janzonbanan

Direktlänk till inlägg 9 juli 2014

Härliga värme........men jag orkar ju inte göra allt jag vill.......Onsdag 9 Juli 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 9 juli 2014 20:33

Hej!!!!

Började dagen med Mimmipromenad, frukost och sedan........faktiskt jobba lite......Jag beställde arbetskläder till personalen för det skulle ju förstås göras under min semester     .....men nu är det gjort och det känns sååå bra!!!!!


Det har varit riktigt varmt idag också...... man orkar inte göra allt man vill.

jag tog en tur till Anne-Marie på Lövdalen för att köpa några växter till två järnrör jag har och som det inte växer så bra i. Vi satt en vinbärsbuske i den ena och krusbär i den andra men nu har jag flyttat på dom och satt lite annat istället. Jag har faktiskt inte tagit kort så det får komma i en annan blogg.

Vi var barnvakt en kväll till dessa tre busfrön.............det bästa dom vet är att leka med lego.......

   

Som tack för hjälpen fick vi denna fina vinflaska..........hoppas vi har något att fira snart så vi kan smaka på det. Ser gott ut!!!! Amarone......himmelskt gott!!!!

 

På mina inköpsrundor har jag fyndat mycket. Bland annat denna fina ljuslykta. Den har jag hängt i taket på verandan och den lyser så fint på kvällen.

På tal om vacker himmel............det här fotot tog jag en kväll och det blir inte hälften så vackert på foto som det är i verkligheten.l

 

Jag har ju startat en hel massa projekt och det ena är att jag ska måla huset. Vi har Falu rödfärg och man behöver måla om vart tredje/vart fjärde år. Det gör mig ingenting för jag älskar att måla. Nu har det varit lite varmt att stå på stegen i solen men annars är det riktigt kul...........Altanen är skapligt rörig då jag flyttat ut allt från väggen......

   

Jag får se om jag fortsätter att måla det vita under vindskivan i morgon för jag vill ju få ordning.........Det gäller att täcka med papp  på altan då jag slabbar färg överallt...........och allra helst på mig själv.


In fredags var det pubafton på festplatsen. Det var så himla kul!!!! De som spelade var Trio med Lalle........Jag trodde inte att det var Lalles Bodega men det var det ju......en del av. I augusti kommer Lalles Bodega vilket har blivit en tradition sedan några år tillbaka. Då är det drag här ute i Kårtorp. Jaa, det var det faktiskt i fredags också. det värsta är att tiden går så fort........då man har roligt.


 

Skogen börjar bli full av svamp. Jag har varit ute ochn plockat ett par gånger och jag säger bara.....det är tur att Janne rensar den, för det gillar jag inte!!!!!

 

Våran stora fina en vi haft i "fyrkanten" klarade inte förra vintern. Vi har låtit den stå kvar för vi trodde väl i våran enfald att den skulle ta sig.......men inte då!!!!!! Janne sågade ner den den och nu är det ljust och fint från sovrumsfönstret som den skymde.

 

Ännu en härlig bild på en vacker himmel.............

Här har lilla fröken badat......och matte!!! Det blir dyngsurt överallt. Hon har ju blivit behandlad för rävskabb i två omgångar men klådan har inte blivit bättre. Nu har hon istället fått antibiotika och ätit det morgon och kväll i 20 dagar. Hon har blivit rätt bortskämd med frukost som leverpastej, rökt skinka, grillad kyckling, kokt ägg etc och antibiotikan som jag krossa mellan två skedar. Nu ska vi se vad hon "säger" då det är slut på det igen. Hon är iallafall pigg som en nötkärna och klådan är helt borta.

En förmiddag veckan efter vi varit hos veterinären så ringde min mobil. Det var från Evidensia smådjusklinik som bara ville ringa för att höra hur det var med Mimmi. det tyckte jag var så rart. Jag skulle satt ut Dagens Ros men.....det har jag ju glömt.

 

Mitt stora projekt......jaa ett av dom!!!

Jag köpte så fina trädgårdsmöbler till småbarnen/lekstugan. det var en av sakerna jag tjänade pengar på! Men jag hade ju ingen altan att ställa dom på. Bakom lekstugan låg en massa plank som legat där hur länge som helst.

Jaaaa, jag satte igång att bygga!!!!!

Jag bytte också ut vindskivorna för de hade murknat. Skrapade bort all vit flagnad färg, målade huset rött och vitt.

Så här fint blev det!!!!!!!!!!

   

På facebook gillar jag en sida som heter Återbruka mera och kom på att jag skulle lägga ut mitt foto där och berätta vad jag gjort av alla gamla plankor. Vilket gensvar!!!!! Någon önskade att de var mitt barnbarn som skulle få sitta på altanen och dricka saft och äta bulle. Jag var upprymd hela kvällen igår   

 

På dörren spikade jag fast små nyckelpigor och hjärtan som jag köpte på Blomsterlandet för 1 krona styck........

Nu har jag bara kvar att olja in förstukvisten och altangolvet.


I trädgården växer det så det knakar.............

 

Rosorna som på försommaren var fulla med löss är så vackra nu och blommar för fullt. Det här är en ros som heter Drottningholm och den är så vacker


Clematisen som jag för ett par år sedan köpte på Lidl och som inte ville ta sig är så stor nu och det bästa är att den blommar mycket senare än de andra clematisen vi har.....

   

Den här vita rosen vet jag inte vad den heter. Det är så stora blommor på den!!!

Riddarsporren är så ståtlig och står sig så fint med de rosa rosorna och de knallröda sammetslena Ingrid Bergmanrosorna

   

Jamen är det inte vackert så säg.............en rosknopp....... 

....och fullt utslagen........ 

Den här "sorklöken" tror jag den heter är så ståtlig i rabatten. det är en lökväxt som jag satt i våras.

 

Våra blåklockor har spridit sig hej vilt men det får de göra för de är så fina.........

   

De gör sig bra tillsammans med det gula nattljuset?? Nää, så heter den inte.......ahh, strunt i det. Vackert är det iallafall.

 

Smultronen mognar hela tiden, så barnbarnen var är ni????? Det finns hur mycket som helst att trä upp på strå......

 


I morgon tror jag att jag ska fortsätta att måla huset............jaa, vi får se....kanske.


Sov gott i natt / Kickan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne/Kickan Strandh - 22 februari 2015 08:38

Hej.......jaa eller ska jag börja bloggen med det var länge sen........   För visst var det länge sedan jag skrev på bloggen. Känslan för att skriva av mig försvann i ett nafs men nu så börjar jag återvända till livet och jag börjar må bra igen. ...

Av Janne/Kickan Strandh - 7 december 2014 20:33

Hej   Jag njuter av ledighet, barn, barnbarn, advent, stillhet, julsånger och allt som hör julen till!!!!!   Om man läser bloggen jag skrev för ett år sedan kan man ju tro att livet går på rutin. Jag gjorde nästan samma saker då........fast j...

Av Janne/Kickan Strandh - 16 november 2014 19:29

Hej   Det var länge sedan!   Idag fick jag en fråga som blev avgörande att jag sitter här framför datorn och skriver blogg......   - Mormor...........varför bloggar du inte längre? - Jag tycker inte det är så roligt längre ........... ...

Av Janne/Kickan Strandh - 26 oktober 2014 18:04

Hej alla därute i höstmörkret!!   Jaa, vad ska man säga om dagarna som gått!!?? Min kropp är inte vad den borde va´. Jag har ont i ryggen men idag har det varit riktigt skapligt. det kanske beror på att jag varit hemma ett par dagar och gör all...

Av Janne/Kickan Strandh - 22 oktober 2014 20:14

Hej!   Jaha, då har min nya karriär och yrkesliv tagit sin början.......... Jag har börjat min "utbildning" hos Marre och PeGe på Åby Handelsträdgård där jag ska lära mig allt dom kan och allt jag behöver kunna för att starta upp våran nya blom...

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards