janzonbanan

Direktlänk till inlägg 5 maj 2014

För din vår är min vår............Måndag 5 Maj 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 5 maj 2014 21:19

Hej


Tänk att det har gett resultat bara så här med en gång!!!!!!!!!

- Vaddå????? undrar du säkert.........


Joo, jag tänkte att nu får det banne mig vara bra med allt småätande och stillasittande. Så, ut och gå med dig Kickan!!!!!! Arbetsbyxorna satt lite bekvämare då jag tog på mig dom i morse..........

JAAA, minus 1,8 kilo!!!!!!!!


Jag har gått o gått o gått......samtidigt som jag njutit av denna vackra natur vi lever i..............

Jag har bestämt mig för att gå minst 20 minuter varje dag jag kommer hem från jobbet. Idag sprack det direkt........jag träffade så många trevliga grannar på vägen så det tog mig 45 minuter.........men vad gör väl det.


Igår däremot då tog jag en riktigt lång promenad på säkert 5-6 km och som vanligt kan jag ju inte låta bli att fota så som vanligt.........här kommer en bildkavalkad av vårliga bilder och lite text.....

 

Efter att ha dammsugat och skurat altanen, rensat en bädd på ogräs i örtagården, solat lite, legat barbent i kjol och rensat medan det kom snö!!!!!!! bestämde jag mig för att ta den dagliga promenaden. Jag tar rundan runt Kårtorp tänkte jag. 3,5 kilometer i snabb takt, det blir lagom....men när jag såg sjön mellan träden kunde jag inte motstå att ta vägen ner dit....och det ångrar jag inte.

det växte fullt med vitsippor och jag är så glad att de inte blommat över än för det här är våren. 

Då jag kom närmare var det ännu vackrare. Ett helt hav av vitsippor......... 

Måsarna skria och jag undrade lite om de hade flugit vilse för de brukar inte var här..........Ett doppingpar kom och flög men "landade" tyvärr inte så att jag kunde ta kort på dom.

Tystnaden är enorm, det är bara fåglar som kvittrar.............Det ger en känsla av frihet

   

På andra sidan Ensjön mot Navestad där lyser solen...........Det är inga dåliga villor de byggt upp där........

Därute ligger Linsön och förr kunde man ta sig dit via en liten bro som fanns här. Det är tal om att det ska byggas en bro igen och beslut ska tas på årsmötet tror jag. Jag får nog gå på mötet för att rösta Ja!!!! det vore trevligt att kunna ta sig ut till Linsön där jag kommer ihåg att jag var som barn. Fast de äldre ungdomarna skrämde oss yngre med att det var massor med huggormar där men det var väl för att de skulle få vara ifred. Jaa, det var på den tiden då jag tillhörde de yngre.......det var då det.....

   

Jag tittade upp till höger från sjön sett och fick se ett så vackert körsbärsträd på håll.........Dit måste jag gå och fota. Då jag kom närmare blev jag nästan andäktig av trädets skönhet. Jag tror det är det vackraste körsbärsträd jag nånsin sett..............så gammalt och knotigt men ändå sååå många blommor.

 

Och den vackra stenmuren därtill det gör att man blir salig..............

 

Jag ställde mig under grenarna och tittade upp och bara njöt...............

 

Härliga vår och härliga årstid......

 

Promenaden fortsätter över stock och sten..............dags att ta av sig jackan för nu börjar det bli varmt........


Det är fullt av knoppar på liljekonvaljerna............snart kommer det att dofta underbart. 

 

Många roddbåtar ligger utmed strandkanten och bara väntar på att få komma i sjön. Då blir det fiske av. Förr vet jag att det fanns gös i Ensjön men vet inte riktigt hur det är numera.

Nää, jag vänder inte hemåt som jag tänkt utan jag fortsätter in på Naturstigen. Vilken grönska.....så friskt men ändå så dött på samma gång. Träden är säkert hundra år gamla och nu har de blåst itu............och en del har blåst ner

   

Ett gammalt knotigt träd........

Här ligger träden välta som tändstickor.......

 

Det blir riktigt fina konstverk av det som är kvar.......

   

Så här såg det ut lite varstans med liggande träd och många av dem har blåst ner sedan jag var här sist.

 

Nu börjar jag närma mig "utgången" från Naturstigen. Jag vänder inte hemåt då heller utan tar en tur i Öbonäs. Nu är jag trött och kommer på att jag har en bit hem så jag vänder kosan hemåt igen..........ett par kilometer bort.


Nu börjar jag också bli trött för klockan är mycket så:

Sov gott mina vänner / Kickan

 
 
Ingen bild

malin

5 maj 2014 23:01

Fantastiskt vackert!!!! Medan ja läste å tittade på de vackra korten kände jag att ja med ville fortsätta att gå vidare på din promenad haha kram

Janne/Kickan Strandh

19 maj 2014 21:39

Malin

Jag älskar att dela med mig av känslan från min promenad och jag blir så glad att du känner den

 
Ingen bild

Marre

5 maj 2014 23:05

Vid stenmuren borde det stå en vacker skylt med texten : välkommen till körsbäsrdalen
Så vackra bilder .... Och vackert är bara förnamnet
Fortsätt dela naturen med oss! Tack för en fin blogg

Janne/Kickan Strandh

19 maj 2014 21:38

Marre

Vad glad jag blir att du tycker om bilderna på min blogg. Jag ska verkligen fortsätta att dela naturen med er. Visst var körsbärsträdet vackert!!!! Du har rätt....det borde heta Körsbärsdalen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne/Kickan Strandh - 22 februari 2015 08:38

Hej.......jaa eller ska jag börja bloggen med det var länge sen........   För visst var det länge sedan jag skrev på bloggen. Känslan för att skriva av mig försvann i ett nafs men nu så börjar jag återvända till livet och jag börjar må bra igen. ...

Av Janne/Kickan Strandh - 7 december 2014 20:33

Hej   Jag njuter av ledighet, barn, barnbarn, advent, stillhet, julsånger och allt som hör julen till!!!!!   Om man läser bloggen jag skrev för ett år sedan kan man ju tro att livet går på rutin. Jag gjorde nästan samma saker då........fast j...

Av Janne/Kickan Strandh - 16 november 2014 19:29

Hej   Det var länge sedan!   Idag fick jag en fråga som blev avgörande att jag sitter här framför datorn och skriver blogg......   - Mormor...........varför bloggar du inte längre? - Jag tycker inte det är så roligt längre ........... ...

Av Janne/Kickan Strandh - 26 oktober 2014 18:04

Hej alla därute i höstmörkret!!   Jaa, vad ska man säga om dagarna som gått!!?? Min kropp är inte vad den borde va´. Jag har ont i ryggen men idag har det varit riktigt skapligt. det kanske beror på att jag varit hemma ett par dagar och gör all...

Av Janne/Kickan Strandh - 22 oktober 2014 20:14

Hej!   Jaha, då har min nya karriär och yrkesliv tagit sin början.......... Jag har börjat min "utbildning" hos Marre och PeGe på Åby Handelsträdgård där jag ska lära mig allt dom kan och allt jag behöver kunna för att starta upp våran nya blom...

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards