janzonbanan

Alla inlägg under februari 2015

Av Janne/Kickan Strandh - 22 februari 2015 08:38

Hej.......jaa eller ska jag börja bloggen med det var länge sen........


För visst var det länge sedan jag skrev på bloggen. Känslan för att skriva av mig försvann i ett nafs men nu så börjar jag återvända till livet och jag börjar må bra igen.

Det har hänt mycket sedan jag skrev förra gången och nu är jag tillbaka i butiken igen efter att ha varit på kontoret i jaa nästan precis 4 år. Jag började där efter att våran Johan lämnat oss och det har under den här tiden varit skönt att bara få träffa mina arbetskamrater och inte vara i hetluften i butiken. Men nu känner jag mig redo igen för att vara bland alla både kända och okända kunder. Nu kan jag skratta och prata igen utan att gråta då jag berättar om min tid efter Johan. Det är klart att jag får tårar i ögonen men jag märker och känner också värmen från de människor som känner igen mig och som frågar var jag varit så länge.

Det som är roligt är att det är så många som saknat mig och blir glada då de möter mig i vimlet igen.


Jag har åter igen fått många favoritertanter och farbröder. Jag vurmar för de äldre och de blir så förnöjda då jag tar mig tid att prata med dom lite. De gläds åt att få köpa en blomma som de kan ha på köksbordet för att titta på och glädjas åt då de sitter och äter. Oh, jag bara älskar dom och önskar jag kunde ge dom en blomma.

Jaa, det tror jag faktiskt vi ska göra..........skicka ut en kupong till våra seniorer en tisdag med en blomma som gåva. Hur härligt vore inte det!!!.....att kunna ge bort en blomma gratis........


Hur många kort jag tagit sedan förra bloggen vet inte jag men det får bli en kortkavalkad som vanligt.......

 

Jaa så här ser det ut hemma.........igen. Det har kommit en hel massa snö inatt men nu är det ju plusgrader så den försvinner nog snart. Himlen är precis blå nu och solen skiner. Mimsan och jag gick en promenad i morse fast då blåste det kallt.

 

det är knappt att ljungen och fynden från skogen syns i lådan.......

 

Det är härligt med tända ljus men..............snart kommer istället solens ljus att lysa upp och värma våra stela vinterkroppar.

 

Det här är något av det vackraste jag sett. Jag var ute hos Marre på Åby Handelsträdgård där jag också gjort min praktik som du kan läsa om i föregående bloggar. Här plockade jag mina egna tulpaner........Vilken känsla!!!!! 

 

Här har min nya karriär tagit sin början......Avdelningen har fyllts med äpplelådor som ropats in på auktion i Holland......bara för att få vara hos mig......däni!! Trälådorna är gamla, eller jaa sedan 1962 var en ifrån iallafall. Jag vill inte ha nya. Jag har tagit med mig mina fynd från skogen och satt i lådorna som jag har högst upp i avdelningen.

En vas fylld med härligt krispiga tulpaner......... 

 

Den här bilden är från min första vecka på avdelningen då jag började beställa blommor själv......Jag tog in våren direkt!!!!! 

 

Hur härligt är det inte med alla vackra färger

 

En idé jag fick från nätet och som många både arbetskamrater och kunder har tagit efter. det är så roligt att kunna ge idéer som andra också vill göra. Jag låter tulpanerna stå i en vanlig vas först och sedan då de börjar ränna iväg och bladen börjar bli tråkiga så skär jag av dom och "trycker" ner dom i en kruka eller en hög vas. De står sig i den flera dagar extra........och det är så vackert.

 

Bloggen kan ju inte vara utan en bild på Johans paviljong som lyst så fint hela vintern. Snön är orörd förutom några spår från hare, katt och rådjur.........men det är också bara dom som får gå in där.

Som jag skrev på facebook........har man ingen sylt att ha i burkarna så får man ta en blomma istället. Nu har jag faktiskt fyllt många burkar med vårblommor och jag tycker det är så fint. Jag använder också mammas gamla kristall och pressglas som också är så vackert. Det är bättre att göra så än att gömma alla vackra saker i skåpen.......

 

Vilma och jag har också gjort en snögubbe. Nu ligger mössan på marken och stackarn har bara halsduken kvar och han är också huvudlös......

 

Aktivitet på tulpaner.............såå härligt.....och så många buketter vi sålde.

   

Här är mina fina piontulpaner jag "plockade" hos Marre. Blommorna var så tunga så stjälken orkade till slut inte hålla dem uppe. Då gjorde jag som sagt........och de stod sig i en vecka extra.......

Snö, snö och åter snö.........

 

Salig blandning på foton men här är en bild på en av mina fina orkidéer som står så vit och fin mot murstocken.......

   

Som sagt....snö, snö och åter snö........

 

Två fina bilder på den så fantastiskt vackra kvällshimlen. Jag stod uppe på Johans berg och kände en sådan salighet....Det vackra tog andan ur mig. Jag var alldeles ensam på det snötäckta berget och det vara spår från rådjur som gått där före mig. Det var så vackert!!! Jag önskar jag kunde förmedla känslan till dig.

   

Alla hjärtans dag och massor med buketter att välja på för att visa sin kärlek..........

Rosor, rosor......

   

Rosor, rosor....... 

Den här gjorde jag till Linda, Kent och barnen..........Jag tycker cylindervaserna är så fina och man kan göra så mycket fint med dom i olika storlekar. Jag önskar jag hade mera tid...........för att göra såna arrangemang både på jobbet och hemma.........hahaha klart jag har tid hemma.....

 

För tillfället är det Sankt Paulian som är min favoritblomma. Jamen är det inte vackert!!!! den är så fin där den står i mammas gamla porslin 

Här är en till som står i en kristallskål. De viskar till mig att våren snart är här.

Nu börjar klockan närma sig 10.00 och det är kanske dags att göra något här hemma.


Ha en skön söndag.

I morgon är det måndag igen och då är det dags att ro in i blomsterhavet igen 


Kram/ Kickan

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards