janzonbanan

Alla inlägg under augusti 2013

Av Janne/Kickan Strandh - 22 augusti 2013 19:44

Hej


Idag kommer bloggen att handla om Johan   


Jag ska ska sätta in en minnesannons till dig Johan och det är så viktigt för mig att den blir vacker, trovärdig, personlig....jaa att den blir till dig Johan.

Klumpen jag har i halsen går inte att ta bort. Tårarna trillar nerför mina kinder och jag saknar dig så oerhört mycket Johan.

Jag letar efter saker som jag tror finns för att jag ska vara nära dig, Johan.

Jag förbannar mig för att jag inte varit på kyrkogården i helgen för att göra fint hos dig, Johan

Jag letar efter stjärnorna på kvällen för att jag tror vi är närmare varandra då, Johan

Nu kommer några dagar och nätter då jag kommer gå igenom vad som hände för tre år sedan

Johan   på lördag är det tre år sedan du hade så ont i dina ben att du inte kunde gå

Det är tre år sedan läkaren kom hem till oss för att säga att du var vuxen och att du ansvarade för ditt eget liv

Den 5 september är det tre år sedan vi förlorade dig och du lämnade oss.......

Kvar här på jorden för att sakna Dig.......

Vad ska jag skriva i annonsen??? Hjälp mig Johan!!!


Ser du oss på kvällarna när vi tittar upp mot stjärnorna

Ser du våra tårar då vi längtar efter Dig

Känner du våran saknad


Det är bara frågor men den versen får det bli....för livet blev/ är en stor fråga efter att du lämnade mig/oss. Det finns inga svar.......

 

En bild av dig då du arbetade i bageriet..........det som skulle bli ditt livsverk, för det var Du värd   


Den tomhet jag känner efter dig mitt barn kan ingen fylla.


Ögon kan tindra och läppar kan le

men sorgen i mitt hjärta kan ingen se


Det finns så många kloka ord och fina verser men de finns inte i vardagslivet.

Ofta sätter jag mig ner....och minns.

Minns då du skrattade så att tårarna rann

Minns hur du torkade bort tårarna med handen....ville inte visa........

Minns hur Du dansade "din" dans....

Minns när Du gick med Mimmi i skogen...

Minns då Du plockade svamp och var så nöjd över att Du hittat de största

Minns hur musiken strömmade ut från ditt rum..........så jag hade svårt att somna

Minns.........när du föddes

Minns din barndom och skoltiden

Minns DIG!!!!!!!

Minns allt!

Min pojke   


Minns då Du somnade

Minns då jag förstod att Du inte andades

Minns samtalet med SOS

Minns hjärtstartarens röst

Minns ambulansmannen som sa: Det är hopplöst

Minns anhörigrummet då läkaren kom för att säga: Jag är så ledsen men..............

Vad sa han?????????? Jag minns inte

Minns då Linda kom..............

Minns min sista stund tillsammans med Dig Johan

Minns ett ljus som brann

Minns hur jag kysste din kind och viskade: Jag älskar dig

Minns hur jag tog farväl


JOHAN       


Johan jag älskar dig, saknar dig och vill att du ska finnas!


Den här bloggen är sorglig

men sann


Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 15 augusti 2013 19:50

Hej igen   


Kul att så många var inne och läste bloggen igår. Det har varit mellan 8-10 stycken som troget gått in och tittat varje dag för att upptäcka att jag inte skrivit något!

Igår var det hela 25 stycken som läste bloggen och idag har det varit 12 stycken redan innan jag börjar skriva. Det känns bra.....har ni saknat mig lite i allafall??? Det värmer i skrivarblodet och i hjärtat.


I kväll är det Rix Fm på sta´n och det hörs ända ut hit. Jag hade först tänkt att jag skulle gå dit men........Barfota Ernst drar mera. Jag måste se det sista programmet.

Så är ja....nu har jag sett Ernst färdigt! Honom skulle jag kunna tänka mig att leva ihop med ända tills han fixat ordning huset.....sedan skulle jag nog slänga ut honom för han är..........lite fööör mycket tycker jag nog. Tänk att leva ihop med honom. Herregud jag skulle bli tokig!!!

Nää, tacka vet jag mina "grabbar" på jobbet..........dessa fina pojkar som visar tillit till mig med att säga:

- Du ska veta att vi saknat dig

- Jag blir så glad när jag ser dig

- Vad trevligt att se dig

- Du är en stjärna, Kickan!!!

Det där är inte en pojk som sagt utan fyra stycken!!!! Det värmer i en "gammal kärings" hjärta. Det känns så skönt att kunna göra dem glada och välmående. Pojkar ä mitt liv se´som Monica Zetterlund sa i Söderkåkar.

 


I morse kändes det som höst då jag satt på altanen och drack mitt morgonkaffe.

 

Dimman låg tät över gärdet. När jag var ute och gick med Mimmi lyste solen i regnvåta spindelnät i Mickes stora körsbärsträd. Jag hade förstås inte mobilen med mig så jag kunde fota. Jag hoppas det är lika vackert i morgon bitti så jag kan ta kort då.......


Kom precis in från verandan efter att ha tittat på fyrverkeriet. Det syntes lite över trädtopparna. Pratade med Linda i telefonen förut men samtalet och bröts och jag får inte tag i henne nu. Oron som börjar växa i kroppen är inte att leka med. Men jag intalar mig hela tiden att det är säkert batteriet som är slut. Ska väl tillägga att hon var vid Carl-Johans park och hade precis parkerat bilen där. Ensam...........Nää, hon är inte ensam för det är ju tusentals människor ute som ska se fyrverkeriet. Jag ringer snart igen.....då har hon säkert kommit hem. Jag kan ju inte åka in till sta´n..........då blir hon galen.......

- Mamma!!!!! Jag är 38 år!!!!

- Javisst ja............

Nu fick jag sms från Vilma att de var tillsammans vid fyrverkeriet. Puh......två av mina flickor ute på sta´n. Hönsmamma, tänker du säkert nu. Jaa, jag erkänner att jag är det. Fråga mina barn, det har jag alltid varit. Mickes kompisar tyckte det var jätteroligt då jag ringde till dom......om inte Micke svarade. Vad gjorde man på den tiden det inte fanns mobil???? det är nog bra att den finns men man blir ju så orolig om dom inte svarar!!!!.....eller om samtalet bryts.......då funderar jag över om jag hörde något konstigt innan det bröts........ett skrik, en smäll........men nää det har jag inte gjort.


I morgon har jag semester!!!!!!! Skönt att vara ledig och det känns nästan som fredagkväll även om det bara är torsdag.


Jag började att se en film typ Karate Kid på TV förut. Den verkade rätt bra. Jag kanske ska gå in och se slutet. Jag får fantisera om handlingen i mitten av filmen men det går säkert bra. Jag är van.....jag brukar ju ofta somna till filmer.

 

Akrobatik i gungfåtöljerna på altanen......Nää, det är inte jag!!!!!!.....och inte Janne!!!!! Vilma kom på att det gick ju använda dom till att gymnastisera i.

 

Här är Vilma fotograf! Kameran i högsta hugg på våran skogspromenad och uppe på Johans   berg.

 

Ännu ett fint kort från berget. Fotograf Vilma


Nää ni gott folk. Kanske dags att gå och lägga sig nu. Ska sätta klockan på 07.00 och göra frukost. Minstingen kommer och då blir det jobba av!!!


Sov Gott och dröm vackra drömmar

 


//Kickan









Av Janne/Kickan Strandh - 14 augusti 2013 19:21

Hej igen!!!!!


Oj, vad tiden går!!!! Det är flera veckor sedan jag bloggade. I dag fick jag frågan: Har du lagt ner Janzon eller???


Nää, det har vi inte gjort men ibland sviker lusten att skriva och jag har varit trött då jag kommit hem från jobbet.

Men nu så..........I´m back   


Kände att hela bloggen handlade om våran trädgård och alla blommor. Ni kanske inte gillar att läsa om hur allt blomstrar och växer här hemma. En tanke kanske kommer till er.....gör hon inget annat än vattnar och plockar vissna blommor????


Funderade lite på om jag skulle ändra min blogg, men hur???? Jag kan ju gärna inte skriva om mode....det intresserar mig inte så mycket längre. Viktminskning.........????? Nää, det går inte!!!!!!!....... för det är jag heller inte intresserad av och inte något föredöme heller förresten.

Äh, det får bli som det brukar tills jag kommer på något annat   


Dagarna går sin gilla gång här ute i Kårtorp.....jaa även på jobbet förstås. Nu har många kommit tillbaka från semestern och allt börjar bli "som vanligt" igen.

Vi bygger om fruktavdelningen och det blir bara sååååå bra!!!! Snyggt!!! Än så länge är det lite rörigt men det kommer bli kanon.

Jag vet då jag ansvarade för avdelningen hur snyggt man kunde göra med denna spegelvägg. Har jag berättat förresten att jag har tagit gesällbrev i frukt och grönt. Vi är inte så många i Sveriges långa land som har det. Det var då det..............


Vad säger ni....lite för mycket text nu va??!! Ska leta fram lite kort vi tagit Janne och jag under de här veckorna.....

 

Himlen har ju varit helt fantastisk i sommar. Sedan är det ju inte så roligt då den ser ut så här i och för sig.

Det blev säkert en riktig åskskur.......och Mimmi som är så rädd, lilla gumman.


mats Paulsson sjunger för mig medan jag sitter här och bloggar. Sommar....kan du förnimma känslan av sommaren som barn.........barfota i gräset. Det känns inte som jag tagit tillvara på sommaren i år igen. Även fast jag har njutit av varje sekund så är den alldeles för kort!!!

I morse var det 10 grader då jag åkte till jobbet....jamen HALLÅ!!!!!! Augusti är ju inte slut än!!! Jag vill inte ha höst än, varken för min eller för Jannes skull. Mörkt trist och tråkigt.

I lördags var det fest borta på festplatsen med Lalles Bodega. Det var förfest hemma hos ett par grannar och vi var många som var där från våran "gata". Oh, vad vi hade det trevligt. Vi dansade och sjöng hela kvällen och långt in på natten. Jag är hes förut men på söndagen var det en riktig whiskeyröst   . Sov till klockan halv elva vilket inte hänt på väldigt länge.......

 

Här är ett foto jag tog från altanen hos våra grannar. Solnedgång.....korna går i hagen nedanför. Dom syns inte så bra men jag tycker fotot ser ut som ett handmålat vykort.

 

Här är innan solen stod så lågt så den bländade.Ser du korna??? och ser du dropparna som hänger på soffan och blombladen efter den regnskur som kom.

Det var uppehåll sedan hela kvällen och.........

Här är det fest!!!!!

 

Dansgolvet var fullt!!!!!

 

Lalles Bodega som firar 20 års jubileum i år och ska ha fest i flygeln på kulturnatten.

Det är tradition att de är här ute hos oss en lördag i augusti. Lite vemod.......sista festen för sommaren.


Varannan fredag kommer glassbilen till oss och Janne är pigg på att fråga vad killen har att erbjuda barnen gratis denna gång. Killen har gett Janne kepsar och dylikt men denna gången var det ett schema. Jag tar gärna tre stycken för jag har tre barnbarn sa Janne.........alla inte i skolåldern så............

  

.....därför skrev jag ett schema till Janne!!!!!! Jag fick inte plats med alltihopa så jag skrev resten på en lapp bredvid.


Vi har haft "kräftskiva" ett par gånger. Svenska kräftor från Gusum och MAXI. Vi har köpt svenska kräftor för 900 kronor!!!!!!!! Janne har ätit upp för 800 kronor!!!!!

I lördags åt han turkiska kräftor med hemgjord lag och det var visst inte så dumt det heller fast kräftorna var väldigt små för att vara Jumbo.


 

Här puttrar lagen och det doftar ljuvligt!!!!!

 

Här ska det bli Mor Olssons inlagda..........

 

Mången gurka är inlagd. Det är en uppskattad present då vi varit på olika "tillställningar".

 

På tal om vacker himmel. Något dylikt har jag nog aldrig sett. Det såg ut som ett stort eldklot!  

En dags skörd av sockerärtor. Rensa, förvälla och lägga in i frysen...........det är Jannes jobb.


Avslutar med en fin bild och text jag hittade på facebook.

 


Sov Gott!!! Vi kanske hörs i morgon...........eller en annan dag // Kickan



Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards