janzonbanan

Direktlänk till inlägg 23 juni 2014

Höstsemester???..... Måndag 23 Juni 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 23 juni 2014 18:30

Hej!


Inte sjutton trodde jag att jag tagit höstsemester!!!!!! Idag har det varit blandat väder..........i morse var det klarblå himmel, inte ett moln så långt ögat kan nå. Mimmi och jag tog promenaden bort och hämtade tidningen. Vi gick över gärdet hem.

Första riktiga semesterdagen!!!!! Jag har tagit av mig klockan och den åker inte på förrän jag börjar jobba igen.


Frukost...........smultron med mjölk, kaffe och macka med leverpastej och gurka. Mimmi får en skål med antibiotika, lite kaffegrädde och leverpastej. Vi avnjuter frukosten på altanen och solen värmer...trots att det är lite kyligt i luften.


Jag sätter fötterna i ett fotbad medan jag löser lite korsord..........Nu börjar det mulna på lite..........


Ut på en promenad runt Kårtorp. Jag tar en kortärmad top på mig och kan inte annat än erkänna att jag var iskall om armarna.

Fort hem för nu ska det göras en enkel lunch och sedan är det sommar,sommar på radion. En rysk konstnär?? eller vad hon var. Det var riktigt intressant. Jag satt i solen hela tiden.....nästan! Förutom då det kom en skur helt plötsligt och blötte ner allt. Sedan blev det klarblå himmel igen!!!! Smorde in mig med morotsolja utan solskyddsfaktor för här gäller det att ta vara på varenda solstråle och få lite färg.


Jag tar en paus och fortsätter senare.


Nu har vi ätit sill och potatis i "höstrusket" och tittat på Lotta på Liseberg. Jag blev klart överraskad över Yohio då han sjöng Himlen är oskyldigt blå. Så fint!!!!


Man kan inte påstå att jag lagt i turbon idag men det är ju så semestern ska va!

Linda har smsat några bilder från Halmstad där de ska vara en vecka. Barnen badar och gömmer varandra i sanden. De solar medan Linda sitter på verandan på stugan och läser en bok. Det låter härligt!!!


Jag skrev ju igår att jag hade laddat hem lite foton och inte lagt in alla i gårdagens blogg så här kommer några stycken till.

 

Det kom ett brev från Svenska Postkodslotteriet. Jag öppnade det inte förrän efter en timme eller så. Tänkte att det är säkert något erbjudande om att jag ska köpa flera lotter..............men det var det ju inte!!! Alla på vägen som har lotter har vunnit........igen. Det är inte så längesedan jag vann 10.000 kronor. Jag har faktiskt gått i vinst....tror jag.

Barnens lekstuga är nu iordninggjord för sommaren..........

 

Här hoppas jag vårat minsta lilla hjärtegryn vill leka i sommar........ 

Altanen ska målas vit för färgen har flagnat. Jag har köpt amplar som jag ska sätta blommor i och hänga upp. Undrar vad de vill ha för blommor, mina barn.

 

Det växer så det knakar i mina krukor. Jag fick något bra gödningsmedel av Marre. Måste höra vad det var för något. 

De här liljorna är så vackra men blommar över så fort.

 

Samma sorts dahlia hade jag även förra året.....den är så fin. Ser du den lilla spindeln ,eller vad det är?

 

Semester!!!!!! För många år sedan köpte Janne en flaska punsch till mig då jag gick på semester. Detta har blivit en tradition som lever kvar. Det smakar faktiskt semester.............Skål på er!

 

Så här vacker var himlen på kvällen innan midsommarafton..........och på tal om vacker...........

 

Men hur fin är hon inte min lilla unge   Undrar om hon fått en myra på foten eller vad det är.........Denna underbara Laura Ashleyklänning från London. En riktig favorit som idag passar Linda tusen gånger bättre..........

 

Tre av mina underbara ungar...........oh vilka små läckerbitar jag har. 

 

Lyckan är fullständig. Högsta vinsten!!! Bra jobbat Olle och Grattis!!!

Lycka och glädje..........

   

Efter midsommardansen blir det kaffe och tårta. Jaa, det är bara vi vuxna som dricker kaffe....jag och Kent. de andra får saft eller läsk till. <tårtan gjorde jag på förmiddagen och jag måste nog säga själv att jag tycker den ser läcker ut.............

.....och det var den. Gott!!!!!! 

 

Igår var det heller inget vidare väder så då passade jag på att steka köttbullar till minstingen. Hon tycker farmors köttbullar är så goda.

 

På eftermiddagen satte jag mig ner för att läsa lite. Tittade jag åt vänster så sken solen och himlen var blå.


Tittade jag åt höger så var det kolsvarta moln och jag hörde åskan lite längre bort. Vädret har ju som sagt varit likadant idag.

 

Den här blomman kallas för plommonlilja. Det är långa gröna blad och blomman gömmer sig lång ner. De syns knappt inte och det är så synd för de är så vackra. Titta på de blå och vita strimmorna på kronblade längst ut.........

Janne fick ett par plantor  av en granne för flera år sedan.

   

Nu börjar pionerna blomma.........

 

Vi har två buskar av trädgårdspraktry och de blommar lika mycket varje år. De är så tacksamma. Blommar de tidigt kan de faktiskt hinna med att blomma en gång till om sommaren är varm och skön.

Det här är en chokladblomma och den vajar så fint i vinden. Jaa nu vajar den väl hej vilt i stormen......

På kvällen doftar den choklad......... 

 

De här små blommorna köpte jag ute hos Marre och har inte en aning om vad det är.....men de är såå söta och har blivit riktigt stora......


 

Min fina dahlia tillsammans med andra rosa och blå blommor i träkrukan....som knappt håller ihop

 

Mina amplar har också vuxit till sig. De såg inte mycket ut för världen då jag köpte blommorna och planterade dem.

En likadan till fast gul och orange

   

Ännu en bild från min fina plantering

   

Den här pelargonen är så vacker tycker jag.

Nu börjar squashen att blomma rejält. Ska bli spännande och se om den går att odla i kruka.


Sådärja. Ett helt hav av blommor och foton.

Ha en riktigt bra kväll/ Kickan


 
 
Ingen bild

Malin

23 juni 2014 23:02

Asså ja blir helt kär, i alla dessa blommor. Man kan tro att det är urklippta ur en vacker blomsterbok som en proffsfotograf har fotat. Fantastiskt vacker å HUR kan du namnen på typ alla blommor.....? Fantastiskt! En dag framöver när jag har fler timmar än 24 på mitt dygn, ska jag med få lika fint

Janne/Kickan Strandh

24 juni 2014 22:21

Malin

Tack Malin det är roligt att du tycker om mina kort

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne/Kickan Strandh - 22 februari 2015 08:38

Hej.......jaa eller ska jag börja bloggen med det var länge sen........   För visst var det länge sedan jag skrev på bloggen. Känslan för att skriva av mig försvann i ett nafs men nu så börjar jag återvända till livet och jag börjar må bra igen. ...

Av Janne/Kickan Strandh - 7 december 2014 20:33

Hej   Jag njuter av ledighet, barn, barnbarn, advent, stillhet, julsånger och allt som hör julen till!!!!!   Om man läser bloggen jag skrev för ett år sedan kan man ju tro att livet går på rutin. Jag gjorde nästan samma saker då........fast j...

Av Janne/Kickan Strandh - 16 november 2014 19:29

Hej   Det var länge sedan!   Idag fick jag en fråga som blev avgörande att jag sitter här framför datorn och skriver blogg......   - Mormor...........varför bloggar du inte längre? - Jag tycker inte det är så roligt längre ........... ...

Av Janne/Kickan Strandh - 26 oktober 2014 18:04

Hej alla därute i höstmörkret!!   Jaa, vad ska man säga om dagarna som gått!!?? Min kropp är inte vad den borde va´. Jag har ont i ryggen men idag har det varit riktigt skapligt. det kanske beror på att jag varit hemma ett par dagar och gör all...

Av Janne/Kickan Strandh - 22 oktober 2014 20:14

Hej!   Jaha, då har min nya karriär och yrkesliv tagit sin början.......... Jag har börjat min "utbildning" hos Marre och PeGe på Åby Handelsträdgård där jag ska lära mig allt dom kan och allt jag behöver kunna för att starta upp våran nya blom...

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards