janzonbanan

Alla inlägg under december 2013

Av Janne/Kickan Strandh - 31 december 2013 16:17

Gott Nytt År!!!!!!!


Nyårsafton är den värsta dagen på året!!!!! Då är saknaden av Johan som störst   

.......saknaden av honom då han var ute och smällde fyrverkeri i trädgården tillsammans med sina syskon Linda och Mikael.......tillsammans med Henning, Janne och mig.

Småbarnen Vilma och Olle som stod tillsammans med mamma runt hörnet vid huset......för de var lite rädda att raketerna skulle flyga åt fel håll...


Synen av Johan och Micke som sprang iväg så långt de kunde då de tänt raketen.........


Minnen.......

Minnen av Johan då han skulle dricka det mousserande vinet vid tolvslaget som han inte tyckte om..........

Minnen av en kväll/natt med mycket skratt och stoj.........


Jag var och tände ljus på kyrkogården idag, hos dig Johan   

Åren läggs på ett efter ett och jag kan fortfarande inte förstå............Varför??????


Nästa år är det 2014 och jag minns då det blev år 2011..........

Då många sa:

Måtte det bli ett bättre år för er 2014...........

Johan!!!!!! Det kommer aldrig bli ett bättre år!!!!!!!


Många vet vad ordet saknad innebär.............

Jag lever med ordet saknad varje dag.......och det spelar ingen roll vilket år det är eller blir........

I den stora sorgens famn................

Jag har ropat allt jag orkat efter dig!!!!!!!

Kan du höra mig??????


Där i din himmel Johan  

Längre än ögat når, än jag förstår.............


Johan, jag tror att du mig och att du vet hur mycket jag saknar Dig..........

Jag hoppas du ser mig här på jorden...........från din himmel


Gott Nytt År Johan   


Jag älskar dig härifrån till evigheten


Mamma


Av Janne/Kickan Strandh - 27 december 2013 18:17

Hej!!!!!


Den här veckan har det bara varit måndag och fredag!!!!

.......på jobbet alltså. Man brukar ju säga att det bara är måndag och fredag i veckan.........


I går kväll då jag skulle gå ut på verandan och ta lite luft hade vi storfrämmande............

 

Där på soffan bland banankartonger och julklappspapper låg lilla Bäbizen.......

- Hej, kissen är du här??????

Jag gick efter Janne och mobilen så jag kunde ta kort på honom.

- Smyg nu Janne så han inte smiter........

Det gjorde han inte!! Han låg så skönt där.........

 

- Hej!!!! Vad är ni för ena???? Varför kommer ni ut och stör???? Har ni Mimmi inne, eller ska vi riva verandan för er????


Janne ringde ner till Börje och Inger.......

Vi skulle se hur han reagerade då Börje ropade på honom.......

Och reagerade....det gjorde han!!!!! Han hoppade ner från soffan och ivä-g nerför trappan med svansen i vädret!!! Vilken social katt han är!!!


Gud vad skönt!!!!!!!!

Min lilarutiga flanellpyjamas är på......och jag har fått massage......

Jaa, inte av Janne utan han köpte en massageplatta i julklapp till mig.....som man har till fåtöljen.

Det gjorde han säkert för att jag skriker så mycket då han ska massera mig. Han är så hårdhänt!!!!!

I morgon funderar jag på att sätta mig i fåtöljen och lyssna på en ljudbok........och få lite ryggmassage.

Kan det bli bättre??????


Jag vet inte riktigt vad det är att sova till på TV ikväll..........

Ska väl i allafall se sällskapsresan även om man sett den hundra gånger!!!!


I morgon kommer våran yngsta familj och hälsar på. Jag ska göra ris a la malta för det har vi inte ätit i julhelgen.......där bröts en tradition!!!

Men....den som väntar på nå´t gott.........

 

Tänk, så här såg det ut den 8 december...........

Då trodde jag att det skulle bli en lika vit vinter som vi hade förra året....

men inte......nu är det bara mörkt trist och kolsvart!!!!!!

I morse spöregnade det då jag åkte till jobbet.


Sopbilen kom i morse precis innan jag skulle åka......

Jag flörtade lite med sopgubben och fick kasta lite påsar med julklappspapper........

Vi pratade lite om serviceyrken och arbetstiderna i helgen........och då mjuknade han upp lite, för innan var han lite sur!!


Nää, nu skulle jag ta ett kort på Janne och Mimsan egentligen. Dom ligger i sängen och sover bägge två. Janne har Mimmi som huvudkudde.....hamburgaren som Mimmi fick av Vilma i julklapp ligger framför näsan på henne..........

Såååå söta dom är..........

Det kanske är jag som ska laga maten idag så det är bäst jag slutar blogga.........


Ha en riktigt trevlig helg....jag hoppas det händer något roligt så jag har något att skriva om i morgon / Kickan



Av Janne/Kickan Strandh - 26 december 2013 21:25

Hej


Annandag jul och julhelgen är över..........


I dag har vi varit hos yngsta familjen och firat jul.........

Våran minsta lilla efterrätt blev så nöjd över sina julklappar   


Vi fick en glad överraskning till, då Henning kom och hälsade på. Vi åt lite julmat och hade det trevligt.

Jag klädde på honom en väst med reflex så han skulle syns i mörkret då han cyklade hem. jag bad honom smsa då han var hemma och det gjorde han.........

Skönt då kunde jag vara lugn då han kommit hem.



Fortsättning från julafton:


Efter vi tittat på Kalle på TV fick barnen öppna paketen från Linda och Kent......

 

- Oj, undrar vilket jag ska börja med????? Det här kan jag inte lista ut vad det är i!!!!


Lilla Mimmi fick ett paket av Vilma. det låg under granen och Vilma tryckte på det så det pep. Rusande ut från sovrummet kommer Mimmi.......

 

Har du paket åt mig, Vilma?????

 

- Husse, jag har fått paket!!!!!!

 

-Mmmmmmm, vilken smaskig hamburgare!!!! Undrar om det är Max eller Mc Donalds??


Nu kommer Frazze!!! Våran bonusson som har firat julaftonskvällen tillsammans med oss i flera år. Vi kommer inte ihåg om det är 5 eller 6 jular. Det är en tradition i alla fall.


Julbordet är framdukat!! Det finns som vanligt mat i överflöd..........


Barnen är förväntansfulla för det är låst in till Johans rum och det verkar som morfar har en hemlis..........

Han ser lite full i sjutton ut.......

 

Jag undrar vad det är i..........Nää, jag är inte nyfiken!!!!


I år är det mormor som får agera tomte........utan luva!!!!!

När alla klappar är utdelade så tar vi upp ett paket i taget och går laget runt!!!

Måste visa en bild på.........

 

....Jannes snygga mössa han fick i julklapp....Leksand!!!!!

 

Kanske inte den dyraste men den mest värdefulla julklappen.........Alla våra små efterrätter, Johan och Janne sitter mitt i mitten på "tavlan".

Här sitter Olle förväntansfull och lyssnar på morfar. För nu är det så att alla julklappar är öppnade och då.......börjar morfars julafton!!!!!! Morfar berättar varför han gjort som han gjort den här julen och det kommer inte bli någon vana säger han med glimten i ögat.........Nu öppnar vi dörren till Johans rum!!!   Vilma du som är lång kan ta ut nyckeln som ligger i tomteluvan ovanför dörren........  


- Jag öppnar säger Olle glatt!!!! Det är lite svårt!!!! 


 

- Vänta, jag kan hjälpa dig!!!!

- Nää, jag kan nog.........

- Behöver ni hjälp.........jag tror inte det är rätt nyckel.


Äntligen....med lite hjälp av morfar så lyckas det!!!!!!


- Ohhhhhh, vad paket!!!!


 Här bär Vilma ut det första och det är mitt!!!!!!


Det är från ett varmt morfarpappamanfarfarsvärfarplastpappahjärta dessa paket överlämnas. Han har satt mig i arbete med att hämta diverse saker på postutlämningen etc. men det var värt varenda sekund.

- Morfar!!!!


Vilma:

- Blir det en omgång till, mormor?????

- Vad menar du??

- Joo, det finns ju en massa julklappar kvar inne i rummet!!!!!

- Lilla gullet, dom är ju till Micke och hans familj.

- Jaa, det är klart!!!!

Hahahaha lilla gullhöna, hon trodde vi skulle börja om igen!



Senare på kvällen kom Bosse.....våran andra bonuspojke.


Linda, Kent och Olle åkte hem vid klockan 12.

Vilma har som tradition att sova över hos mormor och morfar.

Även Frazze har det som tradition.....och i år sov även Bosse över.


Det blev en härlig julafton som alltid....men den tar så fort slut!!!!

Men............Vi åtgärdade det med att spela Alfapet till klockan 02.30


När juldags morgon glimmar.........

Tillsammans med hungriga ungar, kissnödiga hundar...........

Frukost med en del från julbordet satt fint på morgonen.


Vid lunch var det dags att skjutsa hem Vilma........

 

Julklapparna är nedpackade..............

 

Ute på verandan sitter morfar........med sin snygga mössa..........

Altanen är full med julklappspapper och banan kartonger.......

Vilmas julpåse har spruckit.........

- Jag går nu morfar!!!! Tack igen för allt fint jag fick igår!!!!!!


- Vänta, vi glömde nå´t........

 

Där står han ensam kvar!!!!! Lindas julstrumpa som hon glömde!!!!!

 

- HEJDÅ!!!!!!!!!


När jag kom hem igen var det lika tomt och tyst i huset som det var under granen..........

 


I morgon är det arbetsdag igen........

En dag sedan är det helg igen........


Sov Gott i natt / Kickan



Av Janne/Kickan Strandh - 25 december 2013 21:18

Hej


Här har jag suttit och skrivit en riktigt lång blogg om våran fina julafton i Kårtorp. Var nästan färdig........

VAD HÄNDER DÅ???????

Joo datorn la av så jag var tvungen att stänga av den.......

VAD HÄNDER DÅ?????

Joo, allt som jag skrivit försvann!!!!!

Jag blir så heligt         


Jag börjar väl lite idag och fortsätter i morgon igen. Klockan 21.30 börjar sällskapsresan och den ska jag se!!!


Julafton:

Mimmi och jag går och hämtar tidningen. tar en lååååång frukost med vörtbröd, Lennarts hemgjorda kalvsylta, Jannes hemgjorda rödbetor och livets dryck....kaffe.

det börjar bli tradition att äta det på julaftonsmorgonen.


Jag tar det lugnt hela förmiddagen för det mesta är förberett dagen innan.

Klockan 14.00 träffas barnen och jag på kyrkogården.

Vi tänder ljus................

 

Vi ställer ljusen som formen av ett hjärta. Vilma har köpt en tomte till Johan.......hon har fäst ett kort på tomten med God Jul Johan önskar Vilma. Jag ställer porslinstomten på sidan. Johans tomte..........


Vi åker hem till Kårtorp allihopa........


Linda:

- Idag sa jag åt Kent att jag skulle vilja vara liten igen..........för jag fick alltid en julstrumpa på morgonen.........

och nu får jag en nu!!! Tack mamma!!

 

Här sitter dom mina tre guldklimpar...........med en varsin strumpa.........



Kalle Anka på TV.....vi fikar som som vanligt och som sig traditionen bör......


Fortsättning följer............i morgon för nu börjar det på TV.


Ha en fin kväll / Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 22 december 2013 21:20

Hej!!!!


Idag är granen inhandlad och klädd!!


Jag hade tänkt att vi skulle ta en liten gran som står på tomten men Janne tyckte den var för liten........och det tackar jag för!!!!!


Jag åkte iväg till sta´n och samtidigt ringde jag Linda som skulle följa med mig.......

- Bauhaus säljer sina granar för 99 kronor stod det i aftonbladet.........

- Vilma vill säkert följa med dig. Ring till henne!

Klart hon vill. Åker och hämtar upp henne hos pappa Henning. Då vi är på väg ringer Linda och frågar om jag vill att hon ska komma ner till Bauhaus.

- Gör det om du vill själv.

- Jag kommer............

Vilma och jag gick in och hittade en gran direkt........så fin!


Det blev inte så mycket bevänt med våran lilla utflykt i dag. Jag skulle åka till jobbet för att kolla upp så ingen var sjuk och att det inte var tider som skulle ersättas till i morgon. Viktigt att det finns gott om personal i dessa stressiga tider.

Vilma följde med Linda för hon skulle slå in julklappar............


Hemma igen med gran och ett antal julklappar...........

Janne hade lagt in sillen och sedan gjorde han marinad till revbensspjällen....som nu ligger och gottar sig i den. I morgon ska dom stekas i ugnen, allt enligt recept a la Per Morberg.


Jag satt granen i julgransfoten alldeles själv i år och det gick riktigt bra!!!!!

Klädde den i rött och silver/vitt....

 

Janne har tagit kort på mig då jag håller på att klä den........

 

När jag skulle ta kort på granen kom Mimsan ivägen. Hon hörde några hundar på TV och undrade vad det var.........

Bilden är så mörk så man ser henne knappt!!!

 

Så här fin blev den.........

Julklapparna ligger under granen så........nu väntar vi bara på julafton.


 

Tomten har fått några klappar att vakta också.........

 

Bordsdekorationen börjar ta form men är inte helt färdig än........


Nu är det snart läggdags igen..........

I morgon är det da´n före doppareda´n.............


Jag hoppas inte att alla människor stressar runt...........

Det kommer ett liv efter julen också.........


Sov gott mina fb vänner......../ Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 21 december 2013 23:11

Hej


Vilken dag!!!!!!

Kan på grund av hemlighetsmakeri till jul inte berätta vad som hänt men att det ödesdigra missödet ändå löste sig på ett alldeles utmärkt sätt på grund av en av personalen som hade kundfokus på absolut högsta nivå!!!!!!!


Dagens Ros går idag till Anna på ............inne i City.


Idag skulle jag egentligen bara uträtta ett ärende på sta´n och åka och handla ett par saker på MAXI.....men så blev det ju inte.


Jag åkte hemifrån innan klockan 10.00 och då jag kom ner till Spiralenparkeringen var det rätt lugnt...tyckte jag. Värre var det då jag var färdig och skulle åka därifrån. Bilar och folk överallt.


 

Det var kö till Ingelstaområdet!!!!!

 

Så här såg det ut då jag kom upp på parkeringen.


Jag jobbade undan lite............en stund. Många tidsstämplingar att rätta.........

Puh........alla var friska till i morgon........

Det var så mycket kunder i butiken men alla var på ett strålande humör.....trots stressen.......


Pling.....

 Ett meddelande i telefonen visade att nu kunde jag komma tillbaka till butiken som gjort det stora misstaget men som den anställda snabbt rättade till och gjorde mig som kund nöjd igen........

Hade inte hon gjort som hon gjorde hade jag aldrig satt min fot i den affärskedjan mera.......


 

Kö från Ingelstaområdet............


In till City igen.........

Fullt står det på skylten till parkeringen....men p vakter vinkar in mig och visar en plats.....

Vad bilar!!!! Vad folk!!!!!

Vad gör jag här?????? Jag som skulle vara färdig.....i år igen.......i god tid innan jul.


Idag har jag gjort något jag skulle gjort för länge sedan men som ej blivit av..........och jag undrar bara varför jag inte kan avvara en eller ett par timmar oftare........


Jag ringde till moster Stina ( mammas lillasyster ) då jag var på sta´n........

- Hej moster Stina....det är Kickan

- HEJ!!!! Är du hemma nu??

- Nää, jag är nere på sta´n

- Ohhh, och då tänkte du komma upp till mig en stund?????

- Jaa, vet du moster Stina.......det tänkte jag

- Ohhh vad glad jag blir. Jag ställer upp dörren....

- Inte än, moster Stina, jag är hos dig om en kvart ungefär.....

- Jag går och ställer upp dörren direkt.....


Lilla moster Stina.......jag blir varm inombords och tänker att det är ju portkod så det är ingen fara........

Jag tar vägen förbi Cassanova och handlar en julklapp........till moster...

Att jag hela tiden säger moster Stina är att hon är inte min enda moster för mamma hade 11 syskon......så det vimlar av mostrar omkring mig :)

Mamma var näst äldst i syskonskaran och moster Stina kom som nummer tre.........

Mamma skulle fyllt 89 år i februari nästa år och moster Stina är två år yngre.........87 år.


Hon bor i det rosa huset vid Kristinaplatsen........och har en liten lägenhet på 150 kvm. Det är så fint.......

 

I trappan lyser ett ljus i en lykta.......

 

På nästa trappavsats står en tomte med granris runtomkring.......

- Kickan........är du där......

- Jag kommer,  moster Stina. jag var bara tvungen att ta kort.....

- Jag såg dig från fönstret..........och undrade vart du tog vägen...


Lilla moster.....där har hon stått i fönstret och väntat.........


Vi grät båda två då vi kramade om varandra

Det kändes som att krama mamma

Det kändes som när mamma gav mig en kram

Så här länge får det inte ta igen till jag träffar moster Stina igen........


Vi fikar......

- Kickan, ät nu!!!!

-  Ta för dig av det som står på bordet.....

Jag har gett paketet till henne och hon säger:

- Får jag vänta med att ta upp det ikväll???

- Jaa, det är klart

- Jaa, då ska jag sitta framför TV.n och ta upp det.....

Jag kan känna den förväntansfullhet hon har......och att det går en liten tid av dagen....att hon har något att göra.....en liten stund.



- Moster Stina.......får jag ta ett kort på dig?? Du är så fin!!!! Du är så lik mamma!!! Du är så lik mormor!!!!

 

Lilla moster vad jag älskar dig!!!!!!

Jag visade kortet direkt....

- Titta vad fint.....du fick med ljusen också...........typiskt mamma, typiskt moster Stina.......


Moster Stina ville jag skulle komma och hämta en vepa som hon broderat till mig......

- den ska du ha Kickan....jag blev färdig med den på mammas födelsedag och då tänkte jag att den ska Kickan ha.....

 

Det här är jul sa Janne då jag kom hem........det här saknar jag från morsan......


- Titta här ska du få se vad som är min hobby nu förtiden.......moster Stina visar mig runt i alla rum.......

I några korgar ligger det fullt av stickade små dockor....

- Ta hem några till barnen.....ta hur många du vill..........

 

- Det tar en timme att sticka var och en..........


Jag måste gå........snart går parkeringstiden ut......


Vi vinkar till varandra.........

hon står i fönstret och vinkar...........precis som mamma.........


Jag pratar med  Linda i telefonen.....då jag är på väg till Johan....till kyrkogården

- Mamma jag är på Stadium och har hittat en väska jag velat ha i så många år....

- Du får den i julklapp!!!!!

- Jamen.....

- Jag kommer.......vi ses snart

Vänder bilen mot Ingelstaområdet igen.......

Förlåt Johan....säger jag högt för mig själv i bilen.....

Svarar mig också själv från Johan:

- Det gör inget morsan...........jag älskar Linda lika mycket som dig    

- Jag kommer snart Johan..........




Jag får ett mms från Mikael då jag är med Linda inne på Rusta.

En bild på våran lilla sondotter och pappa som är hos Johan och tänder ljus........

Hjärtat brister..hade jag åkt till kyrkogården direkt hade jag träffat dom.........men då hade jag inte fått träffat Linda på tu man hand.....

Oj.........det är inte lätt..........att vara mamma.......

Varav hjärtat är fullt.


Nu är klockan faktiskt över 24.00 så bloggen kommer in en dag försent...


Sov gott alla mina vänner / Kickan




Av Janne/Kickan Strandh - 19 december 2013 19:23

Hej!!!!!


Idag har det hänt!!!!!! Jag är kär     

Jaa, du får ursäkta Janne men det är inte dig jag skriver om   


Efter jobbet skulle jag ta vägen förbi plantagen och köpa fågelmat. Jag har köpt ett idrottshäfte av lilla Olle. I det finns en massa rabattkuponger och bland annat på Plantagen med 20% rabatt på fågelfrö etc.


Mörkt trist och regnigt då jag klev ur bilen. jag gick och tittade lite på granarna och upptäckte att om jag skulle köpa någon så fick jag själv packa in den i nätet....det var ingen stor stark karl som hjälpte till. Ett minus plantagen......för det gjorde att jag gick därifrån och tänkte: Jag köper en gran där det finns bemanning. Ni kanske skulle ha någon som servade kunderna därute......tror ni skulle tjäna på det.


Nää, in och köpa frön och sedan hem!!!!!


Då bara han stod där framför mig.............

Han tittade mig djupt i ögonen och jag kände att honom ska jag ha!!!!!!

Men hur ska jag få honom att förstå att han ska stå där och vänta på mig....för jag hade glömt att ta med en kundvagn in i butiken.

Jag gick med darrande ben ut på parkeringen för att hämta en kundvagn.

Måtte han stå kvar och vänta på mig...........


Det gjorde han!!!!!!


Han frågade: Får jag följa med dig hem?????

- JAA, fast jag tror inte att min man blir så lycklig över att du kommer med.

- Han vänjer sig..........

- Klart jag vill ha med dig hem.....KOM!!!!!!! FÖLJ MED MIG!!!!!!

 

- Du är den jag längtat efter i hela mitt liv!!!!!! Eller jag menar.....förlåt......Du är den tomte jag längtat efter i hela mitt liv!!!!!!!


Allt har sitt pris......men det kan inte hjälpas.


Nu står du här i hallen och vaktar mig och min familj.....

 

Ohh, jag ser att jag inte hann klä av dig..............prislappen....innan jag fotade.

Vilken lycka!!!! Jag blir som ett barn på nytt.........Han är verkligen min!!!!


Titta........

 

på hans snälla ögon........jag smälter som smör.........

Han är tomte nummer 135 i det Strandhska huset.........



Jag känner mig nöjd över dagen..........

Jag har faktiskt fått positiv feedback ett par gånger idag och det värmer i hjärtat.......


- Kickan, den här är till dig......och Janne

- Till mig, Björn???? ......men......

- Hade inte du hjälpt mig hade jag inte varit färdig än!!!!!!

- Tack, Björn!!!!!!

Tack Björn. Då jag dricker glögg på julafton ska jag tänka på dig.........


Vi har fått ett så fint julkort idag.......på våran minsta lilla efterrätt......man vill bara äta upp henne, så söt är hon   


Nu börjar snart ett av mina favoritprogram........

Jul med Ernst



Ha en trevlig torsdagkväll / Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 18 december 2013 21:26

Hej på er!!!


Jag sa att jag skulle göra ett uppehåll med bloggen i lördags för att vi skulle ha lilljul här hemma.

Det blev en lååååååååååång lördag!!!!!!


I söndags var jag lite däven kan man säga. Det blev sent/tidigt på lördagen. Hade det varit sommar hade solen gått upp innan festen var slut, hahaha

Vi hade så roligt och trevligt. Tack kära grannar för ni var här och delade lördagkvällen med oss.........


Som sagt, söndagen gick det inte fort. Jag tror det tog ett par timmar bara att tömma diskmaskinen och fylla den igen.

 

janne och Mimmi tog det lugnt i soffan.........

Jag åkte och jobbade och handlade sen eftermiddag. Kom hem till Så ska det låta började på TVn.


Måndag kväll hade Vilma julbasar i skolan. Det var lotterier och försäljning av godis som barnen gjort. Lite loppisförsäljning var det också och fika förstås.

Barnen sjöng julsånger och tyvärr går det inte att lägga in filmer här. De sjöng så vackert i stämmor.

 

Här sitter Vilma och pratar med sin musiklärare och klassföreståndare. Synd bara att dom inte kom med på bild.


Nu är det julklappshandel som gäller. Jag har fart runt och handlat i dagarna två. Idag har jag varit och bytt en julklapp som jag köpte igår.........köpte fel förstås.

Janne tog fram bladet och lappen han skrivit.

- Den här var det jag menade..............

- Men du sa..........

- Nää, det var du som hörde fel.......

 

Julklappsberget växer......och med den nyfikenheten       .....eller hur ungar???


Nu är det dags att krypa till kojs så man orkar upp i morgon bitti.


Idag blev det en kortis.....men det blev iallafall en blogg.


Sov Gott alla mina vänner / Kickan


Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards