janzonbanan

Alla inlägg under januari 2013

Av Janne/Kickan Strandh - 31 januari 2013 16:26

Tjena på er !!!!             


 

Vet ni ida ä dä sista dagen på månaden Januari, imörrn när man slår upp sina blåa står det . 1 Februari.

( klart ni vet !! ) Då ä det bara å vända på bladet , som Kungen sa !!! Så jävla skönt !!!!!!      

  Dän lille rensa hennes väska i söndags, ho har ju köpt en ny !!!      

Upp slänger hon än påse mä blomsterfrö, Pionvallmo å säjer : Här du kan du odla ??        Vaa faan ??

 

Eller hur , kan faktiskt lite engelska oså. Inte bara svängälska muppar !!!       

  Imörrn blir än tuff dag , måste upp förre 9.30 Å bake till min bästa florist !!    

Å nu måste ja förberreda morgonens bak. Å fixa lite mat till dän lille !!!  Hungrig eller ???     

Min blogg avslutas imörrn , om mina första steg i min barndom.     

Måste be dän lille att avsluta bloggen ikväll ,kanske har nåt att berätta !!!  

   Nu måste ja ut i köket , å ordna till lite. Bak å mat , ni vet !!! Go Kväll på er!!   


Hej på er!!!

Jaha vad ska jag hitta på att skriva om i dag då??? Har ju inte gjort något manus ju!!!!!

 

Det här kortet tycker jag är lite häftigt!!! Fick se nu att det var min "gamla" telefon jag tog med. Undrar.......var dom korten är?????? Kvar i telefonen förstås......ska väl ta och ladda upp den.......var nu den är och lägga in dom på datan!


Då jag skulle skriva till Johan så tog jag många kort och det är många jag inte la in på bloggen så jag gör väl en fotokavalkad idag.

Här kommer det första:

 

Det här är nere i Holm. Året är 1984 och Johan och jag hjälps åt att få in båten mot stranden där Janne, Linda och mamma väntar. Mamma är så ledsen för i augusti det året gick min pappa bort och båten var det bästa för mamma och honom. Holm där min mamma bodde då hon var mellan 7-10 år. Oh, vad minnen från sin barndom hon berättade därifrån. Huset var inte stort vi bodde i.....ett rum och kök, sedan var det omgjort till ett litet sovkrypin och "badrum" ett tvättställ och en tvättmaskin. När mamma bodde där var det skafferi och förstuga. I det lilla huset bodde 7 personer. Mormor och morfar med 5 barn. Mamma var näst äldst och fick ta hand om sina småsyskon innan de fick gå till skolan som låg flera kilometer därifrån. Mormor mjölkade korna på morgonen. De hade höns och mamma fick ta med sig ägg till affären i Vråka. Äggen byttes mot smör. Mamma, morbror Sture och moster Stina gick genom skogen då de skulle till skolan. En morgon då mamma som vanligt hade ägg i sitt förkläde snubblade hon på en rot i skogen och alla ägg gick i kras........Stackars mamma.......Det finns så mycket att berätta om mammas barndom men....det får bli en annan gång.

 

Här är hon i allafall med sina berömda kardemummaskorpor. Det började i semletider då det blev bullar över......Jag gör skorpor Janne! Så vi inte behöver slänga bullarna, sa hon en dag. De blev så populära........det kom tom kunder från Katrineholm, Nyköping....jaa de levererades till Stockholm tillsammans med våran princesstårta till en kund som aldrig ätit sååååå god princesstårta förut.

Tack mamma   

 

Många föräldrar pratar om att barnen kommer till dem och trängs i sängen...........Vad tycker ni om den här bilden? janne körde bröd på Skogaholm och började jobba klockan tre på morgonen. Den här morgonen kunde han inte låta bli att ta fram kameran och ta kort på oss. Jag vill bara påpeka.....Vi ligger alla tre på min sida av sängen. Janne hade den andra halvan för sig själv.

 

Skolavslutning!!! Jag var klassmamma.......tror nästan alla år....och eftersom jag jobbade i butik så blev det att det var jag som handlade till klassfester, skolavslutningar etc. Om du läser bloggen Helena...känner du igen dig?

 

Så här såg det ofta ut.........

Klä barnen examensfina, ner till jobbet en stund, iväg till kyrkan och så fort därifrån för att hinna springa in på ICA och hämta blommorna till fröken, ut till gången upp mot kyrkan för att vara där då alla barn kom i ett långt tåg.........Är det underligt om man får tårar i ögonen då man minns detta. Examensklädda barn...........mina barn!!!!

 

MIN FAMILJ!!!!! Finklädda och färdiga för att fira midsommar i Berga hage tillsammans med farmor och farfar. Jag hade köpt likadana tröjor till Janne och Johan. Mikael bara 1.5 månader gammal i sin sjömanskostym han fått av mormor. Linda i vit klänning och blomsterkrans jag slängt ihop.........Hur i hela friden....hann jag???

  Johan hade haft sin tröja på skolavslutningen också tydligen!

 

8 november 1986 var det bröllop och dop på samma gång. Vi hade hunnit med lite Janne och jag innan vi gick "åsta o gifte oss" Men idag är det rätt bra för vi har "bara" varit gifta i 27 år i höst  

 

Den här bilden säger så mycket!!!!!

Jag har flera fina kort där både Johan, Mikael och Linda är med men eftersom jag tog fram korten för att skriva om Johan så blev det ett med bara dig   

Vi hade som tradition barnen och jag att åka ner till mamma på semestern, barnen och jag. Vi åkte alltid en heldag till Västervik där vi strosade i butikerna, hamnen och åt lunch på någon restaurang. Här tar vi eftermiddagsfikat och Johan har köpt vykort för att skriva hem till pappa. Jag tror inte han tyckte det var helt OK att lämna pappa hemma. Vi var oftast tillsammans hela familjen........


Jaha nu blev det lite nostalgi igen....Man minns så mycket när man blir LITE äldre   


Vad är det på TV:n ikväll???? Farmen har jag sagt att jag ska titta på flera kvällar i rad nu men det är alltid slut när jag kommer in i vardagsrummet. Tror jag går ut och får lite frisk luft nu   


Hej svejs på er alla bloggarvänner!!! //Kickan.........och Janne

Av Janne/Kickan Strandh - 30 januari 2013 14:46

Hallojsan på er !!!!!       


Ritade ner lite på bloggen om spårvagnar å barndom !!!

Tänkte idag forsätta detta tema. Med så minns jag mitt sextio tal !!!    

Slutade folkskolan i åttan på Hedvigs University Saltängen. Det var Juni 1965

Fanns  då något som kallades för frivilliga nian,dä sket jag i !!!      Vartefter 1966

började jag jobba på Risingsbo Bryggeri Depå , på Saltängen som matsäck åt en

chaffis. Då undrar vän av ordning , vad gjorde du emellan skolan och första arbetet ???

Jå sökte till yrkesskolan som VVS-montör ( alltså rörmokare )  Gick där i ett halvår ,

började skolka. Varför ??? När man hade de praktiska lektioner , gick allt åt helvete !!!

Elementhelvetet satt snett på väggen mm. Tänkte Janzon det var ej ditt kall här i

livet !!!!      För faan , hitta på något annat. Sagt å gjort ,gjorde ja dä!!    

 

Undrar om dän lille , pinka på sig imorse när ho gick till bilen  ???????     

 

Ja då börjar vi minnas !!! Man kan ju inte påstå att det finns  , så många biografer ida !!! Då på 60-talet kunde

man vandra omkring i stan , och hitta många biografer. Vi börjar ifrån Drottninggatan ifrån Strömmen .   

På Fleminggatan låg Snurran. Nästa anhalt var Grand , ( där gick alla James Bond filmer ) Nästa Odeon , en bit

in på Trädgårdsgatan , ( vart senare bingohall )  Forsätter upp Drottninggatan där ligger dän lilla biografen

Saga mä balkong ( de körde nattbio, började 22.00 ) På vänster sida dyker Röda Kvarn upp också med balkong.

( där såg jag min bästa western Solider Blue , inte en gång utan ett flertal gånger ) Å sen kom Skandia .  

Efter det in till vänster på Repslagaregatan, där låg City ( nuvarande Lilla Teatern ) Forsätter upp på Drott.gat

Högst upp där låg Avenyn ( Där såg jag Sound of music, några gånger )  Drar iväg upp på St:Persgatan emot

Kungsgatan , där ligger Rialto ( där var jag med morsa å farsa å såg Nils Holgerson ) vart senare något

frireligöst ställe. Nerför Kungsgatan emot Norr Tull , å va hittar vi där då , jo Royal . ( Brorsan och min bästa

matine´bio, varför ? får ni veta någon annan gång ) Vart senare Lagos kläder.        

 

Här i huset låg Avenyn. Fick se på reklamskyltarna på huset, Strands. Undrar va dä var för butik  ???

Ja hade då faan inte startat nåt då !!!!!!!!   Vad ja vet !!!  Män dän lille  , vet säkert !!!!     ????????

 

Arbetarfiken man besökte då , de var många. Men här börjar komihåget att krångla     Vet för faan var de

låg ,men va hette de alla ????  Skriver väl ner de man kommer ihåg !! Cafe Väster ( köttbullemackor mä gurka )

Vid hamnen Röda Stugan , Nya Hamncafe´t ( underbara varma mackor mä pannbiff,stekt lök å stekt ägg )

SÅ JÄVLA GÖTT !!!!      Cafe´12:an , Cafe´Smedjan , för att inte tala om Cafe´Kastanjen på Saltängsgatan.

Där kom damen ut mä kaffepannan å frågade, vill du ha lite påtår. Inget jävla bryggkaffe där , dä va kok !!   

 

På Odencafe´t , man hade ett helvete å välja macka , där fanns allt att välja på. Varma mackor å kalla

av hur många former som helst. Säjer bara underbara arb.-fik !!!     

  Cafe´11:an på Allegatan . Cafe´Broadway mä sina goda stora the´kaks mackor å stekt ägg!!

På tal om Cafe 11:an, där ståg hästarna utanför mä sin vagn,å käkade hö i sin säck hängades om halsen.

Medan kuskarna va inne å fika !!! Cafe´t på Bredgatan , tror dä hette 20:an. Sen fanns dä ett till mitt inne i

city, vars namn ja glömt!! Hoppas dä finns nån äldre ida,än mi. Som kan berätta namnen !!   

Men detta os av varma mackor å kaffe. och deras flipperspel å Juck-Boxar ( Vet hur dä stavas Kickan )

Gör mig ida alldeles varm inombords !!!        Å då fick man röka inne oså,härliga 60-tal.   

 

Nya Torget på Lördagar , här kan man snacka om välbesökt dä bara vimla av kunder. För att inte tala om

torg försäljare. Dä fanns allt ifrån stora trädgårdsodlare , till tanten som sålde nyplockade blåbär , kantareller

å nyvärpta ägg.   Å på torget stod Norrköpings orginalet " Kråka Ringholm " å sålde

damunderkläder ifrån en resväska på sin cykel. Å sen va dä disco mä frälsningsarme´n . Pärleporten var min

favvo. Nu tror vissa att, man ska få igång Nya Torget igen, glöm dä. Dä har alla stora matkedjor tagit över !!

Med nedpressade priser , mä varor ifrån utlandet!!! Satsa på Bondens Marknad igen på Nya Torget.   

St: Annas nyrökta fisk , lokala grönsakshandlare , tanten som säljer nyvärpta ägg ifrån Vikbolandet . mm.

In mä lite musik åso, frälsis mä sin kokande gryta. Så får våra hemlösa i Norrköping lite hjälp. Å kanske lite

bakluckeloppis ???  Var det bättre förr, eller ?????????           

 

På tal om Nya Torget,här låg Resturang Kronan. Den vänstra dörren var till dä fina, å dän högra var till busan.

Dä va på busan som ja gick,dörren till höger alltså !!!      Tog en å än pizza.   

 

Andra stället var Nordstjernan,fanns också än fin ingång å än busingång. Gissa vicken ja klev in på???

Kortet är tagit efter match för IFK Norrk. ifrån stenåldern .Vill tala om att Kickan å ja har faktiskt vare inne

på fin delen mä. Än Valborgsmässoafton , 19?? nu slog glömskheten till igen .   

  Faan i helvete , måste börja mä maten snart ! Kan ju int, dän lille svälta ,eller??

Nää får väl avsluta dagens  sextie blogg mä !!!         

 

Avslutar mä ett sextiotals minne, morsan å ja åkte rätt många gånger ifrån Östra Station . Dä va rälsbuss

som sträckte sig söder ut emot Västervik. Dä va än populär bana,se bara på folkmyllret. Faan värre än

tunnelbanan i Stockholm. Man drog igenom Kummelby,Sörping,Ringarum,Gusum ,Valdermarsvik å ner emot

Västervik. Morsan hade nån vännina, som bodde i Gusum. Å dit åkte vi rälsbuss ofta. Vet ni var Ö. Station ligger?

  Skulle precis avsluta bloggen, å frågar dän lille !!! Du vet när man åker emot Sörping

å på vänster sida en stund efter Navestad,du vet där dom hade än sån hundklubb va heter dä ????

Vet Ni va ja får för svar, Kennelklubben svarar dän lille då. Mena jo orten !!                    

Säjer bara Go Kväll å än trevlig lill lörda !!!!                 //// Janzon





Av Janne/Kickan Strandh - 29 januari 2013 15:21

Tjosan tjosan på Er !!!!      

Härliga tider , Januari månad går emot sitt slut sakta men säkert!!! Idag har det

faktiskt vat ljummet ute. Dääää äää sååå jääävvlllaaa skönt. ( Gnällgubben )

Fast dä händer inte så särskilt mycket , i dessa tider!!!      Men dä stundar bättre tider.

Har fastnat i Nostalgin lite nu , bloggen får genom syra dä ida !!!!      

 

Fam. Strandh 1950, morsan , farsan å storebror Ulf . Å självklart den  söte lille Janzon!!! Kortet är tagit ,

efter dom döpt mig i Matteus kykan 1951. Vill inte skryta men har ett kungligt , andra namn också .      

Jaaa dä ä några år sen eller kanske än jävla massor av år sedan .         

 

På den tiden hade man utedass , vet ej om björnen va lite nödig också ??? Våran Boxer Sickan höll koll på

oss så vi gjorde , dä vi skulle göra på pottan !!!            

  

Farsan mä hatt å rock , och sina två söner i Norra Promenaden . Vem faan har hatt ida ???    

 

Kort tagit i Stuvsta utanför Stockholm. På baksidan av fotot har min morsa skrivit, skrikig rödtopp mä sin

farmor och hennes syster. Tjecka mössan , måste vart ifrån Espirit ?? För att inte tala om kopplet jag hade

på mig. Trodde morsa att ja skulle rymma ????      Då ä dä ej bara du Mimmi , som var/är kopplad ??? 

 

På forntiden gick det än spårvagn som kallades för Ettan eller Ringlinjen . Dän gick Kungsgatan , Norra

Promenaden , Drottninggatan å Nygatan , alltså i en ring i Norrköping . Dän åkte man ofta !!!     

 

Kungsgatan var än stor affärsgata då . Kolla skylten längst upp till höger , så skrev man då när man hade rea!!!

 

Då tidens Pressbyråkoisker , stod ofta en fet dam därinne. Man köpte där bland annat löscigg. för 15 öre,när

man blev äldre 13 år !!!! Ijämter Oscar Fredriks bro , fanns det också en korvmojj. Där handla man korvbröd

mä senap åso för 15 öre. Brorsan å ja fick handla en serietidningdning var, dä blev Prärie å David Crokett.

Svindyrt va dä , 35 öre /st. Faan kunde ju få två cigg. !!!   Har faktiskt båda tidningarna kvar, i min ägo .

 

Inget ni fattar ungdomar,män på dän tiden fanns dessa automater som snurra omkring. Med massa olika

livsmedel å godis mm.    I början på 60 - talet stängde butikerna på lördan kl. 13.00 å stängt Söndag .

Bensinmackerna hade inget livsmedel på dän tin, där köpte man bränsle å olja. Glömde man något , fick man

gå till än sån här automat å handla !!! Undrar va dä bättre förr ??? Kanske .........        

 

På tal om spårvagnar , denna skapelse " Tårtbiten "  var placerad mitt i Norr Tull. Den rivs ner senare, fanns

bl.a än pressbyråkiosk. Sen hade spårvagns förare å busschaffisar sitt lunchrum på ovanvåning.   

Min svärmor Inez , jobbade där på pressbyrån .     Nostalgin kunde forsätta i sin innervertillig tid !!!!!

 

 Å FAAN , då ä man hjärtsjuk också !!!!!!!!!!!    

  Om man skulle grilla lite ikväll  ??? Dä sket sig , ingen kol hemma!!!!

Jorå har visst kål hemma, får bli Kålpudding ikväll!! Och självklart än matlåda till Malin H. , eller MALIN ???

 

Tänk att ju längre de står , dess snyggare blir dom !!! Tror någ faan , dä gäller mäj mä ???? Ser än som hänger ?

Dax för puddingen , näää int Kickan utan KÅL P.     


Aj säj Gåd Evnäng på er alla därute buddis !!!!   /// Janzon     



Av Janne/Kickan Strandh - 28 januari 2013 15:32


  Hej , å Go Kväll på Er Goa och Kära Vänner !!!!!!!

        Efter Kickans blogg igår kväll , känns det som jag

har svårt att skriva min blogg idag. Med svordomar och dålig humor,därför lägger jag ner den idag.

Återkommer på Tisdag ? Har själv läst Kickans blogg 5 till 6 gånger, igår och idag. Fast Vi bor inunder

samma tak , så förstår jag Kickans känslor mer och mer. Självklart pratar Vi om det , som hände

Johan. Kanske inte dagligen , men väldigt ofta. Nu hoppas jag att Kickan vill avsluta dagens blogg ,

och det tror jag Hon vill. Efter Våra Vänner har kommenterat bloggen , med alla dessa fina ord .

Och jag hoppas att Kickan fick skriva av sig igår , jag tyckte det hon skrev var  fint och gripande.

På bloggen kan man skriva av sig sina känslor mm. Man tränger sig inte på någon , det är deras

val om man vill läsa bloggen. Men Era kommentarer efter bloggen , känns . Svårt med mitt ordförråd

att beskriva. Säj så här , att sorgen känns lite lite lättare att bära. Självklart kommer ej våra ärr i

hjärtat att försvinna, kommer alltid att följa oss.     

  Nu hoppas Jag Johan , att Du hörde Din Mammas blogg igår. Det tror jag att Du

gjorde. Din Pappa .   Go Kväll på Er våra Vänner    ///  Janne


Janne jag tar över bloggen i kväll.

Att du fått sitta här ensam hemma och minnas gör ont i hjärtat   Du har haft ditt helvete!!! Men jag vet också att i dag kan du gråta.........och du har säkert fått gråta i dag.......och det är så skönt för dig.


Jag är så glad att veta att det finns vänner som läser våran blogg även om det är för min skull jag skriver om och till Johan.

Alla fina kommentarer jag fått......

Alla fina ord på Facebook......

Alla hjärtan ni skickat........

Även om det inte är fysisk kontakt så ska ni veta att alla ord är som en varm kram för oss...både Janne och mig. Janne har gläds lika mycket åt alla kommentarerna......han satt vid datan då jag gick och la mig......satt där och väntade......skrev lite .....till dig Susanne H tror jag för dina fina ord personligen till mig som berörde oss båda två. Din kärlek till Johan........som du aldrig fick träffa.....


Det var så skönt att äntligen öppna den där dörren och berätta för alla mina vänner om natten Johan lämnade oss. Jag har inte kunnat det förut för jag har gripits av panik.......

Jag har också förebrått mig själv för att jag trodde Johan somnade............men hur skulle jag veta?????

Jag har inga skuldkänslor för jag gjorde allt för att Johan och Janne skulle ha det bra här hemma.........

Visst var vi osams...livet var ingen dans på rosor med tre vuxna här hemma.....och då var två av oss män!!!!

Min oro över mina två grabbar har satt sina ärr..........

Oron över att Johan skulle ta med sig Mimmi bort till Peking då det var fest....över att han inte hade henne kopplad.......och att hon skulle jaga iväg efter rådjur........oron över att de inte åt.......

Den enda skuld jag känner är...........

Jag kom hem efter jobbet en dag. En tidig försommardag 2010. Johan hade sina fåter för sig och han var som ett barn ibland...... Jag var trött, skulle laga mat och hade säkert ett par matkassar med mig.

Johan sa: Morsa jag har tagit upp solstolen på berget i skogen.....följer du med upp??? Jag tog upp den till dig!

Jag var inte på humör och ifrågasatte hur man kunde va så dum att ta upp en solstol genom skogen upp till..........ditt berg Johan....dit jag i dag går då jag vill prata med dig...Din plats där jag ville att vi ska sätta en stenbänk med ditt namn ingraverat.

Du gick moloken upp och hämtade solstolen, I dag kan jag se ryggtavlan på dig....och då du kom tillbaka med stolen under armen.

Oh vad jag hatar mig själv för...........att jag inte tog en halvtimme bara för att följa med dig upp dit. Vi kunde ha suttit där Du och jag........Du hade säkert tagit med en varsin öl. Ta en klunk morsa.........

Du kallade alltid mig för morsa....inte morsan för det visste du att jag inte tyckte om. Jag ville helst bli kallad mamma.

Janne och Johan hade ett slags pakt gentemot mig.......Sa jag något som inte behagade herrarna så var de genast ett par!!!

Vi satt ofta på altanen och pratade då Johan mådde bra. Men vissa dagar/veckor ville Johan inte vara med. Då låste du in dig i ditt rum.....jaa du låste verkligen in dig med nyckel. Man fick inte komma in och knackade man på var det inte säkert att du svarade. Lilla Johan   

Jag sa åt Janne för en stund sedan att jag skulle skriva lite roligt så vi lättar upp stämningen lite.....så han kan skriva sin blogg så roligt och med svordomarna han brukar använda.

Jag vet Johan att du skrattar åt Janzon.........du kunde väl aldrig tro att han, HAN skulle skriva blogg. Han kunde ju knappt sätta igång datan förut.

Jag vet Johan att Du vill att han ska skriva alla dumheter i morgon så att du kan läsa det.

I morgon kommer Janne att överta bloggen igen och jag kommer "ligga lågt". I helgen däremot kommer jag tillbaka igen och då ska jag berätta om tiden efter Johan lämnade oss.............


Tack för att du läser det här och Du som känner mig vet att jag har ändå kvar ett leende till dig, omtänksamhet om dig..........det ordnar jag finns kvar i mitt sinne. Jag har trots allt kvar kärleken till alla mina medmänniskor....kanske mera i dag än förut. Jag har mera förståelse för hur andra beter sig.......det finns så mycket som vi inte vet om varandra.


En sång jag ofta lyssnat på om som jag vill delge dig är denna:


Jag avslutar bloggen med den och i morgon kommer det bli roligare att läsa för då är Janzon back!


Från mitt hjärta till erat hjärta // Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 27 januari 2013 15:37

Hej alla våra bloggvänner!!


Jag har nu förberett mig mentalt för att skriva denna blogg. I dag kan jag titta på foton på Johan utan att gråta och istället känna hur det var när vi var en hel familj. Jag kan le åt minnen från korten, ibland känna vemod. Det som är svårast är när man tittar på en film där Johan är med och hör hans röst.............  Jag har skrivit att det är så skönt att Janne kan skriva av sig på bloggen för ahn har ingen att prata med. Funderade lite och kom på att jag pratar inte om Johan med någon längre jag heller. Våran sorg och saknad pratar vi idag istället med varandra om. Det kunde vi inte förut utan vi slöt oss in i oss själva och hade sorgen inombords.

Jag gick efter många övertalningar till en psykolog där jag fick "prata" av mig. Han tyckte jag skulle stänga dörren till den natten då Johan lämnade oss. Hur????? Hur ska jag kunna stänga den dörren då den jag älskar så mycket slutade att andas och lämnade mig.....mitt barn som jag trodde somnade.........men gjorde det för alltid.

Den här bloggen skriver jag för min skull i dag för jag måste få skriva till Johan. Ofta tar man hänsyn till dom runt omkring sig och skriver alltid vi....men i dag är det jag som skriver till Johan och det kommer att handla om Johan och mig och våra känslor till varandra. Jag är inte ego för jag vet att hela min familj saknar Johan lika mycket som jag gör men denna blogg är som sagt för min skull. Jag tänker öppna den där dörren och skriva av mig. Men först ska jag skriva ett brev till Dig min älskade pojke.

 


Till Johan!

Johan jag tänker skriva till dig om din barndom och ungdom...denna ljuvliga tid.

Du föddes den 13 juni 1977 klockan 16.01 Precis på dagen 2 år och 2 månader efter din storasyster. Du kom 3 veckor för tidigt och jag var på jobbet då jag fick min första värk. Hade lovat att hålla igen för det var så många som hade semester men...........måndag klockan 9.30 kom den första värken. Du visade din framfart genom livet redan då. Jag jobbade till klockan 14.10 för jag fick inte tag i pappa som var ute och körde bröd. På den tiden fanns det inte mobiltelefon så dom fick ringa till butikerna dit pappa levererade bröd för att försöka få tag i honom. Pappa skulle hämta mig men jag började sakta gåå hemåt....vi bodde i Vilbergen då vilket vi gjorde under hela din uppväxt. Jag mötte mormor i backen som hade haft en olustig känsla i kroppen och förstod att det var något. Hon gick neråt ICA Vilbergen för att hon skulle kolla om jag jobba. Pappa kom....hämtade Linda hos dagMaggan som vi kallade henne, Under tiden han gjorde det ringde jag förlossningen samtidigt som jag satt på ugnen slängde in lite pomme och stekte hamburgare åt pappa. Tänkte att det kanske tar tid.........Mamma kom och hämtade Linda men tvättade fötterna på mig först....jag satt på badkarskanten. Stackars pappa....han satt sig vid köksbordet och började äta då mormor kom ut från badrummet och undrade....Janne du kan väl inte sitta och äta!!! Pappa reste sig men jag kom ut och sa: Ät Janne, vi vet inte hur lång tid det här kommer att ta. Han satt sig igen men mormor protesterade igen......reste sig igen. Till slut stod han vid diskbänken och slängde i sig maten. Då var klockan efter 15.00 Mormor gick och pappa och jag åkte till BB. Du skulle kommit den 4 juli så det var tre veckor för tidigt men du ville ut i världen.........  

En liten gosse på 2610 gram och 47 cm lång. De kallade dig för "Lagårdsdörrn"........för du gnisslade och gnällde så mycket. Och det gjorde du länge....då du skulle sova för du hade inte napp utan gnällde dig till sömns....Då var det en naturlighet men idag så undrar jag varför du var ledsen.......

Du hade en storasyster som var såååå stolt över att få en lillebror........

Här får du den första pussen av hundratals.   Här är din stolta pappa   Hej lillebror....ser du mamma han kan vinka!!! 

        Du blev snart Lindas levande docka. Hon bäddade ner dig i docksängen och dockvagnen. Jag hade er under uppsikt men jag förstår inte att jag vågade låta dig ligga där.

Linda och du var syskon med ett par års mellanrum men ni kunde lika gärna varit tvillingar....tvillingsjälar.


I dag tycker jag att jag hade stor hjälp av Linda men det var säkert mycket oro för hon var ju inte så gammal. Men hon tog med dig ut på gården där ni lekte med alla barn som bodde i höghusen.

Nu är jag där igen Johan........i minnenas förtvivlan.......där jag inte ville hamna idag då jag ska skriva om och till dig. Nu ser jag inte tangenterna för ögonen är fulla av tårar. Det går inte att stålsätta sig............

 

Johan här satt du själv första gången.....du var inte så gammal. Det var barnprogram på TV och du var såååå intresserad så du glömde säkert att jag släppt dig.

 

Sommar....vi var ofta hos farmor och farfar på landet då du var liten. Du..........morsan såg rätt bra ut på den tiden eller vad säger du????

  Du döptes i Söderledskyrkan till Johan Mikael Folke........

 Johan du växte

  Du var en riktigt liten lintott...jaa du var nästan vit i håret på sommaren

   Här sitter du i soffan tillsammans med mig, storasyster, Jesper och Johanna. Jag läste ofta sagor för er och ni satt runt omkring mig. Du och Linda har ofta skrattat åt det för jag somnade då jag läste för er.

    Här är vi i Vrinneviskogen....där var vi ofta och du trivdes så bra där.....Och vet du Johan det är så konstigt.......för där du älskade att vara borta vid "tomtens" hus där bodde en släkting till oss för över 100 år sedan. Linda hjälpte pappa att släktforska precis efter att du lämnat oss. Då hittade man det......Johan Strandh som bott i Vrinneviskogen men som senare flyttat till Öland..........det är konstigt.

Du älskade att vara på Holm...nere i skärgården/Loftahammar. Pappa, du och morfar var ofta ute och fiskade och det var det bästa du visste. För att inte tala om då din kompis Linda Bäckmark med mamma Stina och pappa Janne var hos oss. Du fick följa med pappa och Janne ut klockan 4 på morgonen för att vittja näten...........

Här är en riktigt stor gädda som ni fick upp en av gångerna.

  Hittar du någon mask pappa????

  Vilken lycka!!!! Du älskade då du fick styra båten

   Johan bra jobbat. Den här abborren fick pappa på Källskär och vann en fisketävling i NT. Kommer du ihåg Johan så stolt han var??

  Du har alltid älskat djuren och här sitter du med Ross. Taxen som bodde på gården i Holm.

   Vad du älskade mera var allt som hade med motorer att göra. När traktorn kom så sprang du så fort benen orkade bara för att hinna fram och vinka. Lilla hjärtat.


Du växte fort och tiden rusade i väg.......1984 lämnade morfar oss. Morfar som du fick mynt av i hans penningpung som han släppte så fingrarna klämdes åt och satt fast i den. Då stod ni Linda och du och väntade på att få en slant......... och det fick ni......alltid.

1986 fick du en lillebror.... Nu var det inte bara Linda som var storasyskon utan även du........ Vilken lycka, Du och Linda berättade det för hela Vilbergen.

     Bilderna säger allt Johan...........och Mikael!!! Kärlek   


 Midsommarfina!!! Pappa och du har likadana tröjor. Det var viktigt att ni var snyggklädda allihopa. 1:a maj stod vi och frös i vårkläder då det snöade.

   Här har Mikael täckt dig med sanden på stranden. Det var innan du greps av paniken som intog din kropp senare i livet!

Både pappa och jag har skrivit om tiden då du blev mera vuxen och därför är det lite skönt att få skriva om det som hände under din barndom för det är bara ljusa minnen. 

Johan en bild på dig och mig om än suddig......Vad gör väl det om det är suddigt man kan ändå se kärleken mellan dig och mig. Du Johan är nog den som är mest lik mig i sinne och sätt även om du sa att du var en äkta Strandh. Jag glömmer aldrig då du och jag jobbade i bageriet tillsammans.....vi behövde inte säga något till varandra utan vi visste precis vad den ena gjorde och vad den andra skulle göra. Vi var ett du och jag Johan....nu rinner tårarna igen och jag ser inte så bra...men så var det Johan och jag saknar denna känsla så mycket. Tror jag tar en paus nu för att gå ut och få lite frisk luft. Jaa jag vet Johan jag röker fortfarande! Du slutade tvärt en dag och tyckte det var äckligt när vi rökte.

Nu är jag här igen och pappa skojade till det lite på altanen......han försöker för han förstår nog hur svårt det här är för mig........

 Vi åkte på semester varje sommar. Eftersom Du och pappa inte tordes att flyga blev det bilsemester. Här är vi på väg......Tyskland, Österrike och slutdestination Italien. Bibione.

 

Här står du och tittar ut över Salzburg.

   Linbana upp till ett berg i Moseldalen.

    Venedig.........en mamma med sina tre älskade barn

  Det var knappt Johan jag ville ta med den här bilden....kommer du ihåg?? Klart du gör! Vi badade du och jag och det var så långgrunt....vi fick gå ut jättelångt.......då fick du se ett fiskstim med små små fiskarsom du skulle skrämma. Du hoppade upp och landade på knäna i vattnet.....där på botten låg säkert en snäcka som skar upp ditt knä. Jag fick bära dig in mot stranden och samtidigt ropade jag på pappa som trodde vi lekte. Du fick sy två stygn utan bedövning......oh vad jag led med dig min stackars pojke.

  Här är vi i Lübeck.

   Vi semestrade också i Sverige och här Johan hade du sparkat i din sandal i kanalen i Göteborg. Som tur var så flöt den och de här vänliga människorna fiskade upp den och gav den till dig.

    Det var nog lite skönt att ha en lillebror så du fick åka till High Chapparall fast du var för "stor".

Din älskade motorcykel!!!! Den jag var så orolig för...satt på altanen och hörde hur du körde på Gamla Övägen. En del kvällar kunde jag höra dig ända på Söderleden. När jag inte hörde dig längre gick jag in....ringde till bageriet efter en stund bara för att höra din röst och veta att du kommit fram ordentligt.

  Johan det här är du!!!!! Ofta med skägg om du inte fick ett ryck och rakade av dig både skägget och håret. Glömmer aldrig då jag hittade en påse i badrummet som var full med hår!! Du låste ofta in dig i ditt rum på dagarna och var uppe på nätterna då du visste att pappa och jag sov......så du fick vara ifred.

        Din systerdotter.........ni hade en speciell relation till varandra. Hon var det bästa som hänt dig. Jag förstod det också efter du lämnat oss Johan...för hon var den som träffade dig, du var med henne om dagarna. Det som jag hoppats att jag skulle få känna. Vilma sa länge efter du lämnat oss att i dag var Johan här....och jag tror du var det Johan och jag tror att du är det än i dag. Vilma och du   

Tiden gick och du började jobba med pappa på Skogaholms bröd. Produktionen skulle läggas ner i sta´n och pappa blev uppsagd. Du arbetade kvar ett par månader men år 1998 beslöt ni er för att starta eget

    ......Johan som du jobbade och slet... det borde blivit ditt livsverk!!!!

Vi jobbade och slet hela familjen Johan fast ibland tyckte du inte det!!!

Nu Johan börjar den tunga biten i mitt brev till dig..........det jag helst skulle vilja radera ut i våra liv.

I början bakade vi inte i vårat eget bageri för det hade vi inget utan vi hyrde in oss hos Jalkners och Sörgården. Våran affärsidé var Färskt bröd sju dagar i veckan!!!! Det var ingen som då bakade alla dagar i veckan utan den affärsidén startade vi.....både på gott och ont!

Jag ska inte bli långrandig Johan........men vi sålde brödet alldeles för billigt så det blev ingen vinst hur mycket vi än jobbade.......

Först i början arbetade du 7 nätter i veckan vilket gjorde att ditt sociala umgänge försvann. Pappa och jag hade ju varandra......Linda hade Henning och Mikael var inte så gammal......men hade sedan alla sina kompisar i bageriet istället. Dina kompisar var i den åldern så de fick sällskap med en tjej, skaffade barn etc. De hade inte tid att komma ut till dig i bageriet. Men du blev istället kompis med Mikaels kompisar.........

31 Januari 2004 ringde du hem till mig.......Mamma jag mår inte bra. Kan du komma ut och hjälpa mig baka?

Jag slängde mig i bilen ut till Lindö. När jag kom till bageriet var du inne på kontoret Johan och försökte plocka isär en skrivare. Hjälpte dig att baka färdigt och gick sedan och la mig. Vaknade av en duns i "vardagsrummet". På golvet låg du Johan och krampade. JOHAN!!!!!! Ropade till Maria att ringa efter ambulans. Du vaknade men var aggresiv och försökte slå mig. Var jag fick mina krafter ifrån Johan vet jag inte än idag.

Jag vet Johan....jag har inte pratat om det här med någon förut. När ambulansmännen kom satt jag där i bara trosor och mordhöll dig mot mig och försökte säga tröstande ord till dig som jag gjorde då du var liten. Blåljus, ilfart till sjukhuset. De frågade om du tagit droger........jag förstår att de måste men i den stunden tänkte jag...djävla idioter ser ni inte att pojken arbetat ihjäl sig. Du blev nedsövd i nästan två dygn.........Johan jag vet inte...kommer inte ihåg vad det var för fel i kroppen. Vet att din hjärna var svullen och att du hade vattenförgiftning och för hög salthalt i kroppen. Eller var det tvärtom??? Min hjärna slutade fungera. Du åkte hem från intensiven och ingen kunde hindra dig för........du var ju vuxen och bestämde själv. Vi fick bära in dig för du orkade inte gå.


Johan........du tog aldrig någon hjälp från sjukvården efter det. Dina organ var i dåligt skick och du ville inte få dem behandlade. Ett långsamt självmord.....kan man säga så???? Sex år av ditt liv.......då du absolut inte mådde bra!!!


Sommaren 2010 började du få ont i dina ben. Du använde farfars gamla käpp då du gick i skogen för du kunde inte böja dig. Linda och Henning gifte sig den 7 Augusti och dagen innan skulle du hjälpa mig att slå ner en getingbilla. När du tagit krattan och slagit till sprang du iväg och ramlade. Jag skrattade för jag trodde det var för du var så rädd att få getingstick men....det var att benen inte bar dig. Det var så mycket med Lindas bröllop så tankarna var där hela tiden. Du var inte med på bröllopet vilket du inte skulle varit ändå...du tyckte inte om att vara bland folk och du kunde inte sätta dig i en bil på grund av paniken.

Den 24 augusti 2010 låg du i soffan och gned på dina vader. Det var en vanlig syn Johan och förlåt.....jag irriterade mig på dig. Du drog täcket över dig och jag sa åt dig att du skulle gå in i din säng och lägga dig. Ligg med benen högt så går det nog över. Johan, du kunde inte gå...pappa hjälpte dig in i rummet och du satt dig i din fåtölj. Du hade inte ätit på ett par veckor.

Den 26 augusti ringde jag till moster Ann-Britt för du måste få hjälp!! Morbror Janne och moster Ann-Britt kom hit och Ann-Britt ringde till jourhavande läkare som kom hit. Johan....du manipulerade även läkaren. Vårdcentralen kom hit och läkaren där var så nonchalant. Hon tog med sig en ung flicka som skulle ha praktik...hur kan man det till en 33 årig man som sitter i sin fåtölj och inte kan röra sig. Hon förstod heller inte hur jag kunde vara nervös att du skulle gå upp på natten och att du kunde ramla. Låt honom göra det då!!! var hennes svar.

Johan, nu kommer jag öppna den här dörren som psykologen sa att jag skulle stänga. Jag måste få skriva av mig till Dig.....till Dig Johan så du förstår...........

Den 4 september...en lördag. Jag började dagen med att gå en promenad och när eftermiddagen kom säger pappa till mig: Du Kickan, någon av oss bör nog vara hos Johan i natt för han andas lite tungt. Jag gick in till dig Johan, jaa jag hade varit inne hos dig tidigare på dagen. Du hade både TV:n och datan igång. På TV:n var det Pippi Långstrump och på datan var det Emil. Du var så kall om dina händer och fötter. Jag tog fram vetekudden och värmde den i micron. La dina händer i den och masserade dina ben.......försökte värma dina fötter. Ta i morsan...det känns ju inte att du masserar. Jag sover hos dig i natt Johan men i morgon måste du lova mig att jag får ringa till sjukhuset. Du måste få hjälp. Skulle inte tro det blev ditt svar. Jag satt hos dig i timmar och masserade benen. Johan......lova mig att i morgon.........

- Det kommer bli bra mamma...........det är de sista orden du sa till mig Johan....det kommer bli bra. Vad menade du?? Visste du?? eller trodde du att du skulle bli medvetslös och att du då skulle komma till sjukhuset utan att behöva vara rädd.

Du hjälpte mig sätta igång en film på DVD:n. Sällskapsresan.......jag satt och såg på den i din säng.

Du somnade Johan...vad skönt...du får äntligen sova en stund var min tanke. Slumrade....vaknade av att pappa kom in och la en pläd över mig. Jag kanske hade slumrat i fem minuter. Tittade på dig Johan och tänkte... aj, vad illa du ligger med nacken....jag måste lyfta upp dig lite så du inte får ont i nacken. Reser mig från sängen och går fram till dig....förundras lite över att du har dreglat lite för det har du aldrig gjort förut. Lyfter försiktigt ditt huvud för att du inte ska vakna......JOHAN!!!!! Jag hör mitt skrik...JANNE!!! Johan andas inte!!!! Ring 112. Var får jag min kraft ifrån Johan??? Pappa ger mig telefonen och jag ringer. Har kvar tjejen eller var det en man i telefonen ända till ambulanserna kommer. Jaa Johan det var två ambulanser. Hör hjärtstartarns röst.........det ekar i huvudet. Hör ambulansmännen..........hör en av dom säga: det är hopplöst!!! Johan är det någon som vet vad ordet hopplöst är så är det jag!!!!! Jag vankar av och an...paniken stiger i kroppen men ändå......har jag tankarna på mina nära och kära. Hur ska pappa klara sig om jag är tvungen att åka in till sjukhuset? Vad ska jag säga åt Linda???? Micke????? Micke som du Johan inte hade den nära, älskade kontakten med som ni hade som barn. AJ vad det gör ont!!!!!!

Hör till slut en av ambulansmännen säga: Du behöver nog följa med........Johan.........dom bar ut dig på en bår där de fortfarande försökte rädda livet på dig. Jag visste inte vad jag skulle ta på mig...vad var klockan.....jag måste ringa....ringa..till vem???? Mikael måste komma upp och vara hos pappa. Linda måste åka ut till pappa....och jag?? Jag måste vara med dig Johan...med dig Johan!!!! Ringer och ringer....det är klart de sover ju men svarar till slut. Micke russar upp till pappa och jag säger till Linda att åka ut när hon svarar. Men vet du Johan, Linda åker inte ut till pappa för hon åker till oss för hon vill vara med dig och mig eftersom Mikael har kommit till pappa. Linda.......stackars lilla Linda som ramlar ihop som en trasa i anhörigrummet!!! Johan att jag inte skriver något om hur jag reagerade är att jag var död!!!!!! Jag rörde mig inte, jag var apatisk. Jag måste ringa..paniken växer. Jag måste ringa hem!!!! JANNE, Johan finns inte längre.......Janne, Johan finns inte längre..........

 

Sanningen......svart på vitt.....

Johan varför lämnade du mig???? Varför lämnade du oss?????

 

Trösten....vilken tröst???

 

Johan det var så mycket fin musik på din begravning och varje gång jag hör den så får jag som en kramp i hjärtat. Jag älskar Dig min pojke härifrån till evigheten  


 


  Din mamma



Den här sången är den som smärtar mest men som jag ofta lyssnar på då jag vill gråta.


Om du orkat att läsa denna blogg så har den gett mig så enormt mycket idag.

Jag skrev dagbok det första året efter Johan lämnat mig och det var en närhet till Johan..... men efter det så har bara dagarna gått och jag går likgiltig genom livet.


Kickan





Av Janne/Kickan Strandh - 26 januari 2013 17:44

Hej!!!!!!

Idag är det precis som det ska va!!!!!!! Jag bloggar och Janne dammsugar....nu kommer han här och fy vad han är trött!!!!  Torka golv det kan du glömma!!!!!! Jag har ingen bra trasa....det måste du köpa!!!!


Har funderat lite på vad jag ska blogga om i dag och kom fram till att det får bli en blogg om veckan som varit......att inte säga saker för man får lida för dem!!! Hade bestämt mig för att jag skulle skriva om Johan i dag men tyckte att nää...det är ju lördag och jag vill inte förstöra lördagkvällen och bli ledsen, varken för er eller mig. Men i morgon ska jag skriva om det som mitt hjärta är fullt och tyngt av.


Brukar inte skriva om jobbet men den här veckan går nog till historien....alla fall min historia. När jag kom till jobbet i måndags morse var det några sjuka men sedan har det bara eskalerat hela veckan. Det känns som jag inte gjort annat än att ersatt sjuk personal. Det verkar inte som det är vinterkräksjukan eller influensa för det är alla typer av sjukdomar. Jag "lägger pussel" varje dag och den här veckan har det saknats en bit hela tiden......

I måndags berättade jag för mina arbetskamrater att det var så skönt för jag har sovit hela nätterna i en hel vecka  ....eller hela nätterna, jag har i allafall inte vaknat före klockan fyra på morgonen. Sa visserligen peppar, peppar ta i trä men vad hjälpte det. Efter det har jag inte sovit en hel natt!!!

Sa också till Kicki C att jag snart skulle få kallelse från tandläkaren för jag vill göra i ordning min framtand som gick av för många år sedan och nu behöver den göras i ordning igen. Den har förvisso hållt många år för jag har bara behövt gjort i ordning den två gånger sedan 1977. Lilla Johan satt i mitt knä och kastade huvudet bakåt på tanden så jag tappade en bit. Jag skulle inte sagt detta till Kicki för dagen efter satte jag tänderna i en macka och kände att det nog inte stod rätt till i munnen och vad hände tror ni???? Joo, jag tappade en bit av framtanden bredvid den som skulle göras i ordning. Så nu vet ni........tala inte om saker som du inte tänker göra för då händer det man inte vill ska hända. 

I måndags när jag skulle åka hem ringde min mobil och det var Vilma  

-Hej lilla gullet ringer du till mormor???

-Mmmmmm, hej

-Har det hänt nå´t?

-Näädå!! men du mormor.......

-Jaa

-Mormor..... du jag vill så gärna ha ett par byxor men dom är sååååå dyra.

Jag skrattar lite och säger: Jaha?

- Joo jag undrar om du kan betala hälften??

- Vad kostar dom då säger jag leende.

- 450 kronor

- Det är klart du får halva av morfar och mormor.

- Tack snälla mormor jag älskar dig men nu måste jag sluta för jag är på Stadium och ska betala dom nu!!! Puss, puss....hejdå

Fortsätter hemåt med ett leende och en varm känsla i kroppen. Lilla gullungen ringer till mormor. Jag ringer upp Janne och berättar. Tror du Linda vet nå´t? Nää det tror jag inte svarar jag och då utbrister Janne: Då säger du inget heller.....det får bli våran hemlighet. Det är klart flickan ska ha ett par långbyxor!!!!

Men.......Linda visste för Vilma hade ringt hem först och bönat men där blev det nej!

I tisdags ringde Linda och sa: Jovisst mamma jag har glömt att fråga dig en sak. Får Vilma och Olle sova hos dig och pappa på torsdag natt.

-Jaa visst helt klart!!!

- Jag ska till Stockholm på möte.

I onsdags kom Anneli på jobbet med en inslagen blombukett. De här skulle jag lämna till dig Kickan säger hon. Till mig???? Vem??? Det surrar lite i huvudet och jag undrar lite....var det inte nå´t jag skulle komma ihåg den här veckan?? Kikki och jag blev nyfikna.......jag gick in till mig och öppnade.........

 

42 år!!!!! Janne   Känslan då jag såg att det var Du som skickat blommorna till mig går inte att beskriva......Alla dessa år av elände kändes som bortblåsta.........Du är tillbaka hos mig igen och det känns så underbart!!! Sådana här överraskningar fick jag alltid förr. Du gjorde alltid något till våra "högtidsdagar" och nu har du gjort det igen. Min livskamrat.......

 

Torsdag kom och efter jobbet åkte jag och hämtade mina efterrätter. Färdigpackade stod dom i hallen. Gullingar! Hem med Olle till morfar för Vilma skulle gå på första/test passet på tävlingsdans. Att se och höra glädjen i morfars röst när Olle kom in till honom värmer i ett mormors hjärta. Dansen var i Hageby Hus som ligger vid Mirum. Lilla gullet så nervös, för där fanns ingen som hon kände. Vi var tidiga och fick vänta en stund. Passet började klockan halv sju och var i två timmar. Vad skulle jag hitta på?? Ville inte åka till kyrkogården för där är det så mörkt. Jag åkte till Mirum istället. Det var rea överallt. Gick in på Lundbergs handskar och väskor. Hittade en så snygg väska från Espirit men...........nää ska jag verkligen ha en väska.....behöver jag det??? Ut från butiken och gick istället till Joy. Halva reapriset.......joodå det fanns mycket att välja på men........inte så roligt att köpa något när jag gått upp i vikt. Upptäckte att jag kunde ha kläder i medium och då blev det genast roligare för då kan ju ha dem om jag går ner i vikt också för handla kläder i en storlek större det gör jag bara inte!!!!!!! Köpte två stycken klänningar för knappt 400 kronor. Ordinarie pris var 599 kronor styck!!!! Jag tjänade 800 kronor!!!!   

 

Janne ringde till mig. Vi hade bestämt att jag skulle köpa med pizza hem. Han frågade om Olle berättat vad han ville ha....?????? Nää, det hade han ju inte för jag antog att vi skulle dela på ett par pizzor för det brukar alltid bli en massa över. Han ville ha en kebabrulle. Kebabrulle??????

In på Kvantum och handla cola och lite till frukost. Sedan var det dags att hämta Vilma. Hon kommer ut från danssalen och ser inte så glad ut.

-Hur gick det?

- Det gick inte alls bra!!!! Jag har ju ingen att dansa med och jag vill inte tävla i singeldans!!!!!!!!

- Men du gullet måste du både tävlingsdansa och dansa Street. Kan du inte hitta på något annat en dag i veckan då?

- Joo, vet du mormor jag tror jag ska börja på fotboll.

- Det tycker jag du ska göra.

- Men det är lite långt hemifrån för det är i Åby.

- Det är närmare för mamma att köra dig till Åby än till Hageby.

- Jaa, vi bor närmare Åby, åt det hållet menar jag.........nu sprudlar munnen igen........Thea spelar i Åby och hon vill så gärna att.............jag är duktig på fotboll mormor.....jag spelar varje rast då det inte är snö.........Mormor jag gör det! Skönt oron och missnöjet med sig själv är borta....nu tar vi nya tag. Fördelar och nackdelar med fotboll fortsätter att diskuteras när hon vaknar på morgonen. Mormors hjärta!

Vi åker till sta´ns äldsta pizzabutik..........Adria på Albrektsvägen. Vilka ljuvliga människor........de frågar alltid hur jag mår och hur det är med familjen. De vinkade alltid in till mamma då de gick förbi. Mamma bodde precis om hörnet på Eknäsgatan. De har haft sin pizzeria där i 34 år. Ett strävsamt par som arbetat tillsammans i hela sitt liv som de varit gifta.

Fort hem så inte pizza och kebabrulle kallnar. I vardagsrummet sitter mormors lilla Olle och morfar och väntar. De har myst med en varsin pläd i soffan och tittat på TV. Vilma är inte sugen på pizza eller kebab och vill bara ha en macka. - Vill du ha dip och grönsaker för det slänger jag ihop jättefort säger morfar. Mmmmm gott!!!

Nu ska här sovas för klockan är något senare än vad den ska vara då barnen går i skolan. Vilka ljuvliga ungar....lite småfnitter och prat men sedan somnar dom.

Klockan ringer 5.30......upp, på med kaffebryggen in i duschen och sedan göra i ordning sig med fart för idag är vi två som ska belamra badrummet. Färdig!!! In och väcka Vilma som går upp med en gång. Kommer ut nyvaken i köket och vill gärna ha en kram av mormor. Känslor   älskade unge.......Oboý och två och en halv lingongrova med leverpastej och saltgurka. In med pläd över sig och sätter på Disney Channel medan frukosten intas. Mimmi vankar omkring och undrar........matte jag då??? Har du glömt mig??? Vi brukar ju alltid gå ut och kissa och bajsa då du är färdig!! Vänta gumman......Vilma vill du ha mera macka? Mmmmmmmmm jag kan ta en till.

Så där.......Vilma går in i badrummet och nu är det dags att väcka mormors lilla Olle   . Olle, det är morgon och du måste vakna nu. - Mmmmm........jag ska bara sträcka på mig lite. En mormorsklapp på kinden och en kram....vad jag älskar dig min lilla pojke. Även Olle sätter sig i soffan med pläd omkring sig och äter frukost. När Vilma är färdig i badrummet är det Olles tur och då äntligen..........är det dags för lilla Mimmi. Matte jag trodde jag skulle få kissa på mig. Svansen går och håret från pälsen bara yr......Mormor, jag tar på mig alla kläder i badrummet så jag inte blir hårig!!!! Nää det är inte Vilma som säger det...utan lilla Olle.

 

( Har precis kammat henne nu och det är i såna här lägen man önskat man hade en naken hund. Jag har tänkt på det och idag sa Janne ska vi inte ta och lämna in all päls så någon kan karda det och sticka en mössa åt oss)

Tar en promenad med Mimmi och när jag kommer in igen är barnen färdiga.

Jag kommer ihåg en gång för flera år sedan då jag sov över hos Linda och Henning. Det var så lugnt vid frukostbordet och alla var så trygga. Det var precis likadan´t här i fredags morse. Vilka duktiga barn!!!!

Fredag, sista arbetsdagen den här veckan. Hem till Janne....tyst i huset förutom stereon som spelar lite musik och Janne förstås som idag gör kåldolmar.....och jäklar sååå gott det var. Och sedan blev det ju fredagsmys........jag somnar i soffan och vaknar av att Janne håller på i köket med att fylla diskmaskin och torka av diskbänken. Tar en runda i mörkret med Mimmi och då vaknar jag ju till så........spelar lite spel på fb. Candy crash som många av mina vänner spelar. Kul??? Nää nu har jag fastnat på en bana så det är inte ett dugg kul.

I morse vaknade jag sent!!! Grannarna hade hämtat tidningen. På med äggen och ut med Mimmi i skogen.

 

Jaa så här mörkt var det inte i morse men titta på snön.......

Det tog ett bra tag innan jag tog mig i kragen och gjorde mig iordning för att åka till Mirum och se om min väska fanns kvar och till kyrkogården för att tända ljus.

För att suga lite på karamellen så gick jag först till Espirit och tittade. Hittade en kjol 70% rabatt. Efter det till MQ men hittade inget.

 

Gina Tricot och hittade en skjorta som lilla Vilma önskade sig i födelsedagspresent 70% rabatt. In en sväng till Joy igen.....det kan ju finnas något mera i storlek M till mig. Det gjorde det!! En klänning och en top.

NU........... hur blir det??? Finns den kvar eller????  

Den fanns kvar!!!!!!!! Och jag är såååå glad! Fast det första Janne sa var........Jaa, inte tyckte jag den var särskilt snygg!!! Vilken tur att det inte är till honom jag köpt den då!! Eller hur?

 

Blommorna jag fick i onsdags är precis lika vackra idag. Det är kvalité. Tack Marre för att du gjorde en sådan fin bukett till mig   


Nu är det stjärnorna på slottet.


I morgon blir min blogg känslig. Då kommer jag skriva om ett modershjärta!


Kram alla vänner

Av Janne/Kickan Strandh - 25 januari 2013 15:03

 

Morsning / korsning !!!!!              


Januari månad närmar sig sitt slut , sakta män säkert !!!! Tog denna bild över skogen på fm. , ser väl ganska

fint ut. Män då hellre än soluppgång över skogen , å än 18 gr. varmt.Kolla upp blommorna som hänger på

verandan,å suga i säj lite frisk luft mä än Palle Malle !!!!       Med hopp om än skön sommar 2013.   

 

Dä ä lite konstigt , mä Lördag å Söndag. När man går hemma hela veckan , känns inget speciellt .    

  Skulle väl va att dän lille ä ledig , män ho påstår att ja inte pratar med na !!!!    

  Då skall dä städas å plockas. Därför väntar ja in våren mä tillförsikt.Ut å rensa ,

gräva i landen , odla å åka till handelsträdgårdana å hanla. Dra igång pumparna i dammarna, mm.      

        Våra barnbarn kom igår kväll , då blev dä pizza ,

kebabrulle å grönsaker mä dipp . De sov över på natten , käkade frukost imorse. Sen skjutsade Kickan dom till

respektive skola. Män dä vart faarrt i Strandhs hemmet ett tag , vilket jag tycker ä  härligt .   

Män som ja brukar säja om dän lille  : ho kom in som en höststorm. Efter dom hade åkt , så lades sig en bris.

Dä ä träligt !!!       Å vardagen gick in i sin gilla gång igen!! Fick se lite barnprogramm imorse, dä ä kul.   

  O stackars Troja/ Lungby blev utskåpade av Djurgården igår kväll.     

Va tråkigt det måste vara å va fans till dä laget !!!!! Skänker en tanke till , de fansen!!! Kan ju bara bli bättre?

  Kom igen Leksand imörrn , å spöa skiten ur Asplöven. Så de ramlar ner från trädet !!!

  Visst faan , så va dä sagan om kålisarna. Börja i tisdas att de skulle lagas, vart inget

tisda,onsda å torsda. Män ta mä faan ida blir det Kåldolmar !! Vet ni, dä ska bli så jävla gött !!        

  Nu tar jag tjänsteledigt i två dar , så dän lille får avrappotera sig . Vem vet ho

kanske biktar sig också för oss , dä skulle vara kul !!!       Själv behöver jag ta igen mig lite !!   

  Bra kort va , på börden??   Så här skulle dä se ut!!!

Dom flyger iväg så fort som faan.( eller kanske kameran har fördröjd utlösning ? ) Ja vet ej !!      

      Go Kväll på Er,å trevlig fredagkväll önskar jag Er.

   /////  Janzon




Av Janne/Kickan Strandh - 24 januari 2013 16:48

Gäsp gäsp på Er !!!!!               

Dax för lite gnäll igen , ifrån en stenålders människa. Innan dän lille åkte till jobbet imorse,

säjer hon ä du vaken. Nej säjer ja, män hon forsätter att prata. Vet du att dä ä - 18 gr. ute!!

Å hur faan ska ja veta dä , som inte trätt upp min nos än ???  Då får morgon blosset vänta ,

forsätter att se nyhetsmorgon. Eftersom ja ha blive väckt av dä lille !!!!      

Men efter ett tag tar jag mig i kragen, å kliver upp för att hämta NT. Tycker dä ä lite kallt inne

oså!!! Fort som faan varmröker ja en Palle Malle, å in som en skållad råtta.        

Ut i köket å kollar termometern inomhus, Va faan står dä 16 gr. Va har Energiministern nu gjort

då ??? ( kanske skulle va , fryst råtta ?? )  Fast det kan ni ve dä här lage : inte rört nåt !!   

Stryper av samtliga till luftsventiler , höjer radiatorerna . Tror värmen kommer sakta män

säkert tillbaks. Till nästa vinter, skall en värmekasset installeras !!!!!!         

 

42 års partyt , blev bra. God 70-tals mat , å ett par glas vin.  Glömde att tänna ljus , shit the same !!    

Nån El Coto vart det inte. Urskulda sig mä , läste inte ditt inlägg !!    Överöst mä paket , glöm dä !!!  

Sen skulle vi se henne ifrån Gottö på fyran,vill du ha än pläd fråga ja min idiot. Gärna sa dän lille !!!    

21.17 hörde jag nåt konstigt ljud ifrån soffan !!! Å faan sommna ho !! Lille vaknar omkring tio tiden, då ska

Mimmi göra sin promenad för kvällen. Frågan kommer : Va dä bra programmet???      Män så whåt !!!!

  

Dän lilles tulpanbukett ifrån igår. Vilken skillnad på tulpaner köpta ifrån en handelsträdgård , och att köpa

i livsmedelsbutikerna. Här hänger de ej som slappa p.....  !! Lika fina idag , som igår !!!        

 

Mimmi fäller hår så in i h......  !! Kamma henne idag , å sopa upp på golvet alla hundtover .   

  Det vart än plastkasse ifrån systembolaget , och dän blev full !!!!      

  Jaa de här kålisarna , blev det inget av ida heller !!! Barnbarnen kommer ikväll ,

Olle å Vilma. Mamma Linda jobbar i Stockholm idag och imörrn !!  Å nu drog dän lille å Vilma iväg på

dans i Hageby Hus. Vilma ska träningsdansa . Ä visst nån sån där tävlingsdans , för att skryta så ä ho

väldigt duktig på att dansa. Faan att dom ärvt allt efter Morfar !!!!     ELLER  ???????    

Så ikväll blir dä pizza å kebab å sallad ifrån Pizzeria Adria. Dom ä bäst!! Min favvo Carlsone mä blomkål !! 

 

  Malin H. kommentera igår på bloggen, att ja skrev för lite. Ville se å läsa mer ,

lugn Malin. Dä va bara kapitel två av Kickans å mitt liv. Återstår 502 st. kapitel .          

Nää blir än kortis ida mä!!! Laddar upp för fredagsmys imörrn.

Nu vill någ Olle in på datan,så ja slutar väl !!   


   Så Go Kväll på Er vänner !!!!   /// Janzon       




Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards