janzonbanan

Direktlänk till inlägg 22 juni 2014

Sommar, semester och blommor.....söndag 22 Juni 2014

Av Janne/Kickan Strandh - 22 juni 2014 22:12

Hej


Det var ett tag sedan jag skrev en blogg och nu sitter jag och funderar över vad som hänt den senaste månaden.

Jag lär nog inte komma ihåg allt....och vissa saker kommer jag ihåg men som jag inte kan delge alla.


I trädgården har det skett en explosion!!!! Fotaon jag tagit för ett par veckor sedan är ju inte alls sig likt....

 

De vackra lupinerna är ett minne blott...........Idag har de blommat över och det ser inte så roligt ut längre. Jag får ta ett tag i morgon och dra bort de överblommade stänglarna. det värsta är ju att jag träffade på en orm däruppe för ett tag sedan så det är lika bra att jag tar på mig stövlarna.........

 

De här penséerna tog jag bort från kyrkogården och planterade i en rundel här hemma. De är heller inte lika vackra idag som då............

 

Däremot de här som jag bara tog bort från basketbollarna och slängde ner på vågen med bara en kokosmatta i botte. De blommar för fullt även idag.


Idag har jag inte "söndagsångest" för jag är ledig i morgon och nästa dag och nästa dag och nästa dag och........Jaa, jag har semester och det känns så himla bra!!!!!

Har väl inte den där semesterenergin än med att tvätta och måla huset, städa bodarna, rensa ogräs etc. Det kommer väl förr eller senare.

På tisdag ska jag iallafall in till sta´n och köpa mig ett par solglasögon på synoptik så jag kan sitta i solen och läsa........om det nu blir sol förstås. Det ser ju inte så lovande ut, joo i morgon skulle det visst bli skapligt väder.


det har varit skolavslutning..........

 

På onsdagkvällen var jag hos lilla Olle...............Jag kom lite sent men hann ändå in på skolgården före barnen. Mormors stora lilla Olle   

På torsdag förmiddagen var det dags för Vilmas avslutning i Hedvigs kyrka. Vilken unge va???? Såå fin......... 

Här kramar hon om sin klassföreståndare som ska sluta på Hagaskolan. Det är tråkigt för han har varit riktigt bra. Vi får hoppas att den nya klassföreståndaren är lika bra. Grattis till ditt fina betyg Fia.........Två stycken A, två stycken C och resten B.........helt fantastiskt!!!!!

 

Hur många gånger jag varit på "mina" handelsträdgårdar sedan jag bloggade sist vet jag inte......men det är många gånger. Jag fick hjälp av Marre att ta fram blommor till Johans grav. Där är såååå vackert och nu har de vuxit till sig ännu mera.

 

Många av er är ju vänner med mig på facebook så det kanske blir lite tjatigt med en del kort. men den här bilden är så fin då kvällsolens sista strålar kommer in på verandan. Det är inte lång stund den lyser där så det gäller att passa på att ta kort. Jag tycker jag fick till det så fint på verandan i år. jag trivs väldigt bra därute. Mormorsgardinerna gör nog sitt och sedan är det ju..........

 

....alla mina blommor.......De flesta går i rött

 

den här dubbla röda millionbells är så fin. jag får plocka mängder med vissna blommor men det är det värt då det då kommer nya blommor hela tiden.

 

Istället för en takkrona har jag hängt upp en mossbeklädd basketkorg full med blå och vita lobelia. Tyvärr är det lite för skuggigt så de har inte börjat blomma ordentligt än men det kommer. Jag får sätta ut korgen i solen en dag.

Här är den andra dubbla röda..........

   

Hängpelargonerna är fulla med knopp........men det är inte de som sitter i blomsterlådan vid fönstret. Joo de är fulla med knopp men har inga utslagna blommor.....än.


Min vackra mörkt oranga knölbegonia som hänger i ett av "hålen " på verandan. Den gör sig så vackert mot den blå......vad den nu heter som luktar vanilj.

 

I det högra "hålet" hänger den ljust oranga begonian som är minst lika vacker. i basketkorgarna är det röda knölbegonior, den blå, en slags nejlika och en annan vit liten sak. Herregud!!!!! Ska jag jobba borta hos Ann-Marie då jag blir pensionär måste jag nog plugga lite på alla blomnamn.   

 

Paradisbusken.............jaa den är så vacker så man tappar andan......


   

Jag undrar hur många blommor det egentligen är på denna buske?


Lilla Mimsan har farit fram och tillbaka till veterinären för behandling av rävskabb. Nu var det inte det hon hade utan det var bakterier och svamp i huden. Lilla Fian...........nu har hon fått antibiotika istället och nu äntligen har hon slutat klia........

 

Matte får vi inte gå hem snart????? Jag vill inte va här längre!!!!!!

 

- Sådärja!!!! Nu är jag på första parkett igen!! Men matte är det inte nåt rödoranget som sitter nere vid dammen?

Joo, det är ju Bäbisen som dricker vatten!!! Katten, vad gör du där?

Nu är allt sig likt igen. Mimmi börjar bli alert igen och hoppar och far. Just nu och en stund ikväll har hon sovit så hon snarkar. Det är nog skönt nu för henne då det inte kliar längre. Ni vet ju själva då det kliar på kroppen och man inte når att klia sig.

Antibiotikatabletterna är inte små....så jag får dela och krossa dom. De intages med Sundborn glass morgon och kväll. Men nu har fröken kommit på att det är något lurt med den där glassen så idag fick det bli köttbullar och potatismos.

 

Jag avslutar med denna fina sommarbukett i ett Höganäskrus från mamma.

Jag har laddat hem många flera foton så kanske att det blir en fortsättningsblogg i morgon igen. Jag har ju inte visat korten från midsommarafton........och några fler.


Godnatt mina vänner och........i morgon bitti ringer INTE klockan!!!!!


Kickan 

 
 
Ingen bild

malin

22 juni 2014 23:33

Äntligen blogg!!! :-) ni har det så fint men samtidigt slår det mig att det måste vara ett väldans jobb på att hålla det så fint!! Behöver du hjälp med tvättandet av huset bor ja bara backen ner :-) ha det bäst. Kram <3

Janne/Kickan Strandh

23 juni 2014 18:27

Malin

Jaa visst är det jobb att plocka alla vissna blommor och vattna men.....det är avkoppling för mig. Då kan jag gå och filosofera för mig. Låta tankarna sväva fritt.......
Det här med huset är ett projekt på semestern. Våran Kärcher är trasig så jag kanske kan få låna din?

Ha det bra Malin och det kommer en blogg till idag. Kram

 
Ingen bild

Malin

23 juni 2014 23:08

Ja tvättar huset med ren kvinnokraft inga hjälpmedel förutom målartvätt å rotborste :-) ska det vara så ska det vara ordentligt hehe

Janne/Kickan Strandh

24 juni 2014 22:21

Malin

Utan kvinnor stannar Sverige ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne/Kickan Strandh - 22 februari 2015 08:38

Hej.......jaa eller ska jag börja bloggen med det var länge sen........   För visst var det länge sedan jag skrev på bloggen. Känslan för att skriva av mig försvann i ett nafs men nu så börjar jag återvända till livet och jag börjar må bra igen. ...

Av Janne/Kickan Strandh - 7 december 2014 20:33

Hej   Jag njuter av ledighet, barn, barnbarn, advent, stillhet, julsånger och allt som hör julen till!!!!!   Om man läser bloggen jag skrev för ett år sedan kan man ju tro att livet går på rutin. Jag gjorde nästan samma saker då........fast j...

Av Janne/Kickan Strandh - 16 november 2014 19:29

Hej   Det var länge sedan!   Idag fick jag en fråga som blev avgörande att jag sitter här framför datorn och skriver blogg......   - Mormor...........varför bloggar du inte längre? - Jag tycker inte det är så roligt längre ........... ...

Av Janne/Kickan Strandh - 26 oktober 2014 18:04

Hej alla därute i höstmörkret!!   Jaa, vad ska man säga om dagarna som gått!!?? Min kropp är inte vad den borde va´. Jag har ont i ryggen men idag har det varit riktigt skapligt. det kanske beror på att jag varit hemma ett par dagar och gör all...

Av Janne/Kickan Strandh - 22 oktober 2014 20:14

Hej!   Jaha, då har min nya karriär och yrkesliv tagit sin början.......... Jag har börjat min "utbildning" hos Marre och PeGe på Åby Handelsträdgård där jag ska lära mig allt dom kan och allt jag behöver kunna för att starta upp våran nya blom...

Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards