janzonbanan

Alla inlägg under december 2012

Av Janne/Kickan Strandh - 31 december 2012 14:14

Tjena på Er !!!!!!!!!         


 

Jaha då va dä sista blogga för 2012 ! Nu har dän lille fått härjat ett tag på bloggen,å ljuge.Får väl skriva ner

lite sanning ja då!!!! Igår fick ja ätt sms ifrå pysselkärringa, du har ej anmält dig te pysselpåsken än ?????   

Å ätt gött nytt år på dej, Gösta undrar mä ??? Så han vet hur stor sats mäsk han ska göre te påska !!!    

Måste väl svara na ,snart!!!      Påsken ä ju tidig 2013,börjar i slutet på Mars. Tror ja      

 

2012  ???? Va ha hänt   ????   Allt möjligt som dä gör under ett år. Första 5 månaderna ä väl inget att hänga i

julgran!!! Varit sjuk ,åkt pling pling taxi te sjukan. Försökte å rymma där ifrå,män då ringde dom dän lille   

Som tog ryggsäcka å mäj tillbaks te avd.     Ho ä äj lätt å tas mä,nä ho ä på dä humöret!!!   

Män sen te början på sommarn ( SOMMARN ?????       ) Ha väl dä funkat bra,sakta män säkert.

Trädgårdsarbete,rensning av ätt hus å ett antal resor till returpunkten!! Rivning av ett äldre uteskithus mä

förråd. Montering av ett nytt förråd,där dän lille å ja ha ett varsit rum.    Mä El,dä ni !!!

Plus än jävla massa el-arbete å ventilation inne i huse.     

 

Å att int förglömma 7 nya fönster å än ny dörr i sovrummet,så int dän lille fastnar mä häcken om dä börjar

brinna ????????      Har ni gjort allt dä på ätt halvår,Glöm dä !!!!!      

 

Har aldrig funnits än chans,om ja int hatt MINA två bonussöner!!! TACK är ej ett ord som räcker,för vad NI

gjort för Janzon å Dän Lille. Säjer bara  AJ LÖV YO!!! Handlat,åkt till returpunkten,rivit,monterat,grävt för

el-kablar å än jävla massa andra saker oså!!!!!    

 

Å 2012 vart jag mä än BONUS DOTTER åso! Å henne tycker ja mycke om !!!! Män ho grisar ner lite,på bänka???

Vår Ullis P.             Vika servetter ä ho världsbäst på !!!!! 

  MIN DOTTER LINDA,ha väl int haft ett så bra år. Men Nu tror jag att det mesta har

löst sig. Hon stötta mig under min sjukdomstid,utan henne å dän lille. Vet ej faan hur det gått????   

Nu mä Karl-Ove å nytt jobb,blir någ 2013 DITT ÅR MIN DOTTER. Lycka till MIN LINDA ...... Marie

  MIN SON MIKAEL , Du har vat mä å satt ditt barn till världen. Å mitt tredje

barnbarn,så dän stolta FARFAR ja ä ida. Hoppas att allt med företag m.m löser sig!!  

Ä väl ingen spåkula, DITT ÅR MIN SON 2013.

  JOHAN MIN SAKNADE SON. Hade tänkt att skicka dej en hälsning ikväll,

genom att tända thai-lyktor å skicka dom emot himmeln.Men det regnar ute,å då funkar dom ej.

Men min och VÅRA tankar går ändå till DIG JOHAN . VI HÖRS JOHAN MIN SON.

 

Hoppas Du ser denna. Pappa Janzon   

 

Min Lille, önskar å vet att Du får ett bra 2013. Skriver ej mer,har ju ägnat blågga åt dig nyligen !!!!     

  Å vet ni,jag behöver ej laga kvällens mat.Det ligger på dän lille,har beställt det

själv. Snuskhummer grat. kall ko å nån glass.Snacka om att mysa. Avslut ett glas kallt vatten mä än påse

samarin i, dä ä bubbel !!!!        Kanske blir nåt Rijoa vin mä,ho nos!!!   

Jaaa vi ska ha än kväll som pansjos,lira lite bingo,äte gött å ha än trevlig kväll,slippa att fixa till sej å

dra iväg på nån fest. SKÖNT !!!!!!            

Män får väl ta hand om diskbänken i natt, så musigt efter dän lille!!!!

 

Nu önskar jag Min familj och Vänner  ETT GOTT NYTT ÅR , må 2013 bli ännu bättre för oss alla.

  Höll på att glömma dig MIMMI. Gott Nytt År som ä smällfritt !!!!

  För å va tjatig ETT GOTT NYTT ÅR !!!!!!!! ///// Janzon  å dän lille       




Av Janne/Kickan Strandh - 30 december 2012 17:07

Nu så............

Hejsan svejsan vänner!!!!   


Om inte den här halkan ger med sig snart så ligger vi nog med benbrott både Janzon och jag.....Tror ni man kan få dubbelrum på VIN????  


Huset fullt med bonusbarn i dag   

 

Bosse och Frazze kom först!!! Dom hade haft ett litet bubbelpoolparty i går så Frazze var väl sisådär pigg. Halkade upp från vägen/isgatan och gick direkt in och la sig i soffan. Hallonsaft var det enda vi fick bjuda på i dag....snyggo!!!  

Bosse hjälpte oss att koppla in skrivaren och nu har vi en förstoring på våra vackra flickor   ........

 

Det blev så BRA!!!!!!!!!! Nu ska det ramas in och sättas upp på väggen!


Janne utbrister vad sjutton.....nu kommer den där saaben tillbaks!!!!!! Hittar han inte eller........Vänta han har vindrutan nere så han ska nog fråga efter vägen, säger jag och går ner emot trappan. Då får jag se att det är ju Johnny. Johans barndomskamrat och bästa vän   . Kan jag ställa mig här tror ni på grannens P-plats??? Klart du kan! Om Inger och Börje visste att det var du och du kommer för att hälsa på oss "gamlingar" så vet jag att de överlåter gärna P-platsen till oss en stund.

Jag fick en varm kram och så fick vi ett jättefint blomsterarrangemang med ljus i.......

 

När jag tänder dom ljusen kommer jag alltid att tänka på er......Johnny och Johan och allt "bus" ni gjorde i eran ungdom. I dag ser vi det som ett pojkstreck.....hahaha  

Johnny du var också hos Johan på kyrkogården och tände ljus.........Johan kände och såg säkert att du var där och mindes..........

Det är så roligt för även om det skiljer 10-11 år emellan barnen så känner alla till alla....kan det bero på gemenskapen i vårat hem och att dörren stod öppen för alla barn och deras kompisar. Ibland var både Lindas, Johans och Mikaels kompisar hemma samtidigt. Alla bodde i Vilbergen och hade ett "storesyskon eller lillesyskon" som kände våra barn.......


Nu är det tyst i huset igen......Janne gör vår 80 talsrätt med ris, räkor, champinjoner och sparris som läggs i en ugnssäker form med ett täcke av äggulor, majonnäs och grädde. Äggvitor vispas och blandas försiktigt i smeten. Riven ost över. Det åt vi ofta på Vilbergsgatan då barnen var små och nu har Janne hittat receptet, så vi har faktiskt ätit det en gång för några veckor sedan också. Gott - nostalgi.

Han är lite sur   Janzon alltså!! Vi trodde det var bingolotto i dag men det var det ju inte!!! I morgon och då är det Stefan och Christer buskis samtidigt. Och det gillas inte av herrn i huset!!!!! Varför vi har bingolotter den här veckan också beror på att Janne vann en ny lott förra veckan. Men som jag sa till Janne: Vi skiter i bingolotto...vinner vi så får vi ju ändå vinsten... Kan kolla den på onsdag!!!


Funderar lite på om jag ska gå nyårspromenaden i morgon.......vet inte riktigt hur dags den är men det står väl i tidningen. Jag har bara gått den ett år och det var så vackert. I år är det ju heller inte så kallt så man behöver ju inte frysa.


Som ni vet och som jag skrivit ett antal gånger så är det ju livsfarligt att gå på vägen. Vaknade vid OBS!  niotiden i morse. Ut som vanligt med Mimsan men den promenaden blev inte så lång. Frukost och sedan kom jag på att Mimsan nog behövde bada......Ut i skogen så hon fick rasta    av sig ordentligt, för det tar tid innan hon torkar.

Janne skulle ta kort då hon badade men.....där sa jag NEJ!!!! För när man badar Mimmi får man ta av sig alla kläder så man inte blir dyngsur!! Det är så roligt för när jag säger att hon ska bada, då sticker hon in svansen mellan benen och ser allmänt moloken ut!!

Förbereder badrummet för bad......bort med allt som kan bli surt/blött för det BLIR det! Ropar på Mimmi...nu så Mimsan är det dags!!! Hon kommer så snällt med huvet nere i golvet. -In med dig gumsan säger jag och hon går så varsamt in i duschkabinen. Har lagt trasor på botten för att hon inte ska halka. Duktig Fia!!! Kanske matte, att det nog ändå är liiiiite skönt. För att komma åt är även jag tvungen att gå in i duschen emellanåt. Handdukar över hela golvet så vi inte ska halka och för att Mimmi efter duschen har något att stå på.....

 

Så här ser det ut efteråt!!! Hon är expert på att rysta av sig när hon kommit ut ur duschen så vattnet bara rinner på väggarna. Men vad gör väl det då får ju jag det städat för det är bara att sätta igång att torka kakel!!!

Har förberett så hon har något att ligga på i sofforna....jaa jag skriver sofforna för hon byter gärna plats från tvåsits till tresits.....eller tvärtom. Matte, jag fryser!!!!!!!!!

 

Såja, vad skönt!!!!!!!

Det är som att ha ett litet barn....och hon kommer aldrig bli vuxen. Micke sa att den här blandrasen blir säkert 15 - 16 år. Jaa, det hoppas jag verkligen blev Jannes svar. Våran bästa vän....Mimsan    

Nu ni mina vänner så knorrar magen och jag vet att när Janne ställt in våran delikata middag i ugnen så tar det ca 15 minuter och han satt in den NU!!!!!! Så för att jag ska hinna dela med mig bloggen så är det dags att sluta.


Jag vill önska er ett gott slut på 2012.....ifall det är Janne som skriver blogg i morgon.

Ha en riktigt trevlig söndag kväll....utan bingolotto        // Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 29 december 2012 21:29

Nu har du väntat va???? och undrat..........kommer inte bloggen snart   

Men nu ä det dags.


Hej på er go vänner!!! Jaa det är jag som skriver igen......f-n den lille!!!! Vad gör då han..... Janzon undrar ni? Eftersom han skriver pekfingervalsen så tyckte han att jag skulle skriva i kväll eftersom klockan blev så mycket för annars hade han inte blivit färdig förrän den 30:e december   


I morse vaknade jag tidigt. Vi har en tyst överenskommelse, grannarna och jag om att..... på lördagarna hämtar jag tidningen för dom hämtar den alla andra dagar i veckan   . Det har varit lite si och så med detta ett tag för jag tycker ju det är så skönt att sova på morgonen. Har ibland hämtat den på onsdagen istället men........i morse var det i alla fall dags att gå bort till brevlådan. Tittade ut genom fönstret och såg att va f-n!!!!! Det hade snöat rejält och jag visste att det var rena rama isgatan på vägen. Funderade en stund......Mimmi, aldrig i livet att jag skulle gå med henne på isgatan. På med långkjol, t-shirt, kängor med broddar och jackan. Jag tar bilen.........tänkte jag. Hur såg den ut då????? Jaja både bilen och jag kan den här vägen utantill. In i bilen, på med vindrutetorkarna och jag smällde igen dörren jättehårt så snön skulle åka bort så jag åtminstone såg ut till vänster. Joo visst......blötsnö......drar ner rutan och vad händer då??? Joo snön åker in i bilen!!!! På mig och på min långkjol. Skit samma.....KÖR!!!!!

Det gick kalasbra....såg knappt över snöhögen som var på motorhuven...ni vet den lille ser knappt över ratten. Fick åka ner till Kårtorps gård för att vända för det var så halt. Försök backa med 10 cm snö på bakruta, och alla fönster förutom framrutan och den till vänster om mig......jag som inte kan backa annars ens en gång. Backa in i en snöhög men kom loss......vilken tur för......ingen mobil med och hur snygg var jag, barbent, broddar och en "sleten" jacka!!!!  Hem igen...ner med tidningen till Inger och Börje och önskade att det skulle fortsätta snöa så dom inte skulle se att jag tagit bilen till brevlådan men........sån tur hade man ju inte utan inte en snöflinga så långt ögat når. In, på med äggen och ut med Mimmi som undrar........vad är det som händer matte? Det är ju lördag och då vet jag att jag får gå ut så fort du vaknar........Både Mimmi och jag halkar omkring på vägen och då tackar jag mig själv för bilturen. Matte var ska jag bajsa?????? Du vet att jag inte vill göra det så det syns.....upp i snödrivorna längs vägen...in i skogen en bit med matte hängande som ett snöre bakom. MIMMI!!!!!! Stanna... jag hinner inte med....skiter   jag i matte. Hur skönt är det när man är barfota i kängor som inte dragkedjan är uppdragen på och att gå i ca 30 cm snö för man har en blyg hund som måste bajsa på sidan om vägen. Detta är dilemmat på vintern.....på sommaren är man rädd för att det ligger någon orm i gräset där vi drar fram Mimsan och jag   . Men tänk om vi inte hade henne......usch du hemska tanke!!! När jag kommer hem från jobbet är hon den som visar att hon saknat mig....kan tro att jag varit borta i månader.........

ÄNTLIGEN!!!!!!! Frukost, ni vet ju att det bästa jag vet är frukosten ......då det är tyst i huset och jag får sitta med Norrköpings tidningen alldeles för mig själv........bara Mimmi som lägger sig bredvid stolen för att kanske.....tappar nog matte nå´t ägg eller.........

Plockar lite....hänger och viker lite tvätt jag tvättade på annandagen...jaa man ska inte va för snabb inte!

Efter det använder jag varenda julklapp jag fick och lite till.....känner mig fräsch som en nyponros!!! Ansiktsmask, kroppspeeling, rynkcreme och allt vad det var. Janne och Linda såg skillnaden......eller hur...Janne sa att han sett att jag var rödblommig i morse och då hade jag inte använt den ens........karlar!!!! Gör allt för att smickra  

Mikael våran minsting kom vid fyratiden...grytan stod på spiseln och var färdig. Straxt efter kom Linda.....hon fick äta ensam för vi andra hade ätit färdigt då hon kom. Varit hos frissan i över tre timmar.......2400:-!!!!!!!! Herregud!

Här var vi........våran lilla familj......det saknas en femte stol sa Janne med sprucken röst   den äkta/gamla familjen Strandh. Bara vi......vuxna, utan barnbarn och respektive. Vi har nog aldrig träffats så här förut......sedan barnen flyttat hemifrån och bildat egna familjer. Vi kunde prata med varandra som vuxna gör.........DET HÄR ÄR GRUNDEN FÖR MIN FAMILJ.......grunden för den utökade familj med barnbarn och mina barns respektive som också är mina "barn". Familjen växer.......men grunden är vi......Janne, jag, Linda, Johan och Mikael.

Tänkte jag inte skulle bli sentimental i dag men nu svämmar tårarna över IGEN!!!! Om ni bara visste hur mycket jag älskar er ungar...Hade jag inte er så..............


Såg ni stjärnorna på slottet??? Om inte, så se reprisen, det var såååååå bra.


Nu kommer Janne och undrar om jag skriver en roman i dag. Kanske det....Men jag har en sak till jag måste berätta om och det är våran lilla "husmus"

 

Söt va???? Han springer omkring bland fågelfrö och äter. Varken Janne eller jag har hjärta att sätta ut en musfälla.

Här kommer ett bildspel      

Den lilla "jåttan".

Janne tycker det är roligt med lite knasiga bilder så här kommer ett på mig:

 

Det här är jag i min onepiece på lördagmorgonen!


Det här blev ju en bra dag till slut i alla fall, tack vare mina barn   Nu vill kanske du läsa det här så jag slutar väl min gästblogg här!!


Ha en fin natt, sov gott //Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 28 december 2012 14:55

Halojsan på Er !!!!!                 


Händer faan int så mycke på dagarna nu,halkar omkring mä Mimmi. Å hoppas ej på nåt

benbrott !!! Jo självklart fm.sysslorna Å nån musjävel som springer omkring på snön,å käkar

solrosfrön. Män får ej med än på nån bild,trots många försök!! Tur man ha än digital kamera!!

Så ida får dä bli kapitel 1 av 504.Om dän lille. 42 år  ggr. 12 mån.= 504.     

  

Här ä dän lille,för ett antal år sen. Ådå va ho liten,eller hur!!!!!

  

Jaaaaa så här såg ut Min Livskamrat,när Vi träffades. Självklart ej med dessa kläder!! Nä va dä nu då???   

23 Januari 1971,självklart. Föll pladaskt,för denna sköna ungdom. Vet ej va man skriver om nån som var,

15 år å några månader. Ni vet ju att Vi är fortfarande tillsammans.    Ja var 20,lammkött ä   

   

Vem hade trott dä ida 2012???  Joooo jaa. Hur har ho stått ut ?     

 

Kapitel 1 ä ett skummande från våra år ihop,för er som ej vet nåt!!  

Ifrån Kickans föräldrahem på Vilbersgatan 39, strömmade musiken ifrån hennes grammofon.All möjlig musik,

ifrån singlar!!    Än av dom som jag kommer ihåg är denna :        

 

 

Hur Vi träffades ??? Igenom fotbollen,hör å häpna Kickan har aldrig tyckt om dä!!! Var tränare för ett gäng

55:or grabbar alltså! En i laget hade hon vat ihop å gjort slut mä 11 ggr. bl.a Vet ej vem som fick syn på vem ?

Då 23 jan. drog vi iväg till discot Generalen, högst upp på Grand Hotel. Var hemma hos en spelare efteråt,

ingen alkohol på dän tiden!!! Vi slummra te lite i än säng,när vi vakna var kl.06.30.Kickan ringde sin pappa

å fråga om han kunde hämta henne. Tror int de hade varit oroliga, mä än sån blivande svärson ????     

 

Här står hon å lagar mat,i vårt första hem Mamregatan 8 . Tror dä va 1974,ser ut som dä ä än bulle i ugnen?

Å Linda ä född 1975. 

 

   

Vi gifte oss 8 Nov. 1986,efter ett liv av synd innan. Fick tre underbara barn innan dess.       

Har vårt liv vat rosenrött hela tiden, självklart inte !! Vi ha haft våra livskriser,och dän värsta upplevde Vi

2010. Då Vår Son Johan försvann ifrån oss. Men på något vis,har Vi tagit oss igenom det. Och självklart

bearbetar den sista en. Men kommer ifrån föräldrahem,där inget annat gällde. Som prästen sa ..............

 

Avslutar med musik som  jag tillägnar Dig Kickan .

   


         


  Som sagt , Jag ÄLSKAR DIG KICKAN in till Min sista dag på jordelivet.

   Din JANNE .




Av Janne/Kickan Strandh - 27 december 2012 13:44

God forsättning på Er Mina Vänner !!!!!!!!!!          


Jaa då vare vardag igen,några dar. Dän lille ha vare hemma i fem dar i sträck. Funkat bra,

fått väl mäj ett par åthutningar ( så funkar dä ) Män saknar henne lite faktiskt ida !!!

Får någ faan ringa hemtjänsten ida, å fråga om ett larm. Mimmi å ja ha vat ute några ggr. ida.

Män för helvete, går ju ej att gå ute. Kände mig som Bambi på hal is !!!! Å ändå skotta ja igår

gångar,så vi kunde gå normalt.         thats life !!!

 

Vi hade ju avslutning dan förre doppardan,på pysselkvällarna i PRO. Snacka om avslut,jävlar va kul vi hade!! ?

Ida gäller fågelholkar!!!  Där på de ishala vägarna,kommer Gösta sladdandes i gröppera!!!

     Flakmoppen ä full lastad mä björk å portfölj        

Nu jävlar säjer Gösta, nu har ja tillvärkat än fin spritsort. Va ha du nu gjort då ??? Igår plocka ja granbarr,

å stoppa i mäsken!!! Blev än jävla gött Gin. Du ska få smake sän.    Holger

dånar in mä häst å släde!! Själv ha man åkt färdtjänsts Toyota ekipage. Alla ä samlade,å Elsa ropar

glatt,dax för fågelholkar. Satt å karva i dessa björkstammar,så fågla skulle få plats inuti,å ett hål

att krypa in i. Elsa köm in mä kaffe å dopp. Får ja bju er på lite gin säjer Gösta,alla nickade

instämmande. Men dra åt helvete, karln hade ju ej silat bort barren. De satt fast i halsen som i än

nåldyna. Asta drar ur löstänerna å sköljer dom i ett glas vatten!!!  Yngve tycker dä ä skitkul !!!

Näää ni innan tak å golv, tycker ja vi går ut å fjölar lite säjer Holger. Sagt å gjort vi reser oss å går

ut,självklart tar Gösta mä sin portfölj mä ginet.         Dän slank ner mä,å dän andre!

Nu ropar pysselkärränga igen ,dax för tak å golv på holkarna. Vi kömmer!!  Fimpa fort som faan   .

Efter vi donat mä dä siste. Blev dä bra !!!!     Ni ser ju huligan faan kom direkt.

Man får tacke efter dessa pysselkvällar säjer Elsa. Nu hoppas ja att vi träffas i påsk igen. Vet i faan!!

Fast Malin P. å Hanna A. har oså anmält sitt intresse te påska!!!!! ?    Å då kan man slippa å åke

färdtjänst,Malin tar sin bil?? Fast då tror man att dä ä än herrelös bil som kör omkring!!!    

Om ho nu int fått än högre kudde i julklapp. För då kanske ho syns vid ratten!!!       

Gösta skulle dra hem,män soppan va slut i moppen.Faan oså skriker han ut!!!! Fyndige Yngve kömmer på

än bra ide´,    för faan ta sista av ginet. Funkar någ som bränsle dä mä !!! Visst Gösta trampar runt

å dän starter,far iväg emot horisonten. Kommer någ att SAKNA mina PRO:are.Män ja ha ju dän lille!   

  

Ja då ä dä nyårsafton om nåra dar. Berätta för dän lille igår va ja tyckte vi skulle ha på matsedeln nyårsafton.

Dä blir gratinerad snusk hummer ( Inte ja alltså ) Kall ko mä växtibäls,sås å potäter. Å Musssee till efterrätt.

Å inget sånt jävla bubblande,vi häller ut varje år!!!!! Vi tar ett glas vatten mä samarin i !!! Gött !!! Bubblar

som faan!!!    Tog en liten rast nu å drog imäj lite frisk luft alltså än P.M.     på verandan.

Vaa faan hör å ser ja då,nåt miffo som tror dä ä nyårsafton    . Raktet jävlarna smäller å lyser upp!!!

Snacka om att elda upp pengar ida !!!! Skänk de pengarna till Barncancerfonden eller nåt !!!!   

 

Måste visa va dä lille köpte till mig i julklapp iår. Än batteridriven fönsterputsare ??? Undrar om ho menar

nåt mä dä????? Nu jävlar ska dä putsas fönster, eller hur ???     

                        

Ä man barnslig eller nörd,älskar dessa julklappar. Än annan hade ju int TV nä man va liten, fick se dä mä sina

barn istället!!! Ääää 63 minus. Får ta igen dä nu istället. Nää ja va liten fick man inte så stora å dyra,

leksaker som nu !! ( Inte dä nu igen säjer dän lille ) Fick stickade badbyxor mä Tarzan motiv på, åååå

trasigt Lego. Andra sortering säjer man ida !!!!      

 

Mitt B.-B vet att ja älskar mina foppatofflor,fick nu ett par för vintersäsong. Av Vilma. Gulle däj !!!!   

Fick lite annat oså,tar vi sän!!! Dän lille fick än ansiktskräm av mäj,för å bli av mä vecken!!!   

Kanske ingen vidare kärleksförklaring,eller ?????            

   En bild ifrå min snöskottning igår,dä ja å Mimmi skulle gå ida !!! Faan va halt!!!

  Se upp för denna man!!!! Är efterlyst !!!!

  Avslutar dagens blågg mä.

Forsätt å ha än trevlig mellandagskväll maj fränds ////// Janzon              


Av Janne/Kickan Strandh - 26 december 2012 18:03

God Fortsättning go vänner!!!!


I dag är jag SLÖ!!!!!!  Vet inte om den här smileysen gäspar men det gör jag i alla fall!

Har precis tittat färdigt på Lady och Lufsen. Så gulligt....undrar om jag sett hela den filmen förut...

För ett tag sedan när bonusbarnen var här så skulle dom titta på en DVD men våran fungerade inte så bra så Bosse tog ut den från Johans rum istället. Och...........tror ni att vi pensios får igång någon film i dag då???? Nää, rätt gissat!!! Försökt ändrat kanal på inputknappen....AV1, AV2, AV3.....jaa jag kan hålla på lite till.... men inte då. Filmen kom inte igång!!!! BOSSE!!!!!!!       Vi kan inte.....så blev det med den filmen. Tur man har 36 andra kanaler man kan titta på!


Eftersom jag inte skottade i går så var det bara ut och göra det i dag istället! Vad tungt!!!! Snön vägde hur mycket som helst och så regnade det också till råga på allt. Såg att Janne hade lagt ut Pettsson på sin sida på facebook där han skrev om hur trött han blivit efter skottningen.........mmmmmm det tar hårt på nacken att böja den och titta ut genom fönstret när den lille skottar. Kanske lite nackspärr när han tittar runt hörnet på verandan hur långt jag kommit.

En som älskar när jag skottat och som hoppar runt i snön är Mimmi. Vi var uppe skogen men snön går ju nästan ända upp till knäna och det är lite svårt att gå.

På vägen är det i dag rena rama skridskobanan.....tur man har broddar....tack Frazze!!! Till och med Mimmi halkar när vi är ute och går.....och hon går på 4 ben.

I dag har vi plockat upp våra julklappar ur kartongerna och Janne har installerat högtalarna till datan. Kickan......det är inte så bra ljud......kom får du höra. Kravlar mig ur soffan och in till honom. Konstigt.......killen på Media markt visade ju med sin iphone och det var jättehögt!!!! Vänta vi kollar lite.......klickar med musen både här och där och plötsligt kommer en ruta upp med inställningar.........klickar i en ruta och Jisses!!!! Taket höll på att lyfta!! Vi tittar lite på varandra och skrattar....ibland klarar vi saker fast vi inte vet vad vi gör     

 

Här är dom!!! Fick ett mms från Henning där han visade hur han satt upp sina också. han hade satt dom på en hylla på väggen. Snyggt!!!

Skrivaren får vänta till någon kommer och hjälper för oss för när vi öppnade det paketet så var det en CD med i paketet. Den är trådlös och det förstår vi, även fast vi är lite.....   .. att vi på något vis måste tala om för datorn att " nuröö så står det en skrivare här också".

 

Den här ni.......nu kan vi göra kort på våra barn och barnbarn som vi på gammeldags vis kan sätta in i album. Men BOSSE!!!!!! Vi behöver säkert hjälp   

Mina julklappar är inte så komplicerade som Jannes   joovars, förresten......det ska ta bort mina rynkor och det tror jag är riktigt komplicerat, faktiskt   jag kommer bli mjuk och len som en persika, jaa, helt änglalik i ansiktet. Det roliga var att Linda fick en likadan kräm från lilla Olle. Fick du en likadan Linda, sa jag. Jaa, jag kan ju inte vara rynkigare än dig mamma blev svaret. Tror nå´n det   Fick även ansiktsmask och någon annan creme...det är så fint så det går inte att uttala ens en gång. Av Vilma fick jag ett helt kit med duschsaker och av Olle fick jag en fin pläd med hjärtan på som jag kan svepa in mig i när jag gjort min......heter det manikyr? Nää det är naglarna va? Strunt samma vad det heter.....snygg kommer jag bli i alla fall!!!  

 

Den här bilden tog jag på julafton!! Vattnet har frusit till is på stupröret och innanför intill väggen rann det vatten. Det var så häftigt men syns inte på bilden.

 

Kommer ni håg?????? Sommaren..........nu har det vänt och det kommer bara bli ljusare och ljusare och ljusare.......

det ska bli så skönt men det är ett tag kvar..............  

Olle, så här såg det ut då Micke fick sin cross av Johan    Jag tror Johan var lika stolt och spänd som Micke var.


   

En lycklig liten kille....det var nog den bästa julafton.....plus den då han fick en resa av Linda och Henning till Disney world i Paris. Vilken syskonkärlek   

 

I dag är det en ssalig blandning men jag sitter och tittar efter kort vi tagit.....

Så här såg vårat hus ut 1990 då vi köpte det som sommarställe. Efter det har det gjorts en hel del tillbyggnader. Staketet.........har ruttnat för många år sedan...flaggstången står inte kvar och gjorde det inte så länge heller faktikst. Johan hissade upp Mikael i den...jaa inte så högt som Emil hissade Ida men så pass att stången gick av i alla fall. Tur att den inte ramlade på huset.   så här kände sig nog Micke efteråt. Frön!!!!


Jag sa åt Janne att i dag blir det en kort blogg för det har ju inte hänt nå´t men det blev visst inte så kort ändå. Jag har försökt att få bort lite snö från taket i dag igen och då kan jag inte annat än att tänka på och sakna Johan   

  Vilken frihetskänsla.....att få ligga där i snön på taket och blicka upp mot himlen. Johan jag älskar dig så mycket ända härifrån till evigheten. Om tårar kunde bygga en trappa så skulle den nå upp till dig   


I morgon är det arbetsdag! Två dagar sedan är man ledig några dagar igen. LYX!!!!

Ha en riktigt skön onsdagkväll och alla barn som har sportlov önskar jag er ett riktigt roligt sådant. Nu när det finns snö så passa på att vara ute och gör snögubbar, åka pulka och allt annat som hör vintern till. Ha ett riktigt bra lov alla barn!!


Varma vinterhälsningar // Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 25 december 2012 14:01


Jul, jul, strålande jul..............    

Oh helga natt.............    

När juldagsmorgon glimmar.........    


God fortsättning go vänner!!!

Jaha, så var den då över.....julafton alltså! Som man har jobbat för denna dag i veckor och så vips........så är det över.

Nu ska maten in och ut från kylen igen i ett par dagar till för att sedan slängas i soporna!!!


Fast om jag ska vara ärlig så bara jag älskar den.......och det är därför jag vill att den ska vara längre. Barnens förväntansfulla ögon när paketen delas ut........


Från början.......

Min bror är 10 år äldre än mig så jag är ju en riktig sladdis för mamma och pappa fick bara oss två barn. Detta innebar väl att jag var liiite bortskämd av både bror, mamma och pappa ( allra helst pappa ). Jag har minnen från två jular då jag den ena julen fick en stor vit nalle av min bror. Den andra julen jag minns så väl då var jag med mamma och pappa på sta´n. Det var den 1:a advent och då var det skyltsöndag. Affärerna hade extra öppet på söndagen då. I Skolgatebacken fanns det en leksaksaffär som vi gick till för att titta i skyltfönstret som var fullt med leksaker och tomtar som dansade och spelade instrument. Högst upp var det en hylla med troll.....kommer ni ihåg de där gummitrollen som är gjorda i nya upplagor nu. Det här trollet var ett stort, med vitt hår och vita kortbyxor med hängslen. Pappa, titta....det där vill jag ha, snälla. Vi stod och tittade en stund till och mamma och pappa tisslade och tassalde över huvudet på mig. Pappa lekte att han fick se en bekant i leksaksaffären och gick in.......mamma och jag stod utanför.....väntande och...........helt plötsligt tar tanten i affären ner MITT TROLL från skyltfönstret!!!!! Förväntan......var det pappa som ........eller var det nån annan som köpt trollet till sitt barn......

Pappa kom ut ur butiken och hade en påse med paket i.......lycklig tog jag mamma och pappa i handen för att fortsätta titta i skyltfönster.

Efter jag träffat Janne blev inte julfirandet mindre.......farmor/svärmor som slog in julklappar långt in på julafton, hon sov aldrig natten till julafton så när vi skulle se Kalle Anka då sov hon så gott i soffan.

Våra barn är uppvuxna med jular av en hel massa paket.

Och efter vi fått våra barnbarn så gör vi precis likadant som mormor, morfar, farmor och farfar gjorde.

Lite nostalgi....nu åter till julen 2012!


Jag har varit ledig rätt många dagar i år och det är inte så vanligt då jag förut varit i butiken med julstress och skinka som kokats till långt in på natten. Det känns lite annorlunda och julen ville inte infinna sig i mina känslor. Barra att gå ner i butiken och jobba med Madde på osten så vips.......var känslan där igen. Men......jag somnade inte på julafton som jag gjort så många år förut.

På julaftons morgon blev det smörgås med Lennarts hemkokta kalvsylta och läsa tidningen i godan ro, efter Mimmi och jag tagit morgonpromenaden förstås. En lycklig liten Olle ringde och berättade att han fått en cross. Oh vilken lycka!!! Nu får han åka cross som morbror Johan och Mikael gjorde.

Vid 12 tiden åkte jag för att hämta Linda och Vilma då vi alltid går till kyrkogården och tänder ljus. På radion strömmar All I want for christmas is you.........Johan    Tårarna strömmar och jag är nog ingen säker bilförare. Längtan tar överhanden och det känns som en stor klump i halsen, någon kramar/stryper mitt hjärta så hårt att jag får svårt att andas. Denna totala tomhet när man är ensam och inte har någon att prata med......Jag kommer hem till Linda där barnen kommer framrusande och kramar mormor...mina räddande små änglar.... men som gör att tårarna trillar igen. Linda min fina unge i en såå vacker klänning och med håret slarvigt uppsatt i en knut i bak. Vilken skönhet!!! Hennes kram värmer ända in i hjärtat för hon ser.......mamma har du gråtit? Är du ledsen? och en kram till. Vill inte förstöra julglädjen men har så ofta nu svalt min sorg och mina tårar att det inte går längre! Att för andras skull vara glad fast hjärtat är fullt av sorg. Jag vet att Johan är med mig i allt jag gör och att han vill att jag ska må bra. Jag vet också innerst inne.......långt in, att han har det bra där han är tillsammans med mormor och alla andra som finns där Johan finns.

Olle visar mig den nya crossen och ska göra sig snygg i håret till julfirandet.

Vilma som packat sin väska för hon ska sova kvar hos mormor och morfar.......förstås.

Nåååågra julklappar under granen!

Ljuvliga unge!!!!

Nu gör vi nå´t som jag absolut inte tycker om och som jag verkligen skäms över.........Vi åker och handlar!!!!! På självaste julafton kommer jag på två saker jag glömt....eller det gjorde jag på lördagen men det är tur man har snälla grannar som har ett kilo socker till övers. Tack Inger och Börje! Har glömt alkoholfri glögg till barnen som dom tycker är så gott.......eller inte för jag hällde ut nästan allt från deras muggar..........gulle er   

Kyrkogården.........denna Guds plats som ska kännas fridfull....och det gör den ibland......men när det käraste man har finns där och man börjar tänka då känns det som att komma tilll helvetet!!

Vi tände ljus hos morbror Nisse, mamma och pappa. Sedan gick vi till Johan där vi satt två stycken nallar som Johan fick av Vilma och Olle. Vilma hade skrivit ett kort: God Jul Johan önskar Vilma. Stackars lilla gumman..hur kände hon sig då hon skrev det. Usch, nu trillar tårarna igen och klumpen växer i halsen. Olle ville ge Johan en rolig nalle den här julen så det blev en med guldhorn. Den skulle Johan gillat! Jag hade med mig Johans tomte och en ängel. Flera ljus tände vi också. Blev lite bestört över att jag inte köpt några blommor men Linda tröstar: Jag och Kent kommer nog gå hit i morgon och då köper jag det. Gullet!!!

Full fart hemåt....sinnet får hastigt ändras för nu måste jag hem och förbereda för julfirandet. Vilma följer med mormor hem......förstås   

Janne har bakat och doften av nybakad saffranskaka och sockerkaka till Olle sprider sig i vårat julpyntade hem. Julsångerna ljuder drån stereon i köket och jag blir återigen fridfull.

Nu kommer dom........Linda, Olle, Henning och Gunilla. Vi dricker kaffe och äter kaffebröd. Skålar i glögg och önskar varandra en riktigt God Jul!! Efter kaffet, Kalle Anka och en första diskmaskin igång kommer våran bonusson........Frazze. En tradition från några år tillbaka.

Jaa, så står man där i köket igen.......Vill du ha hjälp?? Nää jag ordnar det här, sitt du...........den traditionella frasen. I år får jag hjälp av den jag allra helst vill ha hjälp ifrån.....Janne min älskade Janne Morberg. Han styr och ställer....rör till lite för mig emellenåt men vad gör väl det.

Vad gott!!!!!! Det bästa betyg man kan få. I år kan jag inte ta åt mig äran för allt som står på julbordet för Janne har gjort Janzon ( som vi kallar den nu),sillen, gubbröran, vörten, jullimpan jaja...... nu räcker det. Lennart har gjort kalvsyltan och fläskrulladen men.......omelett och köttbullarna har jag gjort, så det så!!!! Griljera faktiskt skinkan också   .

   

Ojojoj, nu har det gått ett par timmar....grannarna var ute och skotta när traktorn kom och ploga.

   

Var är han????? Åt vänster .......eller höger?????? Jag hör en ju!!!!

 

Där är han!!!!! och han skottade för, så min matte kommer inte ut på vägen men.........då kom mina grannar som alltid har hundgodis i fickan och skottade åt min matte.


De skottade upp till oss och Janne ville ge dem en "skottsnaps"......så vi har suttit och pratat en bra stund. Spontant och trevligt!!! Så här gör man på landet!!!! Men vart var jag nu då???

Joo maten.....Efter vi ätit så var det då dags!!!!!! Det barnen längtat så efter. Morfar skulle läsa upp i år. Vi har inte haft tomte några år nu för barnen tror inte på det längre. Larvigt!!! Förr om åren kom tomten i skogen med lyktan som svängde i handen och barnen tittade ut genom fönstret och såg honom komma. Ibland hette han Janzon, ibland Micke och en gång var det faktiskt tomtemor Inger som kom.

  Tomtefar själv har satt sig i "bästa" skrivbordsstolen och NU kan vi börja.........

    Öppna samtidigt barn.........iphone5 från mamma och pappa.

 

Hd pvr2.......och vad är nu detta???? Knappast så grabbarna på Media Markt visste vad det var. De skickade Linda och mig hit och dit.......till slut kom det en kille som verkligen tog sig an oss. Han hjälpte oss med alla julklappar vi/jag skulle köpa. Högtalare till datan till både Henning och Janne:

 

Jaa ett varsitt par förstås. TillJanne och Vilma:

 

en varsin skrivare..............och mycket mycket mera..........

Frazze, får jag sminka dig????

 

Helt OK Vilma!!!!!

Julafton är över....Vilma och Frazze ska sova över och roar sig med sina telefoner medan jag plockar undan och Janne slumrar i soffan

  

Ser dom glada ut??? Eller......man kan tro dom sålt smöret och tappat pengarna!!

Jaa ni mina vänner nu blev det juldagskväll och nu ska vi äta köttbullar och potatismos. Janne Morberg har börjat i köket!

Juldagen!!!! Den älskade sköna, lugna och härliga juldagen.......... då jag förr satt med Micke och byggde lego hela da´n....byggde lego med Johan......undrar vad Linda och jag pysslade med?.....

Nu är den också vips..........över!!!

Mamma sa alltid att tiden går fortare ju äldre man blir........och mamma jag tror du har rätt!!!!


God fortsättning alla mina barn, barnbarn, släkt och vänner // Kickan





Av Janne/Kickan Strandh - 24 december 2012 00:08

 

Vi önskar Er alla vänner En God Jul.  ////  Janzon å den lille   

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards