janzonbanan

Alla inlägg under april 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 30 april 2014 22:44

Hej och en trevlig Valborg på er allihopa


Man säger att traditioner är till för att brytas och det har vi väl gjort med traditioner kring Valborg iallafall.

Då barnen var små/yngre åkte vi alltid.......nää inte alltid men ofta till Folkparken. Men nu kom jag på att då vi bodde i Vilbergen var vi oftast vid Söderledskyrkan...........fast då vi sett elden där satt vi oss i bilen och åkte runt och tittade på andra eldar.

Jag minns ett år då vi åkte ut till Stavsjö och inte hittade någon eld först men fick senare se den på en ö ute i sjön. det var fint.

Idag hade jag nästan glömt bort att det var Valborg då jag gick hem från jobbet.

Kom hem och fick höra att det var något som sprakade och undrade vad det var.........då fick jag se att det brann borta vid Kårtorps Gård...

- Kom Mimsan så går vi ut och kissar så vi får se en brasa i kväll........

 

Där borta skymatar det en eld. det regnar och vi är jätteblöta men går lite närmare ändå.....

 

- Så där ja Mimmi nu har vi skapat oss en ny tradition........du o jag Mimsan   


Idag har jag och Kicki A fått veta den stora sanningen................

Kicki tycker att hon väger alldeles för mycket!!!!! Jag vet att jag väger alldeles för mycket men att det var såååååå många kilon hade jag inte en aning om!!!!!

Kicki, varför gick du och köpte batterier till vågen????????? Det hade varit bra mycket bättre att inte haft några batterier alls........

Nu har hon fått för sig att vi ska väga in oss på morgonen då vi kommer till jobbet......VARJE DAG!!!!!

Jaa, jag måste nog ta tag i saken så jag kan böja mig ner och knyta skorna utan att tarmarna i magen knölar ihop sig och ger mig kramp      Jag har bestämt mig för att varje dag jag kommer hem från jobbet ska jag gå ut och gå i rask takt i minst 20 minuter.......istället för att som idag sätta mig på verandan och spela Candy Crash.........

Jaa, jag vet att det inte räcker med att bara gå....jag ska börja äta sunt........

Nu är det slut på       ......oh vad tråkigt det kommer att bli..........men jag har aldrig i hela mitt liv vägt så här mycket.....inte ens då jag var gravid!!!!


Idag har jag köpt mina första pelargoner för i år.............mörkt blodröda och vita. Vi sålde dom billigt på jobbet, 8 stycken för 149 kronor....och vilka exemplar sedan, hur fina som helst. Jag köpte också rosor i kruka som jag sedan sätter ut i rabatten så de kommer tillbaka år efter år..........

- Va??????? säger Kikki och ser ut som en fågelholk........Flera år???????

- Sätter du dom i rabatten då???

- Jaa

- Det vill jag också ha.....men jag har ingen rabatt.........hmmm undrar var jag ska sätta dom då????

- Hahahaha Kikki, om du inte har nån rabatt kan du ju inte sätta dom nånstans och då behöver du ju inte spara dom.......

- Men dom är ju så fina och det skulle ju bli så fint

- Har du ingen bergskreva på landet som du kan hälla jord i och plantera dom där

- Joo, kanske.........

 

Nu är dom i köksfönstret.....


Snart är det Mors Dag och jag har satt mina blommor i Mors Dags krukor........

 

....från 1984 til.............

 

.....1989..............

De här krukorna har jag fått av mina barn dessa år. Jag har idag dubbel uppsättning för jag gav mamma en sådan kruka under dessa år.........det kanske är samlarvärde, vem vet. Och då är det som i Bingo Lotto....jag har dubbellott..........


Då Mimmi och jag var ute på våran promenad ringde min mobil och det var Mikael.......

- Hej, jag tänkte komma ut till er i kväll ett tag

- JAA!!??

- Jaa, jag tänkte jag skulle hämta stolparna till staketet. Poolen hämtar jag i helgen

- Jaa, vill du ha mat?? Pappa och jag ska äta fläskfilé

- Nää, det tror jag inte. Jag äter nog innan.......

- Mmmmm, vi ses sen


Jag gör förstås lite extra.....ifall pojken ändrat sig och vill ha.........


Nu kommer väl det här som inte grabbar gillar att mamma/morsan skriver om men...........

Då jag får den här innerliga kramen som värmer både kropp och själ då vet jag att jag lever.....för mina barns skull.


Vi sitter och tittar på Robert Gustafsson....Micke skrattar, Janne skrattar och jag sitter och studerar........

Jag ser Johan i Mikael....minns........

Minns då Johan skrattade så tårarna rann utmed kinderna....

Minns hur han tog med baksidan av handen och torkade bort tårarna från kinderna.......

Minns hur han levde sig in i TV:n.............

....och där sitter lilla Mikael i kväll och ser precis likadan ut som sin storebror......

Oh mina pojkar vad jag älskar er   


Som sagt....livet är en berg och dalbana. Ena stunden skrattar du för att sedan ramla ner i sorgen igen.  

Så här fint blommade det vid dammen i juni förra året.......

Och jag vet att något som är säkert är att det kommer att blomma lika fint där i år också.


Nu är klockan mycket....men i morgon bitti tänker jag sova en stund längre har jag bestämt.

Mimsan är kissnödig nu och vi ska gå ut och kissa godnatt


Ha en riktigt trevlig Valborgsmässoafton och 1:a maj..........

Vi hörs snart igen/ Kickan


Av Janne/Kickan Strandh - 29 april 2014 19:24


 Hej!!!!!!..........igen


Det är länge sedan jag skrev något men nu känner jag att jag har så mycket att delge er alla.....

Delge mina känslor..........


Mycket har hänt sedan jag skrev förra gången..........jag har skrattat, gråtit, längtat, våndats, älskat, hatat, våndats, trott,förundrats

Men det jag kan skriva under på är att jag älskar mina barn, barnbarn, Janne, arbetskamrater, vänner och våren lika mycket som jag gjort och kommer att göra..........


Bloggen idag kommer säkert inte att gå i ordning av det som hänt men.....huvudsaken är väl att det kommer en blogg.....eller hur?


Jag måste börja med dagen idag...........

Jag hade en praktikant på introduktion......vi fattade tycke för varandra direkt och började prata om allt och inget på vägen upp till kontoret. Hon berättade att hon arbetade på Lennings sjukhem och att hon gjort det i fyra år. Jag berättade att mamma var där och att hon också somnade in där 15 juli 2011. När jag sa vad mamma hette svarade hon mig:

- Oh, henne kommer jag ihåg............jag jobbade på natten innan din mamma somnade in och när jag kom tillbaka natten efter var inte din mamma där........längre.........


Oh, vad känner jag?? Vad får jag för känslor?? Det knyter sig....ögonen blir tårfyllda.....Jag ger henne en kram spontant för:

Jag känner Tacksamhet över att hon kommmer ihåg mamma................mamma   Vetskapen om att personalen som jobbar på sjukhemmen ser människan.............och att de hinner..........

Nu kommer jag att lägga in alla kort och skriva efteråt. Mellan det så sparar jag bloggen för som ni kanske kommer ihåg så är ju datorn lite tokig ibland så allt försvinner. Kom gärna in på bloggen igen om du inte ser någon text till korten.....för då kommer det mera   

Det här är känslan av vånda..........då jag tittar mig i spegeln hos frissan då hon ska färga av mitt röda hår......

Oh, hur kommer det här bli????????

 

Joovars!!!!! Tycker nog att det blev riktigt bra...........Det tar ett tag innan jag förstår att det är jag som är i spegeln.....Hajar till då jag går förbi ett fönster och ser mig själv.........

Nu är det ju ett tag sedan och nu har jag vant mig.....och tycker det är rätt bra

Det roligaste  var nog då Emil bagare kom och hälsade på oss uppe på kontoret och gick förbi mitt kontor utan att hälsa.....väl inne hos min kollega Kikki frågade han henne om vem som satt på mitt kontor.....Hahahahahha

Även Esma kom in till mig och sa:

- Hej Gunilla. Hon blev bra snopen då jag vände mig om och hon fick se att det var jag. Ingen av mina arbetskamrater har nånsin sett mig ljushårig för jag har färgat håret i minst 25 år.....och det har varit allt från lila, aubergine, rött, mahogny, körsbär...............men nu tycker jag det är dags att se hur jag ser ut egentligen..........så snart kanske jag har den där lila tonen som äldre fina damer har, eller vad tror du Emil???


 

Påsk!!!!! Tyckte jag fick till dukningen den här påsken. Jag köpte så fina träägg på Blomsterhuset (mitt andra hem).

Mammas fina servis med lila syrener.....och jag bara älskar den!!!!!!

Jag har även en av mammas fina linnedukar på bordet............

Mamma, de kommer aldrig mera bli så välmanglade som när du hade dom på ditt bord till alla middagar.........

 

Den äldsta "barnfamiljen" var hemma på påskafton och åt påskmat.............

Vaddå???? Tycker ni hon är lik Linda???

Vårat äldsta älskade barnbarn Vilma är sin mamma och morbror Johan upp i dagen ...........

Här kommer hon ut på altanen utklädd till en gammal tant..........Olle undrar nog lite vad hon håller på med.....

 

Den här fågelholken fick vi av Vilma och den hade hon gjort själv i slöjden och som ni förstår så löd kommenatren då hon kom:

- Varsågod och Ära vare Gud i höjden, den här har jag gjort i slöjden...........

Vilma klättrade upp på stegen och spikade fast de tre fågelholkarna......och det roliga är att det är bara i Vilmas fågelholk som de flyttat in i..........ett blåmespar......


 Den här fina fågelholken köpte jag åt Janne för flera veckor sedan....och nu har vårat barnbarn satt upp den i trä´t...


 

Av Linda och Kent fick vi den här skylten............så fin!!!!! Den har jag satt i Johans paviljong och jag hoppas att de som går förbi läser den och bara sätter sig ner i paviljongen och njuter en stund...............

Jag ska verkligen göra som det står på skylten....och det är så konstigt att något sorgligt måste hända för att man ska förstå och lära sig att älska livet och njuta av varje ögonblick...........

Sedan Johan lämnade oss har jag sett så mycket vackert som jag aldrig tänkt på förut..........

Man stressar runt i livet och glömmer bort sig själv............Jag tänker inte hamna där igen........i sommar har jag gett mig den på att jag ska njuta av varje dyrbar sekund jag får vara här på jorden.

Idag sa min praktikant:

- Jag har tagit bort ett ord.........och det är ordet måste. Jag säger istället att jag bör göra....inte måste göra.

Jag ska ta efter hennes ord........

I helgen var jag kattvakt....eller jag skulle ta in grannens tre katter för natten. Hahahha, försök få in tre katter samtidigt!!!!!! Jag fick in två och den tredje kom inte.......

Gick dit igen för jag skulle se om han kommit fram.....

Joorå, det hade han men var lite skygg så jag fick ställa upp dörren för att han skulle gå in............

 

Vad hände då????? Joo de andra två katterna gick ut.........

Jaa, så fick det bli tills jag kom hem igen för.............

 

 För jag skulle till S:t Olai kyrka på konsert........

Jag fick biljetter av Janne till Sonja Aldéns konsert I Andlighetens rum.............Jag tog förstås med mig Linda.

Linda som jag kan gapskratta med, gråta med, svära med, vara allvarlig med, vara tyst med, prata med.....min bästa vän, min dotter........  Du älskade unge   

Ni måste vara där tidigt sa Janne..........Det är inga bestämda platser och dt kommer bli massor med folk!!!!!!!!

Linda hade varit på Vildmarkshotellet och hållt föredrag tillsammans med Lasse Stjärnqvist......stressadeb hem för att klockan 17.40 var mamma tvungen att vara på plats och hämta upp henne..........

Vi kan ju konstatera att..........VI VAR FÖRST I KÖN!!!!!!!!

   

och så här glad är man då...........

Jag har målat lite i några dagar..........

Jag älskar att måla och tror att jag är världbäst.....tills färgburken vippar och rinner ut på husväggen där jag målat med Falu rödfärg.........försök att måla över oljefärg med Falu.....det går inte!!!!!!! Bara att göra ett konstverk istället. Ser ut som dom där kaktusarna man hade på 70 talet...........High Chapparall tror jag de hette.......

    


Nu kommer ett gäng härlliga bilder från min morgon promenad med Mimmi och från våran trädgård.......

Jaa en hel kavalkad.......... 

 


Dimman ligger utmed marken....bara älvorna som fattas....... 

Oj, här kom visst en bild på våran goda stekta fisk med en sås av ansjovis, lök och creme fraiche............så gott!!!!!! 

 

Hittade min solsäng i en bod..........Den är nu ställd under ett träd, färdig för att skrapas och sedan målas vit. Där ska jag sitta och käsa en god bok i sommar......för det är jag värd!!!!!!!.....och lite till.

Den här vackra vindflöjeln köpte jag idag på Confetti...........

 

Den är gjord av färgat glas och kommer bara bli såååååååå vacker då solen skiner på den........oh, vad jag längtar att se det 

Nu står äppleträdet i knopp ............

 

Körsbärsträdet blommar för fullt. Tänk förra året så försvann snön från våran tomt den 22 April och i år har vi ahft det så varmt och ljuvligt.......

Clematisen slår snart ut........


   

Mossfloxen vid dammen börjar snart att blomma.........det är så vackert så det knyter sig i bröstet

 


Jag avslutar med en av sångerna som Sonja Aldén sjöng på sin konsert

En av sångerna som gjorde att tårarna strömmade på Lindas och mina kinder och att vi satt kvar en stund med våra händer tillsammans sammanflätade, för att vi inte ville visa alla...............hur ont men ändå inte denna konserten gjorde i våra hjärtan och kroppar.

Tack Sonja för den fina konserten


Ta vara på varandra

Ta vara på våren

Ta vara på tiden

Ta vara på livet


Sov gott i natt.........../ Kickan


Av Janne/Kickan Strandh - 8 april 2014 18:57

Hej


Jag har inte rymt men Janne har drabbats av eksem på sina händer så jag har fått laga mat varje dag jag kommit hem....och det är ingen hit.

Ikväll gör han faktiskt köttfärssåsen till våran lasagne......och då vet ni för det har jag skrivit förr.....jag gör resten.


Jag skulle tömma min mobil på bilder ikväll och upptäckte då att jag inte gjort det på länge. Jag hade 74 bilder och ändå tycker jag inte att jag tagit så många kort.


det är ju länge sedan jag skrev något på bloggen....så vart jag ska börja det vet jag inte! Jag kommer ju inte ihåg vad jag gjort sedan den 26 mars!


Nu har jag bestämt mig!!!!!!!!

Jag ska inte vara mörkhårig längre. Jag har färgat håret i röda, lila, bruna och svarta nyanser sedan 1984. Nu har jag fått sådan klåda i hårbotten och man har ju läst om att det inte är bra att färga håret mörkt hela tiden och......Jag måste se vad jag har för hårfärg egentligen. Jag har nu en utväxt på knappt ett par centimeter.....och det bådar inte gott för det ser silvergrått ut. Ska till frissan på fredag och då får hon klippa mig riktigt kort och kanske försöka "ta bort" lite färg.....kommer väl se ut som en morot då, hahha men det struntar jag i.

 

Snyggt.........eller inte!!!!!!!!


Sitter och funderar på vad som hänt och det är ju faktiskt rätt så mycket.

Förra helgen var Vilma hos oss och då åkte vi iväg och shoppade hon och jag.

Vi köpte skor till oss och kläder till Olle............Är man ute med barnbarnet så får man bra råd för de är ärliga......så jag införskaffade mig ett par..........

 

Fred Perry.

- Snyggt, mormor. Det passar till både kjol och långbyxor precis som du vill ha!!!!!!

På söndagen då vi åkte hem till Linda och Kent var jag tvungen att gå bort till fotbollsplanen för att titta på Olle som åkte på sin fyrhjuling. Mormors lilla hjärta.

Då jag kom sa han leende till Kent att:  Nu måste jag köra fort så mormor blir nervös.....

Vilken lycka för en liten kille...........

Vi gick hem och då var det paketöppning..........i solskenet 

- Snygg!!!!!!

- Tack, mormor!......och bra val Vilma, för det är Vilma som valt kläderna.

 

Marre kom en kväll och överlämnade en bukett tulpaner

- Det var så länge jag var här hos er.

- Tack Fia.............de var så vackra 

Mycket kort blir det idag. Här är ett kort jag tog på MAXI en morgon. Min mamma sa alltid att det var Gud som pratade med oss då solstrålarna lyste genom molnen........Jag vet inte, jag!

 

Tjejkväll på ICA MAXI..............Helena och Lotta har fullt upp med att bjuda på champagne.

   

Jag har varit på besök på Åby Handelsträdgård hos Marre........och där ÄR DET VÅR!!!!!!!!! Jag ville möta våren och för att inte behöva åka så långt....jaa, då åker man ut till Marre. Doften, känslan, glädjen.....jaa det går inte att i ord beskriva. Jag bara älskar´t!!!!!!!!!

Om jag handlade något???? Jaa, inte åker jag ifrån en handelsträdgård tomhänt inte!

Ett hav av penséer.....oh!!!!!!! Vilka ska jag välja????????

 

Det fick bli de här vackra som går i vinrött.........och vita.........och helt vinröda med en liten gul fläck i........

 

........och tulpaner.......Hur ljuvliga är inte dessa blommor!!!!!!!!!!! 

Jag skulle ta ut kontanter en dag och missade det förstås. Kom på att i Skarphagens centrum finns det säkert en Bankomat....och det fanns det. Då var det också öppet på Fluggers färg och där har dom dessa ljuvliga fågelholkar......så jag köpte en så´n åt Janne.........eller jaa inte åt Janne men åt hans fåglar. Nu är bara frågan hur vi ska få upp den så pass högt i trädet så inte katter och andra djur tar sig dit.


 

Pärlhyacinterna är sååå vackra. Lite brända men det beror på att de står så nära värmeljusen.

   

Det är VÅR i köksfönstren!!!!!!!!! Härliga tid.......jag bara älskar den här årstiden då allt börjar leva igen...........

Tänk om................


Här kommer en bildkavalkad från Hjälmaresund. Jag stannade till där då jag åkte upp för att hämta Mikael som tagit sin jägarexamen. Grattis Hjärtat!!!!!!!!

         

Så här ser buketten ut med tulpaner idag då den är utslagen..........


Avslutar med denna fina text.........och den är till dig Johan, min ängel

 


Min vackra lilla ängel   


Ha en bra kväll allihopa / Kickan


Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards