janzonbanan

Alla inlägg under oktober 2013

Av Janne/Kickan Strandh - 30 oktober 2013 19:19

Hej!!!!!!!


Hade min mamma levt så hade jag fått ett telefonsamtal i morse...........

- Grattis lilla gullet!!!!! I dag för 58 år sedan så snöade det........jag minns det som igår.


Hade Johan levt så hade det legat en lapp på diskbänken..........

Grattis på födelsedagen morsa.......kan du handla med dig.................hem.


Det här har varit en dag........alldeles olik andra da´r.

I ena stunden har hjärtat brustit av kärlek för att i nästa stund brista ut i skratt..............


Här kommer bloggen om min stora, fina och känsliga dag:


Jag vaknade inte av klockan direkt i morse men...............vad gör det då jag fyller år????

Jag låg kvar i sängen en stund och funderade på att man har inte så många födelsedagar under ett liv.........så dom ska man ta vara på. Vi går till jobbet och allt är som en vanlig dag. Varför inte ha den dagen som en speciell dag och göra precis det man vill.....och kan. Kollektivavtalet säger att man har rätt att vara ledig då man fyller 50 år!!!!!! Jaa, men man kan väl ta semester då!!!!!!

Det blev ju inte frukost på sängen men kaffebryggen åkte på som vanligt och sedan gick jag ut på altanen och fikade, tog mitt morgonbloss och spelade Candy crash. Det började ljusna och jag kände på mig att det skulle bli en bra dag.........trots allt.........vaddå trots allt????....undrar du säkert?

Jamen, känslan..........vad är meningen med att fylla år då jag ändå inte har ALLA mina nära och kära..........saknaden efter Johan gör sig alltid påmind...........ingenting är som det var förr!!!!

Det fattas mig något i kroppen och som jag vet att jag aldrig får tillbaka.........det fattas en del av mig   


In i duschen, sminka mig.........etc.

- Mimmi!!!!! Det är dags att ta morgonrundan!

- Jag kommer matte!!! Ska bara sträcka på mig lite först.

- Har du sovit länge idag matte för jag är sååååå kiss och bajsnödig!!!


Där går vi Mimsan och jag. Hon höter ner sig och uträttar sina behov. Fram med den rosa bajspåsen........rosa för tjejer.

- Jag var nog inte färdig, matte........jag gör det igen!!!!!!

- Bra!!!! Jag har ju bara en påse med mig!!!

Vi vänder näsan hemåt!!!!! Då får jag se Inger gå uppför våran trappa med tidninge i högsta hugg. Jag vinkar.........då stannar hon kvar och då jag kommer fram får jag ett härligt:

- Grattis Kickan på födelsedagen!!!!

- Tack Inger!

Värmen sprider sig i kroppen.........Vi står och pratar en liten stund. Jag behöver ju inte ha sååååå bråttom till jobbet för......jag fyller ju år!!!!

Jag går in med Mimmi och samtidigt hämtar jag en rosa påse till. Måste gå ner och ta upp 2:a omgången.....

Då jag böjer mig ner för att hitta.......öppnas fönstret hos Malin.

- Grattis på födelsedagen Kickan!!!!!!!

- Tack Malin!

Vi pratar en stund........stressar inte för jag behöver ju inte ha så bråttom till jobbet..........jag fyller ju år!!!!!!

Då jag går tillbaka mot bilen ser jag återigen vårat lärkträd som skiftar i gult. Jag måste ta ett kort!

 

Lärkträdet tappar alla sina barr.........dessa fina grenar med kottar på ska jag dekorera gravsmyckningen med

 

Jag åker till jobbet.........


hoppar in i soffan för att se Bonde söker fru och äter den goda fläskfilégrytan som Janne gjort. Flaskan med Riojavin är luftad........


Oj!!!!! Nu är klockan nästan 23.00..........Jag fick födelsedagsgäster!

Våran granne Malin kom med sina barn Anton, Leo och Ella..........

Oj, dessa underbara ungar som pratar i munnen på varandra.

De kommer i morgon kväll igen för då jobbar mamma och pappa............Vi ska bygga Lego, läsa saga, rita etc.etc


Åter till min dag:


Det ramlade in massor av grattishälsningar på facebook......fina bilder på blomsterbuketter....och dom var till MIG!!!!!!

 
Den bästa av dom alla:
Grattis mormor! Hoppas du har en riktigt bra dag. Pussar och kramar från Vilma.
 
   
....lilla gullet, mormors................
 

Jag satt och jobbade...........MAXIköket ska vara öppet hela nästa vecka och jag satt in personal på de tiderna.

Koncentrerad...........Då hör jag någon i dörröppningen som sjunger lite svagt........Ja må hon leva, ja må hon leva. Jag vänder mig om och där står Kicki..........Kicki som gick hem från jobbet igår för att hon hade så ont i magen. Hon har varit och handlat en blomma till mig och kommer till jobbet för att uppvakta........




 

Ett fint blomsterarrangemang med ett hjärta i..............Mina ögon tårades och jag blev sååå glad. Tack Kicki för den fina vän du är   .

Samtidigt ringer min mobil och då är det min bror som ringer och gratulerar.........känslor!!!!!!!!!

Kicki säger:

- Dzenita ringde för en stund sedan och vi bestämde att vi skulle träffas i rökrutan kvart i............Hon har med sig kaffe och läsk. Hjärtat svämmer över    mina tjejer!

Då ringer telefonen.....privat till mig.........

Jag hör en mansröst som sjunger........till mig.

Vem????

Är det Emil??????

Jaa, det är Emil!!!!!! Tårarna trillar nerför kinderna....igen!!!!

- Kommer du???? Jag går ut till Dzenita så länge.

- Jag kommer......

Måste samla mig. Jag kan ju inte gå med tårarna trillandes utmed kinderna.

 

Det här är äkta vänskap      Om ni visste hur mycket ni betyder för mig............Mina små "sjuklingar" som kommer till jobbet bara för min skull!!!!! Oh, vad jag håller av er!!!

Jag går upp och fortsätter att jobba. Gratulationerna fortsätter att komma in på både facebook och som sms..........

Det plingar till i fickan och då kommer ett mms som rör mig allra längst in i hjärtat.......Tack!

Det kommer ett blomsterbud.........Anna D.

-Jag skulle lämna de här till dig Kickan...

- Oh, tack!!!

 

Min älskade lilla unge..........min älskade lilla dotter.........Tårarna trillar..........

Jag tittar ut genom fönstret, tittar på fotot på Johan och tänker mig bort.............Då får jag se att regnbågen börjar ta form på himlen

 

Johan.............är det Du som skickar en hälsning till mamma??????

Jag önskade så hett att det var det. Jag känner att jag skulle behöva gå hem......gå hem och gråta. Gråta förtvivlat och gråta av glädje över den uppvaktning jag fått och som jag förstod att jag så väl behövde.

Nää, jag kan inte gå hem.........lojalitet, plikt och ansvar säger något annat i min kropp.

Tvingar tillbaka ångestklumpen i halsen och fortsätter mitt arbete...............

 

Regnbågen blir kraftigare hela tiden och till slut går jag ut för att fota den.............

Sååå Vackert!!!!

Om mitt hjärtas skatt finns i slutet på regnbågen skulle jag kunde vandra dit hela livet ut..........

 

Jag går skapligt från jobbet och då skjutsar jag Vilma till Media Markt för att köpa en ny dator..........

Linda följer med för hon ska byta saker hon köpt på XXL.........

Efter det åker vi och hämtar Olle i Kärrhagen. Lilla Olle som varit hos en kompis i ett par dagar och som i morgon ska åka till Kolmården djurpark med kompisen på någon Halloweendag!!

Då vi satt i bilen sa jag efter en stund:

- Olle, du har glömt att säga nå´t....va?

- Javisstja...Grattis mormor. Hade du kommit tidigare och hämtat mig hade jag kommit ihåg det, för jag har tänkt på det förut..........

Oh, vad jag älskar dig unge!!!!!!!


Lämnar av barnen......

Hem....

Hem till Janne och Mimmi.....

Hem till lugnet.........


Janne har städat undan och förberett maten. Vi sätter oss på verandan med ett varsitt glas vin

- Skål Kickan och Grattis!!!!!!

Telefonen ringer...........Mikael........min dag är fulländad   ännu en tår trillar utmed kinderna........


Jag behöver inte tänka på mig själv som i sången " En gammal kvinna går omkring"...........den jag många gånger lyssnat på och undrat hur barnen kan överge sin mamma..........du har säkert hört den!


Jag vill avsluta min blogg med:


Ett stort tack till er allihopa som Gratulerat mig på min födelsedag idag. Det är inte det här att fylla år som är det viktigaste . Utan det är alla som tänkt på mig idag. Tänkt på mig som en vän, mamma, fru, mormor, farmor, syster, svärmor, arbetskamrat. Tänkt på mig bara för den jag är! Skänkt mig en tanke...............för det var tydligen vad jag behövde...........igen.


Tack för att ni finns // Kickan


Av Janne/Kickan Strandh - 29 oktober 2013 18:12

Hej svejs


Jaa igår kan man säga att jag blev "grundlurad"     

Jag trodde verkligen jag kunde svaret på en gåta som las in av min vän Susanne på facebook. Hon hade inte klarat den själv och hade fått ändrat profilbilden på sig själv till en "skämsgiraff".


Den här artikeln stod i expressen idag!!!!!


Har dina Facebook-vänner blivit giraffer?

 
Har dina vänner på Facebook börjat förvandlas till giraffer?

Då har de svarat fel på en gåta.

Spelet är en trend som sprids snabbt i USA nu, skriver Huffington Post.

 
 

Så här funkar spelet. Någon publicerar en svår gåta på Facebook och utmanar alla sina vänner på Facebook på att lösa den och skicka svaret som ett privat meddelande.

Om du svarar rätt, grattis, du får behålla din vanliga profilbil. Men om du svarar fel måste du byta ut din bild till en bild på en giraff.

Tiotusentals användare i USA har blivit giraffer de senaste dagarna, efter att ha svarat fel på den här gåtan:

Klockan är tre på natten, det ringer på dörren och du vaknar. Oväntade gäster. Det är dina föräldrar och de har kommit för att äta frukost. Du har jordgubbssylt, honung, vin, bröd och ost hemma. Vad är det första du öppnar?

Hur spelet börjat är än så länge okänt, skriver Huffington post, men det är ingen bluff i alla fall.


Ps. Klicka här om du vill veta svaret. Men glöm inte, kan du inte svaret vet du vad du ska göra med din profilbild!


Det var ju tur att jag fick skratta så mycket då Susanne även hjälpte mig att ta fram en bild på en giraff.....plus att hon fick vägleda mig till att byta profilbild, hahahah.

Sådant brukar Vilma hjälpa mig med annars....men nu kan jag sjäv......kanske!!!!!


Klockan 20.00 började cancergalan och min kväll förbyttes i tårar av gråt istället!!!!

Galan avslutades med My prayer ......som toppen på ett isberg................svårt att......

....lyssna på utan känna sorgens kramp i hjärtat.

Den sången var på Johans begravning fast då på svenska med Peter Jöback och Sarah Dawn Finer

Ta dig tid att lyssna och titta på alla vackra bilder och texten..............

Den vita duvan..............


Janne står som vanligt i köket och lagar mat. Idag blir det pannbiffar med grönpepparsås.........Gott!!!!


Jag ska betala räkningar.........för det har jag inte gjort än!!!! Så nu brinner det i knutarna.........


I morgon blir jag ett år äldre och visare........hur många??????? 27 förstås!!!!


Hörrni ha det bra.....själv ska jag bli tjurig......det blir jag alltid då jag betalar räkningar!!!!! Det är bland det värsta jag vet!!


Vi hörs // Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 26 oktober 2013 18:37

Hej     


Nu är det jag igen som skriver. Janne har visst helt lagt bloggen på hyllan............

Lediga   tillsammans..............skönt!!!!!!!


I går kväll somnade jag till nå´t program med han Tornvinge eller vad han heter. Det var säkert inte ett dugg bra!!!

Jag har inte en susning om vem som åkte ut ur idol............för igår var det jag som fick välja TV program så vi kan sitta i samma rum och ha fredagsmys.


Undrar hur många det var som fick den där riktiga känslan av att det var skönt med fredag kväll.............

Eftertänksamhet i gåtor igen.........men ni som läser kan säkert läsa mellan raderna och förstå vad jag menar..........


I morse hann Börje före mig och hämta tidningen. Jag tog en runda med Mimmi medan äggen kokade och sedan.........ni kan min helgrutin vid det här laget.

Åkte till Lövdalen på förmiddagen för att titta vad Anne-Marie hade för gravdekorationer och så hade jag glömt köpa gravljus med lock och det visste jag att hon hade.

Det blev inga gravdekorationer för dom ska jag göra själv...........

Jag frågade om de sålde de stora buntarna med pilgran/kungsgran de hade utanför........

- Det ska va´för att det är du............

Du får dom för inköpspris......5 kg för 150:-......

Nu förstår jag varför dekorationerna kostar så mycket.

 

Här ligger det vackra granriset och bara väntar på att få dekoreras.........

Johan ska få sitt hjärta som jag alltid gör.

Jag tror jag ska göra dem i morgon........gå ut i skogen och leta efter fina saker....Naturligt och fint.........granris har jag ju.

Jag ska göra dekorationer till Johan, mamma och pappa, morbror Nisse och faster Lisa och farbror Fridolf. Jag hjälper moster Stina med gravarna.-....och det har jag berättat om förut.


Äntligen är verandan helt färdig!!!!!!!

De pratar om att det ska bli storm på tisdag natt. Lika bra att sy allt färdigt och det har jag gjort idag. Nu är det gardiner runt hela verandan och det är så mysigt. Varmt och ombonat.

 

det blir inte lika fint på kort som det är i verkligheten.........

Mellan ljuslyktorna står det ljung som jag också köpt idag.


Jag var på kyrkogården idag och tände ljus.............Det är såååå mycket höst där. Det blir bra då alla lyktor kommer upp med levande ljus...........


I kväll börjar Så mycket bättre igen. Janne och jag såg inte förra säsongen och det var synd för det var visst ett av de bästa, sa många.

I år har jag bestämt att vi ska se det så Janne kommer väl ligga och sova i soffan bara för att trotsa.......

Annars kommer han att titta på det och aldrig medge igen att han har sagt att det bara är skit........ett riktigt skitprogram för det inte är några kändisar.

Jag för min del tycker det räcker med Lill Lindfors och Agnes.............de är kändisar för mig...........


Nu uppdaterar jag min iphone....ska bli roligt att se hur det blir...........

Jag tror jag går ut en sväng för det ser inte ut som det händer nå´t i fånen............

kanske tar tid..............eller annars får jag gå till Telenor igen.........

Men fy vad jag ångrar mig..........så dåligt man ser på det nya......

Jaa, det är väl som med allt annat. Man vänjer sig.........

 

Så här mycket snö var det vintern 2009-2010.........undrar om det kommer bli det den här vintern också.......

I dag är det 12 grader varmt...................

 

Här är snön säkert en halvmeter djup...........samma år.


Nää nu är det bara fem minuter kvar till TV:n börjar....


Hej svejs på er. Njut av lördagkvällen // Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 24 oktober 2013 18:56

Hej svejs


24 Oktober och bara två månade kvar till julafton.


I rökrutan på jobbet idag pratade vi om de snygga stövlarna i vit plast som man hade i början på 70-talet. De flesta hade vita strumpor och sedan vita skor.

Men jag hade fått ett par "äkta" stövlar av min moster.

Jag började jobba på ICA Vilbergen i februari 1972 och då skulle några av oss mannekänga i våra nya fina arbetskläder. Vi fick en vit fin rock från Toni Lee. Det var en röd krage och ett rött veckat diadem vi skulle ha i håret. Jag blev vald till mannekäng och då hade jag på mig mina fina stövlar också.

Jag kände mig sååååå fin. Jag hade korkskruvar i håret för jag hade permanentat det då jag skulle på anställningsintevju till Karl-Gustav Andersson som innan hade en liten ICA butik där idag Amu center ligger.

Åter till ICA Vilbergen............

Rocken vi hade var så kort så när vi plockade upp varor i disken så syntes halva rumpan. På den tiden hade man inte arbetsbyxor.......vad jag kommer ihåg. Vi tjejer fick ha shorts under rocken. De kallades för korts.........

Anita, om du läser bloggen ikväll så får du rätta mig om jag har fel!

Jag lovade tjejerna på jobbet att jag skulle lägga ut kort men det kommer en annan dag för jag vet inte riktigt var de är........men jag lovar att jag ska visa mina stövlar..........och den fina rocken. Förresten tror jag att jag har skrivit om det här på en annan blogg för något år sedan.

Jag startade min karriär inom handeln med att vara grillansvarig.........vilket jag inte tyckte var så roligt. Vi gjorde också egna sallader som potatissallad, legymsallad och mimosasallad.

På varje arbetsplats finns det ju någon äldre kvinna som har riktig respekt för.............i dag kanske jag är den, vem vet!

På ICA Vilbergen fanns Gunnel som ansvarade för fiskavdelningen. Vi blev senare bästa vänner/kompisar men innan det skulle hon nog kolla vad jag gick för. Då hon sa till mig om något började mina knän att skaka av nervositet. Oftast gjorde jag helt fel för jag var nervös.......som då hon sa till mig att hämta kaffe till lunchrummet.

På den (gamla goda) tiden såldes kaffet i 1 kg plåtburkar. Jag öppnade ne sådan och fick se att jag hade tagit kokkaffe istället för brygg..........Oh, det kommer jag ihåg som igår.

Efter ett par år så slutade Vera som var ostansvarig och jag fick hennes tjänst som någon typ av vikariat tills man skulle hitta någon ny ansvarig. Vilken lycka.........jag blev avdelningsansvarig. Jag var nog inte fyllda 19 år ens en gång.

Jag blev med Linda och då skulle ju någon ha mitt vikariat......eller rättare sagt bli ostansvarig.

Då kom hon...........Tina. En tjej med en fläta som var sååååååå tjock. Vilket hår....jag vet hur avundsjuk jag var och önskade att jag hade haft detta hårsvall.

Då hade jag klippt av mig håret men fortfarande med permanent i.....snyggt. Jag såg ut som 40 istället för knappt 20 då Linda föddes.

Tina, som kom att bli min vän för hela livet. Vi som skrattat, gråtit tillsammans många, många gånger.

Mest skrattat!!!!!!!!

Vi var ett gäng tjejer som höll ihop i vått och torrt i många år. Vi träffades ett antal gånger om året men det rann ut i sanden då vi startade bageriet och jag inte hade tiden...........

Tina och jag ses ibland och.............

Även om vi inte träffas så ofta så när vi gör det så känns det som det var igår.


Oj nu har jag verkligen fastnat i mig själv.......kan nästan tro att jag skriver till mig själv också för det här kanske inte är så intressant för er som läser bloggen.

Men jag hoppas att Tina läser den idag....så hon vet att hon betyder mycket för mig även fast vi inte träffas.


Jaha, ska jag tala om att Janne står vid spiseln igen tycker ni...........???

Det är till att ha det bra...........

Ahh, vi tar fläskfilé idag igen för den är ju billigare än falukorven på MAXI. 39.90 kilot om du handlar andra varor för 200 kronor.....och det är ju inte så svårt. Eller hur????


Som ni kanske sett så har jag börjat döpa bloggen nu. Förut skrev vi bara datum och det är då inte lätt att hitta det man söker. Nu kan det ju hända att jag kommer ihåg vad det handlar om då jag ser "överskriften".....men det är inte säkert. Jag kallas inte Senil Dion för intet......eller hur Karin???? Jag är ett och du två......


Ska se om jag hittar någon bild att sätta in.......så inte bloggen bara består av text........

 

Så är det!!!!!!!


Nu är det Gunde och mat........// Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 23 oktober 2013 18:33

Hej


Om du inte lyssnat på Sonja Aldéns senaste CD så gör det om du behöver finna tröst eller vill gråta.............många fina psalmer och sånger. Frid och förtvivlan blandas.

Blott en dag.........som var på pappas begravning och som jag inte kunnat lyssna på på många år utan att gråta.

Bred dina vida vingar........som var på mammas begravning och också gör att tårarna trillar

I den stora sorgens famn.........som jag lyssnat på efter att Johan lämnat oss och som gör att mitt hjärta brister


Igår skrev jag om att jag lever för mina barn...........

 

.....och förstås mina barnbarns..............

 

.......så är det   


Jag kom hem tidigt idag och hade tänkt att jag skulle sy verandagardinerna färdigt. Jaa, jag skrev kanske inte förut i bloggen att det är bara färdigt på ena sidan av verandan.

Ahhh, det blev inget av i allafall. Jag och Mimsan tog en skogspromenad istället........rensade tankarna.

  ........................



Janne står i köket och lagar mat. Fläskfilé, bacon, pasta etc. Mmmmmmm.....gott!!!!!

Jag hoppas det räcker till matlåda i morgon.


Jaa idag är den här dagen igen då det inte hänt så mycket igen......

Jag var uppe tidigt i morse för att färga håret innan jag skulle till jobbet. Nu är det rött.......men rätt bra om jag får säga det själv.

 

Hahahaha....bra! Det blir yes diskmedel här också!!!!

 

Undrar om Janne känner så............då han väntar på att jag ska komma hem om dagarna.


I dag har det varit 15 grader varmt!!!!!!!!

Förra året den 22 oktober snöade det och den 29:e så såg det ut så här............

Vi får Vi får se hur det blir i år.


Nu har vi ätit och det blev en massa över så Kikki och Kicki det blir till lunch i morgon 

Nu ska jag in och se Bonde söker fru.............kärlek......... och det är det bästa jag vet!


Ha en riktigt trevlig kväll allihopa. Snart är det fredag igen.............// Kickan


Av Janne/Kickan Strandh - 22 oktober 2013 18:53

Hej allihopa


I morse hade jag kunnat dragit täcket över huvudet efter att jag slängt väckarklockan i väggen!!!!!!!!!

Det är precis kolsvart både ute och inne.

JAG VILL SOVA!!!!!!!!!!!!!!  

- Kickan.........klockan ringer

- Jaa, jag hör!!!!!!!

- Du måste gå upp..........säger Janne lite tyst och försynt för han vet att om han säger det för högt blir jag GALEN!!!!

- Jag vet!!!!!

Sätter mig sömndrucken på sängkanten och undrar varför jag är så in i helsicke trött.

Jamen det är väl inte så underligt. Jag har ju flyttat i natt!!!!!!!!!!!!

Drömde att Janne och jag flyttade.

Vi pratade häromdagen om att vi aldrig gör något riktigt färdigt. OCH det gjorde vi inte i drömmen heller kan jag tala om. Jag hade inte packat något utan jag bar varje sak för sig. Jag hade säkert flera hundra kuddar som jag bar iväg två och två. Helt plötsligt får jag höra Janne säga: Så där, nu är vi färdiga!!!!!! Då stod soffa och bord kvar i mitten av ett stort rum. På golvet låg det en massa saker som vi antagligen skulle ha med oss då vi flyttade från..........Jaa inte vet jag vart vi bodde eller var vi flyttade.

Undrar vart man får allt ifrån.............


I dag ska vi äta lasagne och Janne har gjort köttfärssåsen. Jag ska går ut i köket nu och göra resten. Jag var bara tvungen att börja skriva lite innan.

Jag behöver få lite annat att tänka på för i dag är inte fru Strandh "så go att tas med".       

Humörsvängningar..........klimakteriet............
Näädå!!!!!!!


Jag ska fundera ut vad jag ska fortsätta att skriva om medan jag gör Bechamelsåsen.............stavas det så?????

Hej på en stund!!!!!   


Tillbaka igen   

Sitter och letar lite efter några foton jag kan lägga in. Janne har lagt in många roliga kort från facebook etc. Här kommer ett.........

 

Lite gulligt va??????? Det är kärlek       


I går kväll då Janne och jag satt och tittade på TV:n så plingade det till i min mobil. Jag gick ut i köket för att titta vad det var för meddelande jag fått. Trodde förstås att det var någon som sjukanmälde sig men......

Det var Linda som skickade: Här kommer ett   till dig och pappa! Sov gott!

Jag skickade ett   tillbaka till våran lilla Fia och önskade att hon också skulle sova gott. Det värmer i ett mamma och pappa hjärta då man får sådana meddelanden.

Precis då jag hämtat telefonen för att titta hur meddelandet löd för att jag skulle det så ringde min mobil.....det var Linda. Konstigt........i kväll bad hon om hjälp till i morgon........såklart att jag hjälper till då jag kan!!!!!   

Det är ju så att man lever livet för sina barn..........i allafall jag.

Jag berättade för Linda att Vilma sagt att de skulle åka till Stockholm i december och jag frågat Vilma om jag fick följa med.

- Klart du får mormor!!!!!!!!!

Sagt och gjort. Nu är tågbiljetter beställda till den 7 december. Då ska mormor, mamma och Vilma åka...........Oh, vad roligt vi ska ha.......julshoppa!!!!!!


Livet har blivit lite annorlunda.

Jag saknar mammas och mina lördagar då vi åkte till kyrkogården, Erikshjälpen och Hageby centrum. Mamma bjöd alltid på lunch på Lindahls. Vi veckohandlade åt henne och köpte en varsin trisslott. Mamma köpte ett par lotter till som jag skulle ge till Johan då jag kom hem. Hon önskade så hett att han skulle vinna mycket pengar.........lilla mamma   .

Jag saknar mina lördagar med mina flickor då vi gick och strosade på Mirum och Vilma var med i artistakademin. Då vi stod i publiken och klappade händerna åt våran lilla "trollunge" Vilma som var på scenen och sjöng och dansade.

I dag åker jag oftast ensam..............


Oj, blev lite sentimental och det var väl inte meningen. Har det rätt bra......i allafall.


Nu är klockan rätt mycket och det är snart dags att kissa godnatt med Mimsan


Godnatt mina vänner, sov gott // Kickan


Av Janne/Kickan Strandh - 21 oktober 2013 20:10

Hej!!!!


Vad gör detta liv, samhälle med våra själar????????


En konstig början på min blogg men ibland känner jag mig så maktlös...................

Jag älskar när jag kan glädja någon och när alla är glada och förnöjda.

Slår jag på TV:n är det bara elände

Läser jag tidningen är det alltid något barn som far illa


Det var säkert så här förr i tiden också men man var inte så medveten om varandra då. Man hade nog med att klara av sig själv, sina barn och familj då.

När mamma levde berättade hon ofta om hur det var då hon var liten........hur fattigt det var, hur mycket mormor och morfar jobbade. Hur de frös om nätterna på vintern. Det var en isskorpa på vattenhinken på morgonen då de kom ut i köket.

 

Den här hittade jag på facebook och den känns så rätt............

Det här har säkert med åldern att göra.


Så därja...........nu har jag sett dessertmästarna en liten stund. Vad hände.....joo ögonen blev tårfyllda då tjejen åkte ut.......Känslorna svämmar över.


Nää....lite positivitet skulle väl inte skada...varken mig eller bloggen, eller vad säger ni????


Jag kan ju berätta för er att vi har jackor billigt på MAXI idag, 299 kronor. Jag köpte två!!!!!!!!!! Nu kan jag slänga min gamla svarta som alla Kårtorpsbor ser mig i då jag är ute på promenad med Mimmi. Fodret är trasigt och den ena fickan har gått sönder. Jag kan inte lägga något i den fickan utan får ha allt i den andra. I morgon åker den i soptunnan och jag kan använda den fina vita som jag köpte förra året och som jag inte kan få ren.

Jag kunde inte välja jacka idag så därför blev det två stycken. En lång snygg röd som jag ska ha då jag har klänning.....en vit lite kortare som jag ska ha............till vardags kanske.

- Titta Janne, de här har jag köpt i födelsedagspresent istället........

- Skulle du inte köpa gummistövlar????

- Joo, det räcker till det också!!!!!!

 

Vart tog den vackra hösten vägen?????

Snart är alla löv som bortblåsta. Vilken tur att jag hann att fota allt det vackra!!! Ser ni hur båten och trädet speglar sig i vattnet??


Jag lämnade symaskinen framme för jag hade tänkt att sy lite ikväll men det blev inget av. Jag köpte en liten present till min snälla granne som tack för symaskinen. Vi satt och pratade en stund. Det sprakade i öppna spiseln och det var så mysigt. Vi måste göra i ordning våran eldstad så vi kan elda i den på vintern. Vi får visst aldrig ändan ur vagnen.


Nu ska jag spela lite Candy crash faktiskt och sedan väntar kudden.........Sov gott alla vänner// Kickan




Av Janne/Kickan Strandh - 20 oktober 2013 18:31

Hej på er!!!!!

Jaa nu har jag ju inte skrivit på ett par dar igen...........

Jag har haft sååååå mycket att göra. Nää, skoja bara. Jag har somnat i soffan som vanligt. Den här timmen som saknas känns riktigt mycket så här på hösten.


Fredag:

Mycket att göra på jobbet......rörigt!

Två tjejer som skulle sitta halvnakna inne på Kikkis kontor...........?????????????

De behövde passerkort så de kunde komma in.

Jag fatta ingenting   vad skulle dom göra????? Och inne på Kikkis kontor!!!!!

 

Lollo och Bernie. Det är klart att det blir varmt i dom där dräkterna!!!! Poletten ramlade ner. Nog sa dom att dom var från Ving men jag kom inte på att det var de här djuren de var.

Det roliiga vara att den ena tjejen sa då jag frågade henne om en kod till kortet:  Ta bara ettor för det kan ju även en giraff se.............Det är säkert hon som är Lollo..........(men hon fick inte ta bara ettor)!!!!!

 

Här åker de hissen ner...........till alla barn som är i butiken och gallerian.

Niklas kallar Kikki och mig för B1 och B2.....bananer i pyjamas. Många barnfigurer på officet på MAXI.

Gick en promenad med Mimmi. Jag kom hem redan innan klockan 16.

 

Det är en varm och härlig färg. Men det var inte varmt alls. Jag hade gympaskor på mig och frös om fötterna.

 

Himlen är oskyldigt blå............

 

Solen är på väg ner..............månen är uppe..........flygplanet är på väg söderut................

Nu fryser jag riktigt rejält!!!! Jag är blöt om fötterna.

-Kom Mimmi, vi springer hem................

- Jaa matte, vad kul!!!!! Hopp och skutt!!!!!!!!


Lördag:

Gick upp skapligt för Vilma och jag hade bestämt att vi skulle åka till Dollar Store i Söderköping.

Jag vill ju ha min rutin på lördagmorgonen med låååååångfrukost.

Jag hämtade Vilma vid 10.30 och så åkte vi till Sörping. Jag hade bestämt mig för att jag inte skulle handla så mycket men.................som vanligt blev det mer än jag tänkt mig. Det var mycket bra saker som bl.a led ljus med timer. Så smart!!!! De "brinner" i sex timmar och är släckta 18 timmar. Jag ångrar mig att jag inte köpte flera men Dollar Store står väl kvar ett tag till.

 

jag köpte en ljuskrona med 12 stycken hållare till värmeljus. Led ljus även där! Jag smyckade den med murgröna och vitmossa (vitlava). Kedjorna ska jag smycka med grenar från lärkträdet men de måste tappa sina barr först så jag inte har hela bordet fullt med barr!!! Grenarna från lärkträdet är så fina med små kottar på.

Köpte en rolig mössa åt Janne..........

 

........han gillar fula mössor!!!!!!

Jaa, det var väl vad jag hann i lördags innan mat och körslaget........och somna i soffan   


Söndag:

Min söndag började klockan 01.00........för då vaknade jag i soffan. Stel och ledbruten.....

Jag hade som tur var gjort mig i ordning för natten så det var bara att gå in i sovrummet och krypa till kojs........igen. Somnade med en gång och sov till klockan 04.00..........jamen vad i hela friden....varför vaknar jag nu då??????

Vände mig på andra sidan och somnade om.

Vaknade vid sjutiden igen men satt på radion och låg och lyssnade. Slumrade lite men straxt efter åtta gick jag upp. Morgonrutiner...........          


Idag har jag invigt symaskinen jag fick av min snälla granne Inger..........

Jag har tagit ner alla "gardiner" på verandan och sytt dom på maskinen istället.......för jag var lite optimistisk som trodde att de skulle hålla med handsömnad...............och då har inte de riktiga höst och vinterstormarna börjat än.

Fick inspiration att göra min bordsdekoration. Jag behöver ju inte sätta i tomtar än utan det här är ju ett höstlandskap.............

 

Mossiga grenar från skogspromenaden med Mimmi

 

Här är grunden........stenar borttagna från dammen.

Ut i skogen igen och plocka mossa.

 

Nästan färdig.......mossan räckte inte. Ett varv till i skogen......kom på då jag kommit ut iskogen att jag gick i foppatofflor. Hoppas jag inte halkar på berget för jag glömde även mobilen.

Det gick bra...........

 

FÄRDIGT!!!!!!!!!!!!

Jag var tvungen att sätta dit tomteparet...............som jag köpte igår. Janne och jag     

Så här fina är vi i närbild........  

"Gardinerna" är fördragna och nu är det kväll och mörkt. Det är mysigt på verandan......

 

 

Ljuskronan lyser så fint.........

 

Den fina krukan, med en juldekoration i som jag fick av Kicki förra året, är smyckad med mossa , ljung och lingonris. Härliga tid som kommer..........snart är det jul!

- Matte det är så skönt då du sitter här inne och skriver blogg. Jag sover sååååå skönt då

 

......i din säng.


Magnus Uggla har snurrat hela tiden jag skrivit. Jag tror att Jag och min far har varit tre gånger....... Här kommer den

Det här är Janne och Johan............för mig!

Fast Johan   gick före pappa   och väntar där...................


Ha en fin söndagkväll allihopa. I morgon är det måndag igen // Kickan




Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards