janzonbanan

Alla inlägg under maj 2013

Av Janne/Kickan Strandh - 29 maj 2013 21:02

 Hej på er!!!!


Jaa, nu har jag skrivit om dagarna vi var på Sardinien och nu är man tillbaka till vardagslunken igen.........

Sova, jobba, äta.

Idag har det varit ett jäkla hundväder!!! Fy, vad det är tråkigt. I går när jag kom hem kunde jag ju vara ute i trädgården och klippa gräs och bara sitta på altanen och njuta.

I dag är jag tvungen att ta på mig min gamla slitna täckjacka då jag ska gå ut.

Nää, fy för den lede nu får snart sommaren och värmen komma till oss!!!!!     

Men vet ni att det är inte en månad kvar till midsommarafton ens en gång.....och då är det den kortaste natten.......och sedan vänder det!!!!

Jag ska ha semester veckan efter midsommar och fyra veckor framåt.....jag velar lite och kanske inte tar hela vecka 26. Det är alltid skönt att spara ett par dagar ifall man skulle vilja ta ledigt i höst.


Jag har inte tagit några kort sedan jag kom hem men jag tror nog att Janne har gjort det idag.

 

Det hade han......vita syrener......Jag förvånar mig över att syrenerna blommar redan. Förr sa man alltid att de blommade till skolavslutningen. Det har inte varit så de sista åren utan de blommar tidigare och skolavslutningen är ju skjuten framåt så det stämmer inte alls. Vad jag undrar över mest är att de blommar innan liljekonvaljerna i år och det brukar dom inte göra!!!


Jag plockade en bukett liljekonvaljer till mamma på Mors Dag. Det var många som satt en sådan bukett på gravarna på S.t Johannes i söndags. Det fanns många mammor där........  

 

Det här fotot hittade jag på facebook...... 


Idag var Vilma och en kompis och handlade på Ingelsta. Vilma skulle köpa svarta långbyxor för i morgon så ska hon och kompisen ha prao på ICA MAXI. Då ska dom ha svarta långbyxor och Vilmas är borta!!!

Jag skjutsade hem flickorna. Thea till Åby och Vilma hem till mamma.........

I morgon och på fredag ska vi bli "arbetskamrater". Det blir spännande!!!!!!


Jag skrev ju igår att jag stannade till vid Lövdalen för att handla blommor......

 

Jag köpte en dahlia som var sååå vacker. Jag ska ha den i en stor kruka som ska gå i enbart rosa färger........

 

Den här och ett par växter till tillsammans blir bra.........  


Vilma ha ett bestyr att handla presenter till alla när vi var iväg.

- Jag vill köpa något som de verkligen använder!!!

 

Den här köpte hon till morfar. En askkopp........

Hon blev inte så glad då Janne inte ville aska i den för den var så fin!!!

Janne kallar sig själv för svarta fåret så den var ju väldigt passande...........


Nää ni nu börjar klockan bli mycket och igår la jag mig alldeles för sent. Det var svårt att gå upp i morse.


Ha en riktigt trevlig kväll allihopa och sov gott i natt // Kickan


Av Janne/Kickan Strandh - 28 maj 2013 21:13

Hej och Grattis till alla Ingeborg idag.


I dag är det 45 år sedan jag blev påkörd.......Två bilar krockade i ett gathörn vid Spiralenparkeringen och jag stod på trottoaren där den ena av bilarna åkte upp. Det är enda gången jag åkt ambulans. De sa jag hade änglavakt...........


I dag har jag varit på läkarkontroll efter mitt besök på akuten för 2 veckor sedan. Jag är frisk som en nötkärna!!!!!!

Tack för det säger jag!

Klockan är mycket för när det är sådana här kvällar vill jag inte gå in!!!!!

Jag stannade till vid Lövdalen på vägen hem för jag fick se att de hade amplar med hängfuchsia........Jag köpte ingen för jag ville ha blommorna med vit "kjol" och det hade dom inte. Däremot handlade jag lite andra blommor.....så vackra.

När jag kom hem klippte jag gräset men först var jag tvungen att bar gå runt på tomten och njuta.......

 

Det här är helt otroligt!!! Denna alpclematis kommer från "ingenstans". Roten är under huset............Blommorna har inte slagit ut riktigt än men den är så vacker.

 

Jag satte fast den på en spik så den får slingra sig runt fönstret.

 

Här är en riktig närbild på dessa ljuvliga blommor!


Sista kvällen på våran resa.........

 

På väg in mot sta´n för att äta........och shoppa!!!

 

Palmerna blommar.........

När vi kommer tillbaka till hotellet så har jag ont i mina fötter..........

- Oh, vad skönt att ta av sig skorna. Jag går ut och sätter mig en stund.

-Mormor!!!! Vilma ropar efter några minuter.

- Kom!!!!

Jag går in och då har hon gjort ett fotbad i bidén!!!!!

- Sätt dig mormor. Jag ska ge dig fotmassage sedan och det ska du veta att det har jag ALDRIG gjort på nå´n förut för det tycker jag är äckligt!

- FOTMASSAGE!???!!!???!! säger Linda då jag pratar med henne i telefon. Det har hon aldrig gjort!

 

Där sitter jag på toastolen med fötterna i en bidé hahahahha

Vi sover gott även denna natt!


Dag 5:

 

Så här blå var himlen då!!!!! Jag satt en stund på balkongen innan jag väckte lilla Fia.

- Upp och hoppa....väskan ska packas färdigt även om vi packade det mesta på kvällen. Lite saker måste vi ha lättillgängligt för planet går inte förrän klockan 20.00 så vi har hela dagen på oss och behöver säkert något från packningen.

Frukost och sedan checka ut. Hotellet har ett bagagerum i källaren. Där är jättefint med duschar och omklädningsrum. Tror säkert att där serveras frukost då det är högsäsong för det finns många bord.


Jaha, ska vi lägga upp någon taktik för dagen?? Eller??

Jaa, vi tar på oss bikinin direkt så är det klart!

- Jag har lite pengar kvar mormor....så jag vill gärna handla upp dom!!!

- Vi går in till sta´n och sedan ligger vi och slappar vid poolen hela eftermiddagen. Det blir bra va???

-Jaaaa

 

Jag sitter utanför och väntar då Vilma går in i sin favoritbutik. Tar lite kort och bara njuter. Då det gått över en halvtimme går jag för att se var hon tagit vägen......

 

Joorå...hon är kvar där inne och har svårt att välja vad hon ska handla........provat sju plagg men det var visst inget som passade.

På hemvägen äter vi glass.....gott!!!

Vi lägger oss vid poolen och bara njuter. Vi måste göra ett avbräck för att gå och äta och det gör vi på restaurangen som vi var på första kvällen. Det blir pizza.

 

Jag är så törstig och då är det gott med en kall öl.......men den var stor!!

Tillbaka till poolen.....

 

Vi kan ligga och sola till klockan 17.00 sedan måste vi göra oss i ordning för hemfärd.........

 

I väntan på taxin. Vi kommer ut till flygplatsen vid 18.00 och flyget går 20.00 Vi är ute i god tid.

 

Så vackert det är ovan molnen!!!!

Hemresan går på 2 timmar och 50 minuter. Såå smidig flygresa.

10-15 minuter innan vi landar ser vi detta.....

 

Norrköping....hemma!!!! Vi ser ringarna i Navestad, Lindö.............


Linda och Kent står och väntar på oss och skjutsar hem oss!!!


Tack mormors lilla hjärta för våran trevliga och roliga resa!!!!!!


Nu börjar vi spara till nästa år .......för då åker vi igen!!!!


Ha en trevlig tisdag kväll och sov gott!! Kickan



Av Janne/Kickan Strandh - 27 maj 2013 20:15

Hej igen!!!!!


Jag har lite svårt att koncentrera mig på att blogga i kväll. Helikoptern far runt ovanför hela tiden och dom letar efter farbrorn som har försvunnit. Jag blir så ledsen....hur kan bara något sådant hända!!!!!! Vad gör han nu......vad tänker han på......han fryser säkert! Ett par av våra grannar har gått ut för att leta både på dagen och nu ikväll.......Jag var nere hos Mikael igår och tittade i hans lilla hus som är olåst men han var inte där.........Jag lider med hans familj/barn.........


Känsligt blev det också då jag fick se det här vackra citatet på facebook...........

 

Det berör ända in i hjärtat!!! Barn och barnbarn är det viktigaste som finns i mitt liv   ..........jaa och Janne också då förstås.........men jag tror han känner likadant. När man blir äldre så svallar känslorna lätt över.....Kan det bero på att nånstans långt bak i hjärnan vet man att man inte har lika mycket tid kvar på jorden tillsammans med varandra och att man då vill ta tillvara på varje dyrbar minut/sekund man får tillsammans.

När man är ung har man hela livet framför sig............kanske...........


Åter till våran resa till Sardinien och en massa härliga bilder. En tid utan dessa tankar som gror i vardagen...........

Dag 3:

-Upp och hoppa Fia......klockan är åtta och vi måste ner och äta frukost. Mormor är hungrig!

- Mmmmm, det är jag med!!!

 

Hotellfrukost!!!!! Det är såå gott att bara få plocka för sig och sätta sig ner och njuta!

 

Efter frukosten snabbt upp till Supermarket för att handla lite till matsäck. Stranden väntar!!!!!

 

Jordgubbar, tomater och pistagenötter sedan är lilla fröken nöjd.

 

Vädret är väl sisådär men solen kommer fram emellanåt....I dag blir det skyddsfaktor noll, förutom på fötterna för dom brände jag dagen innan. Tur man har skyddsfaktor 50 och att man kan svalka dom i det kalla vattnet.

I dag badade jag!!!!!! Det var inte det varmaste men vi räknade till tre och så doppade vi oss!!! Huuuu, vad det var kyligt!!!!

Hinner ta ett vackert foto........

 

Vad hände sedan????

 

REGN!!!!!! Vilma gömde sig under badlakanet.....där låg hon och åt jordgubbar och pistagenötter. Det var bara att vända hem till hotellet och det var ju en bra bit att gå!!!!

Vi hade badlakanen som regnskydd och såg ut som dränkta katter då vi kom fram till hotellet. Personalen tittade lite medlidsamt på oss men vi skrattade som två tonåringar!

- Mormor jag fryser så jag tar en dusch.

- Gör det, jag sätter mig på balkongen så länge.

Så länge blev säkert 35 minuter.....då gick jag in i badrummet.....och ungen duschade fortfarande!!!!!

Det klarnade upp och vi gick in till sta´n.........

 

Här sitter gumman och väljer vad hon ska äta till sen lunch. Vi skulle också ha efterrätt...pannacotta men restaurangen skulle stänga så det blev tji. Kocken hade slutat sitt arbetspass för att sedan komma tillbaka till kvällen. Det fick bli glass utmed strandpromenaden istället och det gjorde ingenting för det var såååå gott!!

 

Här sitter jag och väntar på en cappuchino och croissant. Vilma har beställt cola till. Solen har börjat titta fram igen och det är ljummet ute. Vilma och jag har shoppat en varsin handväska.

 

Mörkret lägger sig över Sardinien och vi ser ett moln som ser ut som en hund. Det är vi tvungna att fota men hunden har visst tappat ett bakben på den här bilden, hahhaha. Det såg bättre ut i verkligheten.

Vi går strandpromenade hem och tycker nog det skulle smaka bra med en macka så sagt och gjort...........Vilma tar en cola till och jag får en öl.......för samma pris!

Hem till hotellet........skönt att få sätta sig på balkongen ett tag. Ljumma vindar blåser och det ser ut som det kanske kan bli fint väder i morgon.

Vad Vilma gör???? Hon duschar.....igen!

 

Somnar med min bok i öronen. Vaknar efter några kapitel............

Sover sedan gott hela natten.


Dag 4:

Vädret är inget vidare så jag föreslår att vi hittar på något på förmiddagen och går till stranden senare.

- Då går vi in till sta´n och shoppar mormor!!!!

Jaavisst, varför inte?

 

Utmed strandpromenaden växte det en massa träd som hade de här bären. Vi såg flera stycken som plockade dem och åt så då gjorde vi det också. Mmmmmmmm, de var jättegoda.

 

Efter vi gått en stund i sta´n började det att klarna upp........

 

Fort tillbaka till hotellet för att byta om till "badstassen"

Stranden hägrar! Så det är bara att gå dit. Vi går inte så långt bort den här dagen för stranden är precis lika fin hela vägen. I dag rör det sig lite folk här och det är flera stycken som badar.

Efter vi legat ett tag blir vi hungriga.

-Vi äter lite lyxlunch i dag så kan vi äta något lättare i kväll.

Det går Vilma glatt med på så vi går till restaurangen som ligger nära stranden så att vi kan gå tillbaka om vi har lust att sola mera.

 

Ett glas rött vin till mormor och cola till Vilma.

 

Jag tar wienerschnitzel och Vilma........

 

äter bläckfisk............

Efter lunchen går vi tillbaka till stranden.

Där äter Vilma glass och jag tar en cappucchino. Men nu är det inte så vackert väder längre så vi drar oss tillbaka till hotellet.

Vi badar i poolen.......

 

och medan vi gör det börjar molntäcket spricka upp igen!!!!!

 

Här mår man inte illa!!!!!!!

 

Men nu är det snart dags att vi gör oss i ordning för vi behöver lite mat i magen.........

 

Nu går vi ut och gör sta´n osäker!!!!!

Sista kvällen i Alghero.........


Ha en trevlig kväll mina vänner // Kickan









Av Janne/Kickan Strandh - 26 maj 2013 18:27

Hej alla bloggvänner!!


Nu är jag här igen!!!! Det verkar inte vara någon ordning på varken mig eller Janne längre men vad gör väl det.........den som väntar på nå´t gott väntar aldrig förlänge   


Vi har haft ett par sköna dagar här ute i Kårtorp med mormor och morfars äldsta barnbarn....Vilma.

I torsdags fick jag ett sms där det stod: Jag vill sova hos er i morgon........och det blev ända till i dag.


Hämtade VIlma vid femsnåret i fredags och sedan åkte vi tillbaka till MAXI för att handla. Morfar hade bestämt måltid till fredagkvällen och Lets Dance. Ringde vid 19.00 och undrade vart vi höll hus.....


Vilma, morfar och mormor i soffan för att titta på Lets Dance där jag och Vilma är helt överens vem som ska vinna!!!!! Men inte morfar..........

-Hur f-n kan man rösta på en 16 åring?????

-Jamen morfar han kan ju dansa!!!!!!!

- Jamen han är ju bara 16!!!!!

Något alla var överens om var att Maria Montasami skulle åka ut!


I går var det fint väder och Vilma solade på altanen hela dagen, förutom då hon sjöng och dansade för mig. Hon pressade citron och blandade med lite vatten i en sprutflaska som hon sedan sprutade i håret för att det skulle blekas.

Linda och Kent kom ut med en fyrhjuling de hade hämtat i Nora. Ännu en leksak som går fort..........

Johan gläds säkert i sin himmel över allt som kommer till oss.........cross och fyrhjuling!

 

Olle.......vilken tuffing!!!!

 

Här ska Linda försöka sig på att åka också!


Här var inte Vilma och jag hemma utan vi var på Sardinien.............

forts. dag 2:

Stranden, havet och solen.....vilken känsla.........

 

Det blåste så vi la oss lite i lä......

- Mormor, jag ska ner och bada nu......

- fy fadderullan vad kallt Vilma, törs du???

- Jaadå, jag måste doppa håret så det bleks av saltvattnet. Vad gör man inte.......

 

Jag badade inte den dagen för jag tyckte det gick aningen för höga vågor............

På med morotsolja......ska vi ta någon skyddsfaktor eller den som är skyddsfaktor noll????? Gissa vilken det blev för min del. Vilma fick den med skyddsfaktor 6. Eller?????? Hur var det Vilma????? Vi tog den utan först va???


 

HÄR ÄR JAG!!!!!!!!!!! JAG ÄGER!!!!!!!

 

Mormors vackra lilla unge.......inte underligt att pojkarna vände sig om efter henne.......

Det var en bit att gå till och från Maria Pia stranden men vad gjorde väl det eftersom solen tog även då.......

Vi hittade en favoritrestaurang på vägen...

 

Här åt vi lunch under palmerna två av dagarna........

Den första blev inte lika fin/dyr som nästa men den återkommer jag till....den dyra alltså.

Den här dagen tog vi pasta bolognese och jag drack ett gott rött vin till det....Fia drack Cola!

 

Mmmmmmmmm, GOTT!!!!!!!

Hem från stranden och restaurangen för att duscha.......

 

"Hemma" vid hotellet....

 

Efter duschen bort till Gamla stán där vi skulle shoppa i dagarna fyra!!

Lilla gullhöna........presenter till lillebror, mamma, pappa, morfar och Kent......


Vi gick in i en kyrka......

 

Såå fint!!! Kände närheten till Johan och mamma...........

 

De två ljusen längst upp till vänster tände vi för Johan och mormor Inez   


Ut i vimlet igen för att shoppa......Vilma hittade tröjor till Olle som det är några figurer på som är på datorn...

- MORMOR HAN KOMMER BLI SÅÅÅÅÅÅ NÖJD!!!!!!!!! Oh vad glad han kommer bli för dom finns inte hemma i Sverige!!!!! Hon skiner av lycka!!!!


Vi går in i en smyckesaffär där de har smycken som är gjorda av koraller från Sardinien. Där hittar vi smycken till både mamma Linda, farmor Gunilla och mormor Kickan.........

Sedan hittar vi den.........affären som kommer att bli Vilmas älsklingsaffär..........

Kläder, smink.........den affären besökte vi många gånger!!!!

 

Runt Gamla stán finns en mur och där gick vi............Det fanns restauranger runt hela muren och inne i sta´n men vi hittade våran på strandpromenaden............

 

Där åt vi våran kvällsmacka............den andra kvällen!!

fortsättning följer............


Nu har Janne satt in köttfärslimpan i ugnen och jag ska lyssna på min bok, Mari Jungstedts första.........

Började lyssna på den på Sardinien och har inte lyssnat färdigt än.........


Ha en jättefin söndagkväll mina vänner // Kickan




Av Janne/Kickan Strandh - 23 maj 2013 20:32

Hej igen   


Tillbaka i Sverige igen.....tänk vad dagarna går fort då man har roligt!!!!!

På samma gång som jag skulle kunnat tänka mig att vara kvar på Sardinien, så är det lika skönt att vara hemma!

Vilket vackert land vi lever i kom jag på idag då jag kom hem från jobbet......Lugnet, fåglarna, grönskan.........

Men......vilket vatten de har utomlands!!!!!!!!


Bloggen idag kommer att handla mycket om dagarna på Sardinien och det kommer jag nog återkomma till många gånger för det kommer jag leva på länge!!!!!!!


Mitt resesällskap kunde inte vara bättre......Denna underbara unge, mormors   . Vi har haft så roligt och framför allt sköööönt!!!!! Vädret var väl sisådär men det gör inte så mycket.

Dag 1:

 

Här är spänningen olidlig.....nästan först i kön!!!! Vi ska ha bra platser mormor!!!!!

 

På väg!!!!!! Ovan molnen......

Resan tog ca 3 timmar och 10 minuter så vi var framme klockan 19.40 När vi kom fram spöregnade det!!! Hällregn!!! Men inget kunde stoppa oss utan packa upp det viktigaste och nu måste vi ut och få något att äta.

 

Frågade i receptionen var vi kunde hitta närmaste restaurang.....och det var inte långt borta!!! Det blev en av våra bästa restauranger.......

 

Oh. mormor ska vi äta pizza?? Jaa det gör vi.....

Under tiden vi satt på restaurangen så slutade det att regna. Vad bra då kunde vi ta oss en tur in till "Gamla sta´n". Det var den första men INTE den sista....vi har gått den strandpromenad fram och tillbaka många gånger.

De sista dagarna slutade det med att jag gick nästan lika fort som Vilma.....för hon går FORT!!!!!!

 

Såååå vackert!!!!! Vilka båtar!!!!!! Vad ljuvligt!!!!!

 

Även fast det regnat är det ljummen luft och vind........som svensk sommar då den är som bäst!!

Luft är väl kanske lite för bra för att skriva....blåst var det!!! Bruset från havet var öronbedövande! Den här första dagen, känslan........svår att beskriva med ord. Allt är nytt, en plats på jorden man aldrig varit på förut........okänt!!!!

Efter ett par timmar gick vi "hem". Oh, vad skönt att få lägga sig efter resdagen och spänningen. Spännande att göra en resa tillsammans jag och Vilma..........mormor och barnbarn. Vi var nu på plats och det kändes bara såååå bra!!!


Dag 2:

Vaknar upp och det är blå himmel. Utsikten från balkongen är helt otroligt vacker......

 

Det blåser men vad gör väl det........I dag är det är det stranden som gäller.

Maria Pia stranden!!!! Det är en bit att gå men det är det värt!! Sååå ljuvligt........

 

Grönska som sedan öppnar sig i ett hav som är turkost och blått!

Det blåste även den här dagen men det fanns lä från buskar om man ville ligga där. Sanden var vit och len!!!!

 

Ljuvligt!!!!!!


Nu få det räcka för idag. Jag återkommer i morgon igen.

Ha en bra natt och sov så gott // Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 17 maj 2013 19:31

Hej!!!!!


Grattis Norge......nationaldag i dag!!!


Jaa, i dag blir det bara en kort blogg!!! Jag har nog lite resfeber trots allt   . Jag har hängt fram alla kläder och dom ska bara packas ner i väskan. Vilma ringde för en stund sedan och frågade: Momor....vad var det du skulle ta med nu igen som inte jag behövde...........lilla gullet   

- Jag tar med mig duschcreme, schampo............etc.


I går kväll fick lilla Olle "maginfluensa"...det var säkert inte det men Vilma sprang hemifrån. Linda ringde till mig och berättade så jag sa åt henne att komma ut med Vilma till oss.

Där kom hon........

- Jag sover hos er i natt!!!!!

Lilla hjärtegrynet mormors.......

Vi sov gott i natt men när det blir morgon blir det ett bestyr eftersom vi "bara" har ett badrum. Jag vaknade inte direkt då klockan ringde så det blev fart.

Frukost till lilla fröken och mig och jag måste ju ta mitt kaffe på altanen...och en cigg förstås.


In till MAXI.......

Tog med Vilma för att hitta sololja....

-JAAAAAA, mormor det är den här som jag vill ha!!!!!!!!

Morotsolja.....skyddsfaktor........

Det måste du ha Kickan, säger Helena på MAXI.

Jaa, vi tar en av varje....skyddsfaktor 6 till första dagen och sedan ingen skyddsfaktor alls......

Ögonen strålar på Vilma........

- Om du visste vad jag längtar.........trodde då hon menade till vi åker i morgon....nää, till jag ska praoa här kommer det........


Skjutsade den lilla Fian till skolan......

Jobba lite....

Hem en stund mitt på da´n....

Tillbaka till jobbet........

Jobba lite....

Handla lite.......

HEM....

Packa lite......

 

Väskorna är färdigställda.......

 

Kläderna hänger där bara och väntar på att bli nedpackade.........

Pratade med min bror i går och han berättade att dom hade haft jättefint väder 23-24 grader och strålande sol!!!!! Maria Pia stranden är jättefin och Alghero är såååå fint!!!!!

Härligt!!!!

Kanske inte rätta årstiden att åka från vårat ljuvliga Sverige....men va fanken, jag skulle ju ha jobbat inomhus i allafall.

 

Ljuvlig bild på vårat körsbärsträd...-...


Kanske att Janne bloggar medan jag är borta......annars så blir det ingen blogg förrän på torsdag....kanske.


Ha en skön försommar här hemma i Svedala!!!!!!


Vilma och jag har en skön sommar på Sardinien!!!!


Ha det gott mina vänner // Kickan

Av Janne/Kickan Strandh - 15 maj 2013 20:16

Hallå på er alla!!!


I dag blir det en blogg i allafall!!!   

I går var jag hemma från jobbet och jag gjorde INGENTING!!!!!!!

Joo, jag skrev ju att Janne och jag skulle sitta på en varsin stol och titta då dom fällde träd. Det blev inte riktigt så för det var sååååå kallt!!!!

Jag tog en massa kort men jag filmade mest och tyvärr kan man inte lägga in filmsnuttar på bloggen så ni får nöja er med kort.....och bra är väl det för jag kan ju inte hålla tyst.....och så jag låter : Oj.....oj.....undrar om det där trädet ramlar åt rätt håll???  OJ.......OJ....

 

 Så här såg det ut innan de fällde.......


 

Så här såg det ut efteråt!!! Alla höga granar är borta......säkert 15 tallar uppe i skogen........nedåt vägen är det flera tallar, björkar och en stor ek som är väck!!!!!

Det är så ljust och fint och nu ikväll lyser solen in i köket och det har den aldrig gjort förut!!!!

 

Här står Janne och kollar så grabbarna sköter sig. Det gjorde dom kan jag lova....vilken snits de hade. Att träden ramlade åt rätt håll kan jag inte begripa!

 

Här åker våran björk!!!!! Grabbarna var så snälla så de fällde en björk och två granar på våran tomt också!!! Vi tar virket sa dom......Tack, sa vi!!!!!


I dag har jag varit på jobbet halva da´n. Åkte straxt innan 13.00 hemifrån. Jag hann att rensa lite i en rabatt och bara va´.


När jag kom hem ikväll så berättade Janne att de varit och hämtat grenar och staplat upp en del av stammarna. Han var riktigt imponerad över hur grabben körde maskinen. Jag tror han berättade tre gånger hur högt riset låg på vagnen och att han backade ner från grannens tomt!!!!!

- Förstår du Kickan......du kan ju inte backa med en personbil ens   Gud vad du tjatar om att jag inte kan backa Janzon!!!!!! Jag vet!!!

 

I kväll hade vi sol vid grillplatsen!!!! Då kanske vi kan börja utnyttja den mera i sommar!

Än går ju inte solen så högt så det är svårt att säga hur mycket sol det kommer att bli på vårat nya trädäck.......

 

I kväll hade vi finbesök igen.....domherren!!!


Nää, tror att jag ska gå och lägga mig tidigt ikväll!

Först ska jag gå in på dito och ladda ner en bok så jag har något att lyssna på då Vilma och jag ligger på stranden i Alghero och lapar sol om ett par dagar.

Måtte det bli bra väder!!!!!! Ser väl si så där ut just nu! Nävars...strålande solsken söndag och måndag. Vi får börja med att sola och bada.


Ha en trevlig kväll för det ska jag ha.......i sängen    Sov gott!!! // Kickan



Av Janne/Kickan Strandh - 13 maj 2013 20:55

Hej!

 

HEMMA!!!!!!

Lugnet sprider sig i kroppen och stressen och oron bara rinner bort..........

Här hörs fågelkvitter och vindens sus.......

Efter en arbetsdag är det här en lisa för själen........

Det har exploderat i trädgården! Bara på några dagar har det blivit grönt.......

 

Dom fina ormbunkarna börjar komma fast dom har spridit sig så mycket så det gäller att hålla efter dom ordentligt.

Jag har gått runt och fotat lite nu ikväll. Fotat allt vackert jag ser.

Jag har bestämt mig för att stanna hemma i morgon.....gick nog lite för tidigt till jobbet. Jag lyssnade tydligen bara med ett öra på vad doktorn sa!!! I morgon ska jag göra ingenting....bara va. Joo förresten,  Janne och jag ska sätta oss i en varsin solstol och titta då Björnligan kommer för att fälla träd hos grannen........

 

Så här ser det ut idag men i morgon kommer det nog inte vara några granar kvar där.........om mannen i huset får bestämma   Vi märker i morgon vem som fått sista ordet   Hahaha.......Ingen blir gladare än vi om alla granar fälls för då får vi kvällssol.......och grannen får morgonsol.

Som ni ser på kortet så har Janne kvar sin trädgårdsstol och hink i "fyrkanten". Det verkar vara ett evighetsjobb han åkt på.....det är såååå mycket kirskål så hälften vore nog. Man får gräva ända ner till Kina för att få bort dom!!!

 

Så här vacker var himlen och skenet i går kväll. Tog även ett foto med......

 

Vilmas hjärtan hon gjorde åt oss.........Dom har hon hängt på en riktig hedersplats. Hon tyckte nog inte om att de hängde innerst på altanen så hon placerade om lite ljuslyktor för att de skulle komma längst fram så de syns.....och det gjorde hon rätt i!!!!!


Jag tyckte faktiskt fotot på ormbunken blev så bra!!! Vilma har lärt mig lite hur man ska fota!

 

Jag nästan la mig ner på marken då jag skulle fota plymspirean. För en vecka sedan var den ca 2 cm hög och idag är den så här stor!!!!!! Jag undrar hur gamla dom här buskarna är egentligen. De stod här då vi flyttade hit 1990 och de var lika stora då!!!

Jag måste bara sätta in fotot på vattentunnan igen ifall du missade det i Vilmas blogg........

 

Titta på spegelbilden från det lilla runda hålet i tunnan.....det är så fint!!!!

Jag skulle inte vara sämre jag idag utan tog kort vid dammen.......

 

Molnen och träden som speglar sig i vattnet. Kabbelekan har börjat blomma och löv som blåst i dammen som ska tas upp..........Vi måste fylla på lite vatten för det har dunstat lite och dammduken syns.

 

Gullvivorna har slagit ut.....Jag älskar blommor för de gör mig så lycklig!!! Jag skulle egentligen utbildat mig till florist men.........det blev inte så.

 

Körsbärsträdet står i blom. Tyvärr syns det inte så bra för det var nog för mörkt ute. Jag vet att förra året tog jag en så fin bild men då var himlen klarblå och det var på ljusan dag.

 

Mimmi och jag gick ut och gick och då fick jag se de här........ser du.....

 

liljekonvaljknoppen.......jag kan känna doften!!!!

 

Blåbär!!!!!!! Det är kart - heter det blåbärskart?????? Ahh, vad det än heter så är det snart dags att plocka blåbär igen och då är det sommar!!!!!


Det blev mycket blommor och blader idag men det är ju som sagt det bästa jag vet. Det skänker mig sådan lugn och ro i kroppen så jag tänker fortsätta att botanisera i trädgården hela sommaren.


Janne sitter vid TV:n och ser fotboll. Vi är så mätta och belåtna efter dom goda isterbanden och potatismoset som Janne gjort i dag. Isterbanden delar han på längden och fyller med lök, ättiksgurka och rödbetor och sätter in dom i ugnen. Mums fillibabba!!!!!


Nää ni nu ska jag dra mig tillbaka. Jag ska sova tills "sola lyser mig i ars-t" som min mamma brukade säga.....det sista ordet nästan hon viskade för det kan man inte säga högt. Hon sa istället baken många gånger. Jag vaknar väl av maskinerna som ska fälla träden........spännande!


Ha det bra vänner // Kickan


Presentation


Jag är en fri man och pinkar i trädgår´n. Nej, jag är inte dum.. jag har bara otur när jag tänker. Jag är en pensionerad pappa, morfar och farfar som älskar mina barn och barnbarn, bor i ett hus på landet tillsammans med min älskade fru Kickan och Mimmi.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards