle, du saknar morbror Johan så mycket   


- Olle, vill du göra iordning adventsljusstaken?

- Jaa, det kan jag väl.........

- Snyggt Olle, så här fin har aldrig den här staken varit.

Ett leende av stolthet.......

Det blev en härlig eftermiddag med mycket bus och stoj mellan morbror och systerson.........

 

Jag fixade till den andra ljusstaken med uppochnervända vinglas.........

Söndag den 1:a advent tillsammans med Linda och Vilma på julmarknad i Värmekyrkan............

   

Världens bästa dotter!!!!!!!!!! Lilla gullet, du gör mitt liv   

 

Vi gick en tur så jag kunde fota vattenfallet och den fina kastanjen på håll.....men

 

fotot på nära håll blev bättre så jag visar det istället.......... såååå vackert då det fortfarande sitter löv kvar......

 

Tisdag kväll och farmor står och steker köttbullar till lilla hjärtegrynet    för farmors köttbullar är såååå goda.

Bakar även glutenfria kardemummabullar men de ser mycket godare ut än vad de blev   .....tog visst 2

"fel" mjölmix........Jaja, alla är vi barn i början. Nästa gång blir de mycket bättre......jag lovar!

   

Här är början till ännu en dörrkrans.........

Jag har gjort en krans till Linda. Hon ville så gärna ha en lika fin som min fast bara i vitt.......

 

.....så här blev den till slut. Fin tycker jag men..........jag ska nog göra som jag gjort på nästa bild...

 

....jag ska sätta i en ljusslinga..............

Igår var jag med Linda och Vilma i Stockholm. Här har vi börjat vår shopping............

 

Här är vi på Illums Bolighus.........Oh, vad jag ångrar ett icke inköp!!!!.......men jag såg att man kan beställa på nätet så jag får väl göra det........

   

Man kan ju inte åka till Stockholm utan ett besök på NK........

På väg tillbaka mot centralstation..........

Snyggt men undrar lite vad älgar har med julen att göra.........


Vilma följer med hem till oss men först måste vi ta en tur till MAXI för att köpa glitter.....för nu ska här pysslas igen. Vi var på MAXI innan 21.00 och ganska så ensamma.......... 

Morgonen började med en lång härlig frukost med det andra ljuset som tändes.........

Sedan har det pysslats mest hela dagen........

Vilma har gjort tomtar, snöglober, glasburk med tomtar 

Det har snösprayats skridskor som fyllts med enris och blivit dekorerade med rosett.........

 

Själv har jag pysslat utomhus..........

Tagit ner den gamla sparken.....och gjort tomtar av granris och mossa........näsan är en röd julgranskula.

 

Hämtade ner min gamla gungstol till tomtefar.........

Den här gungstolen fick jag då jag var liten, så den är iallafall minst 55 år............

Den är lite avskavd och sliten......men det är charmigt.

Nu sitter jag här med det andra ljuset tänt. Jag njuter av friden som råder över och i vårat hus här hemma i Kårtorp. Janne ser på film och Mimsan ligger och snusar här bredvid. Jag hoppas mina barn och barnbarn har det lika fridfullt som vi har det.


Jaa, jag hoppas också att alla ni också haft en fridefull 2 advent.


Godnatt allihopa......i morgon är det vardag igen.........

Sov Gott   

Kickan    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne/Kickan Strandh - 22 februari 2015 08:38

Hej.......jaa eller ska jag börja bloggen med det var länge sen........   För visst var det länge sedan jag skrev på bloggen. Känslan för att skriva av mig försvann i ett nafs men nu så börjar jag återvända till livet och jag börjar må bra igen. ...

Av Janne/Kickan Strandh - 16 november 2014 19:29

Hej   Det var länge sedan!   Idag fick jag en fråga som blev avgörande att jag sitter här framför datorn och skriver blogg......   - Mormor...........varför bloggar du inte längre? - Jag tycker inte det är så roligt längre ........... ...

Av Janne/Kickan Strandh - 26 oktober 2014 18:04

Hej alla därute i höstmörkret!!   Jaa, vad ska man säga om dagarna som gått!!?? Min kropp är inte vad den borde va´. Jag har ont i ryggen men idag har det varit riktigt skapligt. det kanske beror på att jag varit hemma ett par dagar och gör all...

Av Janne/Kickan Strandh - 22 oktober 2014 20:14

Hej!   Jaha, då har min nya karriär och yrkesliv tagit sin början.......... Jag har börjat min "utbildning" hos Marre och PeGe på Åby Handelsträdgård där jag ska lära mig allt dom kan och allt jag behöver kunna för att starta upp våran nya blom...

Av Janne/Kickan Strandh - 18 september 2014 21:40

Hej alla bloggarvänner. Idag har det varit glamour för hela slanten        Börjar med några foton från morgondimman ute i Kårtorp.... På morgonpromenad med Mimmi. Dimman dansar över gärdet och solen börjar strila mellan diset..........   ...

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards