janzonbanan

Alla inlägg under juni 2013

Av Janne/Kickan Strandh - 27 juni 2013 16:14

Hej på er!!!

  lyser med sin frånvaro..........JAA, jag vet att jag har semester och då ska det väl regna!!!!!!

Men vad gör det så här första dagen då man bara känner att man är ledig och behöver inte göra någonting under tidspress.


I morgon bitti ska lilla Mimmi till veterinären så än känner jag ingen riktig semesterlugn. Vi har varit förskonade med besök dit förut. Vi har bara varit en gång på nio år men nu mår hon inte så bra. Fast nu sedan jag beställde tid har hon börjat bli som den gamla vanlig Mimmi igen. Hon har också varit skendräktig och halt men Janne tog bort hennes leksakspip och då piggnade hon till. Hon börjar bli som mig......en gammal "kärring" med krämpor lite varstans. Vi är ju jämngamla Mimmi och jag.


Började blogga lite tidigare idag.....regnet strilar och jag tyckte jag lika gärna kunde blogga på dagtid för ikväll är det Ernst.........barfotapojken   


Men nu förstår ni.......har våran granne varit här och satt griller i skallen på oss två     Hon spelar ett spel på sin iphone där man ska lista ut ord av en massa bokstäver. Vi KAN INTE få ut det sista ordet!!!!!!! Jag var tvungen att släppa det nu för annars hade nog ögonen börjat gå runt i skallen som den gör på min smileys.


Oj, vad det växer i trädgården......nu är det trångt!!!!! Jag måste klippa gräset för det har växt som bara den!! Hann med halva framsidan innan det började regna.

 

Här väntar bara smultronen på Vilma och Olle som ska plocka dem.........SOMMAR

 

Krusbären börjar mogna........tyvärr inte så många så det räcker till kräm.

Jag kommer ihåg mammas krusbärskräm då jag var liten. Vi satt ute i solskenet och åt kräm med mjölk som vi hämtat i ladugården i Myckelby Säteri. Ju äldre man blir desto mera minns man från sin barndom. Det sa alltid mamma till mig att hon gjorde och det gör jag också.........

 

Eftersom jag inte har så mycket blommor förut i trädgården   så har jag varit både på Lövdalen och ute hos Marre på Åby handelsträdgård.........50% rabatt, förstår ni hur mycket pengar jag tjänat!!!!!!!!! Men nu har jag inga krukor kvar så jag kan inte köpa mera!

 

20 stycken plantor till Janne!!!!!! Det är gurka av alla de slag, tomater av alla sorter, squash, paprika i alla färger

( fast man kan skörda dom gröna om man vill.....för det vet du va??? alla paprikor är gröna först innan de får den färg de ska ha.....den gröna är omogen) Man har ju inte fått gesällbrev i frukt och grönt för intet   

 

Nu har jag planterat en Mårbackapelargon och murgröna i en kruka. Murgrönan har jag snurrat upp i konan av pil. Den andra krukan som är likadan ska sätta på framsidan men eftersom det inte är färdigklippt får jag göra det i morgon.

 

Här står alla blommor bara och väntar på att bli utplanterade i krukor. Jag måste nog åka bort till Lövdalen och köpa jord i morgon.......

 

Här är några flera!!!! Pelargonerna ska jag plantera hos Johan för Linda berättade att stjärnlobelian hade tagit över de andra blommorna på Johans grav. Jag måste sätta några högre blommor där. Jag har en blomsterlåda under köksfönstret med illröda pelargoner och stjärnlobelian och det är så vackert!! Kanske att jag sätter in det i bloggen en annan dag!


I går var jag ute i skogen och plockade årets första ( jaa inte första jag plockat men ätit) kantareller!! Jag rensade dom i skogen...........Där ute är det ro, stillhet och kroppen bara slappnar av. Vad jag inte skulle vilja ha när jag går där är alla små dj-a mygg!!! Jag hatar dom!!! Det kliar överallt då jag kommer hem igen. Hjälper inte med myggolja...dom hittar alltid ett ställe jag inte smort in mig på.

 

Små härliga, söta........dom första är godast!

 

Här puttrar kantarellsåsen som vi ska ha till fläkfilén.

Och......eftersom fläkfilén är billig på ICA MAXI den här veckan så äter vi det idag igen. Janne pysslar i köket med att göra rosépeppargryta på fläskfilé och pressad potatis till. Klockan 20.00 börjar Ernst och efter det är det bara att ta på sig gympadojjorna för då kommer Malin!!!!! Klockan 21.00 står hon nedanför trappan för då ska vi ta våran kvällspromenad.

Visst är det härligt med semester!!!! Lägg dig när du vill....gå upp när du vill....ät när du vill......titta inte på klockan.....ta av dig den.........

 

Så här vackert var det på i himlen i tisdags kväll då vi var ute och gick.........alla brevlådor i förgrunden och "vitlökarna" som ligger på gärdet!! SOMMAR!!!!!! Vi måste lära oss att njuta av den och inte stressa runt som tokar bara för att vi sk hinna det.....och det......och det. Är det sommar och semester ska man göra det man själv vill. Det finns så många måsten under den andra delen av året......det räcker.


Jag vill avsluta dagens blogg med Mats Paulsson och barfotavisan. Sommar för både barn och vuxna


Hej svejsan.....vi hörs då det regnar nästa gång // Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 23 juni 2013 21:09

Hej på er, det var länge sen!!!!!!!


Jaa det är ju flera dagar sedan jag skrev någon blogg nu. Vi har haft våran Vilma här och förberedelser till midsommar tog sin lilla tid.

I tisdags kväll hämtade jag Vilma för hon ville vara här en natt............Den natten blev lång, för hon åkte hem idag!

Jag hade för mig att midsommarnatten är den kortaste natten..........

Men ingen är gladare än morfar och mormor som får ha denna ljuvliga unge hos oss. Det blir tomt och tyst i huset då hon åkt hem!

 

Janne och Vilma har städat vid grillplatsen och då hittade han det här kärleksparet!!! Jag undrar om den akten går i snigelfart också????? Något mera jag funderar över är vad kompisen tänker som ligger bredvid   . Han är säkert ledsen att det inte var han som hann dit först!!!

 

Här städas det och fejas för glatta livet!!!! Morfar lovade visst en sommarpresent.........  och det blev det i form av Victoria Secret bodyspray.....eller hur var det Vilma?

 

Så här fin blev grillen!! Nu ska vi bara måla den vit.........igen!!!!!!


Vilma ringde till mig i onsdags eftermiddag och sa : Mormor ikväll kan vi väl grilla va??

- Jag måste tvätta bilen först....för den ska besiktas i morgon.

När jag kom hem sa Vilma att hon skulle tvätta bilen bara jag började med maten......för hon var såååååå hungrig!!!!

 

Tack Vilma.......och bilen gick igenom besiktningen utan problem.


Midsommaraftons morgon............skönt!!!! Jag är inte lika stressad som jag brukar vara. Det mesta är förberett.........och städat!


Nu kommer dom..........

 

Linda mellan två eldar..........där vi kom fram till att soffan höll för många...............

Barnen fick sommarpresenter av pappa Henning......

 

Janne fick en fågelholk för muntergökar......med en flaska i av Kent och Linda. Av Henning fick Janne en flaska vin som tack till matlådorkungen.........

Jag fick handcreme av Henning........nu blir det inga husmodershänder längre.

 

Det här med sommarpresenter är viktigt för barnen. Eftersom de fyller i Januari bägge två så har vi gett dom present till varje midsommar. Det har varit av olika slag...........ett år var det en pool iallafall. I år är barnen så stora så då blev det ett kuvert med en slant i........då kan de köpa vad de vill.

När Vilma kom till oss i tisdags så hade även hon presenter med till oss. Janne fick frön att så och jag fick denna....

 

Bra Vilma, nu behöver jag inte leta efter mina glasögon längre.........

Åter till midsommarafton...

Sill och potatis till alla vuxna.......och skinka med sås och potatis till barnen.........Linda, Vilma och Olle!

 

SKÅL!!!!! och glad midsommar!!!!!

Kortege bestående av...........

 

Lövad traktor med vagnar och glada barn som viftade med svanska flaggan......

För efter lunchen blir det att gå bort till festplatsen för att ta lotter och titta på dom som dansar runt stången. Jaa, nu har vi ju inga småbarn längre så någon dans blir det inte.......

 

Här är det Vilma som fotat.........Hon vann en stooooooor kexchoklad!!!!!!

Tårtan gjorde Vilma på förmiddagen och den gick vi hem och åt efter midsommarfirandet!!!


På kvällen grillas det!!!!!! GOTT!!!!!


Barnen åker hem och det blir tyst..........

Vilma är kvar och vi sitter på verandan till långt fram på småtimmarna. Vi såg inte solen gå upp men vi var uppe länge!!!!!!


Midsommardagen var en riktigt slödag. Vilma och jga tog en promenad på eftermiddagen annars hände det inte så mycket!

 

Vi gick igenom skogen och kom fram vid.......

 

festplatsen och fotbollsplanen.........som ligger öde och stilla efter midsommarfesten..........

Vi hittade ett konstigt träd........

 

Ser nästan ut som en ödla.....om man har livlig fantasi!


Den här utsikten har jag från sovrummet där jag sitter och skriver bloggen.....

 

Våra fina pioner med paradisbusken i bakgrunden.........


Oh, nu blev jag så full iskratt då jag skrev paradis buske......

Linda och Kent var på Eriksbergs plantskola i dag. De skulle köpa buskar........

Linda går fram till en anställd och säger:

- Jag har problem med min buske..........

varpå hon kommer på att det inte lät så bra så hon ändrar sig och säger:

- Nää, jag menar häcken!!!!!! 

Kent och Linda skrattade sig igenom köpet...och även jag då hon berättade det för mig. Så tokigt det kan bli


Nähä, nu ska jag gå ut med Mimmi som är skendräktig och bäddar upp överallt. Hon har en pip i munnen hela tiden och går och gnäller. Jag undrar om hon vill gå ut ens en gång.


I morgon är det sista måndagen innan semestern.


Sov gott mina vänner // Kickan




Av Janne/Kickan Strandh - 16 juni 2013 20:19

Hej!!!!!........igen!!!!


Jaha, så har det varit ett par bra dagar här ute i Kårtorp igen!

Janne pysslar med sitt och jag med mitt och sedan så möts vi en stund för att äta eller bara sitta och prata   Ibland tar vi ett glas vin eller..............rabarbersaft........inte kaffe för det giller inte Janne....han har inte blivit vuxen än   .


I lördags började jag att montera de ny möblerna vi köpt. Men va f-n........jag blir galen!!!!!! Jag tappar den där sexkantsnyckeln,  eller vad det heter, hela tiden!!!!!

Men till slut så..........

 

Så därja....nu har vi en sittplats till...........Den får stå där så länge..........kanske snart trädäcket kommer på plats....


Becka kom hit i går eftermiddag för att klippa klorna på Mimmi. Hon hade mig sig sin lilla Jakob och Mimmi blev alldeles till sig......

 

Här klipps det klor och barnen äter glass.......

-Matte du kan väl inte mena att jag ska bli klippt med den här lilla vovve killen??????? Hur ska jag kunna stå stilla med ett sådant lammkött??? Inte varje dag man träffar en så´n ung snygg kille!!! HJÄLP!!!!!!

 

- Men Husse!!!!!!! Du kan väl inte ha den där lilla skokrämshunden i knät???!!!! Ja, jag leker att jag inte ser honom!!!!


Även fast det var mycket stoj omkring så var Mimmi riktigt duktig! Hon tycker det är skönt när någon pysslar med henne. Rebecka är helt underbar emot djuren. Hon arbetar på Arken zoo på Mirum och är van vid djur. Det känner Mimmi av och är som ett lamm då hon kommer.


Innan Rebecka och Malin kom hade vi ställt ut soffan i trädgårdslandet......

 

Ett glas rött till Janne och ett glas rosé till mig. Sedan satt vi där på ljugarbänken.........innan vi fortsatte med det vi höll på med innan.......

Jag har plockat fram hela möbeln till altanen och gjort fint i våran myggpaviljong.......

 

Janne fick "gömma" askkoppen då jag skulle ta kort........Gick ju sisådär kan man säga......i knä´t som kom med på bilden.

Men den här bilden andas lugn, ro och fridfullhet för mig.......Här sitter vi, Janne och jag och bara har det så bra som man kan!!!!!!

Och det var fridfullhet i HELA mig.........Jag ringde Linda som var på Gröna Lund.

- Mamma, ibland blir det inte som man tänkt sig.......

- Vaddå??

- Vet du vem som är här???

- Nää

- Micke och Jannice. Vi är med dom nu och Vilma åker massor med karuseller med dom!!!! Hjärtat slår en volt........vilken lyckokänsla som sprider sig i kroppen. Äntligen!!!!!!!!

Jag kan inte sluta gråta.....jaa, jag vet att jag är blödig......men livet har gjort mig så´n. Jag gråter av lycka över att mina två barn har det trevligt tillsammans.........igen!!!!!


Jag har tvättat alla fönster förutom i vardagsrummet men det hinner jag innan midsommarafton. Jag har klippt gräs ta mig fasiken hela dagen idag!!!! Nu är det såååå fint.

 

En gren från våran fina paradisbuske hänger ut över gången.....men jag har inte mage att ta bort den. Den är så vacker!!!! Snart blommar kaprifolen bredvid och då går tankarna till Johan som ställde upp sig för att bli fotograferad av mormor........


Nu är det inte långt kvar till semestern. Jag undrar om mina två små frön har blivit för "gamla" för att åka till Smultronstället för att äta glass. Det är en tradition då min semester börjar. De brukar alltid vara här någon vecka eller två. Vi får väl se hur det bli i sommar..............  

Det är dom som har lämnat jordelivet som gör himlen så färggrann....citat Örjan. Vilken vacker kväll.........

Johan........det här berör och saknaden efter dig är outhärdlig............Hjärtat kramas samman och jag har svårt att andas. Ögonen blir fulla med tårar och jag längtar............längtar efter dig.....som jag inte kan nå.........

Jag saknar dig såååå mycket   


Godnatt mina vänner // Kickan


Av Janne/Kickan Strandh - 13 juni 2013 20:46

Torsdag den 13 Juni...............eftertänksamhet, längtan...........längtan att livet ska var som förr.........


En dag med känslor som svallar i kroppen........det svämmar över en minut......blir "normalt" en stund för att sedan svämma över igen. Översvämningen sitter i ögonen....tårar rinner...........


Fick sova lite längre i morse för jag skulle på Hagaskolans musikklassers skolavslutning med Vilma..... och pappa Henning.

Henning stod och väntade på mig nere vid Spiralenparkeringen.

- Tur du kom...........kön in till kyrkan har ju inte rört sig ett dugg!!!!!

- De har inte öppnat dörrarna för föräldrarna än, det är därför.

- Jaha......jaa du vet ju hur det går till Kickan.

Och det gör jag för jag är med på de flesta skolavslutningarna........eller alla faktiskt.

Det blir ingen sommar om man inte får höra Den blomstertid nu kommer. Det är tur jag har barnbarn......

Vi får bra ståplatser i kyrkan. Efter en stund lägger sig lugnet och barnen börjar sjunga.....jag tror inte ett öga är torrt.......

Jag kämpar med klumpen som sitter i halsen. Både skolavslutning och Johans födelsedag. Det går inte....tårarna rinner och jag förbannar att jag glömde pappersnäsdukarna i bilen.

Kyrkan är full av "ungar" och mitt ibland dom sitter hon..............mormors   

 

Den blomstertid nu kommer i stämmor.......det fattas bara det........

Vilma har inte tid med oss då det är slut.

- Får mormor bara ta ett kort för jag måste rusa till jobbet sedan..........

 

Det får jag.........och vilket fint kort!!!! Jag tror det är det bästa kort jag tagit på Vilma och Henning någon gång...... Kan det bero på känslor och livet......


Jag sätter mig i bilen klockan 9.30 Då minns jag den första värken för 36 år sedan..........

Jag är ensam i bilen och minns.............återigen svämmar det över. Tårarna rinner men jag är stressad..........jag har egentligen inte tid att vara från jobbet.

Jag kommer till jobbet och Kikki C väntar på mig ute..........

- Jag vet du har en helvetesdag idag, Kickan....säger hon med sprucken röst.......

Min vän!!!!!!!! Hon vet hur jag mår........

Hon lämnar över denna ljuvliga dekoration..........

 

- Den ska du ha på Johans plats i paviljongen.......

Kicki C........TACK!!!!! från hjärtat ett stort tack. Det värmer och betyder så mycket för mig och nu är den där den ska vara.......

 

........i på Johans plats i paviljongen.


Jag köpte rosor till Johan..........

Janne och jag åkte till kyrkogården........När vi nästan var framme ringde Linda.

- Jag har precis satt mig i bilen för jag ska åka till Johan. Jag ska bara köpa blommor....

- Åk direkt till Johan för pappa och jag är snart där.

- Men......

- Jag har blommor från oss...

- Då kommer jag........

Jag parkerar bilen och Janne går före in på kyrkogården. Jag avvaktar lite..............

Han behöver vara vid graven ensam.............

Jag fyller på vatten i kannan och drar ut på det lite. Janne plockar bort grenar han inte tycker ska sitta på trädet och som skymmer gravstenen. Han gör det jag inte tordas göra för någon ska säga till mig att jag inte får........

Janne bryr sig inte om vad andra ska säga............bara det är fint hos Johan.

Janne sätter sig på en bänk som står innan Johans grav. Jag sätter blommorna i vatten.......

Plötsligt hör jag någon säga: Hej.....

Linda går fram till pappa och kramar om honom. Hon kommer emot mig med tårarna strömmandes......

Lilla gullet......mitt älskade barn. Vi står på Johans grav och kramas hårt och innerligt.

Hur ska jag kunna ge dig styrka när jag inte har någon kvar??????

- Mamma.........det var så hemskt att komma på gången och se pappa sitta där på bänken och se dig stå lutad över Johans gravsten. Jag fick en sådan klump i magen..........Hon grät för våran skull...........Två föräldrar som mist en älskad son. Hon grät för sin skull.....en storasyster som mist en älskad lillebror.


Vad är livet????????

Hur kan jag känna mig nöjd då jag får göra fint hos dig Johan???????

 

Det här är sanningen och jag kan inte ändra på någonting........hur mycket jag än önskar och vill

Du måste finnas..........men du tog mitt barn..........// Kickan



Av Janne/Kickan Strandh - 12 juni 2013 21:31

Hej!!!!!


I dag har det varit skolavslutning för världens bästa mormors lilla Olle och flera andra barn...........

 

Åkte direkt efter jobbet till Karlshovsskolan där det var examen. Svenska flaggan, sommarsånger och ögonen fulla av tårar.........igen.

 

Här går dom mot sommaren och sommarlovet. Vilken lycka....en hel ledig sommar med förhoppningsvis mycket bad, lek och stoj. Att få sova på morgonen i flera veckor.

 

En nöjd kille!!!!!

I morgon är det dags för världens bästa mormors lilla Vilma att ta examen.

 

Mellanstadiet är över och i höst väntar högstadiet.......

Gör en liten grimas förstås.....Mormor!!!!!! Måste du ta kort??? Igen!!!!

Du är så fin Fia i ditt blonda hår. Det är inte så länge sedan som du skulle vara brunett och vi färgade håret här hemma.

Vilmas skolavslutning är i Baptistkyrkan klockan 8.30 i morgon bitti. Musikklasserna som sjunger alla vackra sommarsånger och psalmer i stämmor. Det är såå vackert och då är inte ett öga torrt!!!! Det kan jag bara inte missa.......


Det blir nog extra känsligt i morgon för då skulle våran Johan   fyllt 36 år.

I dag för 36 år sedan var det söndag och jag hade suttit och solat på landet hos farmor och farfar. Jag hade bränt mig på magen och det blev jag varse dagen efter då jag fick värkar. Det kanske blev lite för varmt i magen för Johan.


I dag började jag dagen med att åka till kyrkogården och plantera blommor så det skulle vara fint till Johans födelsedag. Jag har haft lite svårt att bestämma vilka blommor jag skulle ha i år.........

 

Men så här fint blev det.........rosor, silverek, flitiga lisa och en ny sorts lobelia som är så skir och vacker.

Mamma och pappa fick nästan likadant fast istället för rosor satt jag begonia.......

 

Det var bara jag och kyrkogårdspersonalen där...........klockan var inte mycket. De är så trevliga och småpratar lite med mig. Det känns skönt.............


Klockan är rätt mycket och jag ska väl gå och knyta mig........ett uttryck från mamma.

Sov gott i natt alla vänner // Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 10 juni 2013 20:20

Hej bloggarvänner!!!!!!

Vilket regnväder!!!

OCH nu tycker Janne jag gått för långt.............för jag tycker det är vackert!!!! Men det är helt fantastiskt.....på ena sidan om huset skiner solen...........

 

fast det spöregnar!!!!!

På den andra sidan är himlen kolsvart men regnbågen är såååå vacker

 

Blev tyvärr inte lika fin på bilden som i verkligheten.

Mitt emellan sitter dessa två turturduvor........

 

Jamen har dom inte vett att flyga till någon gran eller något annat träd och få lite skydd mot regnet. Söta är dom i allafall........


Innan det började soöregna så gick Mimmi och jag på en skogspromenad. I skogen kan allt hända!!!

 

Här växer caprifolen i granen...........och det doftar ljuvligt.


När vi flyttade hit så var det en grop i skogen med en massa skräp som, gamla hinkar, tunnor etc. Vi fyllde den med rens från trädgården så att inga djur skulle kunna göra sig illa. Vi begravde Mickes kaniner där.......Lilla flickan och Stampe. Troligen kom det med någon rot från en caprifol......och de senaste åren har den blommat som aldrig förr. Det är sååå vackert.

 

och doftar underbart................

Efter jobbet idag var på min bästaste handelsträdgård igen..........Jag skulle lämna tillbaka en plastback jag lånade förra gången jag handlade. Ann- Marie är så glad och ger mig sådan köplust.........

 

Här hittade jag taklök som ser ut som den har spindelväv på sig. Den ska jag plantera vid dammen och stenarna vid vattenfallet.

Vi pratade om vad jag ska sätta på kyrkogården......och jag kan inte bestämma mig. Jag vill inte ha sådant som alla andra har utan det ska var något som jag, mamma och Johan tycker om. Det är speciellt.............

 

Jag köpte två stycken av den här sortens lobelia så de inte tar slut.....för dom ska jag iallafall ha! Sedan är frågan om jag ska ha begonior eller blodröda pelargoner...........

På onsdag måste jag ha bestämt mig för då ska jag åka till kyrkogården och plantera. På torsdag skulle Johan fylla 36 år och då ska det vara fint hos honom.

Då ska Janne och jag åka dit och sätta en bukett med röda rosor och något vitt och skirt.

Johan    vi saknar dig så mycket pappa och jag. Det går inte en dag utan att vi tänker på dig eller pratar om dig   


Janne står i köket nu och lagar mat. Han börjar bli lite lat och låter mig laga maten ibland....jag förstår honom, man mister lusten till slut. I dag har han varit ute i trädgården och jobbat så det blir lite lätt.......fiskgratäng med mandeltäcke med potatis och skirat smör. Det är inte fy skam!!!!


Det växer så det knakar i trädgården.........

 

Våra ståtliga plymspireor börjar snart slå ut.........

När de blommat över är det mitt i sommaren och då vänder det.....mot höst.......fy fadderullan.


Nu ropar Janne att maten är färdig!!!


Ha en bra kväll  // Kickan 


Av Janne/Kickan Strandh - 9 juni 2013 21:05

Hej igen!!!!


Min och Jannes sporadiska blogg..........        


Nu är det SOMMAR!!!!!!!! Den här helgen har det nästan känns som semester     


Jag gick faktiskt hem som jag skulle i fredags.......nja.....men i vilket fall som helst så gjorde det att jag fick ut jättemycket av sena eftermiddagen. Jag hade precis hällt upp ett glas rosé och tagit med mig Hemmets Journal för att lösa korsord. Detta var efter att Linda åkt....hon hade kört hem trädgårdsmöblerna jag köpt på MAXI.

Då kom Ann-Sofie....våran granne och pratade lite granna vid trappan. Hon skulle gå ut och gå......

- Följ med vet ja!!!!!!.........gissa vem som sa det???? Rätt!! Jansson förståd. Han tyckte väl jag kommit hem för tidigt och ville bli av med mig en stund   


Vi gick den korta rundan och när vi kom hem satt vi oss på altanen och tog ett varsitt glas rosé. Grannen Malin kom efter en liten stund för att lämna gosaker till Mimsan...Hon satt sig i gungan bredvid Janne på altanen. Där satt vi fyra.......Janne kände sig säkert som tuppen i hönsgården. Vi slutade inte kackla förrän klockan 00.30 Det var fotboll på TV men vad gjorde väl det - jaa, inte gör det mig nå´t för jag visste ju inte vilka som spelade över huvudtaget.


Det är lummigt och fint på altanen nu när alla amplar är uppsatta.......

 

Lördagen kom med strålande solsken och värme.......Jag låg på alla fyra, insmetad i olja från topp till tå, och rensade ogräs.

Så här fint blev det.....

 

Och så här......

 

Man ser näckrosens blad komma upp ur vattnet. JAAA den klarade vintern. Nu är det bara att vänta på att den ska börja blomma.

I torsdags stod jag i solen och planterade flera krukor och mina fina basketkorgar......Million Bells och silvernäva....kanske den heter.

 

Amplarna med fuchsia köpte jag ju som sagt på Nya torget i onsdags........

 

Men.......visst är det väl fint!!!!!


Klockan 15.00 bänkade jag mig framför TV:n för då var jag bjuden på bröllop. Jag tog ner gardinerna i vardagsrummet och satt en solstol i dörröppningen till altanen. Jag kan ju inte sitta inne då solen skiner......

 

Jaja, den bilden bjuder jag på......igen!!!!!

Innan hade Janne kokat potatis så vi åt sill och potatis på verandan. Gott!!!!!

 

Fick tom en snaps till maten och det tillhör inte vanligheterna att vi har här i det Strandhska hemmet men det smakade rätt bra........

med lite grimaser   


Både Janne och jag somnade i soffan efter att vi sent om sider gjort lasagne på kvällen och ätit den. Det är jobbigt att gå på bröllop............


I dag började dagen med strålande solsken och klarblå himmel. Det höll väl i sig till 11 halv 12 sedan började det att åska......och regna. Fasan jag som skulle hinna så mycket i dag igen.....


Janne hann att få ner purjolöken och majsen i trädgårdslandet i allafall.


Våra grannar Inger och Börje gick förbi då de skulle ta en promenad men de kom snart tillbaka för det började att regna igen. Vi har suttit på altanen istället alla fyra och pratat. Vi värmde på lasagnen som var kvar och gjorde en sallad  och vitlöksbröd till. Det smakade bra!!!

Nu börjar klockan närma sig 22.00 och jag ska väl dra mig tillbaka.....till sänghalmen.


Gonatt vänner........regnar det i morgon igen så kanske jag skriver en liten snutt!!!!  //Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 5 juni 2013 21:33

Hej!!!!!!


Gissa vad jag har gjort idag??????

Du hade säkert rätt....jaa, jag har handlat BLOMMOR!!!!!!!! Linda ringde till mig och berättade att Blomsterhuset står på torget varje onsdag och lördag och de hade häng fuchsia som jag ville ha......

Jag tog bilen och åkte dit på lunchen och HANDLADE!!!!! Lite mera än fuchsiorna faktiskt. Jag fick gå in på Coop i saluhallen och handla något litet för att hämta ut kontanter. Hela bilen var full med blommor. Foton kommer i morgon för jag var tvungen att täcka dom lite nu i kväll så de inte fryser i natt. I morgon ska amplarna hängas upp och korgar ska planteras. Först måste jag bara åka till MAXI och köpa jord......för det skulle jag gjort idag men det fick inte plats!


Jag var tvungen att ta lite foton i allafall för solnedgången på talltopparna är så vackert. De kommer snart.

Jag lyssnar nog på den absolut bästa musiken just nu....i min smak. Agnetha Fältskoghs sista CD. Här kommer ett smakprov på den medan jag laddar hem korten......

Lyssna på hennes CD.....den är såååå bra!!!!

Den här är ännu bättre!!!!!!

Så här såg det ut för en stund sedan då jag kom ut på altanen......

 

Hur var det han sjöng Evert Taube........Det brinner i martallens topp. Undrar om det var det här han menade då???


Ni som läser bloggen vet säkert att vi har en så kallad "myggpaviljong". Den använder vi inte än - men det skulle behövas för fy sjutton vad mygg det var ikväll - så i dag har jag många av mina blommor där över natten så de inte fryser.

 

Här inne bäddar jag om dom på kvällen......Alla krukor är inte inställda än......

 

Så här ser bordet ut!!!!!

Det är lyckliga Lottor och Lisor, hängfuchsior, million Bells, hänglobelia, silverek och lite annat smått och gott. Lottorna köpte jag för femtio kronor.....en hel platta!!!!! Ångrar lite att jag inte köpte en hel platta med pelargoner för dom kostade också femtio kronor. Antingen får jag åka dit på lördag eller annars får jag be Linda handla åt mig nästa  onsdag igen. Hon har ju nära till torget från jobbet.


Nää ni, ska ni hinna läsa någon blogg innan det är sovdags kanske det är dags att jag slutar skriva.

Ha en trevlig nationaldag i morgon // Kickan


Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards